Werk (algemeen topic)

Mag je dan niet forummen tijdens het werk :pensive:

Ik zou sowieso niet snappen waarom je FB zou checken oid op werklaptop of telefoon haha. Enige wat ik wel eens sporadisch doe is gmail via werklaptop bekijken. Verder echt alleen werk.

1 like

Ik voel me al een tijdje niet zo goed op mijn werk. Heel jammer, want ik vond mijn werk voor Corona erg leuk (m.u.v. het fijn dat ik enorm baal dat ik geen team heb). Het hele thuiswerken heeft veel met mij gedaan; zowel privé/mentaal als de manier waarop ik mijn werk beleef. Daarnaast zijn er in het afgelopen anderhalf jaar veel veranderingen op mijn werk geweest. Nu mogen we weer af en toe naar kantoor en i.c.m. een andere positieve verandering, had ik de hoop dat ik me weer beter op mijn plek ging voelen.

Helaas voelt het steeds meer alsof ik hier niet meer op mijn plek zit. Ik mis echt onderdeel zijn van een team en ik twijfel ook sterk of kantoorwerk wat voor mij is. Ik vind de organisatie zelf heel leuk, dus ik zou het jammer vinden om de organisatie te verlaten.

Ik weet alleen echt niet wat ik anders moet gaan doen. Ik heb een zeer brede studie gedaan waarbij je vooral geoefend wordt in academische vaardigheden. Ik vind het heel lastig momenteel en ik merk dat dit echt veel impact op mij heeft.

Er is wel een functie binnen onze organisatie waar ik zeer nieuwsgierig naar ben. Ik heb alleen niet de juiste achtergrond voor deze functie en ik weet ook niet goed of het haalbaar is om de juiste ervaring/kennis hiervoor op te doen. Voor deze functie staat momenteel wel een vacature open, maar ik denk dat het enkel tijdsverspilling is om erop te reageren omdat ik echt niet de gevraagde achtergrond heb.

Ik ben momenteel zo blij met mijn werk. Ik vind het amper jammer om naar werk te moeten op maandagen haha, oké wel een beetje maar zoveel minder dan bij vorige banen. Er is gewoon ruimte en respect onderling, dat miste ik echt tot nu toe.

5 likes

In je contract, geheimhoudingsverklaring, evt CAO of gedragscode moet er meer staan over al dan niet toegestaan gebruik van bedrijfsmiddelen voor privé doeleinden. Als dat niet is toegestaan, is het aannemelijk dat er geen privé correspondentie op de laptop staat en is dat een andere situatie dan als privégebruik wel is toegestaan.

Ik vind het zelf overigens nooit een goed idee om sociale media te gebruiken op een device dat ook gebruikt wordt voor zeer gevoelige bedrijfsinformatie, o.a. vanwege cookies. Maar dat is een ander verhaal. Dit is mijn beroepsdeformatie haha.

En @mikselke ik was ook zeker niet van plan om het voor iets anders dan werk te gaan gebruiken! Dus het maakt mij persoonlijk vrij weinig uit als ze controleren want er gaan alleen werk gerelateerde dingen te vinden zijn. Vroeg me voornamelijk af of het wel mocht. Ik heb hr gebeld en de vrouw aan de telefoon wist mij te vertellen dat ze binnen het bedrijf steekproefsgewijs controles uitvoeren om te checken of je echt alleen bezig bent met dingen voor het bedrijf en of je geen informatie lekt aan derden.

1 like

Ik krijg zo een appje dat ik moet inbellen in het MT om ook meteen iets best belangrijks te presenteren voor besluitvorming en schijt in mijn broek haha. Vind presenteren no issue maar werk hier nauwelijks een maand en geen idee wat voor reactie en vragen ik kan verwachten.

Wel cool dat dit meteen kan. Dit is mijn eerste niet startersfunctie (vorige baan was een carrièreswitch en ben nu redelijk senior aangenomen in dat vakgebied) en merk dat ik nog echt even moet wennen aan hoeveel verantwoordelijkheid ik krijg.

1 like

Ik vind het altijd een lastige kwestie… Enerzijds snap ik het vanuit de werkgever, anderzijds vind ik echt te gek voor woorden dat een bedrijf dus van je vraagt dat je een tweede laptop moet hebben liggen voor je privézaken. Want je kunt nauwelijks zonder. Dat is natuurlijk verre van duurzaam.

Liever zie ik (en ja, ik snap dat dat dat voor sommige sectoren makkelijker gezegd is dan gedaan) dat er zorg wordt gestoken in aparte, goed beveiligde werkomgevingen zodat je je laptop daarnaast ook goed privé kunt gebruiken.

