Werk (algemeen topic)

Bij de loodgieter thuis lekt ook de kraan toch? Ik werk ook bij een it bedrijf en de werkplekken zijn zo verschrikkelijk slecht geregeld. Op kantoor moet ik 's ochtends altijd een rondje maken voor de juiste kabels en om nog een muis/toetsenbord te vinden. Terwijl wij dat verdorie voor klanten wel doen?

Sinds de corona crisis werk ik heel veel thuis. Maar er is geen vergoeding voor een goed bureau of een goede stoel. Ik heb wel een scherm mee naar huis kunnen nemen. Als we straks over gaan op hybride werken verwacht ik eigenlijk wel dat we iets van vergoeding gaan krijgen.

1 like

Is er geen beleid, of staat er wat op intranet?
Daar heb ik het gevonden, en van nieuwe collega’s. Toen gebeld met manager of ik extra scherm mocht kopen en declareren, en dat was ok.

Veel had ik al voordat ik er kwam werken. Laptop verhoging zelf al gekocht, toetsenbord van vorige werkgever.
Bureau had ik al, stoel is nu wel beetje verzakt dus wil wel nieuwe maar koop ik zelf. Is geen regeling voor zag ik.

Het intranet is echt een grote brei aan doorkliklinkjes en achterhaalde informatie haha, ik heb al even gezocht maar kan het gewoon niet vinden.
Ik heb zelf een bureau en stoel en kleine randapparatuur zoals toetsenborden etc. wil ik best zelf aanschaffen, maar een scherm is wel prijziger natuurlijk.
Ik heb besloten dat als ik mijn telefoon en laptop op kan halen ik het gewoon eens vraag, of hoe andere collega’s dat hebben geregeld ofzo. In het slechtste geval zeggen ze gewoon nee toch? :sweat_smile:

1 like

Ja gewoon vragen. Is niks geks aan en je kan je werk er beter door doen.

Je werkgever is verplicht te zorgen voor een ergonomische werkplek als je thuiswerkt. Uit mijn hoofd bestaat dit (minimaal) uit: bureau die in zithoogte verstelbaar is zegmaar, verstelbare bureaustoel, en een laptopstandaard (of extern scherm) en moet alles voldoen aan de NPR1813 certificering. Dus helemaal niet gek om er naar te vragen.

Wij hebben een bedrag van 750 euro die je uit kan geven aan producten uit een brochure speciaal voor thuiswerken gemaakt. Je kan dan kiezen uit 3 verschillende bureaus (elektrisch zit-sta, zo een zit-sta bureau met draaihendel, of normaal bureau die enkel 15 cm ofzo in hoogte verstelbaar is, en dan 2 verschillende groottes van alle bureaus) en drie verschillende bureaustoelen (die verschillen in comfort oid). En er is 1 beeldscherm waar je uit kan kiezen. Met dit budget kan je precies het goedkoopste bureau (dus niet het zit-sta bureau, en niet de grootste afmetingen), met goedkoopste stoel en beeldscherm bestellen. Wat meer dan prima is natuurlijk, maar als je bijv een groter bureau wilt of een elektrisch stabureau kan je dat ook gewoon kiezen met extra bijbetaling.

Toetsenbord en muis konden we op kantoor ophalen. Het zijn dus best standaard dingen dus als je meer eisen stelt aan je beeldscherm, muis of toetsenbord (of als je een docking station wilt of webcam oid, of betere resolutie scherm) moet je dat zelf bestellen buiten de werk-shop om en krijg je er geen vergoeding voor.

1 like

Wat een goede regeling!

Ik zou écht loslaten dat je hebberig bent als je om dingen vraagt en niet beginnen met zelf dingen kopen. Zij willen dat je thuis werkt, dus moeten zij zorgen dat dat kan. Als jij in je vrije tijd alleen een laptop hebt, hoef JIJ dus geen toetsenbord te kopen. Sorry als ik streng klink, maar ik vind dit echt :smiley: mensen nemen zo vaak hun werkgever ‘in bescherming’ terwijl dat nergens voor nodig is. In dit geval dubbel: Het is in hun voordeel dat jij goed kunt werken én dit zijn allemaal kosten (wat voor een bedrijf niet per se negatief is). Dus je bent echt niet hebberig als je de bare minimum aan materiaal wilt om mee te kunnen werken.

4 likes

Wij werkten 50/50 en wordt nu eerder 10/90 met focus op thuis en we krijgen beeldschermen/replicator/muis/toetsenbord en mogen per 5 jaar 1.000 besteden aan bureau en/of bureaustoel!

2 likes

Is het bij jullie op werk ook plots weer zo veel drukker geworden nu de maatregelen meer worden losgelaten? Ik merk dat ik echt even moet wennen aan hoe druk het weer is, zeker omdat het de afgelopen anderhalf jaar door corona echt ongekend rustig was. Het voelt weer een beetje zoals toen ik net was begonnen met fulltime werken, dat je zo gaar thuis komt.

