Werk (algemeen topic)

Ik ben op maandag vaak zo ontzettend moe, in de praktijk begint mijn werkweek pas op dinsdag. Zit te knikkebollen voor mijn computer en wil het liefst in bed kruipen maar heb echt wat dingen die af moeten dus het wordt maar koffie, koffie, koffie

(dutje heb ik al gedaan trouwens, als ik nu even ga liggen gaat het helemaal niks meer worden de rest van de dag mezelf kennende)

1 like

Ik ben 1 september begonnen bij m’n nieuwe werk. 4 x 9, vrijdag vrij. Heb de eerste week ook gewoon gelijk die vrijdag vrij gepland, niet eens over nagedacht dat ik dan m’n uren die week niet zou maken haha. Maar als dat je rooster is, dan is vrijdagmiddag gewoon vanaf moment 1 vrij zou ik zeggen.

2 likes

Weet iemand misschien iets over werktijden binnen het SBO (cluster 2)? Ik wil daar graag stagelopen en vroeg me af met hoe lange dagen ik rekening moet houden (de school is van 08.45 tot 15u open). Het betreft een paramedisch beroep (fysio, logo, ergo).

Hoe lang vooraf en nadien moet ik rekenen? Het is dus geen leerkracht functie maar ik ga natuurlijk wel uit van administratie en vergaderingen (of ben je als stagiair daar niet bij?).

We hebben zoooovaak storing in het systeem en dan kun je dus gewoon helemaal niks, echt zo vervelend:(

Binnenkort heb ik een studiedag over een onderwerp waar ik niks van weet maar wat me wel interessant lijkt. Ik heb er helemaal zin in, eindelijk weer eens echt iets nieuws leren! Als het niet tegenvalt ga ik ook het vervolg doen, dat duurt 3 dagen.

Meer mensen die iets leuks op de planning hebben staan aan (bij)scholing?

1 like

Wat leuk! Ik zelf vind scholing volgen ook heel leuk. Toevallig een paar weken geleden nog twee dagen scholing gehad. Was erg leuk, ook om eindelijk weer eens met een groep samen te zijn en aan hetzelfde te werken.

Ik ben echt doodop en het lukt mij vandaag echt niet om thuis goed te werken. En dat terwijl ik vandaag eigenlijk had gepland om een aantal belangrijke dingen af te maken. Ik voel me zo rot erover en ik kan me er slecht bij neerleggen, maar mij over mijn extreme vermoeidheid heenzetten, lukt ook niet.

Ik vind het ook altijd lastig met zo’n soort dagje qua urenregistratie: schrijf ik deze (nutteloze) uren wel op of niet, en compenseer ik het door op een andere dag wat uren ‘extra’ te werken? Hoe doen jullie dat?

1 like

Ik solliciteer naar een functie binnen een commissie op werk. In de mail met de ‘vacature’ staat letterlijk alleen dat je sollicitatie max. 1 A4 mag zijn en dat je iets moet vertellen over je functie.

Ik heb nu in een paar zinnen mijn functie uitgelegd en in een paar zinnen waarom ik dit graag wil en wat ik denk toe te kunnen voegen.
Maar meer dan dit krijg ik er niet uit, of het lijkt zo overdreven ‘kijk eens wat ik kan’.

Maar doordat er verder 0 aanknopingspunten worden gegeven heb ik geen idee of ik de plank compleet missla. Ik heb geen idee wat hier normaal is. En ik werk in een nogal formele organisatie, durf daardoor ook niet aan een collega te vragen wat zij zou doen. Onderling worden dit soort dingen niet echt bespreken.

Ik voel me echt weer 12 bij dit soort situaties :sweat_smile:

Binnen mijn werk blijven we tot januari thuiswerken, maar soms ben ik door de versoepelingen ineens bang dat ze het eerder weer gaan invoeren en ik woon op dit moment niet eens in de buurt van de locaties waar ik dan moet zijn. :joy: Door deze stress die ik mezelf geef zit ik nu weer te kijken naar huurwoningen haha. Daarnaast heb ik dit werk alleen nog maar via thuiswerken gedaan (afgestudeerd in corona tijd) dus het lijkt me ineens zo raar om weer op kantoor te komen ofzo.

1 like

Lijkt me prima toch. Het klinkt alsof je ze geeft wat ze vragen, namelijk een beknopte sollicitatie.

Maar als je nog even iets na wilt vragen kan je misschien de contactpersoon van de vacature benaderen? Of als die er niet bijstaan evt iemand uit die commissie?

