Werk (algemeen topic)

Dit wordt een lang verhaal denk ik waarvan ik alleen de beslissing kan maken maar ik wil het toch even van me afschrijven.

Ik werk nu drie jaar bij een organisatie die vrij groot is en steeds groter wordt. De vraag is er ook wel maar het personeel is er eigenlijk niet. En de laatste tijd zorgt dit wel voor een grotere werkdruk bij het personeel wat er is. En omdat we groeien ben ik bang dat het alleen maar erger wordt. Nu zorgt dit er wel voor dat ik met minder plezier naar mijn werk ga. Omdat er ook keuzes worden gemaakt waar ik niet helemaal achter sta. Nu is het wel zo dat ik een vast contact heb, nog steeds wel achter de visie en het beleid van deze organisatie sta en omdat het een grote organisatie is ik wel mogelijkheid heb tot doorgroeien. Maar er is hier nu nog geen sprake van. En ook met collega’s onderling heb ik het niet heel erg naar mijn zin omdat we nogal verschillen qua visie. Ik had laatst ook ergens gepost dat ik er heel erg doorheen zat. Dat ik het gevoel heb dat ik altijd ‘aan’ sta, erg moe ben na werk, op zondag geen leuke dingen meer wil doen omdat ik het gevoel heb dat ik MOET uitrusten voor de komende werkweek.

Nu ben ik afgelopen week ergens anders geweest en ik had meteen wel een goed gevoel. Maar het is daar nog heel erg opstartend. Wat ook wel leuk is maar ook nog spannend natuurlijk. Nu werken daar allemaal mensen die ik eigenlijk ken en al mee gewerkt heb en waarvan ik ook weet dat we meer op één lijn liggen. Maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Maar het gaf wel een gevoel van rust en ook omdat het nog zo kleinschalig is, is er minder druk.

Ik vind het zo moeilijk.

Pluspunten

  • Vast contract

Minpunten

  • Werkdruk
  • Niet eens met keuzes
  • Geen leuke collega’s
  • Doorgroeimogelijkheden onduidelijk

:woman_shrugging:t4: Wat houd je daar afgezien van dat vaste contract?

2 likes

Ik denk inderdaad vooral de vastigheid en de verbinding met de organisatie die ik nog voel. Doordat ik nog wel achter het beleid en de visie sta en ergens ook hoop dat de werkdruk weer minder wordt en dat het beter gaat. En misschien ook omdat ik met mensen/kinderen werk. Je bouwt zo’n band op en dat laat je dan achter. Terwijl ik ook wel weet dat ik dat ergens anders ook weer opbouw.

En ook de kinderen houden het werk nog wel leuk. En de andere dingen die ik niet meer leuk vind probeer ik daardoor te vergeten ofzo.

2 likes

Heerlijk, ik werk sinds augustus 4x9. De werkzaamheden vind ik ook zodanig boeiend dat ik relatief makkelijk 8u30 werk, dat laatste half uur merk ik wel dat ik een eind aan mijn werkdag moet breien. Als ik een nieuw dossier krijg in de namiddag waarvoor ik het e.e.a. moet uitzoeken, vliegt de tijd echt voorbij.

Soms verveel ik me nog wel op mijn vrije doordeweekse dag, maar het is ook een moment om wat aan het huishouden te doen zodat ik in het weekend samen met mijn man echt kan chillen.

1 like

Dank voor al jullie reacties! Ik ga het gewoon doen, ik kan altijd terug.

De stagiaire blijft te laat komen of dingen vergeten etc . Wat zouden jullie doen?
Ik heb haar hier al een paar keer op aangesproken. Zorg dat je op tijd bent, en haal eventueel de tijd in/ maak lijstjes als je dingen vergeet etc. Maar ze lijkt een beetje laks ofzo. Dan is ze bijvoorbeeld de hele middag bezig met 1 taak (de minst belangrijke), iets wat ik zelf in 5 min had gedaan. Moet eraan wennen dat ik schijnbaar politieagentje speel op mijn werk. Ze is zo aan het treuzelen met onbelangrijke dingen.

Ik heb besloten dat ik wil stoppen met mijn bijbaantje bij een tankstation. Het is daar na 4 jaar wel genoeg geweest en ik ga niet meer met plezier naar mijn werk. Dan komt natuurlijk nu de grote vraag, wat ga ik dan doen. Ik merk dat ik hier best wel kieskeurig in ben en veel dingen eigenlijk niet leuk vind. De functies die ik wel zou willen doen zijn heel schaars, en op dit moment geen vacatures voor.
Dat betekend dat ik dus nog maar even bij mijn huidige baan blijf. Vind het wel lastig want ze zijn daar op dit moment al bezig met de planning voor 2020, maar ik wil niet al aangeven te stoppen voor ik een nieuwe baan heb.

Het klinkt alsof ze duidelijker te horen moet krijgen welke taken eerst moeten worden gedaan en wat prioriteit heeft. Misschien goed om haar mee te geven wanneer je wil dat iets af is en waar ze zich later mee bezig kan houden? En dan zou ik bijvoorbeeld voor iets dat op een woensdag af moet zijn haar dinsdag als deadline geven.
Als ze te laat blijft komen ondanks meerdere keren daarop aangesproken te zijn kun je eventueel zeggen dat als de situatie niet verbetert je een gesprek wil met haar begeleider erbij. Ik zou er ook achter proberen te komen of ze het werk wel leuk vindt en wat ervoor nodig is om haar te motiveren.

Ik heb een dilemma. Ik zie mijn chef slechts heel sporadisch (afgelopen jaar 3x, geloof ik), alles gaat via mail. En de laatste 2 keren dat ik haar zag, heb ik haar om opslag/promotie gevraagd. Beide keren was het antwoord dat er in december zou beslist worden wie van de collega’s dit zou krijgen (beperkt aantal). Normaal gezien zou er een vergadering zijn in december en ik was van plan om dan nog eens te vragen of er al een keuze gemaakt is. Alleen is die vergadering uitgesteld en zal dat waarschijnlijk januari of zelfs februari worden. Ik zal haar dus niet meer zien dit jaar. En nu weet ik niet goed of en hoe ik nog eens om die promotie/opslag kan vragen. Ik heb sterke vermoedens dat ik er niet zal bijzitten, ondanks dat verschillende collega’s wel vinden dat ik het verdien en ik zal ook gefrustreerd zijn als ik er niet bijzit (logisch gezien ben ik nl. diegene die het meest in aanmerking kom; de redenen om mij niet te kiezen hebben niet met m’n werk/ervaring te maken en een beetje kleinzielig, vind ik). Maar moet ik dit aankaarten/nog eens vragen? En kan dat via mail? Of moet ik gewoon afwachten en vragen naar de redenen als ik het niet word?

Ik ben hier zo slecht in :sweat_smile:.

Kan je haar niet om een belafspraak vragen? Dat is denk ik een beter medium voor dit soort vragen dan via de mail.

1 like

Ja, ik had al gevreesd daarvoor :stuck_out_tongue:. Ik haat bellen, dus dat vermijd ik liever. En dat maakt het ook meteen wel serieus, denk ik, en ik wil het het liefst wel een beetje luchtig houden (aangezien ik al 2 keer in gepaste settings erom gevraagd heb en het dit keer misschien meer polsen is?). Als ik haar vraag wanneer ik eens kan bellen, denkt ze vast dat ik iets ernstigs te melden heb :joy:. Maar ja, bellen zal waarschijnlijk wel gepaster zijn…

Ik zou gewoon proberen te bellen hoor, het is immers ook serieus! Niet iets wat je nu weg moet gaan cijferen of per se luchtig moet gaan houden, je zou in december terughoren over iets belangrijks, dat mag je zelf ook best serieus nemen.

