Werk (algemeen topic)

Ik weet niet of je nog studeert en of het in Belgie anders is, maar soms bieden universiteiten dat soort dingen ook voor een aantrekkelijkere prijs.

1 like

Op cevora.be kan je geloof ik allerlei opleidingen en cursussen vinden, weet niet of je die al was tegengekomen

1 like

Recentelijk heb ik een vast contract aangeboden gekregen op mijn werk. Daar ben ik heel blij mee, ik vind mijn werkzaamheden heel leuk en mijn collega’s ook. Maar het loon is behoorlijk laag. Ik verdien nu €11,40 netto per uur, en dat is voor mijn functie niet marktconform. Dat geven ze op mijn werk ook toe, maar omdat het een jong en nog groeiend bedrijf is kunnen ze niet meer bieden. Nu geven ze aan over een tijdje wel weer te willen praten, maar mijn gewenste loon (€13 netto per uur) gaat er het komende jaar zeker niet in zitten.

Ik merk dat ik daar toch wel erg teleurgesteld over ben… Natuurlijk is het belangrijker dat je je werk leuk vindt dan wat je verdient, maar ik kan zo weinig sparen hierdoor. Nu zat ik rond te kijken naar vacatures, maar vind solliciteren in deze tijd toch wel erg spannend. En nu heb ik de zekerheid dat ik in ieder geval een vast contract heb en leuke taken. Maar over een tijd zou ik wel een keer een huis willen kopen of misschien aan kinderen beginnen (als ons dat gegeven is), en dan zou wat meer loon wel wenselijk zijn…

Wat zouden jullie doen?

Wat is ‘over een tijd’? Snap best dat solliciteren en van werk wisselen tijdens corona niet de voorkeur heeft. Maar als alles meezit, kun je na de zomer of in het najaar misschien wel op zoek zonder al teveel risico.

Over een half jaar ongeveer. En dat wijkt wel af van de procedure, meestal zijn zulke gesprekken eens per jaar. Maar ze hebben wel al laten weten dat een verhoging met kleine stappen zal gaan, en dus zeker niet aan mijn eigenlijke wens zal voldoen.

Solliciteren en de markt verkennen betekent natuurlijk niet per se dat je ook effectief weggaat. Wie weet kom je inderdaad tot de vaststelling dat je je huidige baan niet wilt opgeven, maar dan heb je wel weer wat geleerd over hoe je in de markt ligt en kan je eventuele salarisonderhandelingen bij je huidige baan waarschijnlijk ook sterker onderbouwen.

2 likes

Ik zou gewoon eerlijk bij ze aangeven dat dit jouw twijfels zijn en dat je het prima vindt om er over een half jaar weer over te praten, maar dan zou ik ook wel direct een datum inplannen. Mochten ze dan over een half jaar aangeven dat ze je nog niet meer kunnen bieden kun je altijd nog op zoek, maar dan weten jullie wel wat jullie aan elkaar hebben.

2 likes

Ik begin in de eerste week van januari aan een nieuwe baan maar heb nog niets gehoord over wat er van me verwacht wordt op mijn eerste werkdag en dat soort dingen. En ben beetje bang dat iedereen nu langzaam op kerstbreak gaat… wat zouden jullie doen, al bellen of nog even afwachten?

Wanneer heb je voor het laatst contact gehad? Of hebben ze gezegd wanneer ze zich zouden melden? Denk dat ik er morgen wel even achteraan zou gaan :slight_smile: precies om de reden die jij zegt.

1 like

Thanks voor je reactie! Ik heb vorige week nog contact gehad met HR, maar nog niet met mijn team/weet ook nog niet wie mijn manager wordt enzo. Heb ook alleen maar een e-mailadres van HR en verder een telefoonnummer van degene met wie ik het sollicitatiegesprek voerde, dus ik denk dat ik HR dan maar ga mailen… hopelijk kunnen zij me verder helpen. Vind het altijd een lastige balans tussen assertief en opdringerig zijn haha, maar wat zekerheid is ook fijn…

HR vindt dat prima joh, dat is hun werk :stuck_out_tongue: lekker mailen morgen!

1 like

Werd toevallig vanochtend gebeld voordat ik de mail kon sturen :wink: goeie timing!

Hejjj, wat fijn! :blush:

Je zegt doorgroeimogelijkheden, dus ook hoger salaris binnen x aantal jaar? 200 bruto vind ik ook wel te overzien t.o.v. de voordelen (ik vind kortere reistijd bv. heel wat waard).
Op basis van wat je schrijft zou ik het aannemen

1 like

Ik denk dat 200 bruto, in netto niet zo veel verschilt? Ik zou het aanbod accepteren, je klinkt enthousiast in je omschrijving

1 like

Snap ik! Valt er eventueel over secundaire arbeidsvoorwaarden nog iets te onderhandelen?

1 like

Ligt denk ik wel een beetje aan je huidige situatie. Alleen als je momenteel heel hard aan het sparen bent voor bijvoorbeeld een huis, en dat is op dit moment heel belangrijk voor je, of je komt nu al nauwelijks rond en dat levert je stress op, zou ik bij je huidige werk blijven. In alle andere gevallen: levensgeluk is belangrijker dan geld.

3 likes

Doen! Werkplezier levert je op de lange termijn veel meer op dan die paar honderd euro nu, denk ik zo.

2 likes

Flink balen, maar leukere baan en extra tijd vrij door kortere reistijd zou ik tegen €200 (inderdaad bruto dus wss minder verschil netto) nog wel vinden opwegen.

Qua secundaire voorwaarden: misschien een (hogere) thuiswerkvergoeding?

2 likes

En misschien is die ‘‘paar honderd euro’’ (letterlijk ook maar een paar haha, 200) maar 50 euro netto. Ik weet niet hoe hoog NL belastingen zijn, maar hier is de kloof bruto-netto zeer hoog. Ik zou me er in ieder geval niet op blind staren en idd voor dat aanbod gaan. Succes!

1 like