Werk (algemeen topic)

Als je baan echt zwaarder is geworden zou ik tussen de 5% en 10% gaan zitten.

@Marsepein Ik zou degene mailen of bellen die jouw je contract gestuurd heeft, blijkbaar is dat degene met de connecties intern. Misschien weet die persoon wel helemaal niet dat jullie het nog nergens over gehad hebben. Dus ik zou gewoon iets mailen als: Ik zie dat ik mijn contract al opgestuurd heb gekregen, dat is iets te snel want we hebben nog niet over de arbeidsvoorwaarden gepraat. Willen jullie mijn voorstel per mail ontvangen of liever in een persoonlijk gesprek? En dan moeten ze wel antwoord geven!

2 likes

Kan een opzegtermijn (van een tijdelijk contract) een maand zijn in plaats van een kalendermaand? Stel het staat in het contract vermeldt als maand, en ik zeg morgen op, stopt mijn contract dan per 6 november? Of gaat dit met een arbeidscontract altijd per se per kalendermaand?

1 like

Ligt er even aan hoe het omschreven staat in je arbeidsovereenkomst. Wat staat daar?

Edit je kan altijd in overleg je vakantiedagen inzetten om eerder te stoppen ipv ze te laten uitbetalen

1 like

In m’n contract staat maand. Ik heb helaas niet zo veel vakantiedagen, ik werk er nog maar pas😬

Hoeveel maanden duurt je contract?

In totaal 3. Maar heb er zelf gevraagd om een opzegtermijn, lang verhaal, ze weten dat ik op zoek ben naar iets anders. Maar was er vandaag zo klaar mee dat ik liever vandaag weg ben dan morgen😅

Ik hou zo veel van m’n collega’s. Ik heb van van zo veel collega’s beterschap kaarten gekregen en nu ook weer allemaal videoboodschappen voor m’n verjaardag.

M’n vorige werkgever was vreselijk, daar kreeg ik commentaar over dat ik te vaak ziek was en werd ik belachelijk gemaakt. Hier zijn ze gewoon heel lief en bezorgd allemaal. Heel fijn haha. Kan niet wachten om ze weer te zien. :smiling_face_with_three_hearts:

17 likes

Durf je het na te vragen bij hr of zo, wat je einddatum zou zijn als je ontslag zou nemen tegen vroegst mogelijke termijn? Ik hoop dat je niet tot de 1ste van december hoeft door te werken dan, maar tot 6 november. Misschien is er in overleg ook meer mogelijk?

Niet echt🥲 Het is een klein bedrijf dus er is ook niet iemand specifiek voor hr, en als ik het navraag komt het geheid bij de baas terecht. Vandaar dat ik het hier vroeg in de hoop dat iemand het toevallig wist haha. Maar wat ik zo op Google vind is dat het bij een arbeidscontract altijd per kalendermaand gaat dus ik ben bang dat ik tot eind november vast zit…

Normaalgesproken vindt het gesprek over arbeidsvoorwaarden met HR/P&O plaats, na de sollicitatieprocedure. In of na dat gesprek teken je pas het contract. In principe kan je met je vragen over contract etc altijd bij diegene (of die afdeling) terecht. In hele kleine bedrijven is het soms iets anders geregeld, als er geen HR-mederwerker is.

Het is echt niet raar om om een arbeidsvoorwaardengesprek te vragen voordat je een contract ondertekent. Het is eerder raar dat zij daar geen tijd voor inplannen. Als je vandaag nog niet hebt gebeld zou ik dat morgen direct doen en er zelf dan maar om vragen.

Ben je lid van een vakbond, of zou je dat willen worden? Daar kan je eventueel ook nog terecht voor advies en vragen over arbeidsvoorwaarden of je contract. Aangezien je aangeeft dat je niet zo goed weet waar je op moet letten.

2 likes

Ik heb het contract voor mijn nieuwe baan ontvangen. Er is een clausule waarin staat dat mijn baas het recht heeft om mijn laptop en telefoon te controleren. Nu ben ik niet van plan daar gekke dingen mee te doen maar ik vraag me af of dit wel mag ivm privacy.

