Werken in de zorg topic

Ik heb eeuwen in de oggz gewerkt waardoor ik dacht om te kunnen gaan met de geur van dak- en thuislozen. Gisteren kwam ik weer met de geur in aanraking en moest bijna overgeven. Bizar dat ik zo snel er niet meer aan gewend ben.

Hoe ruiken die dan? :no_mouth:

Ongewassen kleding, urine geur, zweet, langdurig niet gedoucht en daar een combi van.
Oh en soms ook alcohol erbij.

1 like

Ik werk op een huisartsenpraktijk voor asielzoekers en heb al zoveel gekkigheid meegemaakt. Van een bevalling :heart_eyes: tot aan ophangingen.

Keer een man die zn ogen en mond had dicht genaaid want daar had ie zin in. Voor de beveiliging lopen met zn dochter van een jaar of 7 met een strop om zn nek, iemand die plast uit zn balzak, iemand die stijf staat van de kanker (en hier komt om te overlijden) en overal gezwellen heeft op zn huid en vraagt om een bril want hij kon niet zo goed lezen wat de familie voor berichtjes stuurt, een begrafenis wat halverwege afgekapt wordt want ā€œer is maar voor 20 min betaald dus we sluiten de boel afā€.

Oh u belt voor een asielzoekers??? Nee dan hebben we geen plek.

1 like

Leuk dat er een topic hier voor is! Ik werk zelf in d psychiatrie en maak dagelijks heftige/vieze of juist grappige dingen mee.
Heftigste was denk ik toen ik een meisje van omgeveer mijn leeftijd met haar armen opengesneden in een plas bloed aantrof. Gelukkig is alles weer oke met haar.

Verder kan ik vaak ook zo met de cliƫnten lachen en is het fijn om te zien hoe dankbaar ze kunnen zijn. Al is dit vaak natuurlijk ook niet zo.

Ik merk wel dat je niet snel meer op kijkt van dingen wanneer je in de zorg werkt. Eigenlijk is elk vies en gek gedrag normaal geworden voor mij haha. Terwijl wanneer je dit soort dingen aan familie of vrienden zou vertellen ze schrikken.

1 like

Collega had laatst bij het schouwen dat diegene nog een corneareflex had, was zich ook kapot geschrokken. Kwartier later was de patiƫnt wel echt overleden.

Lijkt me echt een nachtmerrie :grimacing:

1 like

Oh ja vandaag een meiske van 12 jaar wat getrouwd en zwanger is, vreselijk. Maar ik kijk er niet meer van op. Bizar als ik er nu over denken

Die eerste man doet me denken aan dat boek Hex.

Inderdaad absurd hoe snel je aan dat soort dingen went.

Neejoh, als huisarts heb je wel wat speling tussen de melding en het schouwen toch? En anders staan ze wel op in het mortuarium :joy:
Ik wacht altijd een half uurtje in het ziekenhuis, zeker als er familie omheen zit, omdat ik anders geheid nog een losse hartslag hoor en dan moet ik zo mega-ongemakkelijk al die mensen die ik niet ken uitleggen dat ze nog even 20 minuten moeten wachten om zeker te weten dat oma dood is.

7 likes

Haha ja dit doe ik ook altijd. En spoed is het toch allemaal niet, want de patiĆ«nt is toch al dood (dit klinkt heel cru). Heb dan ook nog even de tijd om me iets beter in de opname in te lezen, want moet bijna altijd in mā€™n diensten schouwen.

@Krabsalade Zelf test ik ook altijd pupilreflexen en geen corneareflexen. Maar zou wel echt schrikken als er nog reflexen aanwezig zouden zijn :scream:

Ik werk in de psychiatrie op een crisis/opname afdeling en pas sinds ik hier werk, merk je hoeveel mensen er problemen hebben.
Mensen die volop in een psychose zitten, met boterhammen op hun hoofd lopen, grootheidswaanzin, veel mensen die geloven dat de God zijn, dwanghandelingen, andere talen praten.

