Ik sta bij het verloningsbureau op contract, en volgens mij krijgen zij gewoon (alleen) de uren door van de inlener/eigenaar van het bedrijf waarvoor ik werk. Kan me niet voorstellen dat de eigenaar van het bedrijf zelf heeft beslist om mij minder dan het minimumloon te betalen, zij betalen namelijk ook werknemers die jonger dan 21 zijn maar hun functie volledig uit kunnen voeren het minimumloon voor 21+. En sowieso als dat wel zou zijn gebeurd zou het uitzendbureau toch moeten zeggen yo dit is wettelijk onderbetalen en dat is niet toegestaan.
Ik hoop echt dat het bij het verloningsbureau ligt, ik zou me zo bezwaard voelen om m’n “werkgever”/de inlener met kosten op te zadelen (vooral door corona nu, in een normale situatie had ik het veel minder vervelend gevonden)
Huh maar dit is heel vreemd. Je bent namelijk als werkgever verplicht je te houden aan de inlenersbeloning. Dit houdt in dat er geen verschil in salaris mag zitten of je nou via het uitzendbureau of via jouw werkgever betaald zal worden. Dit zou dan betekenen dat collega’s bij jouw werkgever in dezelfde positie ook onder het minimum loon betaald worden? Of ontvangen zij meer salaris? Dan heb je zelfs nog recht op een grotere teruggave. Dit geldt natuurlijk niet voor collega;s die er al 30 jaar werken maar op instroom niveau.
Jeetje niet normaal zeg. Ik vond bij het googelen ook veel verhalen van mensen die zo weinig uitbetaalt kregen en dat zo’n constructie heel vaak voorkomt. Ik kon alleen dus nergens vinden wie dan ‘de schuldige’ is telkens. Wel echt fijn dat je alles terugkreeg!
Wie was er uiteindelijk nu verantwoordelijk in dit verhaal/bij wie moest het geld vandaan komen? Bij het bedrijf waarvoor je werkte of het uitzend/verloningsbureau?
@Perzikjes Mijn werkgever zei dat ze iedereen in dezelfde functie hetzelfde salaris behoort te krijgen, of die nou op de loonlijst van het bedrijf staan of worden verloond via het uitzendbureau (tenzij je een hogere functie hebt). We kwamen hier ook op omdat we af hadden gesproken dat ik een hoger loon zou krijgen dan slechts minimum (aansluitend bij de functieschalen van het cao) en toen kwam ik er achter dat ik dus niet eens wml betaald krijg. Maar volgens mij is het naar haar weten zo dat zij standaard voor iedereen wml betaald/dat iedereen dat vanuit het uitzendbureau verloond krijgt.
maar ook een verloningsbureau mag jou absoluut niet onder WML uitkeren. Sterker nog als jij als bureau inhoudingen moet doen omat iemand zn spullen niet inlevert bijvoorbeeld dan mag dit wettelijk gezien niet als de medewerker ermee onder het minimum loon komt. Op papier is de verloner jouw werkgever en zijn zij verantwoordelijk voor de nabetaling van jouw salaris. Hoe zij dit regelen met jouw werk is aan hen.
Ja precies, dat dacht en hoopte ik ook!
M’n werkgever gaat er achteraan en hopelijk geeft dat snel meer duidelijkheid en vooral een nabetaling voor mij (en eventueel collega’s) uit de zak van het verloonbedrijf
’ Helaas ’ hebben dit soort organisaties dit vaak wel goed afgedekt in de algemene voorwaarden en zal jouw werkgever alsnog moeten bijbetalen, ligt er wel aan of het een grote of kleine payroller is. Maar ik hoop voor je dat het snel opgelost is en jij jouw achterstallige salaris ontvangt!
Ja ik zie net dat ik echt iets heel doms heb gedaan, ik krijg per 4 weken verloond maar ik keek steeds naar het maand minimumloon Och ik ben toch zo slecht met dit soort dingen. Het lijkt alleen wel of er conform het cao net te weinig per uur wordt betaald (een meer urige werkweek rekenen dan bij het cao past), maar dat scheelt niet zoveel. Maar alsnog wel iets om naar te kijken want dat klopt in ieder geval niet, en denk dat dat wel iets is waar ze eventueel mee zouden kunnen sjoemelen. Het is maar 11 cent dat het scheelt, maar toch.
Bedankt voor jullie antwoorden en meedenken allemaal!
Ik zou het nu vast aangeven, zodat het in december niet uit de lucht komt vallen. En bij mijn werkgever ben je in december al te laat met aangeven dat je salarisverhoging wil. Ik was dit jaar namelijk te laat met aangeven dat ik promotie wil, dus nu zeg ik het elke maand tegen mijn (nieuwe) leidinggevende. Zodat ze het niet vergeten
Edit: misschien kun je nu ook al aangeven dat je in december 2 tredes omhoog wil. Ik zou in ieder geval niet te laag in zetten, want dan heb je weinig onderhandelingsruimte.
