Werken in de zorg topic

Amsterdm!

Neurologie vind ik een geweldig onderdeel!

Balen!

Hoe lang vinden jullie dat je moet wachten om reƫel te kunnen beoordelen of een stageplek wat voor je is?

Ligt aan hoe lang de stage is. Maar over het algemeen zou ik zeggen beslis zsm, want je werkt wel met (vaak zwakkere) mensen en die verdienen geen ongelukkige stagiair en jij verdient dat ook niet. Ik ben zelf ooit gestopt bij een stage in de zorg dus als je vragen hebt mag je me een pb doen.

1 like

Ik ben door het stoppen met stage gestopt met de studie in jaar 4 en opnieuw begonnen aan een andere en ik leef nog. Denk aan jezelf!!

3 likes

Ik ben oncologieverpleegkundige, werk op verpleegafdeling oncologie. Als je vragen hebt weet je me te vinden!

3 likes

Ik denk dat een stageplek die niet bij je past ook best leerzaam kan zijn eigenlijkā€¦ of in welk opzicht past het niet bij je?

Wat een moedige beslissing om te stoppen in jaar 4 en wat goed dat je er op die manier op terugkijkt!! Ik zie overal om mij heen mensen die lijden omdat ze stoppen niet als optie zien en dat is gewoon niet slim. Maar ik begrijp ook dat stoppen erg wrang aanvoelt, zeker als het zo laat in de studie gebeurt.

1 like

Het is ook heel leerzaam om erachter te komen wat niet bij je past en waarom niet. Mocht je niet met zware tegenzin en een naar gevoel daarheen gaan zou ik overwegen om het af te maken. Gezien het een stage is en je eerste ervaring is het nooit gegarandeerd dat het bij je past (ook niet bij een nieuwe plek). Ik heb zelf met mijn stage ook een risico genomen daarin. Ik ging het of helemaal geweldig of helemaal naar vinden. Bespreek het vooral met je stagebegeleider en misschien krijg je meer ruimte om andere dingen te ontdekken.

Meh Corona ziekenhuis is in een dorp naast mijn ziekenhuis uitgebroken. Was eerst nog beetje aan t struisvogelen maar nu is het wel heel dichtbij.

Zijn er bij jullie maatregelen getroffen?

Voor de slechte slapers na een nachtdienst onder ons: hoe pakken jullie dit aan?
Ik kan altijd maar een uur of drie slapen als ik thuis kom, en slaap meestal nog extra in de avond voordat ik weer moet werken (anderzijds heb ik na mijn laatste nacht mijn ritme eigenlijk wel meteen weer terug). Maar dit breekt me eigenlijk nogal op, want ik voel me totaal niet uitgerust. Heb gisteren zelfs gewacht met slapen tot ik me echt moe voelde, maar toen kwam ik niet eens in de buurt van de drie uur en dacht ik echt dat ik gek werd :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face: Ik weet dat het voor iedereen anders werkt, maar al jullie persoonlijke tips zijn welkom.

Ik ben soms ook nog niet moe na mn nachtdienst. En kan ook bijvoorbeeld na een (drukke) avonddienst niet meteen slapen (dan ga ik eerst ff rustig wat tv kijken, zodat ik het werk weer kan vergeten zegmaar.
Dus na mn nachtdienst lekker warm douchen en wat ontbijten zodat ik igg niet wakker wordt van de honger. Een goede donkere slaapkamer of investeren in verduisterende gordijnen/rolluiken! En eigenlijk je telefoon wegleggen, want dat blauwe licht werkt juist averechts. En heb een soort ā€˜wekkerā€™ op mijn telefoon die me in slaap laat vallen met regen of andere natuurgeluiden. Vind ik zelf heel chill.

2 likes

Ik heb volgende maand pas mijn eerste nachtdienst maar ik ga melatonine nemen en na mijn laatste nacht een temazepam denk ik.

Waarom kijk je niet eerst wat nachtdiensten met je lichaam doen voordat je pillen gaat nemen?
Beide lijken me trouwens niet effectief/af te raden.

Ohw oke sorry dat ik reageer op je vraag :joy:

Ik heb een slaapstoornis en dit is hoe ik daarmee kan leven.

3 likes

Ik ging altijd voor mā€™n eerste nachtdienst vroeg uit bed, sporten, vanalles doen, en dan om 1 uur 's middags naar bed met temazepam, dan sliep ik meestal tot een uur of 5-6 en dan zat ik meteen in het goede ritme. Ik had dan ook eigenlijk geen problemen met slapen de volgende ochtend, word wel wat vaker wakker, maar als ik dan mā€™n slaapmasker weer opzet slaap ik ook wel door. Eerst sliep ik niet voor, maar toen ben ik een keer na 26 uur wakker zijn in slaap gevallen voor het stoplicht, dat vond ik te gevaarlijk worden.
Nu mag ik slapen in de nachtdienst (en lukt het ook vaak wel om van 1-2 tot 7 te slapen met een enkel belletje tussendoor), maar dan heb ik nog niet genoeg geslapen, ga ik thuis nog een paar uur dutten, uiteindelijk word ik van al die gefragmenteerde slaap moeier dan gewoon je hele ritme omgooien.

1 like

Voor mā€™n nachtdiensten ging ik altijd mā€™n ritme verleggen, dus 2 avonden van tevoren om 01u naar bed en de avond ervoor om 04u in de nacht. Bleef dan overdag voorafgaand aan de eerste nacht wakker (al kwam ik vaak wel ergens rond 14u uit bed). Bij deze laatste nacht nam ik een temazepam en na mā€™n eerste dienst een temazepam, daarna zat ik meestal wel in het ritme.
Moest dan ook 7 nachten achter elkaar. Nu heb ik gelukkig de luxe een jaar geen diensten te hebben :blush:

@anon29773882 Stoppen is ook zeker nog niet aan de orde nu hoor! Ik ben het er helemaal mee eens dat het ook heel leerzaam kan zijn om stage te lopen op een plek wat niet helemaal je ding is, dat weet je dan ook mooi weer!
Ik vroeg me meer af wanneer je weet of het bij je past of niet. Vorige stage kwam dat bij mij ook later pas namelijk, waardoor ik in het begin heel erg in het negatieve heb gezeten terwijl het gewoon goed komt

Haha sorry ik zie nu pas wat voor bitchy antwoord ik heb gepost, was niet zo bedoeld. Ik ben zelf niet echt voorstander van slaapmedicatie, vandaar.
En ik was oprecht benieuwd waarom je het niet eerst probeerde zonder, maar nu met je uitleg erbij begrijp ik heel goed dat je die keuze maakt.