Werken in de zorg topic

Merken jullie iets van de personeelstekorten, toenemende werkdruk etc? Ik werk in de thuiszorg en de toestroom van cliënten gaat altijd erg op en af, maar ik merk de laatste tijd echt een piek. En dat duurt al maanden. Ik begin nu echt te merken dat collega’s op hun tandvlees lopen, veel (langdurig) ziekteverzuim daardoor en vacatures worden niet vervuld.
Natuurlijk is dat iets van de laatste jaren, maar heb nu al een paar weken het gevoel van wanneer ontploft de boel en stort de zorg volledig in? De rek lijkt er echt af te zijn of zo. Inmiddels hebben bijna alle thuiszorgorganisatie’s een patiëntenstop of beperking, crisisopname-wachtlijsten zitten bomvol. Af en toe denk ik echt, waar gaat het naar toe? Maar misschien is dat heel regio-gebonden, vraag het me af.

1 like

Leuk topic!
Ik werk zelf in de verslavingszorg/psychiatrie. Veelal dubbel of triple diagnostiek (verslaving, psychiatrische en/of somatische ziektebeelden).

Werkdruk is bij ons hoog, alle rompslomp er om heen zoals verplichte registraties en bijbehorende taken van zelforganiserende teams maken het er niet leuker op. En natuurlijk de bezuinigingen op personeel, ik sta vaak alleen op 16 man.

Maar vind het werk verder echt fantastisch! Zoveel leuke, interessante dingen je meemaakt, het is daadwerkelijk echt nooit saai haha.

2 likes

Ja, in de gehandicaptenzorg ook zo. Veel vacatureruimte en langdurig zieken. Veel uitzendkrachten en soms ook geen oplossing voor diensten. Merk dat we allemaal op ons tandvlees lopen en er ademruimte nodig is, maar dat is er niet. Je zou zeggen dat het een keer klapt…

2 likes

Ja ook hier onwijs te merken. We lopen al bijna 2 jaar met steeds langdurig zieken, nu er 2 beter zijn raken er weer andere collega’s ziek. Het komt nu regelmatig voor dat we maar met 3 a 4 collegas per week lopen terwijl het 24u zorg is die geboden moet worden. Hier door staan wij ook vaak alleen op een groep van 16 man. Ik merk zo erg dat de cliënten te kort komen omdat er afspraken steeds niet door kunnen gaan en ze minder aandacht krijgen door de drukte. Ook loopt iedereen op zijn tandvlees waardoor je je soms ook nog eens sneller irriteert aan cliënten. Dan ook nog dat het zelfsturende teams zijn en je veel meer organisatorische taken erbij krijgt. Ik vind het een hele vervelende situatie en vind het zo erg dat collegas als cliënten hier zo onder lijden.

1 like

Echt mijn droom om ambulance verpleegkundige te worden! Maar eerst maar eens proberen binnen te komen bij het ziekenhuis

1 like

Leuk! Werk ik ook in. Wil je zeggen waar, evt via pb?

Ja best wel. Tijdje weinig personeel geweest en veel alleen staan, nu is er in mijn sector tekort aan personeel en kan je overal terecht wat maakt dat mensen dus weggaan. Doelgroep wordt steeds zwaarder omdat ze minder snel opgenomen worden en de administratie en registratie wordt steeds meer.

1 like

@Ohappyday @pepernoot @colalight dank voor jullie antwoorden! Vreselijk eigenlijk dat we maar door modderen omdat we het werk zo leuk vinden (ik wel tenminste), en natuurlijk hebben we de zorg eigenlijk heel goed voor elkaar in Nederland, maar toch krijg ik steeds vaker zin om gewoon de handdoek in de ring te gooien en te gaan staken ofzo haha. En dat hele zelfsturende nekt heel veel mensen. Ik vind dat wel leuk, maar eigenlijk gaat het nergens over dat je p&o zaken uitvoert, beleid op stelt, roostert, plant, coacht en noem maar op, en dan het liefst in zo min mogelijk tijd én geld.

1 like

Ik ga volgend jaar mijn eerste stage lopen. Ik zit in het 2e jaar HBOv en dit wordt echt mijn basisstage. Gekke vraag misschien maar wat kregen jullie qua stagevergoeding? Ik wil met de auto omdat ik dan net wat flexibeler ben maar dan zou ik wel graag reiskostenvergoeding willen, heeft iemand dit ooit gekregen voor stage? Hoor namelijk van docenten dat dit niet gebruikelijk is

Chill dat je pas in je derde jaar hoeft. Ik moest elk jaar van mijn hbo-v stagevergoeding is na de belasting voor mij (vier dagen, 32 uur in de week) rond de 110 geweest. Ik kreeg geen onkosten vergoeding. Dus zal niet op te veel hopen…

Nee volgend jaar als in februari haha. Kijk er heel erg tegen op

Maar wow 110 is niet veel…

De eerste stage kan indderdaad spannend zijn. Maar het laat ook goed zien of dit vak echt iets voor je is. Weet je al welke sector?

Ouderenzorg, niet mijn interesse maar ik weet ook niet goed waar die wel ligt dus ik probeer er gewoon open voor te staan. Denk dat het vooral een beetje afhankelijk is van het team hoe ik het uiteindelijk vind. Op mijn vorige opleiding niet de fijnste stages gehad, dat is ook wat maakt dat ik er heeeeel erg tegenop zie

Ouderenzorg heeft iedereen wel gehad in zijn verpleegkunde opleiding. Laat je vooral niet afsnouwen door de kortpittige Truus die al dertig jaar op dezelfde afdeling werkt en het daarom als enige het beste weet.

15 likes

Hier ook een hoge werkdruk, teveel mensen op een dag zien, aggressie en dealen met verslaafden die geen medicatie hebben en die dat echt nodig hebben!!! :expressionless: “Ik heb al 1 dag slecht geslapen hoor!!!”

Soms denk ik wel eens, ik wil wel eens zien hoe de boel instort, eens zien hoe t dan gaat en welk potje er dan aangebroken wordt maarja, ik durf dat maar tegen een bepaald groepje te zeggen, bang dat de pleuris dan uitbreekt.

3 jaar terug ijzelde het zo erg, niemand kon komen nou dat was me een ellende, my God.

1 like

Absoluut! Zijn echt nare mensen.

Heftig lijkt me, vooral ook omdat er bij jou als arts toch stuk meer verantwoordelijkheid ligt qua diagnoses.

Ik kreeg tijdens mijn vorige stage ongeveer €270 voor 24u stage per week. Ik had toen geen bijbaantje meer ernaast, dus had de loonheffing aan staan. Anders bleef er niets meer van over.

@QueenOfEngland Ik heb geen ouderenzorg gehad in mijn opleiding, en kleine kans dat ik die nog ga tegenkomen :grimacing: (Ik vind ouderen trouwens best leuk hoor, maar niet om later mijn grotemensenbaan in te hebben.)

1 like

Ik durf te beweren dat iedereen een kortpittige truus op zijn werk heeft in de zorg die zo doet…

8 likes

Echt super geluk heb jij dan, bij ons in de regio is er een tekort aan stageplekken behalve in de ouderenzorg. Al die instellingen denken goedkope krachten.

2 likes