Werk (algemeen topic)

Nou, ik heb nog wat reistijd, dus ben altijd best lang onderweg! Als ik op 9 uur op werk moet zijn, ga ik om 8 uur de deur uit (scheelt dat die kleine altijd heel vroeg wakker is, dus 's ochtends heb je alvast quality time :crazy_face:) dan duurt de werkdag tot 18.00 uur en dan nog naar huis rijden, dus dan ben ik om 19.30 thuis en zou ik hem niet meer zien. Dan vind ik dit fijner :slight_smile:

Begin jij dan heel vroeg als je met 8 uur werken per dag om 5 uur al klaar bent? (edit: en met 1 dag bedoel ik dan buiten het weekend, in the end ben je dan natuurlijk 3 dagen samen)

Aaah ik snap ‘m, had niet aan reistijd gedacht, omg op mezelf :sweat_smile:

Ik werk 8.30-17.00 maar er wordt maar een half uur pauze berekend terwijl je een uur mag opnemen als je wilt.
En ik woon zowat om de hoek, dus dat scheelt ook weer.

1 like

Oh dat klinkt ook heel prima! Ja in dat geval zou ik het hetzelfde doen als jij denk ik

1 like

Ik heb op mijn werk recht op een vergoeding die zij het afgelopen jaar vergeten zijn te betalen en nu zeggen ze dat ze het maar van een paar maanden met terugwerkende kracht kunnen betalen, voor de overige maanden (die in 2020 vielen) heb ik pech want het jaar is al afgesloten. Mag dat zomaar? Zij hebben een fout gemaakt, niet ik, en nu loop ik geld mis waar ik wel gewoon recht op had.

Ha lekker makkelijk zo. Lijkt me dat dit niet klopt.

1 like

U kunt uw loon opeisen tot 5 jaar nadat uw werkgever verplicht was het aan u te betalen. Als u binnen die tijd een aangetekende brief stuurt naar uw werkgever, waarin u aanspraak maakt op het achterstallige salaris, dan wordt de verjaringstermijn van 5 jaar verlengd.

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Loonconflicten

Hun probleem dat het boekjaar al is afgesloten.

4 likes

Ik wil einde van het jaar verlof opnemen zodat ik tussen het werken door ook tijd heb voor tentamens te leren. Maar dan voel ik me meteen zo aso als ik twee weken vrij pak :tired_face:

Ik wou me eigenlijk ziek melden voor vandaag maar mijn afdelingshoofd liep al wat te zeuren over mijn ziekmeldingen. Dus wissel vandaag af met bank, even kijken of er een mail is binnengekomen en dan weer de bank.

Ik ga dus volgende week beginnen met mn nieuwe werk maar merk dat ik helemaal geen zin heb.
Eerste start is al op de verste locatie terwijl ik dat juist niet wil, ook aangegeven, maar dit is algemene programma dus is even niet anders.

1 like

Als er nu iemand nog een factuur uit 2020 zou willen betalen, zouden ze dan ook moeilijk doen over het boekjaar? :sweat_smile:

5 likes

Ha, dit is zo kut. Een collega had iets soortgelijks, die had nog recht op iets uit een afgesloten boekjaar (+ een deel uit het lopende boekjaar). Had mijn baas gezegd, zullen we dat deel uit het afgesloten jaar er gewoon bij laten? Ehh, nee man. Is verder een super redelijke man, dus ik snap ook niet waar dit zo vandaan kwam.

Is het al gelukt?

Het lijkt erop dat m’n vriend een nieuwe baan heeft als hij wil. Gelijk een flinke sprong omhoog in functie (leidinggevende van 6 mensen, sales/marketing). Het is ineens alleen zo eng haha, vind hij ook. Het is op project basis en in eerste instantie voor 2 jaar (als project langer loopt, dan langer). Op freelance contract (maar hier heb je geen onbepaalde tijd contracten dus het is 1 maand opzegtermijn versus straks 0). En het is volledig remote, dat lijkt me wel heel lastig qua ‘team spirit’ zegmaar en om dat dan leiding te geven.

Nog 2 dagen om te beslissen voor hem, lastig dit!

11 likes

Klinkt ook wel als een toffe uitdaging voor hem! Hij heeft best moeite gehad met een leuke baan/werkplek vinden daar toch?
Natuurlijk is het spannend, al klinkt het ook als een nieuwe impuls.

Ja, het is idd best wat moeite voor een toffe baan hier. Het klinkt dus wel heel tof. Qua contract alleen een paar haken en ogen (als het freelance basis is, hoe zit het met vakantie etc, al is het wel een vast salaris per maand). Dat nog even uitzoeken.

