Werk (algemeen topic)

Mehh, ik voel me zo vervelend over een gesprek dat ik gisteren met mijn baas had. Ik werk al een aantal jaar hier en sta nu 2 jaar stil met mijn salaris, terwijl mijn werkzaamheden minder leuk zijn geworden. Maar in basis heb ik het nog naar mijn zin. Geen slecht salaris, leuke collega’s en na de coronacrisis wordt het werk wel weer leuker.

Maar ik heb dus een aanbod van een ander bedrijf gekregen. Geen top aanbod, vergelijkbare voorwaarden met wat ik nu heb. Grootste nadeel is meer reistijd en niet direct een vast contract.

Gisteren met mijn huidige werkgever om tafel gegaan en dit aangegeven. Hij wilde mij graag houden en we hebben besproken wat er dan zou moeten veranderen voor mij. Een heel fijn gesprek. Tot hij het had over mijn toekomstperspectief en zei: “en dan ben je natuurlijk vast er nog even uit met zwangerschapsverlof een keer. Als dat trouwens op korte termijn is heb ik liever dat je naar die andere werkgever gaat.”

Super kut en dat kan hij ook echt niet zo zeggen. En extra naar omdat ik sinds afgelopen week in het traject zit bij het ziekenhuis om zwanger te worden. De kans is groot dat dat allemaal nog even duurt, maar dat weer je natuurlijk nooit.

Niet echt een vraag, maar wilde toch even ergens mijn ei kwijt…

Wat een hufter zeg, gatverdamme. Hoop dat je je er niks van aantrekt en doet wat jou qua werk het beste uitkomt en het meest gelukkig maakt.

1 like

Wow ik kan hier echt boos om worden! Wat belachelijk om dit zo te zeggen! (Volgens mij mag dit misschien niet eens?)

Krijg je dan nu niet helemaal de neiging om op zoek te gaan naar een nieuwe werkplek waar ze je wel een beter aanbod kunnen doen en ze er geen ideeën uit de jaren 50 op na houden? (Ik heb een tijdje geleden zelf bij mijn nieuwe werkgever aangegeven dat ik zwanger ben, heb daar veel stress over gehad maar zij reageerden zó goed. Begrijp daarom heel goed dat deze opmerking ontzettend naar is)

@Opperhoofd en @Kaastosti ja hoe langer ik erover nadenk, hoe bozer ik er van word. En daardoor krijg ik ook meer de neiging om weg te gaan.

@Kaastosti wat fijn dat je nieuwe werkgever zo goed reageerde! Dat is echt iets waar ik zo bang voor ben (de reactie, zeker bij een nieuwe werkgever). Kan me voorstellen dat je dat zo veel rust geeft!

Wat een eikel. Als ik jou was zou ik dat toekomstperspectief zo snel mogelijk afdwingen, zowel in functie als (vooral) in salaris en ondertussen zoeken naar een functie waar je blijer van wordt. Die andere functie klinkt ook niet per se als iets waar je heel gelukkig van wordt. En als het je lukt je salaris nu al te verhogen en je functie iets te verbuigen naar wat je leuker vindt, heb je een betere uitgangspositie bij solliciteren. Maar echt wat een droplul

1 like

Even verplaatst naar members only werk topic

Mijn tijdelijke contract wordt nog 1 keer voor een half jaar verlengd. Kan ik om een loonsverhoging vragen? Ik ben erg flexibel geweest, werk allang niet meer 40u voor de afdeling waar ik voor aangenomen ben en iedereen is heel tevreden met me (proactief en snel maar nauwkeurig). Ik krijg veel gedaan waar andere medewerkers langer over doen. Is het gepast om hiernaar te vragen? Verdien nu 2300 bruto, wat is dan een hogere stap? Heb wel een cao, maar verdien al 300 boven het minimale van mijn functie.

Ik zou sowieso om loonsverhoging vragen. Weet alleen ook niet hoeveel. Krijg je over een half jaar een vast contract denk je?

1 like

Nee echt een kans van 1% op een vast contract dus ga er niet vanuit. Ze hebben veelste veel vaste contracten in verhouding met wat ‘mag’ dus die komt er denk niet.

Je kan wel je hogere salaris bij een volgende baan als referentiepunt gebruiken. Maar durf echt niet te zeggen hoeveel ik zou vragen als ik jou was. Weet je hoeveel een andere met jouw functie en taken verdient?

1 like

Nee geen idee, ik werk ook bij 3 verschillende afdelingen inmiddels dus het is lastig te peilen. Mijn cao functie rekent van 2000-2900 volgens mij, dus dat is ook nog super breed.

@Mimi ik zit jouw verhaal echt met verbazing te lezen. Echt zo ontzettend asociaal van je werkgever! Heb helaas niet echt goed advies voor je. Heb je voor jezelf de knoop al doorgehakt? Herken me in het stukje over je kinderwens (wordt bij mij waarschijnlijk ook een ziekenhuistraject). Dat maakt het keuzes maken soms lastig, terwijl het dat niet zou moeten zijn.

Klopt, ik heb er zelf nooit bij stilgestaan dat dit je keuze zo erg kan beïnvloeden. Ik ben met zowel mijn huidige werkgever als de nieuwe potentiële werkgever in gesprek. Maar merk dat ik in coronatijd met de kinderwens de overstap toch wel heel spannend vind. Ik ga het dus alleen doen als ik er qua functie inhoud, salaris en doorgroeimogelijkheden flink op vooruit ga.