Dat is inderdaad wel een goeie. Volgensmij is dat bij ons in december ook nog bespreekbaar. Maar ik ga na de vakantie maar eens een gesprek aanvragen bij de teamleider. Dan is hij in ieder geval vast op de hoogte. Dan ga ik inderdaad aangeven dat ik minimaal 2 tredes omhoog wil in plaats van de standaard 1 trede.
Woehoe ik heb net m’n eindejaar gesprek gehad. Mijn ambitie om een deeltijd master te gaan volgen is ook goed gekeurd. Heeft iemand ervaring met een deeltijd master naast werken? Ik mag namelijk zo’n beetje uit alles kiezen, maar ik heb geen idee wat haalbaar is.
Gewetensvraag: ik ben vandaag 3 uur niet aan het werk geweest ivm een privé-afspraak. Ik heb mijn eigen workload, die ik niet met collega’s deel en als ik een paar uur niet werk dan merkt niemand het. Ik heb het nu ook heel rustig, aangezien er al veel mensen op vakantie zijn waardoor mijn werk op een laag pitje staat. Nou moet ik alleen iedere week mijn uren doorgeven. Is meer een formaliteit, aangezien het eigenlijk altijd gewoon 36 is en niemand controleert verder ook of ik die uren echt gewerkt heb (zou ook niet weten hoe). Als ik een keer echt overwerk (meer dan een uur) en dat niet in dezelfde week nog compenseer dan schrijf ik die uren wel. Normaal gesproken zou ik dus ook minder uren schrijven als ik minder werk, maar omdat het nu zo rustig is vind ik het ineens een beetje zonde om die uren minder te schrijven (gaat van m’n overuren saldo af). Maar goed is natuurlijk niet zo netjes. Ben benieuwd wat jullie zouden doen.
- 36 uur schrijven
- 33 uur schrijven
- Dit weekend 3 uur inhalen en 36 uur schrijven
0 stemmers
Ik heb een master gedaan naast mijn werk. Kreeg halve dag studieverlof en halve dag kocht ik. Dan had ik 1 hele dag voor studie, moest ook ivm vaste collegedag.
Het was heerlijk. 1 dag weer in de collegebanken. Soms wel aanpoten, na lange werkdag met reizen etc 12 uur van huis bijv nog aan school, maar ik vond het te doen.
Ik vond deze master ook veel makkelijker dan mijn vorige omdat ik het werk al doe. Ook de mede studiegenoten waren veel gemotiveerder.
Maar ik zou het nu niet zo snel meer doen ivm ik nu een kind heb en je ook in het weekend er aan moet zitten.
@Sundance niet te moeilijk doen. Ik ben altijd te precies daarin en ben erachter gekomen dat mijn collega’s dat niet zo zijn.
Als niemand het merkt, waarom niet. Als je werk gewoon gedaan is.
Ook hier zijn mannen veel makkelijker in (net zoals bij onderhandelen m.b.t. het salaris). Gewoon het bij 36 houden.
36 uur aanhouden om deze reden. Als jij je werk af hebt en er is geen nieuw werk op te pakken, kun jij niet meer werken. Dus 36 uur invoeren en jezelf niet benadelen
Ik ken aardig wat mensen die klantenservice bij de C doen, maar die doen het allemaal in Rotterdam!
Ik zie soms nog wel vacatures van mbo-scholen die een absentie/verzuim-medewerker zoeken vaak voor halve doordeweekse dagen op vaste tijden (schooltijden). Dat werk wordt ook vaak gedaan door vrouwen met kinderen en hoeft vaak niet op locatie.
Je zou kunnen zien of dat je bij een testcentrum voorlopig aan de slag kan. Ik zie op sociale media veel vacatures voorbij komen. Zal wel voor tijdelijk zijn, maar de uren zijn naar beschikbaarheid geloof ik en dan kan je terwijl je wat verdient op zoek naar iets vasters.
En vinden ze het wel leuk en is het echt makkelijk zelf je uren in te delen?
Alle vacatures daarvoor zijn nu voor thuiswerken.
@Paranimf goed idee ik zal eens wat opzoeken!
@Nestley_Toulhouse thanks voor de tip maar denk dat dat niets voor mij is schijnt wel lekker te betalen…
Ja ik hoor veel positieve verhalen. Je hebt wel een pittige inwerktijd en moet echt wel zijn hoe ze willen dat je bent, maar daarna is het heel leuk
Shit…
Ik heb een nieuwe baan gevonden waar ik 1 oktober ga starten. Bij mijn huidige werkgever heb een opleiding gevolgd. Ik heb daarvoor een studiekostenovereenkomst getekend. Hoe ik de overeenkomst lees, zou er nog ongeveer 10.000 euro openstaan. Met mijn nieuwe werkgever had ik afgesproken dat ze dat gingen betalen.
Nu heb ik alleen net even HR een mail gestuurd en nu zeggen ze dat ik nog 22.000 euro moet terugbetalen op dit moment.
Dit gaat die nieuwe werkgever vast niet betalen…
Dus nu heb ik best wel een probleem….