Werk (algemeen topic)

Begin januari is een collega compleet ingestort en met de ambulance afgevoerd. Lichamelijk is hij in orde maar zit nu met een burn out thuis. Vorige week hoorde ik dat het de bedoeling is dat hij half februari weer terug komt. Dat is toch veel te vroeg! Ik maak me, net als jij, dus ook zorgen over mijn collega’s en de werkdruk.

1 like

Jij zit ook al in zo’n spannende tijd dus. Wij gaan morgen voor het eerst naar het ziekenhuis, ben best nerveus. Nog nooit een echo gehad dus dat alleen al vind ik spannend. Jullie ook veel succes toegewenst de 11e.

Wat betreft mijn terugkeergarantie; het is nog even de vraag of ze daarin mee gaan. Als dat er op papier goed uit ziet (nog wel lastig want hoe beoordeel je dat?) ben ik geneigd om de nieuwe baan aan te nemen. Zo nee, dan ga ik toch op safe spelen, hoe stom ik dat ook vind. Heb geen zin in stress over twee jaar met in mijn achterhoofd dat we dan hopelijk ook met zijn drieën zijn en dat er dan nog wel financiële naweeën van de coronacrisis zullen zijn. Heb jij al met je nieuwe werkgever gesproken?

Ik denk dat een kaartje schrijven al een heel mooi gebaar is.
Heb zelf helaas ook in die positie gezeten en ik worstelde enorm met wat zullen mijn collega’s wel niet van me denken! Wat een loser, kan ook helemaal niks hebben etc etc.

Kreeg van hen berichtjes dat ze me misten en dat ze me graag gezond weer terug wilden hebben. Was erg fijn

1 like

Ik vind dat juist een mooi gebaar en lief dat je aan ze denkt. Ik zit zelf al sinds oktober thuis met een burn-out en heb in al die tijd nog niets van mijn collega’s gehoord. Persoonlijk zit je natuurlijk al in een negatieve denk patroon vaak door die burn-out; ‘ze vinden me vast zwak’’ik draag niets aan want ze hebben niet eens door dat ik weg ben’’ik word niet gewaardeerd’, dus ik vind een kaartje juist heel lief en low-key voor je collega’s en zal echt wel goed ontvangen worden!

1 like

Hebben jullie tips hoe succesvol te onderhandelen? De situatie is, ik ben ‘captain’ op mijn werk, in ruil daarvoor krijg ik een uur extra uitbetaald. Ik moet 2x pw werken maar ik wil dit naar 1x pw halen maar ik wil wel die functie behouden. Ik werk er al twee jaar, mijn baas weet wat ie aan me heeft maar officieel gezien mag wat ik voorstel niet, terwijl we een 0-uren contract hebben. Hebben jullie tips hoe ik mezelf zakelijk kan opstellen en het wel kan bereiken? Het alternatief is ontslag…

Sowieso gewoon proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Leg uit wat je wilt en waarom je dat wilt. Verder is het verstandig om vanuit hen te redeneren. Zet argumenten op een rij waaruit blijkt dat jij waarde toevoegt aan het bedrijf en ze er beter aan doen om jou te houden dan jou ontslag te laten nemen.

1 like

Mijn manager heeft volledig onverwacht (voor ons als afdeling) haar baan opgezegd. Merk dat ik gewoon een beetje in paniek ben, zij is zo fijn om mee te werken en heeft zoveel kennis. Er is voor haar echt niet zomaar een vervanger gevonden met dezelfde expertise. Het klinkt heel dramatisch maar ik heb echt het gevoel dat ik niet zonder haar kan, ben ook een beetje van slag nu.

Oh dat snap ik. Bepaalt toch ook veel voor hoe jouw werk is! Hopelijk kunnen ze een fijne vervanging vinden.