2 likes

Ik zou op een volle dag rekenen, van 8.00 tot 17.00

1 like

Heeft iemand ervaring met een soort werkdagboek bijhouden? Ik merk dat ik qua werk echt in een soort stroomversnelling kom, doordat ik op verschillende plekken allerlei kansen krijg. Alleen wil ik dat wat bewuster verwerken als het ware, zodat het ook niet te veel gaat worden bijvoorbeeld.
Ik heb nog nooit succesvol een dagboek bijgehouden dus vandaar dat ik me afvraag of er niet een soort invulboekjes of formats voor zijn. Misschien dat een planner ‘achteraf’ invullen ook zou kunnen werken, maar daar ben ik ook niet zo thuis in.

Voor een coachtraject op mijn werk heb ik een tijd lang zoiets bijgehouden. De opdracht was om van elke werkweek 1 of 2 gebeurtenissen te beschrijven die belangrijk voor me waren (omdat ze me bijbleven, me geraakt hadden of iets in die trant). Daarbij moest je dan beschrijven: 1) een korte samenvatting van de gebeurtenis zelf 2) je gedachtes daarbij 3) je gevoelens daarbij 4) je gedrag daarbij.

Eén van de vraagstukken die ik had tijdens mijn coachtraject was omgaan met kansen, gezonde keuzes daarin maken, weloverwogen nee en ja zeggen op dingen. Deze schrijfopdracht heeft daarbij best wat opgeleverd. Door even heel rustig en gestructureerd terug te kijken kreeg ik vaak zelf al wel inzichten. De coachingsgesprekken hielpen me dan vaak nog weer een stapje verder of gaven me aanvullende inzichten. En de schrijfopdracht maakte me ook bewuster van mijn emoties bij de gebeurtenissen. In het ritme van een werkdag had ik daar vaak geen tijd voor en aan het einde van een werkdag staat je hoofd ook alweer naar andere dingen.

4 likes

Dankjewel! Dat hou ik niet vol dus da’s wel handig om te weten haha

Het is altijd goed om na te vragen bij de school waar je graag zou willen stagelopen maar ik zou als paramedicus niet verwachten dat je kortere dagen maakt dan het schoolpersoneel. Je kunt grotendeels wel je eigen agenda inplannen dus in die zin is het wel flexibel!

1 like

Wat een fijne tips! Hier kan ik echt wat mee. Het is inderdaad wat je noemt dat je in het ritme van een werkdag daar geen tijd voor hebt, maar dat er dan wel van alles gebeurd kan zijn. Dankjewel!

1 like

Krijgen jullie allemaal thuiswerkvoorzieningen (als je thuiswerkt) en wat houdt dat in?
Wij gaan over naar hybride werken en ik heb vandaag de goedkeuring gekregen voor een laptop. Alleen een extra scherm (of twee, maar kan er ook de laptop op aansluiten) lijkt me ook wel heel fijn, dat je iig twee schermen hebt zoals op kantoor. Krijgen jullie dit? Ik ben net nieuw en weet niet hoe ik het aan moet kaarten zonder heel hebberig over te komen ofzo.

Bij mij kan ik eigenlijk alles wel aanvragen, een bureau, bureaustoel etc
Ik denk dat als je beargumenteerd waarom je het nog hebt, je het vast wel krijgt! Je moet je werk toch goed thuis kunnen doen

2 likes

Wij krijgen niets maar moeten wel deels thuiswerken. We hebben het wel in aanvraag maar tot nu toe afgewezen

2 likes

Ik kreeg gewoon een geldbedrag, vrij te besteden. Bij mijn vriend hebben ze een budget en een catalogus om uit te kiezen. Daar staat oa in: bureaustoelen, (sta)bureau’s, en (tweede) schermen. Klein grut zoals muis, toetsenbord, webcam etc krijgen ze te leen.

Ik zou niet te zuinig doen hoor! Gewoon aanvragen wat je nog nodig hebt om een goede werkplek te maken. Beter in 1x goed.

Volgens mijn vriend staat in de arbowet waar een goede ergonomische werkplek minimaal aan moet voldoen en moet een werkgever dat allemaal regelen. Misschien kan je dat nog eens nagaan.

2 likes

Mijn vorige werkgever had een goede regeling vond ik. Je mocht voor max 750 bestellen vanuit een bepaalde webshop. Als je binnen 2 jaar uit dienst zou gaan werd dat trapsgewijs wel bij je terug geïnd. Helaas ben ik binnen een half jaar weg gegaan dus ik mag nu alles terugbetalen hahaha
Bij m’n nieuwe werkgever is er helemaal niets geregeld, terwijl het een ict bedrijf is :confounded: