Ik heb eindelijk de moed gevonden om een persoonlijke (werk)situatie op dit forum te delen. Ik hoop dat iemand zich herkent, en misschien wat advies kan geven. En anders is dit een fijne manier om de situatie van mij af te schrijven.
Ik heb mijn hele leven lang last van onzekerheid en subassertiviteit. Altijd heb ik het gevoel dat ik onvoldoende presteer, en dat ik dom ben. Waar dit precies vandaan komt weet ik niet. Ik heb een fantastische man die mij altijd moed in praat. Ook hebben mijn ouders altijd gezegd hoe trots zij op mij zijn. Daar prijs ik mij enorm gelukkig mee. Maar toch zit er iets in mij, wat maar niet weg lijkt te gaan.
Een aantal jaar geleden ben ik afgestudeerd als Gezondheidswetenschapper. Het was een lange weg. Ik begon op de Mavo, en ik heb uiteindelijk een Master diploma behaald. Vooral tijdens de Pre-master en Master heb ik op mijn tenen moeten lopen. Ik heb keihard gewerkt voor krappe voldoendes.
Na het behalen van mijn Master, ben ik gaan werken als onderzoeksassistent. Een HBO functie, maar ik voelde mij heel goed. Ik had contact met patiënten, en het gevoel dat ik iets deed wat ik “echt” kon. Helaas is werken in de onderzoekswereld erg onzeker. Alles hangt af van subsidies. Vaste contracten worden bijna niet gegeven. Na twee jaar werd er enkel een contractverlenging van een halfjaar aangeboden. Ik moest op zoek naar iets anders.
Ik kwam een soortgelijke functie tegen in een academisch ziekenhuis. De taken leken erg op mijn vorige functie, en bij het solliciteren was er een goede klik. Ik werd aangenomen, en had zin om te starten.
Nu ben ik een aantal maanden onderweg, en blijkt de functie veel meer coördinerend dan uitvoerend van aard te zijn. Er is veel meer verantwoordelijkheid, en het geeft mij ontzettend veel stress. Alsof ik daar helemaal niet geschikt voor ben. Ik vind het lastig om beslissingen te maken wat mijn werkzaamheden heel inefficiënt maken. Dan ben ik een halve dag bezig met een rapportage, en dan gooi ik het even later weg. Dan vind ik het niet goed genoeg om met anderen te delen. Als ik mailtjes stuur, staan er achteraf regelmatig spelfouten in. Of verkeerde data. Gisteren stuur ik een mail waar ik een bijlage in vergat te stoppen. Alles lijkt “mis” te gaan. En het zijn kleine dingen, maar alles bij elkaar voel ik mij enorm dom.
Herkent iemand zich in deze situatie? Voel jij jezelf incapabel? Help me out!