1 like

Er gaat van alles veranderen op mijn werk en ik weet nog niet wat dit voor mij betekent. Mijn contract loopt tot en met september dus het is de vraag of ik überhaupt nog wel werk heb daarna. Maar het biedt ook weer kansen dus ik ben benieuwd! Nog geen reden om me zorgen te maken in ieder geval, heb wel meteen een afspraak ingepland met mijn baas om het te bespreken.

Dat zijn toch ook gewoon 2 heel aparte dingen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Huh nee dat kan niet. Je hebt wettelijk gezien recht op 8% vakantiegeld én minimaal 20 vakantiedagen (of 4 weken naar rato als je parttime werkt).

Oeh dat durf ik niet te zeggen hoe die rekensom eruitziet eigenlijk. Ik bouwde met een oproepcontract wel idd gewoon per gewerkt uur een bepaalde hoeveelheid verloftijd op

Ik heb hem in durf te vragen ook gesteld maar past hier misschien beter. Weet iemand of er een verschil zit tussen ouderschapsverlof (onbrtaald) en onbetaald verlof?

Bij de appie kreeg ik met een 0-uren contract 9,23% vakantieuren, en 8 procent vakantiegeld. Is echt niet beide samen 8% hoor! Maar misschien krijg je je urenbedrag niet maandelijks uitbetaald maar spaar je die toch op zodat je 2 weken bijvoorbeeld vakantie kan nemen maar wel betaald krijgt dan omdat je uren inzet?

Met een nulurencontract kun je gewoon vakantie nemen, je krijgt dan alleen niet uitbetaald want je werkt niet. Vakantiegeld staat daar los van. Bij een nulurencontract zit het soms ook al bij je uurloon in (dat zou er dan bij moeten staan).

Als je x vakantiedagen hebt bij je contract van een bepaald aantal uren kun je die vakantiedagen opnemen en krijg je doorbetaald terwijl je niet werkt.

In België zit daar volgens mij geen verschil in. En aan deze website te zien is het in Nederland hetzelfde: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-soorten-verlof-zijn-er

1 like

Ik krijg inderdaad 8,iets % vakantiedagentoeslag met een 0 uren contract. Staat los van het vakantiegeld!

1 like

Ik heb binnenkort een evaluatiegesprek, nog nooit gehad en ik zit bij deze werkgever ondertussen 3 jaar. Ik zou graag opslag vragen, maar ik weet niet hoe ik daarover moet beginnen. Hebben jullie ervaring daarmee?
Ik zie mezelf echt als een harde werker en een meerwaarde voor het bedrijf, en dat laten collega’s en mensen die boven mij staan ook vaak uitschijnen dat ik goed mijn best doe en veel weet (soms meer dan mensen die hier langer werken) van mijn job.

Ik wacht meestal af hoe het gesprek gaat, dat was tot nu toe vaak goed, en zeg dan op het einde: met deze mooie woorden, zou ik graag ook nog even mijn salaris willen bespreken. Na “bepaalde tijd” denk ik dat het een goed moment is voor een salarisverhoging, ook op basis van wat jullie net gezegd hebben :slight_smile:

2 likes

Mijn stagiaire heeft in haar onderzoeksplan enorm veel spelfouten gemaakt en
Ze heeft aan het begin van haar stage al aangegeven dat ze niet zo goed is in Nederlands, omdat ze geloof ik ook in een andere taal is opgevoed (weet ik niet meer zeker).
Ik kan dit natuurlijk als feedback geven, maar wat is hierin de beste manier? Het is in het laatste jaar van het MBO (niveau 4) Kan ik vragen of ze het nog eens doorneemt en eventueel door iemand laat checken voor het inlevermoment, want om zelf alles te gaan verbeteren vind ik niet leerzaam en ook te ‘makkelijk’ voor haar.
Inhoudelijk begrijp ik ook haar keuzes en omschrijvingen over het bedrijf niet, en gezien ze nog niet zo lang begonnen is, vind ik het vervelend om te zeggen dat het eigenlijk onder de maat is.