Werk (algemeen topic)

Zoals je vriend denkt, dacht de mijne ook. Hij zij zelfs blijf maar thuis en kijk wat je echt wilt.

Maar nu kijken we zelfs al nieuwe woning haha.
Voorzichtig zijn is niet erg maar ik kan soms te voorzichtig zijn. En al allemaal doemscenario’s bedenken terwijl er nog niks is.

Ja doemdenken is ook echt mijn probleem nu! Zal blij zijn als ik door deze overgangsfase heen ben. Fijn dat het voor jou zo goed uitgepakt heeft :blush:

Ik heb dit ook afgelopen zomer bijna gedaan maaaar ik heb laten weten dat ik toch wel heel graag zekerheid van een vast contract wilde (hypotheek, vind 't nu ook allemaal wel onzeker met corona, organisatie is in beweging en hebben een kinderwens en was bang dat als ik in m’n eerste jaarcontract zwanger zou worden mijn contract niet verlengd werd). En die heb ik toen gekregen. Is het echt geen optie ivm opleiding of zou je er nog naar kunnen vragen?

1 like

Fijn dat dat gelukt is! Ik ga er wel naar vragen maar ik acht de kans heel klein omdat het ook zo in de cao vermeld staat. Maar goed, als ze in me gaan investeren wbt die opleiding dan doen ze dat ook niet zomaar natuurlijk. En we hebben een buffer dus als ik toch onverhoopt zonder baan kom te zitten zijn we ook niet meteen failliet.

Dus ik ga het gewoon doen en wat meer vanuit vertrouwen maar de toekomst proberen te kijken ipv vanuit angst.

4 likes

Ik ga vanaf januari ergens anders aan de slag maar heb dan wel dit hele jaar bij mijn huidige werkgever gewerkt, alleen komt de winstdeling pas uiterlijk april (is al wel bekend dat er genoeg winst is behaald). Weet iemand hoe dat zit, krijg ik dat dan niet meer omdat ik dan op dat moment (van uitbetalen) niet meer in dienst ben? Zou wel zuur zijn namelijk haha, vooral omdat het een heel druk jaar was

1 like

Mijn vader ging vroeg in 2020 met pensioen, maar kreeg alsnog de winstuitkering later dat jaar over 2019 en dit jaar nog een klein stukje voor wat hij in 2020 gewerkt had. Dus ik gok dat je het wel krijgt!

1 like

Ligt maar net aan de regeling volgens mij. Bij ons is het laatst gewijzigd welke voorwaarden gelden voor de winstdeling, dus heb het idee dat een bedrijf dat gewoon kan veranderen als ze willen (er is wel een nieuwe tekst over de regeling als bijlage van arbeidscontract gekomen).

1 like

Ik vind het zo lastig om uit te zoeken wat ik nou echt graag zou willen doen qua werk. Ik zit nu ruim 5 jaar bij dezelfde werkgever en het is daar prima en ze zijn best tevreden, maar ik heb het gevoel dat dit niet genoeg is en dat ze meer van me willen zien. Dat heeft mijn leidinggevende ook aangegeven tijdens het functioneringsgesprek en is ook wel een beetje wat elk jaar terug komt. Ik doe het prima, kan taakgericht werken en lever dingen goed en op tijd aan, maar ze missen een beetje het strategisch denken, ergens het voortouw in nemen etc. En ik vraag me af of dit gewoon niet in mij zit, of dat dit bij dit bedrijf/deze functie niet tot uiting komt. Met mijn coach (krijg een paar sessies per jaar van werk) kom ik daar ook niet echt uit. Ik heb gewoon niet echt een passie voor iets of heel veel ambitie om iets te bereiken? Ik vind het allemaal wel prima hoe het nu gaat, ik werk meer om te leven dan dat ik leef om te werken, maar het voelt soms alsof ik daarom tekort schiet. Soms hoor ik vriendinnen praten die heel zelfverzekerd zijn over hun carrièreplan, precies weten wat ze waard zijn, durven dat ook aan te geven bij hun werkgever en zo loonsverhoging te scoren etc. etc. En ik heb dat totaal niet, ben daar best onzeker over en word er ook een beetje verdrietig van atm :disappointed_relieved: Nou lang verhaal geworden, hoop dat iemand het herkent of tips heeft :slight_smile:

5 likes

Je hoeft geen ambities te hebben! Ik denk dat de waarde daarvan echt overschat wordt. Als je het nu prima naar je zin hebt, je werk goed doet en niet per se meer verantwoordelijkheden wil, dan is dat helemaal prima! Niet iedereen wil en hoeft door te groeien naar functies met meer strategisch werk/projectleiders taken. Ik heb dat ook niet, dus je bent zeker niet de enige. Als je op youtube zoekt, vind je ook meer mensen die er zo in staan. Misschien helpt dat je ook :relaxed:

Ik denk trouwens wel dat de zelfverzekerheid in je werk daar los van staat. Ook zonder ambitie mag je om loonsverhoging vragen als je je werk goed doet.

