Ivm herkenbaarheid weg gehaald.
wat vreselijk zeg!
Zit midden in een veelomvattende sollicitatieprocedure voor een baan die ik echt heel graag wil. De twee gesprekken achter de rug, nu komende week een psychologische screening-test-dinges. Duimen jullie voor me?
Ik heb volgende week voor het eerst functioneringsgesprek. Ik wil om salarisverhoging vragen, sta daar volledig achter dat ik dat verdien en kan goed onderbouwen waarom, maar vind het toch heel spannend want heb nog nooit onderhandeld over salaris. Vooral het hoe en wanneer in het gesprek breng je dat ter sprake, ga je hoger bluffen om te kunnen onderhandelen enzo.
Oke, vandaag viel mijn nieuwe werk toch wel weer mee. Ik denk alleen wel dat ik hier niet super lang blijf, maar na een half jaar heb je toch de optie om voor een andere organisatie en project te gaan.
Ik heb een ‘probleem’ en weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen.
Ik werk aan twee projecten, A en B. Door uitloop bij A (niet door mij) is het nu voor mij zo druk dat ik niet het werk voor allebei kan doen in het aantal uren dat ik werk.
Projectleider A had niet door dat iets aankomende week af moet en heeft nu in mijn agenda ingepland dat ik een dag aan dat project werk, maar ik heb de hele week nodig om een deadline voor B te halen (dat wist projectleider A ook al 1,5 week).
Project B moet ook gewoon af. Project A dus eigenlijk ook, als ik het aankomende week niet doe, dan loopt dat extra uit en ben ik bang dat ik de schuld krijg.
Voer je de projecten uit namens dezelfde werkgever?
Toen ik als projectmanager werkzaam was had ik deze situatie ook wel is met consultants die verschillende projecten uitvoerde voor verschillende klanten. Ik stemde dit dan altijd af met de projectmanager van het andere project om prioriteiten te bepalen en dan te bepalen hoe we dit gingen oplossen.
Zou in iedergeval de situatie bespreken met beide projectmanagers dan kunnen zij meedenken en eventueel de hete kolen uit het vuur halen.
Ja, misschien wat onduidelijk omdat ik het over projecten heb, maar ik werk alleen voor mijn eigen werkgever.
Maar dat is wel een goede tip!
Heeft iemand een tip voor een adviseur in bedrijfsovernames oid?
Of is er hier een HR medewerker die ik wat vragen mag stellen via PB over contracten etc?
Mijn werk gaat een tweewekelijkse actualiteitenlunch introduceren vanaf volgende week en ik ben er zó erg op tegen. Een werkgerelateerd overleg tijdens de lunch is gewoon niet hetzelfde als een pauze. Ook niet als je me een klef broodje kaas aanbiedt. Dus raad eens wie er tweewekelijks op maandag lekker op tijd naar huis gaat…
Ik zou gewoon daarvoor of daarna pauze houden, ik zou zo’n bijeenkomst ook niet zien als mijn pauze hoor (is het ook niet want je bent aan het werk).
Pauze is prive tijd. Dit is duidelijk werk. Dus lekker ervoor of erna je pauze tijd nemen.
Maar is dat dan ook expliciet de pauze en word je er op aan gekeken als je erna nog een half uur zou pakken?
Elke organisatie waar ik tot nu toe werkte had wel iets van lunchactiviteiten of dineractiviteiten. De lunch/het diner was vaak vooral een lokkertje en het is een moment dat ook makkelijk te plannen is en vaak al vrij van afspraken voor een grote groep. Tenzij het 50/50 was (inloop met lunch en daarna inhoudelijk programma bijvoorbeeld) zag ik dat ook gewoon als werktijd.
Ja het is vaak een tijdstip dat iedereen vrij is, maar dat is juist met een reden haha. De pauze dus. Het is van 12u tot 13u dus zowel ervoor als erna is een beetje een rare tijd, ik denk wel dat mensen dan gaan vragen wat je gaat doen als je opeens je jas aantrekt (normaal loop ik een rondje van 30 minuten). Ik heb nu twee thuiswerkdagen, als ik op kantoor ben kan ik eens beter peilen wat de rest ervan vindt.
Ik zou dan ook een uur eerder stoppen, dikke doei.
Mijn afdelingshoofd mailt altijd met zijn naam als afkorting dus ‘groet HJ’… Maar ik vind het zo ongemakkelijk om dan HALLO HJ terug te mailen. Ik blijf lekker op gepaste afstand Hendrik Jan.
OMG hebben we dezelfde? Mijne doet dat ook JdV bijvoorbeeld als je Jan de Vries heet. Niet alleen in de afsluiter, maar ook als die zichzelf als derde persoon benoemt in notulen etc (bijv. Kees, Piet en JdV pakken xyz op).
Ooh nee! Hij doet nog net niet zijn achternaam erbij. En notulen houdt hij zich helemaal ver bij weg!
Ik zit me een beetje boos te maken over dat hybride werken. Ik juich het helemaal toe dat werkgevers werknemers meer vrij gaan laten in waar ze willen werken MAAR nu komen er natuurlijk de regeltjes. En ik vind het ook logisch dat er regels zijn MAAR wie trekken er dan aan het kortste eind (lees: kunnen niet voldoen aan de ARBO-voorwaarden op hun werkplek thuis)? Juist, de mensen die klein wonen. Dus de mensen die in riante koophuizen wonen mogen straks zoveel mogelijk thuiswerken als ze willen terwijl degenen in krappe studiootjes of socialehuurflatjes (degenen met waarschijnlijk het laagste salaris dus, of met een hoge studieschuld, of gewoon in een verkeerde tijd afgestudeerd) vijf dagen naar kantoor moeten. Althans dat zou best eens de consequentie kunnen zijn maar misschien ben ik teveel aan het doemdenken.
In de enquête over hybride werken die we moesten invullen heb ik bij de vraag ‘waar heb je het meest behoefte aan om je thuiswerkplek te verbeteren’ geantwoord: ‘een groter appartement’.
Heeft het bedrijf waar je werkt er afgelopen 1,5 / 2 jaar ook druk gemaakt om die ARBO eisen voor thuiswerkplek?