Werk (algemeen topic)

Vraag echt je contract op! Je staat gewoon in je recht. Afhankelijk van het soort contract dat je hebt hebben zij inderdaad bepaalde mogelijkheden, maar hoe dan ook; als er uren in staan moeten zij minimaal wel bepaalde uren (afhankelijk van soort contract dus) inplannen en kan dat vanuit hun niet dan alsnog betalen! Dit kan je zelfs met terugwerkende kracht vragen, net als het claimen van rechtsvermoeden. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kan je hierbij helpen. Zo niet, zou ik inderdaad via Juridisch Loket een voorbeeldbrief opstellen. Je wil het niet zover laten komen tot kantonrechter, maar dat willen zij neem ik aan ook niet. Zeker omdat jij in je recht staat en zij aan het kortste eind trekken en dat weten ze echt wel. Maar laat je dus niet afschepen, dan zelf de druk er maar wat meer opzetten.

Ik word echt heel kwaad van zulk soort situaties merk ik … haha

@Vivre Ik wacht een eventueel gesprek morgen even af en anders wordt dat inderdaad de volgende stap. Het is ook echt gewoon een opstapeling van dingen. Ze doen wel meer dingen echt niet netjes, ook bij anderen. Zo zijn de helft van de uren die tijdens de vorige lockdown niet gewerkt konden worden van hun vakantieuren afgeschreven, wat volgens mij ook helemaal niet mocht.

Heb gewoon heel erg t gevoel dat ze nu aan t dreigen zijn met ander filiaal/werkzaamheden die ik niet kan fysiek zodat ik “weiger” en ze me niet uit hoeven betalen.
Ga even de ballen zoeken om morgen al te vragen of ik een kopie van mn contract kan krijgen of via de mail oid.

Dat ze me nu morgen laat werken voelt ergens ook als “zie je wel ze moeten me toch uren geven”. Want waarom zou je t anders doen.

En ik ben gewoon nog de enige met dit soort contract dus heb ook geen medestanders ofzo. Heb alleen maandloners en 15/16jarige collega’s met een nuluren contract. En ze behandelt me als die laatste groep, terwijl ik 1000% geen nuluren contract heb.

Oh en ze doet alsof de ondernemer zielig is. Ja ik snap best dat afgelopen 2 jaar weinig omzet is geweest. Maar hij heeft ook vastgoed. En gaat gewoon echt niet failliet door die paar honderd euro van mij. Als ik al 2 jaar mn spaarrekening leeg kan trekken dan kan hij dat ook.

Ook dit vind ik altijd een vies spelletje van werkgevers hoor… Zoals al een paar keer gezegd: als je als bijbaantje structureel bijvoorbeeld 10 uur in de week werkt, dan hoor je dat gewoon in een contract te zetten ipv zo’n 0-urencontract. Lekker makkelijk je jonge werknemers naaien, want die komen niet voor zichzelf op en mooi makkelijk als je ze een tijd niet nodig hebt: ja je hebt 0-uren. Uh nee, als je structureel 10 uur werkt, wordt dat gewoon van kracht van rechtswege.

6 likes

Nou ja bij ons werd zaterdag na die helse dag dus even snel gezegd dat ze moesten aangeven of ze wilde werken, kon ook op andere plekken zijn(ook totaal andere winkels) maar als er niet genoeg werk was hadden ze pech. Vond dat zo niet kunnen na zo’n helse lange dag. We hebben een paar sinds de zomer maar sommige ook al anderhalf jaar ofzo. Die dus gewoon elke week dezelfde uren maken. Er is er geen een die maar af en toe opgeroepen word. En volgens mij hebben sommigen het ook aangeboden gekregen maar dan wordt er gezegd ja we kunnen je deze uren hier niet garanderen dus kan ook ergens anders zijn. Ja leuk maar dat is een half uur fietsen over echt kutwegen dus dat doe je ook niet. Heb ik ook afgeslagen omdat ik weet dat ze daar oa geen stoel hebben bij de kassa en ik niet de hele dag kan staan.

Maar ze zeggen dus gewoon dat t vanwege de omstandigheden mag. Terwijl ik t overal eigenlijk wel anders lees.

Voel me echt gewoon zo kut hierdoor. Niet eens om t geld maar gewoon om t feit dat t echt niet mag en t de zoveelste naaiactie is. Niet alleen bij mij maar ook mn collega’s.

Zie ook niet hoe ik daar morgen 5 uur moet staan zonder te janken en boos te worden :joy: want mensen gaan sowieso van alles vragen.

Als iemand van mn werkgever dit leest ben ik wel fucked denk. Maar dat ben ik sowieso al denk.

God allejezus wat een gezeik. Afgelopen vrijdag ging prima. Mn collegas staan achter me.

Heb nu net gebeld voor mn contract, die ligt ergens op t archief. Dus ik vraag of ik kon werken. Ja niet in mijn winkel. In andere winkel zijn andere werkzaamheden. En dr vaste mensen blijven bij ons. Top om te weten dat ik na 10+ jaar niet vast ben. En over t feit dat ik gewoon mn uren hoor te krijgen lulde ze overheen met dat de ondernemer ook ontslag voor ons allemaal kan aanvragen omdat er niets binnenkomt.

Volgende week kan ik misschien wel in mn eigen winkel maar denk maar 1 dag.
Ze werd ook echt een beetje boos.

