Werk (algemeen topic)

Deze week hoort mijn man of hij mag blijven bij zijn werkgever. Bijna 25% wordt ontslagen…

Iemand ervaring met een (horeca) bijbaan voor ongeveer iets van 12 uur per week naast je fulltime (40 uur) 9-17 baan?

Ik wil misschien nog wat uurtje in de horeca erbij omdat ik het toch wel mis die gezelligheid en collega’s van mijn leeftijd. Ik weet dat het belastingtechnisch niet heel voordelig is dus ik wil eigenlijk weten of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen of het een beetje de moeite waard is.

Oh wat heftig! Komt het door de corona?

Er zou sowieso een hervorming plaats gaan vinden en dit is door Corona wel versneld. Best spannend. We hebben elkaar daar ook leren kennen dus het wordt misschien een ‘end of an era’.

1 like

Ik heb echt een hele negatieve collega en ik merk dat ik het echt niet meer trek (na 2,5 jaar). Ze is niet negatief over haar werkzaamheden, alleen over privé. Zo is ze bijvoorbeeld een weekendje weg geweest en het enige wat ze vertelt is dat de reis slecht was, vakantiepark een en al ellende, andere mensen waren vervelend, de zee was te koud en noem het maar op. Vervolgens heeft ze alleen maar negativiteit over de school van haar oudste dochter. Daarna moet er iets negatief worden gemeld over het weer en etc. Veel punten die zij negatief vindt zijn in mijn ogen niet zozeer negatief, ik heb het idee dat zij er zelf een groot probleem van maakt. Dit is niet één keer in de zoveel tijd, want ik begrijp het natuurlijk wel als je een keer je dag niet hebt, maar dit is elke dag. Op je werk benoem je misschien sneller dingen om een gespreksonderwerp te hebben, maar ik merk dat het al mijn energie wegneemt. Wij hebben een klein kantoor en zitten in een gezamenlijke ruimte met 6-8 personen, dus ik kan ook niet echt afstand van haar gesprekken nemen.

Zouden jullie haar hier (onder vier ogen) op aanspreken? Of er over in gesprek gaan. Of moet ik hier zelf een plekje voor vinden :slightly_frowning_face:

Ja hoor, dit kun je best doen. Ik zou dan even googlen op feedback geven, wij hebben daar eens een workshop over gehad. Betrek het op jezelf, dus: ik merk dat je altijd negatieve verhalen vertelt op kantoor, ik heb daar last van en word daar letterlijk moe van. En niet bv: alle collega’s hebben er last van. Misschien heeft die collega het zelf niet eens door en kom je al ver met haar erop wijzen.

Ja thanks, even googlen op feedback geven is wel een goed idee. Was het inderdaad niet van plan om mijn collega’s er bij te betrekken. Hoop dat ze zich hoe dan ook niet aangevallen voelt, want dat is ook weer niet mijn bedoeling.

1 like

Maar waarom moet het altijd met zo’n passieve sneer? Als @Random ergens last van heeft, kan ze dat best - op een rustige en normale manier - manier aangeven. Als je wil dat er iets verandert, moet je dat duidelijk aangeven.

Edit: ik zou namelijk bij zo’n opmerking denken: joh je hoeft er niet naar te luisteren dus bemoei je lekker met je eigen leven. Terwijl als iemand uitlegt waarom ze die opmerking plaatst en wat het met haar doet, ik er wat mee zou kunnen.

Ik vind dit ook best hard verwoord eigenlijk. Vooral altijd negatieve verhalen en ik word er letterlijk moe van.

Ik zou eerder, na weer een lang negatief verhaal, eens opmerken goh je vertelt eigenlijk altijd de negatieve kanten, heb je dat door? Er zijn toch vast ook leuke dingen om te vertellen?

2 likes

Er hoeft natuurlijk niet letterlijk gezegd te worden wat ik typte. De workshop die ik op mijn werk heb gehad is iig neem iemand apart en vertel ook wat iets met jou doet. En ja, dat is ongemakkelijk. Maargoed er zijn natuurlijk 1000 manieren om zoiets te zeggen, en dat ligt natuurlijk ook aan de persoon die je voor je hebt.

Ik ben het wel eens met @Salmiak dat ik best mag aangeven dat ik het vervelend vind. Uiteraard zou ik ook aanhaken op iets wat ze zegt en beginnen met iets van “goh je benoemd veel negatieve punten, was het verder wel leuk want je benoemt zoveel negatieve dingen” en dan ook aanvoelen hoe zij er op inhaakt. Maar ik wil er wel een gesprekje van maken, op een voor beide partijen fijne manier.

Mijn vriend heeft het toevallig deze zomer gedaan en van de 14 of 15 euro die hij bruto per uur kreeg hield hij iets van 7 tot 8 euro over. Hij vond het daardoor persoonlijk de moeite niet waard, want het is wel heftig qua vermoeidheid natuurlijk.

1 like

Ik begin op 1 oktober met een nieuwe functie en ik heb nu al geen overzicht meer. Ik word verantwoordelijk voor 8 projecten, dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor 8 mensen en ik moet dus afspraken maken met hun managers. Ik heb hiervoor wel overdracht gehad maar veel is nog onduidelijk en degene van wie ik het overneem gaat stoppen, is nu met vakantie en is er eind september nog één dag. Daarnaast begeleid ik nog 4 andere mensen met kleinere taken (ik ga zeggen dat ik dit niet meer kan doen want ik heb er de tijd niet voor). Verder werk ik op dit moment nog iemand in, maar daar zal ik per oktober minder tijd aan kwijt zijn (hopelijk). Ik denk/hoop dat het allemaal even moet landen en dat ik vanzelf weer overzicht krijg maar pff ik weet het even niet hoor. Ik moet continu schuiven met afspraken en daar word ik ook een beetje gek van. Ben wel al vaker nee aan het zeggen tegen mensen die iets van me willen.