1 like

Ja, goed punt, daar heb je wel gelijk in. Ik denk dat ik even wat dingen voor mezelf ga opschrijven en dan deze week ga bellen.

1 like

Succes!

1 like

Wat is een realistische verhoging van loon wanneer je dit zelf aanvraagt? Ik ben tegelijk begonnen in dezelfde functie als een collega, maar zij zit 4 tredes hoger. Nu zijn onze taken veranderd en heb ik veel meer verantwoordelijkheid dan die collega en ik vind dat ik recht heb op een gelijkwaardig salaris naar mijn taken. Kan ik 6 tredes ophogen, of is dat echt niet realistisch?
(er bestaat geen taakomschrijving van mijn functie, is een nieuwe functie die ik zelf heb kunnen vormgeven)

6 tredes is wel enorm veel! Tenminste, wat ik gewend ben is 1 of hooguit 2. Tenzij je functie inhoud of verantwoordelijkheden veranderen

Ik kom tot ca. 6 tredes omdat mijn collega, die overigens minder werkervaring heeft dan ik, dus 4 tredes hoger is ingeschaald dan ik. Inmiddels heb ik (veel) meer verantwoordelijkheid gekregen en vind ik dat daar een passend salaris bij hoort.

Hoe stel je dat trouwens voor? Zeg je gewoon een x bedrag wat je vind dat je waard bent? En is dat dan netto of bruto? Ik ben hier zo slecht in, haha

Waarschijnlijk heeft jouw collega meteen bij aanvang onderhandeld en jij niet? Op zich lijkt het me fair dat je meer verdient als je meer verantwoordelijkheden hebt, maar misschien is het in dat geval nog wel logischer en lucratiever om te vragen of je een schaal omhoog kan (gezien de functieuitbreiding). Ik vind het dus op zich wel logisch dat je meer zou moeten verdienen dan zij, als de taken echt zo verdeeld zijn en jullie verder gelijkwaardig zijn (ook qua opleidingsniveau bijvoorbeeld?). Maar 6 tredes in een keer lijkt me wel lastig. Hoe weet je trouwens wat die collega verdient? Als je een goede band hebt kun je misschien met hem/haar bespreken hoe dat onderhandeld is en wat de argumenten daarvoor waren, dan kun jij op basis daarvan weer verder onderhandelen. Altijd bruto bedragen onderhandelen trouwens. En gesprek aanvragen met je leidinggevende met de mededeling dat je nog even je salaris wilt bespreken gezien je recente functieuitbreiding. En dan goed voorbereiden en met argumenten komen waarom jij vindt dat je bedrag x verdient.

We zijn tegelijk aangenomen, en mijn collega heeft niet echt onderhandeld zegt ze, alleen haar oude loonstrookjes laten zien en daarop is het gebaseerd. En dat is helemaal prima hoor, vind dat ik prima verdien, maar nu mijn functie steeds meer uitbreid vind ik gewoon dat ik meer waard ben. Ik ga vanavond even met mijn schoonzus zitten, die heeft in de HR gewerkt en goede argumenten op papier zetten. Misschien is inderdaad een schaal hoger beter dan x aantal tredes hoger!

Ik heb een vraag want via google kom ik er niet uit. Vorige week had ik een soort sollicitatiegesprek en vandaag ben ik weer bij dit bedrijf geweest om met Personeelszaken te praten, ze willen me erg graag hebben maar zeggen niet meer te kunnen beiden dan €11 per uur, bruto.
Nou kom ik daar als dure ZZP’er normaal gesproken m’n bed niet voor uit maar het is parttime, wel echt een heel leuk bedrijf ook qua netwerken en ik kan er heel veel leren. Dus ik overweeg het nu.
Maar ik kan nergens duidelijk vinden wat ik hier netto per maand aan zou overhouden?
Uit elke site waar je dergelijke berekening kunt maken komt iets heel anders, echt van €600 tot €1000.

Iemand enig idee wat hier nou klopt?
Een nuluren contract, in principe 24 uur per week a €11 bruto.