2 likes

Ik vind het vaak bizar, maar ook beangstigend om te horen wat voor normaal leven ze eerst hadden. Het kan een ieder van ons ook overkomen door 1 bepaalde gebeurtenis of trigger. (Al moet je er natuurlijk wel vaak aanleg voor hebben)

Absoluut. Sommigen zijn ook al vanaf hun jeugd/geboorte zowat in de zorg en in de war, en sommigen ā€œopeensā€, het kan ons inderdaad ook zomaar opeens overkomen.

1 like

Heb jij nooit dat je bang bent om ook ā€˜zoā€™ te worden? Ik merk dat bij mij soms best de angst er is om ook psychotisch te worden of last van stemmen te krijgen. Vooral omdat ik nu op de leeftijd zit dat het zich bij veel van mijn cliĆ«nten ontwikkeld heeft en ik al een aanleg voor depressie en angststoornissen heb.

Nee eigenlijk nooit over nagedacht. Ik weet wel dat het een ieder kan overkomen maar maak me er niet druk om/ben er mee bezig. Er kan nog zoveel gebeuren in het leven, ook zoveel goede dingen. Vind het wel sneu als er echt jonge meiden opgenomen worden bij me, dan ga je wel een beetje vergelijken.

1 like

Ik heb deze ā€˜angstā€™ wel een beetje. Bewust tussen haakjes, want echt bang ben ik er niet voor maar ben er soms wel op gefocust, haha.
Werk nog niet lang in de psychiatrie en had laatst ook echt een mindfuck. Had een gesprek met iemand die ineens vreemde uitspraken deed, maar niet overduidelijk psychotisch, en dat ik dan toch op een bepaald punt even aan mezelf begon te twijfelen haha. Ook wel grotendeels te verklaren door gebrek aan ervaring bij mij natuurlijk.

2 likes

Ik heb het wel gehad, blij dat ik de ā€˜leeftijdā€™ voorbij ben.

1 like

@colalight Ben jij niet helemaal gesloopt na een dag werken? Ik werk met dementerende ouderen en we hebben nu iemand die hoogstwaarschijnlijk een verkeerde diagnose heeft gehad en dus ook psychotisch is. Pff ik vind het echt zo zwaar, ben helemaal kapot aan het eind van de dag. Kan me niet voorstellen dat je meerdere cliƫnten tegelijk hebt die dat zijn, lijkt me echt zo zwaar. Heel veel respect voor!

Ik heb sowieso ontzettend veel respect voor mensen die in de zorg werken, alle shit die je figuurlijk en soms letterlijk je heen krijgt. Ik doe het ook al jaren naast mijn studie, maar ik ben ook wel ā€˜blijā€™ dat ik als mijn studie afgerond is, ik in een totaal ander werkveld ga werken. Ik doe dit al bijna 10 jaar, maar kan wel merken dat er in de afgelopen jaren wel een omslag is geweest. Families worden steeds kritischer terwijl er ook steeds meer taken bijkomen met zelfsturende teams etc. terwijl je daar financieel eigenlijk bijna niks van merkt.

1 like

@Annie soms wel, maar niet altijd. We hebben 16 patiƫnten maar niet allemaal knal psychotisch gelukkig. Soms wordt je er wel gek van, sommige types patiƫnten zitten in je allergie en sommige zijn sneu en sommige heb je wel een klik mee. En het blijft de hele dag door relativeren. Als mensen echt ziek zijn, daar kan je meer van hebben dan mensen die gedrag inzetten, daar heb ik wel moeite mee.
Ga volgende week aan de slag op een hoog beveiligde gesloten afdeling wat de eerste maanden chaos wordt, dat zal wel zwaar worden.

Ik kan juist echt niet met dementerenden werken. Ooit gedaan voor stage maar nee dat kan ik echt niet. Vind het sneu en irritant tegelijk, moeilijk om mee om te gaan.
Juist knap dat jij het kan!

2 likes

Ik werk op een ambulance. Maak genoeg bijzondere dingen mee! En je komt ook op veel plekken waar anderen niet snel zullen komen. Raarste dingen zijn denk ik de mensen die 112 bellen en vervolgens boos worden als ze mee naar het ziekenhuis moeten of mensen die bv al een dag pijn hebben en als je dan vraagt wat heeft u zelf al ingenomen het antwoord ā€œniksā€ isā€¦ tjaā€¦

3 likes