Je prive laptop en telefoon sowieso niet. Ik weet niet hoe het zit met je werktelefoon en werk laptop.
Denk misschien alleen als ze een vermoeden hebben.
Zelf doe ik nooit wat op mijn werk telefoon en laptop want ben panisch voor eventuele Spyware erop.

Volgens mij moet je daar zelf toestemming voor geven gezien er een legitieme reden voor moet zijn. Als je tekent, geef je dus toestemming. Als ik jou was zou ik dit eens navragen hoe dit zit en anders eruit laten halen

Het gaat gelukkig alleen om laptop en telefoon van de zaak. Mijn eigen krijgen ze sowieso niet te zien. @Leukocyten ik ga het eens navragen!

3 likes

Ik heb gisteren zulke mooie complimenten gekregen van mijn twee leidinggevenden, ben helemaal in de wolken :smiling_face_with_three_hearts:

14 likes

Dit zegt de autoriteit persoonsgegevens er over: AP
Heel kort samengevat: het mag niet zomaar want je hebt ook recht op privacy tijdens je werk.

Toestemming is in een werkgevers-werknemers relatie zelden een goede grondslag omdat toestemming vrijelijk gegeven moet kunnen worden en het ten zeerste de vraag is of een werknemer wel vrij is om nee te zeggen tegen een werkgever omdat er een afhankelijkheidsrelatie is. Bij de controle van werknemers beroept een werkgever zich in principe op een gerechtvaardigd belang. Daarbij moet de werkgever uit kunnen leggen waarom zijn gerechtvaardigd belang groter is dan het recht op privacy van de werknemer.

@Chesirecat het mag, ‘mits’ (er de juiste afweging is gemaakt, juridische grondslag is en juiste maatregelen zijn getroffen). Als er staat dat jij toestemming geeft voor het controleren, mag het waarschijnlijk juridisch gezien niet want dat is niet de juiste grondslag. Ik zou opvragen met welk doel gecontroleerd wordt, op basis van welke grondslag, of het om constante monitoring gaat of alleen in bepaalde situaties of systemen, om welke gegevens het exact gaat en wat de bewaartermijn is van de gegevens die worden verzameld ten behoeve van monitoring. Hier moet een interne richtlijn of procedure voor zijn en een OR-besluit.

Het kan ook prima zijn dat ze bedoelen dat ze aan mobile device management doen, waaronder wipen en beheren op afstand en voor sommige systemen (verplichte!) loginformatie bijhouden. Bijvoorbeeld als jij met persoonsgegevens of vertrouwelijke informatie werkt. Ik heb al wel gekkere contracten en overeenkomsten gezien waarin iets anders werd gezegd dan bedoeld werd.

4 likes

Werk je straks met klant/persoonsgevoelige informatie? Dan is dat wel vrij normaal. Ik werk met heel veel gevoelige informatie en ik mag niet zomaar random dingen opzoeken waar ik geen zak mee te maken heb. De werkgever wil dat kunnen monitoren, hoewel ik me niet kan herinneren dat het expliciet in het contract staat. Maar ik weet 100% zeker dat ze schermbewegingen en die gevoelige systemen kunnen monitoren.

Maar dat is als het goed is dan wel gericht op dat specifieke informatiesysteem en niet op je hele laptop of telefoon. Een logbestand met daarin wie, wat op welk moment heeft ingezien is echt doodnormaal, een werkgever die met software bijhoudt hoeveel toetsaanslagen jij maakt niet.

1 like

Ik krijg wel te maken met informatie waarvan het niet wenselijk is als andere partijen die in handen krijgen. Ik moet ook een geheimhoudingsverklaring tekenen. Kan me dus tot op een bepaalde hoogte indenken dat ze dat willen controleren. Maar zoals het in het contract staat zou ik al problemen kunnen krijgen als ik bijvoorbeeld Facebook zou openen op die laptop.
Bedankt voor je duidelijke uitleg @Feather! Ik ga eens een lijstje maken met vragen.

1 like