Werken in de zorg topic

Je hebt gelijk, en die afspraken hebben we ook gemaakt inderdaad. Loop nu stage bij de CD dus zie dit soort patiënten dagelijks, maar bij deze patiënt heb ik gewoon een beetje een vervelend onderbuikgevoel. Waarschijnlijk ook vooral omdat we het weekend in gaan (en ik even niks voor patient kan betekenen), en omdat de psychiater door wie ik werd gesuperviseerd niet patients eigen behandelaar is en mss andere overwegingen maakt.
Heb de rappportage net voor mijn eigen rust nog even wat aangevuld voor collega’s van de weekenddienst, ook met wat nog wat extra bejegeningsadviezen, en meer kan ik niet doen. Deze onzekerheid hoort bij het vak en daar moet ik ook mee leren omgaan denk ik, maar is best pittig.

2 likes

Is ook lastig, ik was toen ik net werkte ook het hele weekend in mijn hoofd bezig met patiënten die terminaal waren, dat wordt wel minder. Je moet er vanuit gaan dat ze alarmeren wanneer nodig en dat diegene die dán werkt ook zijn best doet. :relaxed:

Ja, dat wordt vanzelf minder inderdaad. Kon tijdens eerdere coschappen al een nacht piekeren over of ik het oor wel goed genoeg had uitgespoten haha :joy: Ben trouwens nog bezig als semiarts, dus draag uberhaupt nog niet de volle veramtwoordelijkheid, al voelt het nu al wel zo.
Dit weekend maar gewoon wat afleiding zoeken. Patiënt is wilsbekwaam dus moet ook meer verantwoordelijkheid bij hem/haar leggen en minder bij mezelf.

4 likes

Hé ik ben nu ook semiarts! Leuk dat we gelijk oplopen :blush:

1 like

Ik kan me herinneren dat ik wel eens heb gelezen dat je co bent, maar wist niet dat we gelijk liepen haha. Waar doe je je stage?

1 like

Je verantwoordelijk voelen is ook een kwaliteit hoor, daardoor kunnen patiënten en collega’s je vertrouwen en op je bouwen en denk je goed na over wat je wel/niet doet, dus wees niet te streng, het is niet alleen iets slechts, alleen de valkuil is idd je verantwoordelijk voelen op momenten dat dat niet hoeft of kan, haha.

3 likes

Ik heb een jaar ofzo de opleiding tot OK assistente gedaan toen ik jong was, maar het was niks voor mij. Kan me niet zoveel meer van de sollicitatie procedure herinneren alleen.

1 like

Laten we zeggen dat ik nu in de dermatovenereologische hoek zit haha! Vrij specifiek

1 like

Nieuwe baan gevonden in een NLs ziekenhuis! Zo blij!!!
Werkt nu als Nederlandse in België en het is zooo anders. Blij om weer in Nederland te werken, weer per zone te werken, geen hoofdverpleegkundige maar zelf visite lopen en patiëntenzorg coordineren en zo kan ik wel ff doorgaan!

10 likes

Hebben jullie ook al bericht gekregen van jullie werkgever over de zorgbonus? Ik wist helemaal niet dat we dat weer kregen :sweat_smile:

Ja! Maar geen idee wanneer we die krijgen haha. Helaas niet zoveel als de vorige keer :no_mouth:

1 like

Volgens mij verwachten ze het eind van het jaar te kunnen uitkeren. Helaas niet zoveel als vorige keer haha inderdaad wat @pastelzwart ook zegt. Maar toch lekker!

3 likes

Ah dat zijn altijd lastige situaties ja! Denk dat je goed gehandeld hebt hoor. Weet niet hoe de verhoudingen onderling bij jouw stageplek zijn, maar ik merk dat als iets me zo hoog zit of toch een 'niet pluis’gevoel geeft ik dit altijd nog benadruk bij m’n supervisor. Om even te spuien maar ook te checken hoe de patiënt op de ander overkwam. Dus dan zeg ik iets van ‘en toch merk ik dat…’ of ‘hoe interpreteer jij dit of dit’ of gewoon ‘het zit me toch niet lekker’.

Verder blijft het inderdaad een onzeker vak, wat het ergens zo boeiend maakt maar ook lastig en frustrerend soms. Maar het gepieker en wakker liggen werd bij mij wel een stuk minder gewoon met tijd en ervaring.

Wil je ook echt de psychiatrie in? (Leuk!!!)

Oh wat leuk! Ik heb mijn coschap dermatologie digitaal moeten doen, zonder patientcontact, dus heb de sfeer van het vak helemaal niet meegekregen, echt jammer!

@Acquiesce thanks voor de tips! Heb inderdaad aangegeven dat er echt een knik in het verhaal zat en dat ik het niet vertrouwde, dus ben wel duidelijk geweest.
Ik ben wel heel enthousiast geworden over de psychiatrie! Dus ga er sowieso nog mijn wetenschappelijke stage doen en tegen de tijd dat ik afgestudeerd ben volgend jaar zijn er mogelijk vacatures open bij de afdeling waar ik nu zit, dus hoop ik er zo in te kunnen rollen. Denk dat forensische geneeskunde het eindstation wordt, maar psychiatrie, verslavingszorg en huisartsgeneeskunde zijn nog niet uitgesloten :kissing_smiling_eyes:
Jij bent al een eind onderweg als aios psychiatrie toch?

@Nimbus2000 Gefeliciteerd! :partying_face:

3 likes

oooh verslavingszorg is echt een heel goed alternatief voor mij. Zo’n bijzonder vak waarbij je echt verschil kan maken!

2 likes

@Illuminated echt alweer lang geleden, haha. Maar tag je toch maar even. Want misschien heb ik er toch wel iets aan nu (of van andere mensen). Weet niet of je die persoon die anesthesist is heel goed kent, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringsverhalen en naar hoe mensen de opleiding hebben ervaren. Of eventueel andere leer/werk trajecten in het zkh, veel zal vast op elkaar lijken.

Punt is dat ik destijds in april een vacature zag voor anesthesiemedewerker in opleiding. Leek me interessant, maar ook ergens doodeng omdat ik geen verpleegkundige achtergrond heb. Helemaal niet zelfs, heb laatste jaren op kantoor gewerkt in de uitzendbranche. Daarvoor wel hbo diploma logopedie gehaald maar daar nooit wat mee gedaan. Door omstandigheden + ergens die angst toen niet gesolliciteerd, maar ik bleef er wel altijd aan denken… nu is hij weer open voor opleidingsplekken en ergens word ik er weer mega enthousiast van, maar nog steeds die spanning van; wow kan ik dat wel aan, dan ben ik ZO verantwoordelijk voor een mensenleven. Hoewel me dat aan de andere kant juist ook aanspreekt omdat je vanuit jouw rol echt mensen hun dag kan maken (of breken) met hoe jij bent en hoe fijn dat is voor de patiënt. Afijn, ik heb überhaupt nog geen plek natuurlijk want nog niet gesolliciteerd, maar vraag me ook ergens af of ze mij wel zouden willen gezien mijn niet echt medische achtergrond dus. En of dat ik het dan wel kan leren allemaal omdat ik wel lees dat je technisch inzicht moet hebben, of iig belangrijk is, maar weet eerlijk gezegd niet goed wat ze er in deze context exact mee bedoelen? Mijn technisch inzicht qua dingen in elkaar zetten is niet echt top, maar neem aan dat dat niet is waarover zij het hebben haha

3 likes

Ah sorry maar heb inmiddels geen contact meer met die persoon! :frowning:

1 like

Een van mijn vriendinnen is anesthesist in opleiding en ze is daar echt super enthousiast over. Zelfs zo enthousiast dat ik bijna geneigd ben anesthesiemedewerker te willen worden (ik werk in de it…) Ik zie haar vanavond weer!

1 like

Ah helaas, jammer voor mij nu! Dan ga ik internet nog verder uitpluizen. En wellicht dat iemand anders hier misschien toch nog iemand weet of mij iets weet te vertellen.

Overigens zie ik nu ook dat ze het traject tot operatieassistent hebben. Lijkt me ook interessant! Dus mocht iemand daar iets van weten, of over hoe het er echt aan toe gaat in het beroep, shoot! De vacatures zijn allemaal zo algemeen en klinkt misschien suf, maar heb dan echt moeite om me voor te stellen wat ik écht precies doe binnen zo’n baan en op een dag 🥲

@Max oh echt, wat leuk! Had zij ook een heel andere achtergrond of kwam ze al wel vanuit de zorg? En ik lees overal dat het echt heel zwaar is, hoe ervaart zij dat?

Nou, ze hebben bewust die vacature ook openstaan voor mensen zonder ervaring en ze staan te springen om mensen! Ik zou het zeker proberen, misschien even meelopen met iemand? Veel afdelingen hebben nu Instagrampagina’s voor outreach/educatie en werving, misschien heeft een ziekenhuis in de buurt dat ook? Zoals deze: https://instagram.com/anesthesiemdw_martinizh?utm_medium=copy_link

Die kan je miss DM’en om een dagje mee te lopen? Qua verantwoordelijkheid: je werkt altijd samen met een anesthesioloog (zo willen ze sommigen liever genoemd worden ipv anesthesist) standby, die bij de belangrijke dingen is.

1 like