Werken in de zorg topic

Ik heb straks 1 nachtje. Normaal gesproken doe ik er 2 achter elkaar.
De dag voor mn eerste nacht chill ik gewoon veel, maar voorslapen kan ik niet.
Ik eet ‘s nachts bijna nooit, want geen trek. En anders een boterham.
Na mn eerste nacht slaap ik zo lang mogelijk, na mn tweede zet ik altijd mn wekker om 12.00 en ga ik ‘s avonds tegen 22.00 naar bed om weer in mn normale ritme te komen.
Nu scheelt het ook wel dat ik een jong kindje heb, dus ben de dag daarna weer gewoon om 08.00 wakker

Ik heb een leerling aangesproken op bepaald gedrag met als doel dat zij ervan leert.
Ze moest huilen en dat vind ik heel kut. Nu hoorde ik vandaag dat ze weer moest huilen op werk… Hoorde van de praktijkopleider dat ze mij een mail gaat sturen omdat ze zich aangevallen voelde of iets dergelijks. Ik ben best direct en kan me ook wel voorstelleb dat zij (en anderen) dat lastig vind maar voor mijn gevoel heb ik wel laten blijken dat ik het beste met haar voor heb ipv dat ik een soort boeman ben die slecht nieuws komt brengen. Want voel me nu echt een boeman en vind het vet kut dat zij zich door mij zo voelt.
Hoe gaan jullie om met feedback geven aan leerlingen? Vind t soms zo lastig.

Ik ben zelf ook nog leerling en denk vooral: dit is gewoon onderdeel van het leerling zijn. Natuurlijk kan het weleens vervelend zijn om direct te worden aangesproken op je doen en laten, maar dat is wel waar je voor tekent, en uiteindelijk heb je er vaak wel wat aan.

Zelf vind ik het trouwens wel fijn als mijn begeleiders in het begin aangeven hoe zij zijn als persoon. Als ik van tevoren weet dat iemand heel direct is, dan weet ik ook wat ik kan verwachten. Misschien dat dat het voor haar ook wat makkelijker maakt?

1 like

Ja lastig dit want ik weet ook dat veel jongeren bijna niks meer kunnen hebben qua feedback dus zou het een leerpunt vinden wat ze moet ontwikkelen tijdens haar stage. Hoe incasseer je dit soort feedback en haal je er uit wat je er uit moet halen zonder je gelijk persoonlijk aangevallen te voelen. Dat is echt belangrijk om te kunnen vind ik, zeker in een werkveld waar er soms stress is of een hoge werkdruk.
Vind het sturen van een mail als respons dan ook niet sterk en zou haar aanraden het gesprek aan te gaan i.p.v. een mail sturen als er iets dwars zit want zo gaat het straks als ze klaar is ook. Ik zit niet te wachten op een mailtje van een collega als ik feedback ergens op heb gegeven.

3 likes

Vannacht zei een bewoner: ‘jij bent altijd zo vrolijk, zullen we vriendinnen worden?’
Dus nu heb ik een vriendin van 96 :wink:

41 likes

Dit is zo lief, zit gewoon te glimlachen hierom.

1 like

Ik werk dus in het E.T.Z. en mensen zijn echt dramatisch hier. Familie die niet meer langs wil komen, collega’s die niet willen werken, stagiaires die niet meer komen want stel je voor dat ze ziek worden.

En nu stuurde mijn schoonzusje net een app dat ze niet naar de verjaardag van mijn dochter wil komen morgen, want stel je voor dat ik haar besmet. En die arme patiënt die hier ligt wordt helemaal geshamed via internet dat hij Corona heeft. Heb vooral medelijden met hem.

Alsof die beste man er om gevraagd heeft. Merk je er veel van?

Behalve dat ik vanmorgen door 4 camera ploegen heen naar binnen moest, eigenlijk niet. Het zijn niet de patiënten in ieder geval die moeilijk doen om dingen. Vooral de buitenstaanders.

1 like

Angst regeert, blijkt maar weer.

Die kerel ligt ergens op een afdeling achter een sluis in isolatie, er hoeven maar zo ongeveer 5-10 van alle 6.500 personeelsleden bij hem naar binnen en die pakken zich helemaal in, je zou denken dat zorgmedewerkers toch wat nuchterder zouden zijn. Blijven ze ook allemaal thuis als er een patiënt met de griep, of tuberculose, of MRSA, of noro is opgenomen?

5 likes

Precies wat ik zei vanmorgen. Heb je al gekeken hoeveel mensen er met de “gewone” griep opgenomen liggen? Daarvoor blijf je ook niet weg toch. Ik had ook niet verwacht dat er zo’n drama over gemaakt zou worden. Het valt mij een beetje tegen van mijn collega’s moet ik zeggen.

3 likes

Ik gebruik soms wel eens CBD druppels. Werkt voor iedereen anders maar met m’n nachtdiensten slaap ik er wel beter door merk ik.
Ik ben ook een slechte nachtdienst slaper, ga om 0800 slapen en nooit na 11:00 wakker. Doe wel m’n best om te blijven liggen en soms slaap ik nog even maar nooit meer dan 5 uur slaap.
Ook regelmatig Lorazepam genomen en dat hielp wel maar merkte al na 3x dat ik dan de nachten na m’n nachtdiensten ook slecht in slaap kwam.

1 like

Dat is echt belachelijk vind ik. Vooral mensen in de zorg zouden toch hun hoofd koel moeten houden. Hoe reageren je collega’s op andere infecties?
Ik werk in het andere grote ziekenhuis in Brabant en daar merk je de paniek gelukkig nog niet. Wel worden alle patiënten op de spoed met luchtwegklachten meteen geïsoleerd en wordt een sneltest gedaan op influenza en covid. Maar dit is eigenlijk ook het protocol bij influenza epidemie.

1 like

Ik zat net m’n e-mail bij te lezen en vanaf maandag hebben wij (ziekenhuis in Amsterdam) een ‘handen-schud-verbod’ met patiënten en bezoekers. Verder nog niets, naast de mededeling om wat zuiniger te zijn met handschoenen en andere materialen.

Haa collega, nog iemand van het ETZ hier… gekkenhuis gisteravond. Idiote pers buiten. Mensen komen hier ook binnen met maskers voor enzo. Vind het vrij overdreven, er liggen inderdaad veel meer mensen met griep… ik heb trouwens vandaag zelf iemand met een gasmasker op gezien🤔

3 likes

Volgens mij is het recent ingevoerd daar. Ik hoop dat ons ziekenhuis in Brabant dit ook gaat invoeren.

1 like

Ik zou dat echt wel graag willen, geen handen geven. Vind dat echt een vieze gewoonte. Soms komen mensen met handen vol met bloed en dan geven ze je alsnog een hand… why. En dan is het nog zichtbare verontreiniging. Wil de onzichtbare niet eens weten. :no_mouth:

1 like

Mijn collega’s zijn dus bang dat we in quarantaine moeten óp de afdeling :flushed: en dat ze dan toevallig aan het werk zijn en dan 4 weken de afdeling niet meer af mogen, want dat is in China ook!!!

haha dan word je toch echt gillend gek
:no_mouth: moet er niet aan denken