Jaa herkenbaar ik wil het ook al gelijk snappen allemaal. Maar dat is natuurlijk onnodige stress die jezelf dan geeft…
Ja bij mij ook idd, dat je na een jaar pas echt een beetje zelfstandig kunt werken bij de klant. Echt wtf?? Heb nog nooit een baan gehad waar de materie zo complex was, het voelt ook zo ongrijpbaar gewoon.
Ben nu ook continu aan het twijfelen of ik de goede stap heb genomen, gewoon omdat ik het nu nog zo ongrijpbaar vind
Er wordt wel eerder verwacht zelfstandig te werken.
Ik werk met interne klanten. Maar het is vrij complex allemaal en veranderd ook nog weleens.
Vorige werk werd je zsm bij externe klant aan het werk gezet. Maar die waren minder complex en je had een soort buddy. Je zat er sowieso nooit alleen.
Ik twijfel soms aan mijn beroep en of ik niet heel wat anders moet gaan doen.
Ik weet al een paar weken dat mijn werkgever uit het bedrijf gaat stappen. Nu word ik gebeld door zijn soort van adviseur waar ik nauw mee samen werk dat ze een ander bedrijf gaan beginnen of dat ze me er graag bij willen hebben. Ben een beetje flabbergasted. Maar denk dat een nieuwe uitdaging wel leuk is en heel toevallig gaat mijn oudste vanaf januari naar school en wilt oma weer gaan oppassen vertelde ze van de week. Dus ik krijg ook meer ruimte en tijd. Aan de andere kant is het ook wel een sprong in het diepe en heb ik wel gewoon een hypotheek te betalen.
Ik ben heel leuk al uitgenodigd voor het teamuitje van mijn nieuwe werk, alleen het ligt echt in de middle of nowhere vanuit mijn huis Dus mijn doel voor de eerste weken wordt een collega vinden die mij halverwege ergens wil oppikken haha. Maja wel een leuke manier om gelijk iedereen te leren kennen, want veel is natuurlijk nog online.
Ik had iets gelijkaardigs bij mijn vorige werk, nog geen rijbewijs en moest ongeveer wekelijks bij een klant zijn die ook wel via OV bereikbaar was maar véél chiller met de auto. Heb in mijn eerste 2 maanden met 3 verschillende collega’s wel eens meegereden, niemand die het erg vond en best leuk om eens andere gesprekken te hebben dan op kantoor.
Zijn er meer mensen die slechte focus hebben op een werkdag en vrij specifiek uren moeten schrijven? Hoe doen jullie dat?
Ik ben opgeteld echt meerdere uren per dag niet productief (vooral bij thuiswerken). Dat is niet goed en ik werk eraan om dat te verbeteren, maar dat is niet acuut opgelost. Ik doe nu nog veel algemene administratie dus kan de uren enigszins daarbij aanvullen, maar ik ga meer tijd voor klanten moeten besteden. Ik wil niet onterecht declareren, dus begin wat meer te stressen over het schrijven…
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een loopbaancoach? Heeft het ook geholpen? Ik zit erover te denken om naar een loopbaancoach te gaan maar ik twijfel vanwege de hoge kosten.
Bedankt voor je tip! Ik werk niet op projectbasis. Er zijn wel klanten die een vast aantal uren afnemen maar ik kan de status daarvan niet zien + ik zou dan de omschrijving niet kunnen invullen.
Ik moet wel eens emailmarketing doen voor klanten maar het is zo slecht voor mijn hart. Ik durf het nooit te verzenden, bang dat er een cruciale fout in staat die dan naar 2000 mensen gaat :’)
Ik herken het wel. Niet direct een antwoord op je vraag maar ik probeer mijn dagen zoveel mogelijk in blokken van 4 of 8 uur te blokken, op dezelfde opdracht dus.
Dan boek ik 4 uur en ben in principe ook wel 4 uur beschikbaar en bezig met die klant maar dan kan er echt wel eens een koffiepauze oid tussen zitten en heb je ik nog genoeg werk gedaan om dit wel te kunnen verantwoorden. En op de dagen dat ik wel meer gemotiveerd of gefocust ben pak ik juist lekker door.
En daarnaast rond ik tegenwoordig bij twijfel altijd naar boven af. Als je uiteindelijk wel levert wat van je gevraagd wordt zul je daar ook niets van horen als het goed is. Ik merk dat ik in de eerste jaren veel te naïef/netjes was in het uren boeken.
Oja en ook als je (bij je klant) op kantoor zou werken vandaag zou je niet precies 8 uur écht productief zijn toch?
Ik had net mijn oudste Gmail-e-mailaccount openstaan in de klas, aangesloten op het digiboard en het zelf niet door. Nu vind ik het niet zo erg wat ze zagen (tig webshopbestellingen), maar wel de naam van het e-mailadres zo in het beeld. En nu roept iemand steeds hardop de naam van het e-mailadres voor het apenstaartje.