In veel sectoren is het denk ik ook helemaal niet normaal dat je allerlei devices mee krijgt en zit je achter een desktop. Bij mijn eerste bedrijf moest ik hemel en aarde bewegen om een laptop te krijgen omdat ik 1 dag per week thuiswerkte en veel onderweg was voor werk. Daar hadden misschien 1 a 2 mensen uit mijn team een laptop en alleen het MT en directie een iPad. Als je bij veiligheidsdiensten, defensie e.d. werkt mag je niet eens je eigen spullen mee naar binnen of werkspullen mee naar buiten nemen.

Voor mij is het daarnaast ook een persoonlijke overweging. Bedrijfsmiddelen worden vaak beheerd op afstand en dan kan er altijd iemand bij jouw spullen. Het mag niet, maar het kan wel (kwade bedoelingen) en zit er niet op te wachten dat iemand bij al mijn hypotheekdocumenten, vakantiefoto’s en liefdesbrieven kan. Laat staan dat je het ding kwijt raakt of malware wordt geconstateerd en ze alles dus op afstand wissen. Ik heb ook weleens bedrijfsmiddelen gehad waar je überhaupt niks zelf op kon installeren qua software, ook niet handig. Ik wil zelf ook (gezien de aard van mijn werk) absoluut geen fout maken door werkdingen per ongeluk privé te delen o.i.d. dus ik scheid het wel heel strikt. Dat is voor mij hetzelfde als een losse werk en privé telefoon: als ik vrij ben wil ik mijn telefoon uit kun zetten en onbereikbaar zijn. Het enige dat ik privé soms doe op mijn werklaptop is snel iets opzoeken maar dat gaat dan om bv het telefoonnummer van de tandarts en niet om wat je moet doen bij een vaginale schimmelinfectie. Andersom gebruik ik privé middelen nooit voor werk (alleen mijn manager heeft mijn privé nummer voor ultieme nood zoals zeer ernstige incidenten en dan bereikbaar zijn hoort bij mijn functie).

En deel verder je mening over ihkv duurzaamheid liever beveiligde werkomgevingen hoor! Daar zitten alleen ook weer nadelen aan van meer
technische aard.

Kreeg net hele dikke complimenten over mijn presentatie en werk terwijl ik er zelf echt mega onzeker over ben. Dat voelt goehoed.

5 likes

O m g. Ik heb sinds mei een nieuwe functie en het is nogal een rommeltje soms (baan is voor mij gemaakt en moet wel nog mijn weg erin vinden/en uitzoeken wat nu echt bij mij hoort).

Maar nu lijkt mijn eerste echte ‘project’ waar ik van begin tot eind (morgen als het goed is)mee bezig ben geweest live te mogen en ben toch zo trots. Op mezelf maar ook op de mensen waar ik mee heb gewerkt die wel meedachten en naar het grotere plaatje keken.

Denk dat ik wel een traan ga laten als ik morgen laat weten dat het allemaal ingebouwd mag worden :rofl:

8 likes

Het ligt natuurlijk aan je werk, maar ik heb een baan waar ik soms even echt iets anders moet doen omdat ik een probleem in mijn hoofd even lucht moet geven (of soms is het niet super druk) en dan kan je even iets leuks doen. Is ook weer niet zó gek toch?

Oh doe ik vaak zat hoor, maar dan op m’n privé telefoon oid. Niet op de werklaptop!

1 like

Willen jullie even duimen? Ik heb zo gesprek met mijn manager, afgelopen zaterdag heeft er een flink incident plaatsgevonden op het werk en ze heeft niet “oké” gehandeld.

Ik als collega heb echt de kar moeten trekken. Pff heb echt buikpijn en tril ervan.

18 likes

Heel veel succes! Zoals je het zelf beschrijf heb jij goed gehandeld, daar mag je trots op zijn. Houd het bij jezelf. Je kan het.

2 likes

Ik ben voor je aan het duimen, het klinkt alsof jij goed hebt gehandeld. Succes!

1 like

Dankjewel allemaal :kissing_heart:

Ze begon meteen te huilen en sorry te zeggen en zich te verdedigen dat ze een zware week had gehad ect. Maar ik ben bij mijn eigen gevoel gebleven, en verteld wat het met mij heeft gedaan. Daar had ze uiteindelijk wel enigzins begrip voor. Ik voel me nu goed en er is een last van mijn schouders af.

Heb wel vrijdag een gesprek met haar manager omdat ze gewoon echt niet goed heeft gehandeld en er dingen echt fout hadden kunnen gaan. Wel enigszins trots op mijzelf.

27 likes

Er wordt al van alles aan mij gevraagd zonder dat ik ingewerkt wordt, ik weet even niet waar in in ben beland :sob:

edit: ik moet iemand al van alles gaan uitleggen deze week over een systeem die ik pas 1 dag gebruikt en mijn adviseur zag het probleem niet :face_with_raised_eyebrow:

Als ik aan de brandweer denk en dan aan jouw werk vind ik dat echt eng

Sowieso op reageren! Nee heb je, ja kun je krijgen!

1 like

Ik twijfel ook of ik nu wel of niet wil weten wat er ontploft is daar. :hushed: @GEEZ