Heb net een mail naar alle afdelingen gestuurd, nu ga ik niks meer doen vandaag.
Hard gewerkt, schouderklopje voor mezelf :joy:

@George
Bij ons draaien ze net weer alles terug…
50/50
1,5m
Mondkapje op bij verplaatsen in het gebouw

De niet gevaccineerde moeten testen als ze naar kantoor komen, de gevaccineerde mogen zelf weten of ze testen.

Bij mijn nieuwe baan weet ik het niet goed, maar bij mijn vorige baan hadden we een budget en mochten we ook spullen lenen van kantoor. Bij allebei krijg/kreeg ik ook een thuiswerkvergoeding, dat is meer een compensatie voor GWL, koffie/thee etc.

Ik heb inmiddels aardig wat bij elkaar gespaard haha.

• Standaard voor mijn laptop
  • Monitor
  • Muis en toetsenbord
  • Bureaustoel

Ik zou sowieso nog een headset kunnen lenen maar vind dat zelf niet prettig werken, ik heb wel nieuwe iPhone oordopjes gekregen toen die van mij kapot waren gegaan omdat ik die dagelijks gebruik voor thuiswerken. Vind het niet heel gek om te vragen wat voor regeling er is hoor!

@George ik werk voor de Overheid en merk dat ze daar echt wel strenger zijn. Er is geen max meer aan het aantal mensen op kantoor vanaf 1 oktober maar het is zeker niet de bedoeling dat iedereen zomaar elke dag komt. In ieder geval bij klachten niet, we gaan hybride werken (minimaal 2 dagen kantoor met je team), liefst wel afstand van elkaar houden en er is nog veel begrip voor later starten - later weggaan of vroeger starten - vroeger weggaan om jezelf en het OV te ontzien. Er zijn ook nog regels voor aantal mensen in kleine ruimtes (lift, trappenhuis eenrichtingsverkeer, toiletten), en vergaderruimtes moeten goed geventileerd worden. Ik vind het zo wel prettig, ook dat ze er rekening mee houden dat niet eerder zomaar durft aan te geven dat ze zich wel meer aan de maatregelen willen houden dan ‘verplicht’ is dus dat dat nog de default is. Daardoor is het ook zeker niet te druk.

2 likes

@Oprah @Feather Oh ik was niet zo duidelijk zie ik! Ik bedoel qua werkdruk, niet met collega’s op kantoor. We zitten hier sowieso maar met heel weinig op kantoor en ik mocht de afgelopen tijd ook zelf kiezen of ik wel/niet kwam, dus dat maakt voor mij niet zo veel uit. Maar de mailbox ontploft en de telefoon blijft maar rinkelen haha.

Aaah ja!!! Bij ons ook, zijn ook veel weg / ontslagen en nu lopen collega’s echt op het randje van ziekmelden…

Ik ben inmiddels ook echt toe aan even vakantie, heb de hele tijd andermans werk gedaan tijdens de vakantieperiode en loop nu achter met m’n eigen werkzaamheden.

Maar vandaag is m’n motivatie even ver te zoeken en kies ik voor mezelf.

Ik voelde me echt even een petty muts, maar ik heb net onze buitenlandse stagiair gevraagd of ze alsjeblieft in haar elleboog wil hoesten. Dat ze ziek op kantoor zit is tot daar aan toe (wel elke dag testen, maar ik vind het nog steeds irritant) maar ga dan niet in je hand zitten hoesten de hele dag en tijdens de lunch.

Worden jullie ook zo onrustig als er in korte tijd veel mensen uit dienst gaan? Ik krijg dan een beetje fomo of ik ook niet ergens beter af zou kunnen zijn

8 likes

Oja dat herken ik. Dat je denkt: mis ik iets? Is er iets heel kut wat ik niet meekrijg?

De “ik begin bijna met mijn nieuwe baan en kan ik het allemaal wel” angst is bij mij begonnen. :pensive: De eerste maand word ik toch gewoon ingewerkt, waar maak ik mij weer druk om…

Ik ben nu bezig met mijn vierde week en ik vraag me nog steeds af of ik het ooit ga snappen :sob:
Het is zo veel en ingewikkeld… maar goed ze rekenen ongeveer een half jaar inwerktijd en in die tijd hoef ik eigenlijk nog niet zelfstandig bij een klant te staan dus ik moet mezelf ook de tijd gunnen (wat ik lastig vind want ik wil alles binnen een week kunnen en kennen).

Ik ook. Kreeg te horen, over een jaar snap je ongeveer hoe het werkt. Een jaar!

Ik krijg ene kant heeft veel info naar mij toegegooid, andere kant niet echt begeleiding.

Snap niet dat ze niet met een buddy systeem werken. Juist met op afstand werken is dat beter.
Zoveel lijnen en regeltjes hier.