Nu ben ik bang dat de andere werkzaamheden toch te zwaar gaan zijn. Maar dat zie ik dan wel (en als t te zwaar is doe ik t gewoon niet).

Nou klinkt alsof het nu wel tijd wordt om iets met het juridisch loket of een advocaat te gaan doen.

4 likes

Ik vraag me wel een klein beetje af of dit niet een enorm verstoorde werkrelatie creëert allemaal en of je dit eigenlijk wel moet willen toch? Zou je wel echt 10 uur jn die winkel willen staan met dit enorme boze gevoel en een leidinggevende die blijkbaar niet veel om je geeft?

Nou nu is die al verstoord toch? Heb dr vrijdag prima genegeerd. En verder normaal gedaan.

En hoezo zou een verstoorde relatie een reden zijn om ze dingen te laten doen die gewoon niet mogen?

@Vivre deze week werk ik dus “gewoon” en denk dat ik volgende week af moet wachten wat ze dan doet.

1 like

Hm nou ik krijg niet de indruk dat ze enorm op hun vingers getikt worden en nu denk: oeoeo ik moet even op mijn tellen passen. Dus voor wie doe je dit eigenlijk?

Nou voor mezelf, laat jij graag over je heen lopen?

13 likes

Nee ik zou ergens heel snel wegwezen omdat ik weet dat ikdaar niet zou passen waar mensen zo doen. De energie die jij nu overal insteekt had ik in zoeken, solliciteren en netwerken gestoken. Vooral omdat deze mensen niet gaan veranderen

Maar als je ineens niet meer ingepland en/of betaald wordt is dat toch gewoon echt niet oké?? Je mag daar juist veel harder in zijn. Zeker in de retail wordt er vaak echt schandalig met personeel omgegaan, ook omdat ze weten dat mensen niet de kennis/energie hebben om er tegenin te gaan. Als het om je eigen geld gaat moet je je daar altijd hard voor maken, je moet toch ook je rekeningen etc kunnen betalen?

12 likes

Hard maken ja maar tegelijk moet je jezelf toch ook afvragen of je op die manier nog wel daar wil blijven werken? Elk bedrijf schreeuwt om medewerkers op dit moment dus zorg dat je krijgt waar je recht op hebt en zoek een nieuwe baan waar je wel netjes behandeld wordt.

3 likes

Nee man, @Whoopdidoo, zorg dat je krijgt waar je recht op hebt en laat niet voor de lieve vrede over je heen lopen.

9 likes

Een nieuwe baan zoeken is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Er kunnen tal van redenen zijn dat dat niet gaat he?

Ik walg echt van werkgevers die zo met hun personeel omgaan

Dan vraagt die vent toch lekker een faillissement aan. Byeee

2 likes

Maar ze werkt er al 10 jaar dus ze zal wat ze had qua vastigheid en treden niet direct terug krijgen. Ook heeft ze een klein contract dus bij de meeste plekken is er dan gewoon best een kans dat je daar niet lang kan blijven.

Fijn dat dat voor jou zo makkelijk gaat, helaas is dat niet voor iedereen zo.

Neemt niet weg dat ik t zeker wel ga doen/proberen maar ondertussen ga ik niet genoegen nemen met de helft van mn geld, en de 2 weken erop zelfs niks als t aan hun ligt.

En daarnaast ligt er natuurlijk gewoon een hele geschiedenis en had ik allang weg moeten zijn. Maar was een stuk fijner geweest als dat uit mezelf geweest was en niet omdat de situatie zo kut is dat je niet anders kan. Dat ik geen “volwaardige” werknemer ben ligt ook aan hen, ik heb al honderd keer gevraagd om meer uren, ook wanneer die duidelijk beschikbaar waren (vacatures). En dat ik de afgelopen jaren over me heen heb laten lopen betekent niet dat ik dat voor de rest ook maar moet accepteren.

De echte problemen spelen sinds corona, daarvoor werkte ik altijd meer.

@Depeche wat jij zegt speelt heel erg bij ons. Maar niet iedereen kan zomaar weg. Je verlaat een vast contract in retail ook niet zomaar als dat is wat je kan, en je thuis twee kinderen hebt zitten. Denk dat dat is wat bij de meeste van mijn collega’s speelt. Want de afgelopen jaren krijg je geen vast contract meee in de retail (of is dat alleen bij ons zo).

4 likes

Wat je in ieder geval echt NIET moet doen is zelf ontslag nemen. Want dan heb je ook geen recht op een uitkering

Zelf verstoorde werkrelatie en wil heel graag ontslag nemen, maar mijn jurist raadt me dat af haha (vind ik echt fancy en volwassen klinken maar heb gewoon rechtsbijstandaverzekering :joy:)

6 likes

Net als dat wanneer je burn-out achtige klachten krijgt, je NIET vrijwillig contractueel minder uren moet gaan werken. Sorry dit kan ik niet vaak genoeg zeggen :kissing_heart:

9 likes

Nee zou een vast contract ook zeker niet zomaar opgeven. Er worden idd maar weinig vaste contracten gegeven helaas. Zou echt proberen alles op alles te zetten om je contract in handen te krijgen want daarmee sta je veel sterker, probeer je niet af te laten wimpelen want ongemakkelijk is het nu toch al!

2 likes