Werk (algemeen topic)

Lager bruto loon is meestal wel gunstig, je betaalt een stuk minder belasting. Als je echt graag een maximale hypotheek wil aanvragen, dan is het niet handig maar ik hoop voor je dat zo’n kleiner deel van je brutoloon niet het verschil moet maken. En zoals ze zeggen is een eventuele WW uitkering lager omdat ze het baseren op dit inkomen.

1 like

Officieel mag het niet wat ze aanbieden, maar goed volgens mij wordt er van alles onder WKR weggeschreven door bedrijven wat eigenlijk niet mag. Vraag me af of het ooit gecontroleerd wordt. Voor jou is het idd wel een betere deal qua geld wat je eraan over houdt

1 like

Ja, mag :blush:

1 like

Ja, dat klopt. De opzegtermijn is afhankelijk van hoe lang je er gewerkt hebt en is ongeveer het dubbele van wat je als opzegtermijn zou hebben als je als werknemer zelf ontslag zou nemen. Die opzegtermijnen kan je via Google wel vinden.
Hier staat ook veel info: Einde van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (ontslag nemen en ontslag krijgen) - Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

2 likes

Mag het niet gewoon in de vrije ruimte van de wkr? Als daar nog ruimte over is, dan vind ik dit wel heel goed aangeboden van deze werkgever!

Toch wel hè, dan had ik het goed begrepen. Maar wat is dan het voordeel van een overeenkomst voor onbepaalde duur hebben als je werkgever je toch kan ontslaan? Door de opzegtermijn voor de werkgever misschien lastiger om het ‘zomaar’ te doen dan wanneer je tijdelijke overeenkomst afloopt, maar in die zin geeft het niet per se meer baanzekerheid? Morgen ga ik iig de site eens goed doorlezen!

@Rebus Ah ja je hebt gelijk idd, dat zal het zijn :grimacing:

Voordeel is die opzegtermijn, je kan bij een vast contract niet van de ene op de andere dag zonder werk komen te zitten. Als ze mensen moeten/willen ontslaan zijn dat toch meestal eerst die met een kortlopend contract. Het is sowieso niet alsof hier aan de lopende band mensen met een contract van onbepaalde duur ontslagen worden, heb het zelf tot nu toe 1x gehoord (zit ook wel in een goeie sector maar toch).

Maar kan je in Nederland met een vast contract dan zo moeilijk ontslagen worden? Dat wist ik niet.

3 likes

Ja! We hebben hier in NL het ontslagrecht. De route voor ontslag is afhankelijk van de reden, maar dat loopt bv. via het UWV (VDAB in België denk ik?) of kantonrechter en dan moet er ook wel echt ernstig disfunctioneren of nalatig handelen zijn of in die richting. Vast een van de redenen ook dat ze juist in NL niet overal zo happig zijn op contracten voor onbepaalde tijd

Wat jij hier omschrijft lijkt bij ons (BE) op ontslag wegens dwingende reden. Dat kan enkel wegens ernstig disfunctioneren/bepaalde misdrijven, maar is wel per direct (dus niet via vrederechter/kantonrechter oid).

Contract met onbepaalde duur is in België haast de standaard (niet onmiddellijk, maar is wel het einddoel van bijna elke werknemer). In de volksmond noemen ze dat een ‘‘vast contract’’ omdat je idd niet aan de lopende band ontslagen wordt, maar eigenlijk is er niks ‘‘vast’’ aan, je kan mits opzeg ontslagen worden of ontslag nemen.

2 likes

Ik ben 1 december uit dienst gegaan bij m’n oude werk en heb de week ervoor een mail gestuurd waarin ik duidelijk meldde dat ik al m’n vakantiedagen heb opgebruikt en dat ik alleen nog het opgebouwde vakantiegeld hoor te ontvangen bij m’n laatste salaris. Uiteraard niet ontvangen. Dag van salaris ook een bericht gestuurd en kreeg te horen dat het nog zou komen. Niks gehad. Gisteren bericht gestuurd erover en natuurlijk geen antwoord nog.
Ik wil vrijdag bellen om ze nog even de tijd te geven (hebben ze al gehad maar oké). Wanneer zouden jullie naar het rechtsloket oid hiermee stappen?

Ik zou eerst vragen om een laatste loonstrook. Daarmee kan je aantonen dat je het niet hebt ontvangen. Daarna zou ik ze een laatste kans geven met datum waarop je bevestiging wil ontvangen wanneer ze het overmaken, als ze die niet geven binnen je gestelde termijn (14 dsgen, zou het 10 werkdagen noemen, is heel redelijk) of het niet overmaken zou ik met alle mailwisseling hierover en je laatste loonstrook naar het juridisch loket.

2 likes

Ik kreeg opgebouwde vakantie geld maand ofzo erna pas. Niet bij salaris overmaking maar apart. En apart nog een specificatie erover per post.

2 likes

Ja precies, was bij mij ook zo.

3 likes

Ik realiseer me nu dat ik het überhaupt niet gehad heb en ook geen specificatie. Ook niet om gevraagd overigens dus eens kijken of ik hier nog een zakcentje uit haal.

1 like

Vaak krijg je het idd na een week of 6-8 apart van je salaris uitbetaald!

1 like

Thanks allemaal! Bij m’n andere werk kreeg ik alles in één klap. Dacht dat dat normaal was.

Ik heb dit jaar een hogere functie gekregen. En ik doe dat werk nu en ik denk alleen maar: ik wil dit niet? Het is een
leidinggevende functie. Ik vind dat ik alle troep moet
oplossen en ik heb daar gewoon geen zin in en
het gros boeit me ook gewoon te weinig.

Dus ik denk dat ik het nog even aankijk en dan ga
zeggen: ik wil terug in functie. Alleen dit voelt als falen? Heeft
iemand hier ervaring mee? Ik denk dat mijn leidinggevenden echt met stomheid geslagen zullen zijn

Geen ervaring mee, maar ik zou het je wel gunnen dat je het gevoel van falen los kunt laten. Je hebt het geprobeerd maar het pakt gewoon anders uit dan verwacht en je wordt er niet gelukkig van (en dat is zo belangrijk in je werk). Ik vind het juist heel krachtig dat je dit uitspreekt en kan me er ook alles bij voorstellen. Denk dat het goed is om een ultimatum met jezelf af te spreken en het dan aan te kaarten. Het kan altijd gebeuren dat een nieuwe functie anders uitpakt, dat zegt niets over jou of over je functioneren!

4 likes

Zelf geen ervaring mee, maar iemand op mijn werk heeft dit gedaan, van manager weer terug de vloer op en echt niemand kijkt daar gek van op. Lijkt me eerlijk gezegd ook een verschrikkelijke functie dus ik snap hem wel

Ik mag maandag op gesprek komen voor een functie hoger! Er is nog een collega die gesolliciteerd heeft, dus dat voelt een beetje ongemakkelijk maar ik heb goede hoop. Het team mocht een profielschets maken over de eigenschappen die de persoon in die functie zou moeten hebben en eigenlijk werd ik gewoon omschreven haha, terwijl lang niet iedereen op de hoogte is van mijn sollicitatie. Mijn leidinggevende vroeg tijdens mijn functioneringsgesprek laatst ook waarom ik nog niet die functie heb, omdat ze denkt dat ik het wel kan en (en ze bang is dat ze me kwijt raakt omdat ik me misschien wel ga vervelen in m’n huidige functie). Ik heb er wel zin in.

24 likes