Ik heb verder geen concrete tips helaas, maar bij mij heeft het wel geholpen om er met anderen over te praten. Ik schaamde me er eerst ook voor. Door er met anderen over te praten kwam ik erachter dat het helemaal niet gek is!

3 likes

Dankjewel, fijn berichtje :blush: Misschien past deze werkgever ook gewoon minder bij mij, ze zijn erg gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling wat natuurlijk erg goed is, maar daardoor voel ik me elk jaar weer tekort schieten. En onder mijn (hoogopgeleide) vriendinnen lijkt het ook wel een beetje taboe, ik heb het ook wel eens uitgesproken en daar werd toen door een vriendin best afkeurend op gereageerd (in de zin dat ze het zich niet kon voorstellen dat je als hoogopgeleide persoon niet zo veel ambities hebt) waardoor ik het gesprek niet zo snel weer aan zou gaan.

Heb je misschien tips qua Youtube video’s die jou geholpen hebben?

1 like

Ik herken dit ook. En eigenlijk ook belachelijk dat het bedrijf blijft pushen terwijl je je werk verder goed blijft doen. Zo te horen zit het inderdaad niet in je en past een andere functie (wat je nu doet of iets anders) beter bij je. Dat is niet gebrek aan ambitie hoor.

Wel zou ik inderdaad nadenken of het bedrijf (of bedrijfscultuur) bij je past, kan ook zijn dat je daar niet op je plek bent met die focus op persoonlijke groei of nadruk op strategisch vlak. Misschien is er wel een bedrijf die meer nadruk legt op uitvoerend.

1 like

Pfoe ik zat net in een 4 uur durende training via een Amerikaanse organisatie, dus alles moest lekker over-the-top happy en energetic. Ben kapot :sweat_smile:

3 likes

Iemand een gouden tip om iets naast je neer te kunnen leggen? Ik heb iets gedaan op mijn werk wat niet zo handig was en ik ga dan meteen allerlei rampscenario’s in mijn hoofd halen, terwijl er nog helemaal geen reactie is en ik nu toch alleen kan afwachten. Ik word zo moe van mezelf dan :frowning:

2 likes

@OhMyGosh Ik ga soms alles even uittypen. De situatie en de mogelijke gevolgen, en ook wat ik dan kan doen om het op te lossen of wat ik kan zeggen.
Dan is het uit mijn hoofd en heb ik ook alvast beter voor ogen hoe ik moet reageren.

4 likes

Dit is denk ik een reactie op mijn bericht? Hij is verplaatst naar ‘Werk’ maar het was een algemene vraag met een werkvoorbeeld :thinking:
Bedankt voor je reactie iig :slightly_smiling_face:

2 likes

Mijn tip zou zijn: ga lekker iets anders doen wat je ieeetsjes leuker vindt. En als je dat saai gaat vinden weer iets anders wat meer dingen heeft die je leuk vindt en minder die je stom vindt. En zo kom je dan ooit op een plek terecht die echt bij je past. Maar daarvoor moet je soms gewoon lekker rondkijken. En je hoeft helemaal niet super ambitieus te zijn, maar soms gebeurt dat automatisch als je per ongeluk iets vindt dat je heel leuk vindt :slight_smile:

Ja was op jouw bericht!
Bij mij werkt dat voor werk maar ook voor andere dingen waar ik over blijf malen, of waar ik tegen op zie. Gewoon zoveel mogelijk opschrijven: als a dan zeg/ doe ik: … enz.
Hopelijk helpt het je!

2 likes

De afgelopen week had ik toevallig veel last van doemdenken. Wat mij wel helpt vaak is het worst case-scenario helemaal uitdenken en dan ontdekken dat de wereld niet vergaat. Of mijn angsten uitspreken naar iemand die dan vaak zoiets zegt als “neeeeeee joh”. Afgelopen week ging ik daarna ook een positief (of meer realistisch) scenario uitdenken en ook wat doen aan lichamelijke ontspanning.

En ik vond aflevering 20 van de Podcast Psycholoog ook heel fijn en leerzaam om te luisteren! Gaat over piekeren.

1 like

Dank je wel! Ik zal die podcast eens opzoeken. Ik krijg het mezelf gewoon niet afgeleerd lijkt het en dan zit ik soms voor niks in de stress.

1 like

Ik heb deze week een spannende presentatie voor werk en ga die podcast zo ook voor het slapen beluisteren. Misschien heb ik er ook wat aan! :slight_smile:

1 like