Werken in de zorg topic

Weet je waar je echt structureel problemen mee oplost? Gewoon salarisverhoging in de hele zorgsector. Dan maak je het vak van verpleegkundige bijv veel aantrekkelijker en kunnen ze meer taken betaald uitbesteden thuis.

3 likes

Haha dit had ik dus! Zwangerschapsverlof tijdens de 1e golf. Ben benieuwd of ik 't krijg. Aan de andere kant: ik sta nu net zo goed in de frontlinie, kom evengoed in onveilige situaties waarbij ik plotseling kan worden blootgesteld aan Covid (wat te vaak voorkomt door domme mensen die zich niet aan de maatregelen houden en niet weten wat ze meenemen naar de afdeling). Kortom, ik werk er niet minder hard om, juist dubbel zo hard ivm vele zieke collega’s.

Ja, ik vind dat dus oneerlijk en kan me voorstellen dat dat voor jou nu ook zo voelt. Maar zal er dan niet een tweede bonusronde komen? Maar ja, hoe bepalen ze die dan weer
 lastig!

Oh edit lees nu beter haha, dat je het nog niet weet. Ben benieuwd!

Is toch erg dat er nu over iets wat “fijn” moet zijn zoveel gedoe en gezeik komt. Dit had de overheid echt anders moeten organiseren.

2 likes

Maar de bonus is van maart tot en met september toch? Dus als je dan hebt gewerkt dan heb je er recht op. 1 collega van mij was toen met zwangerschapsverlof en gaat het niet krijgen. Een andere collega was ook met zwangerschapsverlof, maar in die periode een week gewerkt en krijgt dus wel de bonus.

Haha ja ik vind het ook echt een dom ‘systeem’.

Ik ben begin mei weer aan het werk gegaan dus misschien heb ik geluk :smile:

@Krabsalade nou idd! Dat gedoe wat er altijd van komt. Maar dat is met alles in de zorg lijkt wel. Ze hebben dit echt verkeerd aangepakt

2 likes

Net een brief gehad dat ik de bonus in december krijg, was even bang dat 't niet zou komen omdat ik er sinds anderhalve week niet meer werk. Wel tijdens de eerste golf natuurlijk, maar dacht kan me voorstellen dat werkgevers zo sneaky gaan doen.
Helemaal met ww is dit nu wel heel fijn

2 likes

Ik heb twee dagen achter elkaar iets super heftigs meegemaakt (2x iemand met spoed ingestuurd, lagen beiden binnen een uur op de OK, anders waarschijnlijk allebei overleden), super zeldzaam allebei die gevallen (iig allebei de zaken nog nooit in mijn 9-jarige carriĂšre meegemaakt).

Hoort erbij, ook wel “trots” dat ik adequaat gehandeld heb, maar ik merk dat ik echt heel hyper blijf. Alsof de stresshormonen nog steeds door mijn lijf gieren.

Als ik buiten wandel dan voel ik me ook bijna zweven ofzo?! Ik zit al telkens thee te drinken ipv koffie, ga alleen wandelen en zit te puzzelen, maar poeh het wil niet echt zakken.

Iemand nog tips?

7 likes

Hoort er denk ik ook een beetje bij. Zou vreemder zijn als je het gelijk had kunnen loslaten, denk ik. Bij mij helpt het om wat dingen op te schrijven die door mn hoofd gaan of even te ventileren bij iemand (liefst met medische kennis). Ik bel het liefst dan even een studievriendin of goede collega.
Wel super dat je het zo hebt herkend en adequaat hebt gehandeld! Waren het je eigen patiënten?

3 likes

Aahw wat heftig lijkt me dat!
Heel knap werk dat je doet, ik zou het niet aankunnen. Ik werk zelf niet in de zorg trouwens, ik zie dat ik op de een of andere manier dit topic nog volg.
Fijn dat je in ieder geval het trotse gevoel (ook) ervaart!
Kun je er goed over praten met collega’s of is er intern iemand waarbij je terecht kunt met zulke dingen?

(wat andere kleine dingen, drink je wel thee zonder caffeine? Ik luister vaak heel rustige ontspanningsmuziek op stresserige of pieker-dagen. Verder veel feelgood dingen zoals naar een vriendin wijn drinken, een spelletje doen, bellen met iemand, een cabaretshow op videoland kijken ofzo. En eventueel zo’n rustgevende pilletjes van A.Vogel, (homeopatisch) maar ik vind dat altijd een soort drempel om te nemen).

@Damnatio
Ja is ook zo, misschien moet ik het ook accepteren. Ik heb gisteren direct daarna wel even met collega’s gepraat (maar die waren ook redelijk impressed), en digitaal in een groeps-app met oud-studiegenoten kort even geventileerd, maar misschien juist omdat ik vandaag vrij ben dat het vandaag zo “aanwezig” blijft. En ja, waren allebei eigen patiĂ«nten!

Maar schrijven is wel goed. Toen in de eerste golf zat ik ook heel lang met wat heftige dingen in m’n hoofd en toen heb ik er ook een stukje over geschreven (en opgestuurd naar Medisch Contact :smirk:).

@Tubing
Ahhh thanks. Het is heel raar om “trots” te voelen als die mensen nu alsnog liggen te vechten voor hun leven, voelt toch misplaatst, maarja ben wel “blij”.

Ik let nooit echt op cafeĂŻne in thee, heb gisteravond wel bewust Rooibos avondthee gekozen, haha ik denk dat dat goed is?

2 likes

Ohja dat kan ik me wel voorstellen. En juist als je de tijd hebt, bijvoorbeeld vrij bent, blijf je in dat sfeertje/gevoel hangen misschien, maar ergens ook wel weer goed om wat rust te nemen.
In gewone thee (earl grey en zwarte thee enzo zit vaak wel cafeine) ik geloof ik groene thee al minder.
In kruidenthee zit volgens mij bijna nooit cafeine dus dat zal wel goed zijn. Van die slaaplekker of ontspanningsthee met kruiden vind ik vaak ook wel rustgevend.

Geen tips helaas maar wel super herkenbaar! Bij mij trekt het meestal wel weer weg als ik bezig ben met ander werk

Mijn werk; in november betalen we de bonus uit bij het salaris

Salaris is gestort: geen bonus.

Ik vraag me af wat er mis gegaan is
dit is echt zo typisch mijn werkgever, bijna lachwekkend.

Dat is vervelend!

Bij mij is de bonus wel uitbetaald, maar niet al m’n uren en vakantiegeld terwijl ik uit dienst ga :unamused: Zal volgende maand wel komen maar was wel een tegenvaller

Wij hebben deze maand de 13e maand en volgende maand de zorgbonus, heeft mn werk toegezegd. Dus ben erg benieuwd

Ik kreeg afgelopen maandag de bonus en 13e maand :heart_eyes: was echt geweldig

Ooh dat is stom, zeker als je erop gerekend had.

Bij mij blijkt dat vrijwel iedereen hem gehad heeft maar ze zijn mijn dus blijkbaar vergeten om uit te betalen :joy:

Ja scheelt een paar duizend euro. Hopelijk dan volgende maand! Krijg op m’n nieuwe werk ook meteen bijna 1000 euro aan declaraties terug, dus dat wordt een prettige maand haha.

Oooh dat is ook zuur zeg! Krijg je het nu alsnog of pas volgende maand?