Werk (algemeen topic)

Ah ja de praktische dingen komen wel goed, daar heb ik idd een lijstje van. Gaat me nu vooral om meer contractuele dingen/dingen voor mezelf.

Hopelijk het goede topic maar even een vraag, heb hier namelijk geen ervaring mee. Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal haha.

Ik had drie weken geleden aan mijn leidinggevende verteld dat ik zwanger ben (nu 18 weken) en dat ik best veel last heb van duizeligheid door lage bloeddruk. Ik werk in de thuiszorg en kon die week amper blijven staan, moest steeds gaan zitten wat gewoon niet heel handig is in combinatie met de werkzaamheden. Zij vroeg o.a. of ik niet iets homeopathisch kon nemen tegen mijn lage bloeddruk (nee). Haar idee was vaker gaan zitten/pauze nemen, maar dit werkt gewoon niet in de praktijk. Ik zei dat het nu nog wel ging maar vroeg ook wat als het een keer niet meer gaat, wat zou ik als vervangend werk kunnen doen? Omdat ik me niet ziek wil melden als ik iets anders wél kan doen. Daar wilde ze nog niet op ingaan want dat was nog niet aan de orde. Toen afgesproken dat ik het eerst nog even aan zou kijken en we elkaar ‘op de hoogte zouden houden’. Ik had daarna een week vakantie en was gewoon ook klaar met het gesprek eigenlijk. Ik heb me het eerste trimester best kut gevoeld door misselijkheid etc, ik loop bij de fysio met rug klachten en het was ook nog tijdens de corona piek, heb me nooit ziek gemeld maar nu ik dan voorzichtig aangaf dat de duizeligheid soms echt lastig werd komt m’n leidinggevende met een homeopathisch pilletje.

Zij zei op het eind dat ze eerst zelf advies aan de bedrijfsarts ging vragen. Niks meer van haar persoonlijk gehoord na het gesprek en mijn duizeligheid is na mijn vakantie verminderd en ben dus gewoon nog aan het werk zoals altijd.

Maar nu kreeg ik in m’n vakantie een mail van de verzuimcoach met de oproep om naar de bedrijfsarts te gaan. Verplicht omdat het in het kader van de wet verbetering poortwachter is.

Daar had ik nog nooit van gehoord en daar lees ik dit over:

Voor de duidelijkheid, ik heb me dus nog geen enkele dag ziek gemeld tot nu toe. Maar het komt nu over alsof ik al in een traject zit? Gezien de zin: om de werknemer weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen? Heb overigens geen moeite met het gesprek bij zo’n bedrijfsarts hoor, heb nog wel wat vragen ook. En heb niks te verbergen en ben tot nu toe dus nog niet afwezig geweest. Maar het komt nu op mij over alsof ik al half in de ziektewet zit. Of is de benoeming van die wet verder heel standaard? Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er ook forummers werkzaam in KYC / CDD die ik wat vragen mag stellen?

Ja, ik! Stuur maar een berichtje

Heeft iemand wel eens een jaarcontract ontbonden? Of iemand die binnen een jaar al bij zijn baan is gestopt omdat er iets beters op je pad kwam? Of werken jullie altijd netjes de contracttermijn af en kijken jullie pas aan het eind van je contract naar iets anders?

Ben heel benieuwd, ik werk nu 5 maand bij mijn huidige baan (werk onder mijn niveau) en zoek nu naar iets nieuws. Ik vind het heel vervelend voor mijn huidige werkgever omdat die toch mij een kans hebben gegeven.

Kun je wel opzeggen? Soms staat er geen opzegtermijn in een tijdelijk contract namelijk.

Ik ben één keer in mijn twee maanden proeftijd weg gegaan en één keer volgens mij na een halfjaar (weet niet meer zeker of ik toen een jaarcontract had of halfjaar :thinking:). In overleg kan vaak veel, jou tegen je zin in het contract laten uit werken hebben zij meestal ook weinig aan.

Ik ben er dus net achter gekomen dat ik per ongeluk een trede teveel omhoog gegaan ben qua salaris.

Heb sinds kort een vast contract en had er 1 trede bij moeten krijgen daardoor (staat ook vermeld in m’n contract dat ik trede x zit nu) maar heb er in plaats daarvan 2 tredes bij gekregen zie ik nu op m’n loonstrook (zit nu dus in trede y).