Ik werkt op basis van nacalculatie of een vast bedrag (voor het gehele project) voor klanten. Ik hoefde dan niet elk specifiek taakje uit te splitsen, maar wel per klant het aantal uren op te schrijven (en sommige vroegen dan in hun eigen systeem nog elk taakje ook specifiek uren voor te schrijven). Geen idee hoe lang je al op deze manier werkt hoor, maar ik merkte vooral dat het in het begin heel erg wennen was om elk uur te verantwoorden, zeker als daar een (fors) prijskaartje voor de andere partij aan hangt. Ik heb ook heel erg bij collega’s afgekeken hoe zij dan omgingen met hun uren schrijven. Toen ik begon met thuiswerken door de lockdown moest ik ook weer helemaal opnieuw wennen en ik voelde me echt veel minder productief. Was ik ook wel, want waar ik voorheen rustig 10 uur bij een klant op kantoor zat, deed ik nu nog tussendoor de was, boodschappen, en 101 andere dingen. Omdat ik al gewend was aan het schrijven van uren wist ik doorgaans echt wel hoeveel tijd het me voor het thuiswerken kostte. Bijvoorbeeld een memo waar ik alle informatie voor had, moet ik wel in een uur, max twee uur kunnen schrijven. Als ik er dan thuis 4 uur over deed wist ik dat het aan mijn eigen productiviteit lag. Vaak weet je zelf denk ik ook al wat voor jou normaal zou zijn, of wat collega’s met evenveel ervaring normaal zouden vinden.
Wat ik trouwens wel merkte met thuiswerken, was dat ik me minder productief voelde maar onder de streep veel productiever was. Want: geen reistijd meer, geen praatjes bij de koffie apparaat, niet iemand die je op de werkvloer net even te lang afleidde. En dat zijn eigenlijk ook allemaal uren die ik normaal op de klant had geschreven (afhankelijk van de afspraken, maar als ik ergens 10 uur zit dan ga ik niet het kwartiertje dat ik met iemand bij stond te praten niet schrijven want dat hoort gewoon bij je werk uitvoeren).
Ja ik. Maar omdat ik deels boventallig was verklaard had ik zelf om loopbaancoaching gevraagd. Bij mij kwam er weinig concreets uit, maar zat daar natuurlijk ook niet omdat ik graag wat anders wou doen. Ben wel op zoek gegaan naar de minst zweverige in mijn stad, want dat trek ik echt niet. Nu was deze man ook nog wel best zweverig/coacherig (alsin loa en visualiseren etc)
Je kunt eventueel kijken naar nl leert door, daar zijn soms ook gratis loopbaan trajecten. Als je meer info wilt kun je me altijd pben!
Ik had net al een soort overdracht van mijn nieuwe werk van diegene die weggaat en ik begreep er nog nauwelijks wat van Hopelijk word ik volgende week gewoon rustig ingewerkt haha
Ik heb vanavond een ‘fun’ activiteit met werk, met het (grote) nieuwe team waar ik sinds een paar maanden zit maar nog niemand live van heb gezien, en al mijn dichte collega’s kunnen niet komen. Voel me een beetje een kleuter die voor het eerst naar school gaat, ben in staat om ook af te zeggen maar dat vind ik flauw van mezelf, want het zal vast wel meevallen. Maar toch. Stress
Aaw komt allemaal vanzelf! Zijn er iets van procesbeschrijvingen oid voor het werk dat je moet doen? Ik heb wat werk van een collega die weggegaan is overgenomen en dat hielp mij heel erg. Eerste keer dat doornemen, dan samen met een collega voor 't eerst iets beantwoorden, daarna zelf gedaan en collega laten checken of het klopt en vandaag heb ik dat proces voor de 4e keer gedaan in m’n eentje en is het alsof ik dit al jaren doe. Terwijl ik er tijdens de overdracht helemaal niks van begreep.
Ik heb wel nog een handleiding en werkwijzer gekregen dus dat ga ik straks na mijn huidige werk (echt alles loopt door elkaar heen) eerst even doorleen. Ik krijg vanuit het bedrijf dat mij als externe kracht op dit project heeft gezet wel volgende week eerst nog een cursus en ook nog een buddy. Ik moet denk ik vooral even door dit chaotische proces…
Ja vreselijk. Nieuwe werk iets minder strak schrijven dan oude maar gaf best wat stress. Ben er nu nog niet vanaf maar wel ruimere budgetten.
Ik werk(te) vaak toch wat langer door. Of schreef wat meer op een interne code als het kon (niet altijd).
Schreef eind van de dad alles op en niet 1 keer in de week want dat weet je echt niet meer.