Werk (algemeen topic)

Mijn eindejaarsgesprek komt er weer aan en ik vroeg me af of ik de inflatie ook mee kan nemen in de salarisonderhandelingen. Dus stel ik krijg nu 2000 per maand, dat ik dan kan zeggen, inflatie is 5%, dus doe mij er minstens 0.05*2000 = 100 euro bij op? De tarieven bij klanten worden ook geïndexeerd, dus ja, waarom mijn salaris niet?

Of slaat dat echt nergens op?

1 like

Kan gewoon. Mijn salarisverhoging vorig jaar bestond uit een inflatiecorrectie van +3% oid (stond in CAO) en nog een percentage van +3% voor prestaties.

Ja hoor ik vind dat wel logisch! Wij krijgen sowieso elk jaar een salarisverhoging vanwege de inflatie (maar dat wordt onderhandeld voor de cao dus dat hoef je niet zelf te doen). Dat is de afgelopen jaren altijd iets van 2,5 procent geweest

@Chan @crazyplantlady ah thanks! Wij hebben geen cao helaas, dus moet het onderhandelen allemaal zelf doen. Dus ga dit meenemen in mijn argumenten!

Ik zou dat stukje over een ander plekje in de organisatie weglaten. Je zit voorlopig op je plek als ik het goed begrijp, wel met de juiste begeleiding en mogelijkheid tot ontwikkeling. Succes!

1 like

Begrijpelijk, denk dat het met de tijd moet groeien! Het wordt vanzelf duidelijker en gemakkelijker in je “nieuwe” rol. Zou voor nu inderdaad uitgaan van je gewenste situatie. Mocht het anders lopen dan kunnen jullie altijd dat gesprek nog aangaan.

1 like

Dankjewel voor je reactie! Heel fijn om hier even advies te kunnen inwinnen.

Ik had net een gesprek met een collega om haar te vertellen dat haar contract niet verlengd wordt. Ik weet dat het zakelijk gezien de juiste beslissing was, maar ik mag haar op persoonlijk vlak erg graag. Dus nu voel ik me toch kut erover.

3 likes

Zeker weglaten, anders kunnen ze daar op door blijven hammeren terwijl je dat eigenlijk niet wilt.

1 like

Binnen detachering krijg ik er na 2 maanden al een extra project bij. Heb ik eigenlijk net het kennismakingsgedeelte van beide projecten gehad en nu moet ik er weer doorheen. Toch wel even spannend, ook qua tijdsmanagement. Ik weet dat ik er makkelijk nog een project bij kan hebben, want ik heb niet altijd wat te doen, maar ik had hierdoor ook nooit haast en stress. Dus dat gaat wel veranderen haha :see_no_evil:

1 like

Misschien kan je kijken bij een lokale delicatesse winkel? Die kunnen vaak wel wat leuks samenstellen :relaxed:

Ik heb mijn functioneringsgesprek gehad en ik merkte meteen dat ik wel een lichtelijk trauma heb van mijn vorige werk. Mijn baas destijds besloot ineens mij stom te vinden en niet goed in mijn werk en toen was ineens mijn contract niet verlengd. Terwijl de rest van mijn collega’s hartstikke blij met me waren.
Nou was het niet zo dat ik het dit keer had verwacht, maar ik werd wel heel zenuwachtig.
Maar het was zo’n leuk en gezellig gesprek en mijn baas is zo tevreden en natuurlijk zou mijn salaris wat omhoog gaan en het was gewoon zo fijn. Ik weet dat het een normale manier is van met mensen omgaan maar ik heb eigenlijk nooit leuke bazen gehad. Het waren allemaal zzp’ers die helemaal geen zin hadden om mensen te managen. Dus ik ben zo blij dat ik hier beland ben :heart_eyes:

22 likes

Mijn gesprek viel ook mee. 2 uur gezeten hahaha. En aardige manager krijg gevoel echt willen helpen. Nu wel een verslag maken wat ik stom vind erover met doelen maar is voor het (haha) goede doel. Namelijk mezelf.

1 like

Ik zou juist denken erin laten, om de volgende reden: stel dat deze nieuwe functie helemaal niet werkt, en over 6 maanden zeggen jullie ‘jammer is niet gelukt’, dan zou dit ook eventueel tot het eindigen van het dienstverband kunnen leiden. In dat geval zou het goed zijn als je schriftelijk hebt dat je een andere positie in het bedrijf is aangeboden.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

2 likes

Op die manier heb ik er ook inderdaad over nagedacht. Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik dan nog steeds de mogelijkheid heb om met hulp van mijn leidinggevende naar een andere functie te zoeken. Het werd meer gepresenteerd als een keuze voor nu. Maar wel met veel positieve woorden voor mijn kwaliteiten en mogelijke professionele groei. Ikzelf dacht vooral: mocht het niet lukken, dan kijk ik t.z.t. wel of ik de mogelijkheid krijg om via hem intern een nieuwe functie te zoeken en anders probeer ik dat zelf. Maar ja, ik vind het wel lastig.

Kans bestaat sowieso dat mijn leidinggevende het zelf nog toevoegt aan het verslag.

1 like

Ik merk dat ik het soms lastig vind dat ik erg weinig meekrijg van wat er binnen het bedrijf speelt, terwijl we maar met een team van ongeveer 15 man zijn. Dit komt natuurlijk deels doordat we veel vanuit huis werken, daarnaast zit een groot deel van mijn team ook nog eens in het buitenland wat de communicatie niet bevordert.

Dit gaat om hele simpele onbelangrijke dingen, maar ook grotere zaken. Zoals welke plannen zijn er betreft mensen aannemen. Dan zie ik ineens een vacature voorbij komen terwijl ik geen idee had dat we überhaupt mensen voor die positie wilden zoeken of dat daar budget voor was. Of dat ik ineens tussen neus en lippen door hoor dat het enige kantoor in mijn buurt wordt gesloten. Dit had ik best wel eerder willen weten want voor mij persoonlijk is dat groot nieuws, ook al was ik daar door corona vrijwel nooit. En ik begrijp ook dat niet iedere poep en scheet wordt gedeeld, maar voor mijn gevoel weet ik soms echt 0 wat er speelt.

Dit is de eerste keer voor mij in een soortgelijke positie dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal, maar ben wel benieuwd hoe dit bij jullie gaat, en of jullie dit ook ervaren.

Hoe gaat dat bij jullie?

2 likes

Ik weet niet bij wat voor type bedrijf je werkt, maar in mijn ervaring wordt er voor dit soort communicatie intranet gebruikt.

En anders een soort periodiek overleg waar er vanuit het management informatie wordt gedeeld over de groei van het bedrijf, recente ontwikkelingen, toekomstplannen etc.

1 like

Wij hebben (nog) geen intranet.

Dat laatste zou ik denk ik ook logisch vinden, maar gebeurt nu niet. Het is ook niet meteen super erg, maar denk wel dat ik het een keer ga opbrengen tijdens een geschikt moment.

Ja, het lijkt me heel vervelend op deze manier. Zeker de ontwikkelingen die impact op jou hebben. Interne communicatie is echt belangrijk. Vooral nu er zoveel thuis gewerkt wordt.

Ik zou dit aangeven bij mijn leidinggevende. Zij is voor mij altijd de schakel tussen alles wat intern loopt en mijn afdeling.