Werk (algemeen topic)

Ik heb een vraagje ivm de opzegtermijn bij een vast contract. Nadat ik mijn contract ondertekend had kreeg ik van HR een document om mijn opzegtermijn naar 2 maand te verlengen. Dit werd geformuleerd in de trant van, je moet dit nog even ondertekenen dan is alles in orde. Na wat opzoek werk begrijp ik dat ik standaard 1 maand opzegtermijn heb en dat ze mij willen laten tekenen voor 2 maand. Nu heb ik aangegeven de wettelijke termijn te willen volgen dus 1 maand. Ik kreeg als reactie van HR dat de 2 maand standaard voor iedereen is. De collega’s die ik dit gevraagd heb gaven dus ook aan dit ondertekend te hebben.
Sindsdien mailen ze mij 1x in de maand het document met de tekst wil je dit nog even tekenen en negeer ik dat. Nu belt mijn baas vrijdag dat ze van HR heeft gehoord dat ik mijn contract nog niet heb getekend en of ik dat maandag in orde wil maken. Maar ik heb in haar bijzijn wel een contract ondertekend enkel dat document dus niet.
Iemand ervaring met zo’n soort situatie?
Ik ken mijn baas die behoorlijk manipulatief is en gaat zeggen het moet , iedereen moet het. En ik ben zo conflictvermijdend dat ik dan ingeef en het ga tekenen om de lieve vrede te bewaren. Bijkomend heb ik ook deze week beoordelingsgesprek waar je standaard elk jaar omhoog gaat in salaris. En ik ben bang dat ze het tegen mij gaat gebruiken.

Ene moment denk ik ik ga er tegen in, andere moment denk ik ik teken wel gewoon probleem opgelost. Maarja het is dus enkel in mijn nadeel.

TLDR: ik ben een pussy tegenover mijn baas, help!

1 like

Waarom wil je het niet tekenen?

Omdat ik dan 2 maanden ipv 1 maand opzegtermijn heb. Ik kijk al rond voor ander werk en dan denk ik dat het beter is om een kortere opzegtermijn te hebben. Zeker als andere kandidaten wel maar 1 maand opzegtermijn hebben.

Ah als je al rondkijkt snap ik het ergens wel, maar ik vind je geen pussy tegenover je baas hoor. Mag je zoiets zomaar weigeren eigenlijk? Ik heb geen idee, zou het zelf ook gewoon tekenen, maar misschien sta je inderdaad wel helemaal in je recht!

Ik snap niet dat ze je niet dan een contract hebben laten tekenen waarin dat direct was meegenomen :sweat_smile: Ik zou blijven weigeren iig. Dan hadden ze dit moeten aangeven voordat je het nieuwe contract tekende, dan had je nog kunnen onderhandelen en bijv iets anders er tegenover kunnen zetten. (Zo van, prima maar dan wel x hoger salaris of x meer vakantiedagen)

Heb je een CAO?

2 likes

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van maar google leert mij dat 1 maand de wettelijke opzegtermijn is en dat je in samenspraak hiervan mag afwijken. Maar ze doen op mijn werk of dit standaard is en ik geen nee mag zeggen.

@kleinmaargroot ik denk dus dat mijn baas mij niet het juiste document heeft laten ondertekenen. Het was slechts 1 velletje papier met de mutatie er op. Als het ergens tussen de papieren zou zitten was het mij misschien niet eens opgevallen. Nu dacht ik goh wat gek een los document met 1 wijziging.

@Feather ja heb een cao waar in staat dat in samenspraak afgeweken mag worden maar niets over verplichtingen.

Ik moest door je posts denken aan Penny uit The Big Bang Theory dus hierbij wat kledinginspiratie :sunglasses:

afbeelding

1 like

ik werk via een uitzendbureau bij een detacheerbedrijf. ik heb er van tevoren niet goed bij stilgestaan dat ik beter bij het detacheerbedrijf zelf kon solliciteren en nu zit ik een beetje met de gebakken peren: de functie was 24-36 uur met een 0 uren contract maar ik krijg elke week te weinig uurtjes (15-20) omdat inleners als laatste komen om het rooster op te vullen. ik moet 1050 uur gewerkt hebben voor uitzendbureau voor ik in dienst kan bij detacheerbedrijf (dat nu dubbel betaald voor elke dienst die ik draai)

heb het wel al met detacheerbedrijf besproken, die willen me graag houden. tot nu toe heb ik wel elke week een extra dienstje gekregen, maar dat is alsnog veel te weinig: ik wil verzekerd zijn van minstens 32 en mag zelfs naar 40 sommige weken.

ik voel me best wel genaaid door zowel uitzendbureau als detacheerbedrijf want die hebben hier allebei niets over gezegd, heb bij beide tijdens de sollicitatieprocedure aangegeven dat ik minstens op 32 uur wilde zitten.
kan ik hier iets mee? ik heb nu al een maand gewerkt met veel minder uur dan me beloofd is, en ik kan er gewoon niets aan doen om meer prio bij het inplannen te krijgen, omdat detacheerbedrijf een contract heeft met uitzendbureau. zijn zij verplicht om dit van tevoren woordelijk te melden? kunnen zij mij uren beloven in een sollicitatieprocedure en met een 0 uren contract niet geven?
ik zit vast tussen een regeling die zij samen hebben zonder daar zelf bewust voor gekozen te hebben. het is misschien wat naief maar ik dacht dat het een recruitment bureau was dat alleen mensen hielp om in dienst bij detacheerbedrijf te komen, en daar dan de kous mee af was.

