Werk (algemeen topic)

Dat ligt denk ik heel erg aan hoeveel je voor de rest verdient? Als dat je enige baan is betaal je vrijwel geen belasting/heffingen, als je daarnaast nog een ton verdient bij een andere baan betaal je het hoogste tarief.

Hmm. Verder werk ik alleen op ZZP-basis en doe niet mee aan de nieuwe KOR, in principe zou ik dus loonheffingskorting kunnen toepassen.
Ik heb afgesproken morgen te laten weten of het ga doen, ik bel eerst de boekhouder wel even voor een duidelijker bedrag.

@Merel vertelt het precies goed. De daadwerkelijke belastingdruk ligt aan de rest van je inkomen, ook die uit je ZZP werkzaamheden dus. De KOR is voor de BTW en heeft er dus verder niet mee te maken. Als je een beetje een inkomen hebt uit de ZZP werkzaamheden dan zou ik adviseren geen loonheffingskorting toe te passen, want dan is de kans groot dat je achteraf moet bijbetalen. Als je geen loonheffingskorting toepast zullen ze van die €11 37,35% (in 2020) inhouden en hou je per maand dus netto ongeveer €700 over. Het zou kunnen dat ze dan nog te weinig (of te veel) hebben ingehouden, maar dat ligt volledig aan je andere inkomsten.

Dankjewel voor je antwoord! M’n inkomen uit ZZP werkzaamheden is gestaag aan het groeien, mede daardoor zat ik te worstelen met dit sommetje van tijd versus opbrengst.
Eigenlijk ben ik wel gek om beslag te leggen op 24 uur van m’n werkweek voor zo’n mager bedrag, ik ga het niet doen.

Ja daar zat ik ook! Ik zat ongeveer vijf weken in mijn proeftijd. Tijdens het cv-gesprek kwam naar boven dat ik in het verleden een eetstoornis heb gehad en daarbij depressief was. (0 relevant voor mijn carrière vandaag, maar wel relevant voor dat betreffende gesprek.) Ik ben toen na een “”""""“vertrouwelijk”""""" gesprekje met HR weggestuurd omdat ik te zwak zou zijn om de twee jaar vol te maken. :neutral_face: Dit was vorige week. Dus ik ben nu als een malle aan het solliciteren. (Samen met mij nog een ander meisje waarbij aan het licht kwam dat ze een schildklieraandoening heeft. Heel duidelijk dus dat dit shady AF is.) Hoop dat jullie wel op chille opdrachten zijn geplaatst en het naar jullie zin hebben! En jammer dat ik net dit kerspakket heb gemist. :smirk:

Wow, dit vind ik wel heel heftig! En heel spijtig voor je. Persoonlijk ben ik heel erg tevreden over ze als werkgever! Overigens ben ik in januari 2018 begonnen en stap ik vanaf het nieuwe jaar over naar mijn opdrachtgever: hoofdkantoor van de blauwe supermarkt.

Oh wow wat kut. Zag dit recentelijk voorbij komen op insta idd bij een meisje die een soortgelijke traineeship doet, ook IT, en een schildklieraandoening heeft. Wellicht hetzelfde meisje. Maar dit kan toch niet? Raak hier zo boos van. Hierdoor ben je geneigd de volgende keer gewoon niet eerlijk te zijn… Heb zelf zoiets wel in een sollicitatieprocedure meegemaakt, benoemd dat ik 5 jaar geleden even thuis zat doordat ik overspannen was, puur omdat het gesprek zo liet, en toen viel ik af in de laatste ronde “We denken dat de kans te groot is dat je jezelf in een burnout gaat werken” terwijl we het denk ik 10 minuten gehad hebben over hoe ik eraan gewerkt heb dit soort situaties in de toekomst te kunnen voorkomen…

Maar om je een riem onder het hart te steken: er zijn ontelbaar veel it traineeships bij wel normale werkgevers dus het komt vast helemaal goed met een kerstpakket volgend jaar!

1 like
Blabla lange rant

Ik geloof ook nog steeds dat het een ontzettend goede opstap kan zijn voor je carrière. Feit is wel dat je precies in hun malletje moet passen, anders wordt het erg moeilijk. En daarbij is de plaatsing ook een soort Russisch roulette. Ik weet niet of dit toentertijd bij jou ook al was, maar in de tijd dat ik er zat zijn er ook best wat mensen geweest wiens proefcontract is opgezegd omdat ze zich kritisch hebben uitgelaten naar het accountmanagement. Omdat ze min of meer gedwongen worden om op intake te gaan bij een bedrijf of opdracht die ze gewoon écht niet zagen zitten. Het komt er dus op neer dat je precies in hun malletje moet passen en geen enkele vorm van menselijkheid mag tonen.

Voor mijn assessmentdag had ik al vrij veel negatieve reacties gelezen op internet. Ik kon ze goed relativeren. Het is immers een super commercieel bedrijf. Ik ben hun product en zij willen alleen de beste van de beste. Dat is logisch en dat snap ik. Dat ik, en ik niet alleen echter wordt afgerekend op mijn medische dossier vind ik echt niet te doen. Ik was, en ben eigenlijk nog steeds, hier echt heel erg boos over. Als ze vooraf hadden gezegd dat ze alleen maar super stabiele, kerngezonde robots in dienst willen hebben had ik dat contract gewoon nooit ondertekend. (Hoewel ze natuurlijk in alle toonaarden ontkennen dat dit het geval is. Ze willen de redenen van beëindigen van proefcontract ook niet op papier zetten terwijl ze hier gewoon wettelijk toe verplicht zijn.)

Enfin, sorry voor mn rant. Wat super fijn dat je daar nu wordt overgenomen! Lijkt me een leuk bedrijf om voor te werken.

Vervelend @Branko dat het zo gelopen is. Maar misschien niet helemaal passend in het topic. Wil je dat ik de discussie naar een ander topic verplaats waar je er eventueel verder over kunt praten?

Edit: @Branko heb het verplaatst :blush:

Oeps, excuus voor de vervuiling van dit topic. Verplaatsing is misschien geen slecht idee nee. :upside_down_face:

Wat achterlijk. Dit is gewoon discriminatie en mag niet. Mocht je er nog wat van willen maken kan je dit melden bij het College voor de rechten van de mens.

Ik heb van iemand die heel dichtbij me staat ook het nodige meegekregen over de gang van zaken binnen dat bedrijf. Echt niet normaal hoe het er aantoe gaat soms daar. Hopelijk vind je snel wat bij een normaal bedrijf

1 like

Nou dat kan bijna niet anders dan dat het over dezelfde gaat of niet? Beginnend met een A, naam van vier lettergrepen, eindigend op een E?

Nou, ja. Ik weet dus ook nog niet welke les ik hieruit wil trekken. Nooit meer eerlijk zijn hierover? Of nooit meer willen werken bij een bedrijf dat mensen niet juist op waarde weet te schatten en mij als ‘minder’ ziet omdat ik in het verleden psychische klachten heb gehad? Mijn gevoel neigt totaal naar de tweede optie. Maar alle mensen die ik spreek die hoger in bepaalde bedrijven zitten raden me dit af. En snij ik mezelf niet ontzettend in de vingers als ik zo lekker idealistisch ga zitten doen? Ik wil wel echt een carrière, en over een x aantal jaar op een bepaald punt zijn. Ik twijfel echt aan wat het juiste is in dezen.

En thanks! :heartbeat:

@Shaaar Ja ik weet het. En het is ook heel duidelijk dat ze dingen doen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Ze weigeren echter de redenen van beëindigen van proefcontract zwart op wit te zetten. Dus ik kan er niet zo heel veel mee. De eerste dagen was ik ook echt furieus en was ik allemaal plannetjes aan het smeden. Nu de woede is gezakt wil ik er eigenlijk vooral geen energie meer aan besteden en mn energie richten op mijn eigen ontwikkeling en lopende sollicitaties. Echt hypocriet wel van mij, want ik vind eigenlijk wel dat ik stappen moet ondernemen om dit in de toekomst niet meer te laten gebeuren.

1 like

Ik weet niet of het meer een vraag aan jezelf was of niet, maar ik zou kiezen voor optie 1 en hier (in elk geval bij aanvang van je loopbaan bij een werkgever) niet eerlijk over zijn. Of althans, dat klinkt als liegen en ik bedoel het bewust verzwijgen. Het is niet van invloed op jouw potentie als werknemer en ze hebben ook geen “recht” om dit van je te weten. Zo’n werkgever wil voorkomen dat ze iemand in dienst nemen die langdurig uitvalt. Dus ze maken een risico inschatting met alle informatie die ze van je hebben, hoe zwart wit en onrechtvaardig dat ook is.

Ik vind het overigens echt heel naar dat ze je zo aan de kant zetten en zou het er niet bij laten zitten.

1 like

Ja zij inderdaad! Toevallig wel.

Ik zou zelf niet meer zo gauw voor de tweede optie gaan, puur omdat je jezelf in de vingers snijd. En opzich, een werkgever hoeft het ook niet te weten. Maar het is wel de omgekeerde wereld dat je het moet verzwijgen om eerlijke kansen te krijgen, als is het vandaag de dag wel de realiteit. Maargoed slaat natuurlijk nergens op hoe jouw werkgever zich opgesteld heeft erin!

1 like

Bij mij op het werk liepen ook mensen tegen een negatieve collega aan.
Heb hen de tip gegeven om gewoon eerlijk te zijn.
Een medewerker heeft toen gewoon iets gezegd van jeetje henk … is er ook nog iets positiefs vandaag? Word er een beetje moe van.

2 likes

Wij hebben een workshop feedback geven gehad. Vanuit dat oogpunt kun je hem t beste apart nemen, zeggen dat hij zo negatief is (en voorbeelden) en zeggen wat dat met jou doet. Lijkt me super vervelend zeg, misschien is hij zich er niet van bewust dat hij anderen ermee beïnvloedt. Ik vind het dus niet alleen zijn probleem, want je zit met elkaar in een ruimte.

Zo heb een collega die vaak best veel klaag. Toen heb hem eens met hem afgesproken dat hij op een vrijdag ochtend het eerste half uur niet mocht klagen. Zo is hij er wel bewust van geworden.

Klagende collega’s hadden al hun gezeik ook gewoon op post its kunnen plakken en daarna alles op de muur. Eigen klaagmuur.:upside_down_face:

Ik ga maandag ontslag nemen en nu moet ik een ontslagbrief schrijven, denk ik? Ik ben maar een beetje naar voorbeelden aan het kijken op het internet. Maar moet zo’n brief nog echt via de post of gaat dat vaak wel via de mail?