Weet niet zo goed wat ik hiermee wil, wil het gewoon even kwijt en misschien iemand die me gerust stelt :’) Moet het denk ik even de tijd geven maar ik wil gewoon alles goed doen en niemand teleurstellen. Alleen het is zoveel tegelijk. Merk ook dat ik moeilijk kan ontspannen en in bed nog vaak lig te bedenken wat ik allemaal moet doen. Ik wil echt niet zo’n persoon worden die 24/7 met werk bezig is.

@Evenveel ik moet aan jou denken, jij bent ook sinds kort met een nieuwe functie bezig met meer verantwoordelijkheden toch? Hoe gaat het nu bij jou? En heb je tips?

1 like

Ja klopt! En wat je hier omschrijft is heel herkenbaar, ik was 1 augustus gestart en had ook niet echt relaxte omstandigheden (was laatste twee weken van juli met vakantie, mijn opvolger begon 1 aug en die moest ik inwerken, had wel veel overdracht gehad maar er was wel een puinhoop achtergelaten en m’n voorganger was al weg en ik begon met twee projecten die eigenlijk al afgerond hadden moeten zijn). De eerste twee weken waren echt vre-se-lijk omdat ik het idee had totaal geen overzicht te hebben en ik wist ook van heel veel dingen gewoon echt niet hoe het zat. Je hebt een overdracht maar je komt toch pas achter de shit als je ermee bezig bent helaas haha

Maar ik denk dat dat vooral de tip is die ik kan geven: probeer overzicht te scheppen voor jezelf en echt een lijstje bij te houden van dingen die moeten - voor zover je dat niet altijd al doet. Ik merk echt dat het nu een stuk beter gaat, al “vanzelf” en ook omdat ik mezelf dwing echt bij te houden wat ik doe. Ik doe dit: mail alleen op bepaalde tijden doornemen. Als ik iets binnen 2 minuten kan beantwoorden, dan doe ik het meteen. Anders zet ik het op een to-do lijst. Alles uit m’n to-do lijst plan ik in m’n agenda om op dat tijdstip te doen. Als ik overleg heb met anderen maak ik altijd notities en noteer ik altijd de acties voor mezelf (ook als anderen het bijhouden). Die acties komen ook op m’n to-do lijst en die plan ik dus ook weer in m’n agenda (of doe het gelijk als het weinig tijd kost). Ik had Grip van Rick Pastoor gelezen, dit is een beetje de samenvatting daarvan en werkt voor mij echt heel goed. Ook omdat je dan niks kan missen.

Heel verhaal al maar daarnaast probeer ik ook als ik iets niet begrijp het direct te vragen of uitzoeken. Ik speel ook heel vaak een beetje dom, terwijl het dan misschien wel aan me is overgedragen of wat dan ook, maar het helpt mij om van mensen zelf te horen in plaats van wat iemand anders heeft aangenomen en aan je heeft overgedragen. Dus maak gebruik van je nieuwe rol door aan te geven, joh ik moet dit eigenlijk weten maar kan je het toch nog even uitleggen?

En tot slot was m’n mailbox 1 augustus 400 mails vol en heb ik twee weken geleden mails van ouder dan een week allemaal in m’n archief gedaan. Ik herken het alles willen bijhouden en goed doen maar dit gaf me wel enorm veel rust. Als iemand er nog op terug komt zie ik het dan wel, maar die mails zijn nu ook uit m’n hoofd en ik hoef er niet meer over na te denken. Dus laat ook dingen los en laat het gaan. Als het echt niet goed gaat dan filter je dat al uit door het te noteren als belangrijk punt/op je to-do.

Oja en hoewel ik dus echt de wanhoop nabij was gaat het nu heel goed! Ik merkte elke week een stukje verbetering! Dus heel veel succes, je kunt dit want anders had je deze verantwoordelijkheid niet gekregen.

Edit: wow sorry dit is een heel lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!

5 likes

Ah wat lief dat je zo uitgebreid reageert, heb ik zeker wat aan! Ik heb een tijdje terug wel wat gelezen in Grip idd, maar echt toepassen is nog niet gelukt :stuck_out_tongue:

Bedankt voor je tips! Ik ben echt best gestructureerd van mezelf maar ik merk nu dat ik toch meer structuur aan moet brengen. Dus ga je tips zeker onthouden.

En daarnaast ook wat meer los proberen te laten haha.

1 like

Ja ik moet zeggen dat ik ook niet perfect ben in zowel structuur als los laten, maar ik merk wel dat met deze baan ik wel moet soms. Dat dwingt je uiteindelijk wel om het te doen, dus dat is ook iets wat eerst nog even heel chaotisch is maar langzaam beter gaat (merkte ik in ieder geval).

1 like

Wat vinden jullie nou echt leuke teamuitjes?

Dat ligt aan heel veel dingen, wat voor soort bedrijf het is (branche), met hoeveel mensen je bent, hoe formeel of informeel het is en wat de gelegenheid is :slight_smile: kan je daar iets meer over vertellen? En hoe de leeftijden binnen het team verdeeld zijn.

Hangt van het team af, bij sommige: geen teamuitjes :woozy_face:

Ik heb een keer een escape room (en daarna eten) gedaan, dat was wel leuk.

1 like

We hebben een keer met 3 bootjes gevaren, er waren ook opdrachten en dan moest je bij elk antwoord in de bijbehorende boot overstappen, leuk want dan had je roulatie in je gesprekspartners! Zou dat nu niet kunnen organiseren met afstand maar het was wel leuk.

1 like