Twijfel jij ook om ergens anders te gaan werken? En ook waarschijnlijk een ziekenhuistraject dus? Weet je al wat er aan de hand is?

Ja het speelt bij mij ook mee. Mijn verhaal heb ik hierboven al even neergezet, maar ik twijfel of ik van een goedbetaalde vaste maar ietwat saaie baan naar een uitdagende tijdelijke baan moet gaan in coronatijd. Wat betreft kinderwens was zeggen dat het een ziekenhuistraject wordt misschien een beetje voorbarig van mij, maar mijn vriend en ik zijn al lang bezig en zijn nu doorverwezen. Volgende week de eerste afspraak, erg spannend. Maar het speelt wel mee in mijn overwegingen. Is vastigheid niet beter? Hoe zal nieuwe baas reageren als ik wel op korte termijn zwanger zou worden? Vind het lastig. Kan voorstellen dat als je zo’n lompe baas hebt als je het al helemaal als lastig ervaart. Hopelijk wordt jouw nieuwe aanbod toch een beter aanbod. Wil jij delen wat er bij jullie speelt rondom kinderwens? Hoop van harte dat het snel lukt!

Heeft er iemand ervaring met ontslag met wederzijds goedkeuren?

Ik ben op het einde van mijn latijn binnen mijn huidige baan en ik heb dit ook aangekaart. Er veranderd weinig en ik weet heel zeker dat deze baan mij in meerdere opzichten niet meer gelukkig gaat maken (maar vooral heel ongelukkig maakt). Ik heb een doorverwijzing voor de psycholoog, loop bij de fysio voor fysieke pijn wegens stress klachten etc. Wil eigenlijk voorkomen dat ik me ziek meld en dat traject in ga, dus wil eigenlijk aansturen op een ontslag met wederzijdse goedkeuring. Vind het lastig om hier op aan te sturen, dus misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Twee van mijn collega’s zijn deze maand uitgevallen doordat de situatie met corona erbij mentaal te zwaar weegt. Het is ongelooflijk druk bij ons op het werk sinds de corona-crisis, we hebben eigenlijk nog geen moment een kalmere periode gehad en de werkdruk is erg hoog. Beiden hebben het dan ook nog eens op privé-vlak erg moeilijk (alleenstaande mama’s/heftige scheiding/andere problemen). Ik zou hen graag willen steunen, maar behalve een kaartje schrijven weet ik niet echt wat we kunnen doen. Ze komen terug half februari, maar het is niet dat de situatie op werkvlak dan veranderd zal zijn. Hoe gaan jullie om met collega’s die het mentaal zwaar hebben? Met al dat thuiswerk vind ik het echt lastig en we zijn niet erg close. Ook de andere collega’s hebben het niet gemakkelijk.

Ik heb dit een keer gedaan. Baas belde mij zelf met dat voorstel, en omdat ik het werk ook echt totaal niet leuk meer vond, heb ik dat gedaan. Hij wilde het wel doen met slechte voorwaarden, dus het is wel goed om je rechten in deze situatie op te zoeken. Ik heb bijvoorbeeld mijn resterende vakantiedagen e.d. nog laten uitbetalen en een ontslagvergoeding kunnen onderhandelen. Ik herken idd het heel ongelukkig zijn in een baan en op een gegeven moment is dat gewoon niet meer vol te houden.

Het enige probleem is volgens mij dat je bij wederzijdse goedkeuring geen recht hebt op een uitkering. Het was voor mij destijds niet zo’n probleem omdat ik wilde gaan omscholen. Maar ik weet niet of er in jouw vakgebied nu genoeg vacatures zijn, hoe snel je weer wilt/kunt werken etc. Dus dat zou wel iets zijn om rekening mee te houden.

Ik zou goed kijken en inlezen naar wat er mogelijk is want bij een vaststellingsovereenkomst heb je mogelijk wel recht op ww @Barend!

2 likes

Ooh sorry! Ik zag niet dat jij dat bericht ook had geplaatst… Maar als je een terugkeergarantie van je huidige baas zou kunnen krijgen is het risico aardig gedekt, toch? Verder geen advies, ik zit dus met precies hetzelfde waarbij mijn gevoel en verstand iets anders zegt. Ik herken die chaos in je hoofd!

Vervelend dat het bij jullie nog niet voorspoedig gaat met de kinderwens. Succes bij de afspraak komende week, hopelijk is het jullie snel gegund! Ik ben sinds het stoppen met de pil (nu 9 maanden terug) maar 2x een dag een beetje ongesteld geweest. Echo wijst op PCOS, maar het zou ook iets met de eileiders kunnen zijn (lang verhaal, ooit bloedingen gehad en reactief reuma en ze vonden toen ook chlamydia antistoffen, dit zou kunnen leiden tot problemen met eileiders). Maar goed, 11 februari de volgende afspraak in het ziekenhuis, dan horen we meer.

1 like

Pfff die Brexit is zo irritant voor ons en voor sollicitanten. We hadden altijd heel graag stagiairs uit Engeland, daar komen voor ons vakgebied gewoon super goeie mensen vandaan. Nu hebben we ook een leuk iemand gevonden, maar het is zó moeilijk geworden nu door Brexit. We zien door de bomen het bos niet meer, dus nemen we maar iemand uit een ander land. Gelukkig was zij ook niet de favoriet, maar toch. Het is voor die mensen nu zoooo veel lastiger geworden. Vind dat echt zielig voor ze.