Hopelijk valt het allemaal op z’n plek en kan hij ja zeggen!

Edit: pfoe nou de voorwaarden zijn niet zo heel goed. Het is een freelance contract dus vakanties zijn bijv niet doorbetaald. Dat kost best wel wat dan, en dan is het salaris een beetje uit verhouding met verantwoordelijkheden (laag dus). Lastig joh. De baan zelf is wel heel leuk. Iemand een gouden mening hierover?

1 like

Oef lastig, vooral omdat je al eerder vertelde dat het niet makkelijk voor hem is om een baan te vinden. Ligt er ook aan of je evt misgelopen geld kan missen, of hij door deze functie daarna makkelijker iets anders kan vinden? Twee voorbeelden:

Mijn zwager woont ook in het buitenland en heeft de eerste paar jaar soort van stages gelopen omdat hij ook geen echte baan kon krijgen, en zo leerde hij de taal. Mijn zus verdiende genoeg, zodat hij dat pad kon bewandelen. Uiteindelijk bij een start-up stage gelopen en kon er blijven. Nu zoveel jaar later is het een mega groot succesvol bedrijf en heeft hij een hele goede functie. Dit is natuurlijk deels geluk, maar ook deels volhouden, hard werken etc en weten dat het je verder kan brengen in de dingen die hij deed

Ander voorbeeld: mijn vriend heeft een prima baan, gewoon in NL, maar zoekt al even wat meer uitdaging/verandering. Kreeg ook een functie aangeboden met meer verantwoordelijkheden, maar ging er nauwelijks op vooruit en had dan 6-12 maanden proeftijd (is raar in NL). Dus heeft hij uiteindelijk afgewezen omdat de voorwaarden gewoon niet goed genoeg waren, plus de nieuwe functie zou hem niet perse verder brengen daarna, want wel meer verantwoordelijkheid, maar ook weer niet zo dat opeens nieuwe deuren geopend worden.

3 likes

Ja, de functie maakt het hem later makkelijker.

Kort gezegd; nu is hij sales/marketing medewerker (vooral sales want baan vinden is hier gewoon echt kut als buitenlander) en de functie is straks meer head of sales/marketing en dus leidinggevende, en echt een project uit de grond stampen.

Het project is trouwens via een consultancy bedrijf, hij wordt dus ingehuurd door dit consultancy bedrijf voor het project (een ander bedrijf heeft dus dit consultancy bedrijf ingeschakeld). Samen met 4 medewerkers waar hij leiding aan gaat geven (die ook door dit consultancy bedrijf zijn ingehuurd voor dit project).

Het is dus wel echt goed voor zijn CV en kansen later. De arbeidsvoorwaarden zijn dus alleen niet zo goed. Maar hij gaat het wel heel leuk vinden.

Het opent later dus wel deuren. Leidinggevende ervaring én een project succesvol maken binnen zijn tak van sport (e-commerce).

Ik neig naar doen. Hij twijfelt nog wel wat want het is wel ineens een stap naar slechtere voorwaarden. Maar wel een hele leuke baan. Na 1-2 jaar (als project opgenomen wordt in opdrachtgever) zou hij ofwel in loondienst komen bij opdrachtgever ofwel voor een ander project vinden consultancy bedrijf ingezet kunnen worden.

1 like

Dit klinkt bijna meer als een 0-uren contract dan als een freelance contract…

Hij heeft net nog weer gepraat met consultancy bedrijf (zijn baas zegmaar) en die hebben wel flexibiliteit heb ik het idee. Maar dan meer ‘onder de tafel’ qua bijvoorbeeld vakanties. Er is nml gewoon maandelijks salaris budget zegmaar.

In Denemarken is het ook wel anders geregeld dan in Nederland. Recht op WW heeft hij wel trouwens gewoon mocht het ineens stoppen (ww is hier particulier verzekerd, heb ik ook).

Heb je in NL op freelance basis wel recht op betaalde vakanties als je ingehuurd wordt door opdrachtgever?

Nee, dat niet, maar hier moet je wel drie opdrachtgevers hebben. Dus (volgens mij, maar pin me er niet op vast) kan je niet zo makkelijk 1/2 jaar lang een vaste werkgever hebben. Dan wordt het al snel als verkapt dienstverband gezien.

Oh goeie. Dat is hier niet het geval geloof ik (nouja weet ik wel zeker dat dat hier niet hoeft), maar ik ga er even achteraan!

1 like