(ben wel al in gesprek met detacheerbedrijf om me meer uren te geven, vraag me meer af of hier regels en verplichtingen voor zijn)

1 like

Ik vind het eigenlijk ook niet zo netjes van jou dat je in al die maanden het gesprek niet aangaat en mensen jou moeten blijven e-mailen om iets te ondertekenen. Ik snap wel dat je vragen hebt over het extra formulier dat je moet ondertekenen omdat het een beetje op een gekke manier gaat, maar een twee maanden opzegtermijn is op zichzelf niet iets geks en gebeurt bij zo veel organisaties (ik heb zelf zelfs 3 maanden opzegtermijn). Als je vragen hebt over de manier waarop je dat extra formulier hebt gekregen of je wilt onderhandelen dat jij maar 1 maand opzegtermijn hebt zou ik dat denk gewoon even met je baas bespreken. Ik denk niet dat het echt een kwestie is van een conflict en dat je misschien ook niet groter moet maken dan het is, maar juist door er zelf ook niet achteraan te gaan wordt dat het wel.

12 likes

Maar ze heeft wel aangegeven graag het termijn van 1 maand te willen aanhouden en HR blijft nu mailen om toch te laten ondertekenen? Eens hoor dat negeren niet werkt en even het gesprek aangaan beter is, maar komt op mij ook wel over alsof HR enigszins pushy is? Al weet ik natuurlijk niet hoe duidelijk @Pluisje is geweest in het eerste gesprek/mailcontact, dat het echt de conclusie is dat ze het niet zal ondertekenen.

Oh dat maakte ik er niet echt op dat er inderdaad al een gesprek over is geweest. In mijn ogen is dat wel iets dat je wederzijds overeen moet komen (dus aangeven dat je 1 maand wilt en dat je werkgever daarmee akkoord gaat) en niet iets wat je uitsluitend zelf kan bepalen. Als er inderdaad al overeen is gekomen dat het 1 maand is dan is het natuurlijk gek dat je e-mail blijft krijgen.

1 like

Niet geheel met je eens denk ik. Als je als werkgever afwijkt van de standaard en hier pas later mee komt met een extra formulier, en jij niet akkoord bent, dan vind ik wel dat je hierover duidelijk moet communiceren met je werkgever, maar er hoeft wat mij betreft geen akkoord te komen als werkgever geen water bij de wijn wil doen (liever wel een overeenstemming natuurlijk, lijkt me ook prettiger voor de arbeidsrelatie). Snap wel dat die 2 maanden voor werkgever en HR in hun voordeel zijn, maar voor jou als werknemer in principe niet en specifiek niet voor @Pluisje als zij mogelijk overweegt om op korte termijn al te vertrekken. Maar ze moet natuurlijk wel duidelijk gecommuniceerd hebben naar HR dat ze bij 1 maand blijft, anders snap ik wel dat ze blijven mailen.

7 likes

We zijn het volgens mij wel met elkaar eens want ben het ermee eens dat je het niet zou hoeven ondertekenen als ze er pas achteraf mee komen. Maar ik bedoel met overeenkomen dat het wel netjes is als je even duidelijk aangeeft dat je het formulier niet wilt ondertekenen als zij dat van je vragen en je het niet zo in het midden moet laten.

1 like

Ik interpreteerde je berichtje iets anders, maar dan zijn we het eens inderdaad :blush:

Ik heb toch besloten om naar m’n nieuwe kantoortje te verhuizen en ik snap niet dat ik heb getwijfelde haha. Grote kamer met maar 1 collega met wie ik het goed kan vinden. Alle ruimte, niet 4 kwebbelende (en smakkende) Italianen de hele dag. We gaan ook plantjes kopen enzo en er een leuk kantoortje van maken!

Is die PhD toch nog ergens goed voor geweest, ik krijg een salarisverhoging én een nieuw kantoor :star_struck:

36 likes

Kom dit topic lekker binnenvallen maar: heeft iemand tips voor een leuke borrelbox voor bij een online borrel? De groep is vrij divers, we hebben vega’s en geheelonthouders, dus veel standaard dingen vallen af. En ik wel wel iets écht leuks.
Budget is max 25 euro pp.

Niet eenzelfde situatie maar ik ben in dienst gebleven na een detachering en dat is afgekocht door degene waar ik gedetacheerd was (dus mijn nieuwe werkgever). Is dat een optie om voor te stellen?

Ik heb morgenochtend een soort online kennismakingsgesprek en wellicht donderdag een meeloopdienst voor een detacheringsopdracht ergens (1 maand lang ongeveer en 2 dagen per week, best kort dus). Ik zit een beetje te twijfelen of ik kan vragen of de meeloopdienst gewoon uitbetaald wordt tijdens dat gesprek morgen? Als je ergens een jaar gaat werken 36 uur per week, snap ik dat de meeloopdag als een soort investering is… maar als je daar maar 8-12 diensten ofzo gaat draaien zou ik het wel zonde vinden om die dag dan niet betaald te krijgen? Is dat gek?
(Er zijn in totaal 2 kandidaten voor de opdracht en beide dus een meeloopdienst als het goed is)

nee denk dat het uitzendbureau dat wel goed heeft geregeld voor zichzelf, dat het detacheerbedrijf meer zou kosten.

helaas. maar voel me vooral echt genaaid doordat ik van beide partijen een uren indicatie heb gekregen en daar helemaal niet aan kom.
en zij kunnen daar allemaal niks aan doen maar ik ben de dupe. dus ga er maar iets anders bij zoeken nu aangezien ze willen wachten tot januari met een extra werkplek voor me zoeken :woman_shrugging: het is dat ik het werk zelf zo prima vind en de horeca zo onzeker is nu, anders had ik allang met stampij ontslag genomen. voel me echt een slaaf voor geld nu, bedelend voor extra diensten :rage: