Werken in de zorg topic

Ik denk dat er nu veel tekorten zijn en dat dit niet nu een acuut probleem is, maar veel mensen hier raken gemotiveerd van praten met of behandelen/zorgen voor patiënten. Het is dan demotiverend als je in een spreekkamer zit en je van het systeem van alles moet doen zonder dat het voor jou nuttig voelt! Of allerlei scores moet invoeren als verpleegkundige waardoor je geen tijd hebt om even bij je patient te gaan zitten voor een simpel gesprekje.

1 like

Helemaal gelijk, daar doe je het werk ook niet voor. Dat werkplezier moet overeind blijven.

Er moeten dus nu en op de lange termijn plannen gemaakt worden om deze last weg te nemen. Ik weet dat het makkelijk roepen is van de zijlijn, maar volgens mij is het wel goed om naar alle problemen en mogelijke oplossingen te luisteren. Dus bedankt :hearts:

1 like

Ik heb me net aangemeld voor een informatiebijeenkomst om HBO-V in deeltijd te doen. Ik wou eigenlijk meteen naar de havo al verpleegkunde gaan studeren maar mij ouders waren het daar toen niet mee eens (?). Ik ben uiteindelijk labonderzoek gaan doen en afgestudeerd in scheikunde, waar ik nooit veel aan heb gevonden. Inmiddels zijn we 9 jaar verder (:sweat_smile:) en werk ik niet meer op een lab maar wel in de pharma, maar toch heb ik die opleiding nooit uit mijn hoofd kunnen krijgen.

34 likes

Dit dus. Op de poli irriteer ik zijn idd de aanvragen. Ik maak een conclusie en beleid en op basis daarvan zou bv de assistente de aanvragen kunnen doen. Of de DBC in orde maken. Brieven maken kost ook veel tijd, bij ons durft het helaas niet automatisch het eea uit de notities getrokken. Het zelfde geldt bv voor pt op de SEH die ontslagen zijn, moet je vaak na je dienst nog brieven maken voor de huisarts.

Wij hebben gelukkig al wel dat de apotheek langsloopt op de SEH en <24 uur op de afdeling voor de allergie en thuismedicatie.

Een vd longartsen die net met pensioen is zij altijd “onthoud dat je een arts bent en geen secretaresse of administratiemedewerker ”, want als de zorgverzekeraar een dag met je meeloopt en ziet hoeveel tijd je aan administratie verricht (denk wel 80%) en hoeveel aan patiëntenzorg (10/20%) heb je kans dat de ze je ook als een administratiemedewerker gaan betalen. Niks mis mee, maar daar heb je niet al die jaren voor gestudeerd.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben of mensen kennen die als verpleegkundige uiteindelijk als doktersassistente aan de slag zijn gegaan?
Ik ben nu verpleegkundige (MBO) en ik twijfel over wat ik wil, leuk vind. Doktersassistente lijkt me wel leuk maar vraag me dus af hoe dat qua opleiding in zn werk gaat. Moet je dan de volledige opleiding doorlopen? Of kan het ook door bepaalde certificaten te halen?
Kan er op internet niet echt veel over vinden namelijk. Dus wellicht dat hier iemand zit die er iets meer over weet :grin:

1 like

Ik heb de opleiding doktersassistente gedaan maar ben uiteindelijk nu verpleegkundige. Ik weet dat er wel mede leerlingen waren die inderdaad eerst verpleegkundige hebben gedaan en daarna de opleiding doktersassistent, en die konden door sommige dingen wel wat sneller heen en volgensmij voor een paar vakken een vrijstelling. Mogelijk zou je ook de versnelde opleiding kunnen doen.

1 like

Wij zijn echt opeens binnen 3 weken een team in crisis.
2 collega’s hebben hun ontslag ingediend, 3 collega’s hebben een burn-out, 1 collega long COVID, 1 collega zit in het gips nav een bedrijfsongeval en 1 collega wordt binnenkort geopereerd

De sfeer is echt om te janken en ik acht de kans aanwezig dat er nog meer burn-outs kunnen gaan vallen.

6 likes

Ah thanks. Ja dacht ik al aangezien je sommige kennis al hebt. Zou sws wel deeltijd willen doen dan eigenlijk. Maarja vindt maar eens een werk-leerplek. Dat is volgens mij wel echt lastig van wat ik op internet lees.
Het is voor mij ook nog geen concreet plan wat ik heb, maar wel waar ik soms over nadenk. Heb jij wel als doktersassistente gewerkt of meteen daarna verpleegkunde gedaan?


@Neusklem shit wat kut zeg. Dat is wel heel veel in een keer… Sterkte!

1 like

Ik doe je even een privé bericht!

1 like

Pfff, verschrikkelijk hoe zoiets in zo’n korte tijd kan gebeuren. Denk aan jezelf :kissing_heart:

Wow dat is niet niks! Hoe groot is jullie team? En wordt er nu van jou verwacht dat je extra komt werken of komen er invallers? Zorg goed voor jezelf!

1 like

+/- 25 mensen denk ik! Er wordt wel veel van ons verwacht nu ja… En we werken veel met uitzendkrachten, wat soms juist alleen maar meer een belasting is.

Van overmaat tot ramp zijn we ook opgeschaald naar een HIC, omdat op onze eigen HIC Corona is uitgebroken en daar dus een opname stop is (we zijn zelf een forensische afdeling).

Ik heb mezelf ook zojuist ziek moeten melden (griepklachten, geen Corona). Ik vond dat echt lastig om te doen, maar het kon echt niet anders zo!

1 like

Puur uit interesse: welke schoenen dragen jullie tijdens jullie shifts? Bij ons zie je enerzijds de mensen met sneakers en anderzijds de mensen met klompen (Oxypas-/Oxyclogachtig).

Enkellaarsjes in de avond en in de nacht schoenen die geen geluid maken dus meestal wat nettere sneakers (vind het anders niet echt representatief als arts). Ik hoef geen witte broek aan.

1 like

Ik hoef ook niet per se een wit pak aan, maar ik doe het wel, ik vind m’n eigen kleren/schoenen in zo’n covid-kamer een heel viezig/besmettelijk idee, nu neem ik alleen m’n sokken en ondergoed mee naar huis, de rest van de bacillen blijft lekker in het ziekenhuis. Ik draag daaronder witte klompen, ik heb deze:

Overigens vond ik bij het zoeken naar dit plaatje veel leukere dingen

2 likes

Ik draag klompen van Tjoelup en nike sneakers. Ligt een beetje aan of ik op de verlos sta (klompen!) of de kraam.

1 like

Ik draag zelf gewoon Asics Gel Lyte trouwens. Ik vind die klompen wel tof, maar het zit er zo in gedramd vanop school dat je altijd volledig gesloten schoeisel moet dragen op dienst. :joy:

1 like

Hier al iemand die de tweede zorgbonus heeft ontvangen?

Nee heb eigenlijk alleen maar geruchten gehoord maar vanuit mijn eigen werkgever nog niks

Nog niet ontvangen, maar wel een mail gehad dat het is toegekend. Het wordt met het salaris van december gestort.

2 likes