Heb tijdens mijn jaargesprek wel aangegeven dat ik er graag een extra trede bij zou willen, maar dat werd toen vrij resoluut van de hand gedaan.

Zou ik hier nou wat van moeten zeggen? Het lijkt me wel echt een foutje gezien ze zo resoluut waren toen ik om een extra trede vroeg en op mijn contract ook gewoon trede x staat.

Foutje van de zaak, niet jou schuld. Hadden ze maar beter moeten opletten.

Ik zou per 1 oktober een nieuwe functie gaan vervullen, waardoor op mijn oude functie iemand anders zou komen en mijn manager is daar eeecht niet blij mee. Er is best een hoog verloop op dat project en dat vindt ze irritant (snap ik). Vanmorgen een gesprek met haar gehad en het komt erop neer dat zij niet akkoord gaat tenzij er een goede vervanger voor mij is. In principe heeft ze daar niets over te zeggen, maar mijn werkgever wil natuurlijk geen gedoe met haar, wat dus wil zeggen dat ik die oude functie nog zou moeten blijven uitvoeren (wel naast m’n nieuwe functie).

Echt onnodig vervelend dit.

Te veel betaald salaris moet helaas wel worden terugbetaald, dus ik zou zelf even aan de bel trekken. Als jij had kunnen weten dat dit salaris niet correct is staat de werkgever volledig in zijn recht om dit terug te vorderen. Je hebt namelijk kans dat zij het nu nog niet hebben gezien, maar er wel over een paar maanden achter komen en je het dan alsnog terug moet betalen.

2 likes

Ja ik weet dus niet helemaal zeker of het een foutje is. Het zou ook kunnen dat mijn leidinggevende oprecht dacht dat het niet kon tijdens het gesprek met mij (zij wordt extern ingehuurd dus is misschien niet helemaal op de hoogte van hoe het precies werkt) en het uiteindelijk toch gelukt is. Maar goed ik reken me nog niet rijk, kan het sowieso wel terugbetalen als dat zou moeten.

Ik wil graag een opleiding volgen naast mijn werk. Had al het e.e.a. besproken met mijn leidinggevende, een opleiding uitgekozen en een officiële aanvraag ingediend. Nu wil mijn directe collega ineens precies dezelfde opleiding volgen terwijl dit niet echt bij zijn functie past. Hierdoor zijn mijn kansen om die opleiding te gaan volgen een stuk kleiner geworden, want de opleiding is duur (€15k) en heel praktijkgericht. Je moet veel praktijkopdrachten doen en binnen dit bedrijf zijn niet zo heel veel praktijkcases. Baal hier zo erg van. Wat zouden jullie doen?

Snel opnieuw in gesprek met je leidinggevende en aankaarten dat je het heel graag wilt en bang bent dat dit het in de weg staat, hopelijk kan zij/hij je dan al wat concrete toezeggingen doen?

1 like

Mijn enige directe collega (man) gaat eind deze maand trouwen. Ik heb puur een zakelijke relatie met hem en heb het niet vaak over persoonlijke dingen o.i.d. Toch lijkt het me wel attent om een kleinigheidje te regelen voor hem & zijn toekomstige. Iemand ideeën, want ik ben me toch een partij inspiratieloos.

Wat lief van je! Een flesje wijn ofzo zou al super leuk zijn denk ik, als je weet dat hij drinkt. Of anders misschien wat kleins als twee goede tijdschriften en dan op het kaartje schrijven: voor op huwelijksreis ofzo :slight_smile:

1 like

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben inderdaad opnieuw in gesprek gegaan met mijn leidinggevende en vandaag hebben we een soort van pitch moeten houden bij onze HR Manager over waarom we die opleiding wilde gaan volgen. Op basis daarvan gaat er een besluit genomen worden :slightly_smiling_face:

Iemand die mij kan helpen?
Mijn contract is, op papier, 28-uur maar ik neem sinds 1,5 jaar 4 uur per week ouderschapsverlof op (onbetaald). Nu loopt dit af eind januari en dan ga ik ongeveer met zwangerschapsverlof. Als ik mijn ouderschapsverlof dan niet verleng (meest logisch…)krijg ik dan weer gewoon 28 uur salaris tijdens mijn zwangerschapsverlof en kan ik dan weer 4-uur verlof opnemen zodra ik weer zou starten met werken?

Of hoe werkt dat?

Ja! Ook als je je ouderschapsverlof zou verlengen, omdat t niet helemaal aansluit op je zwangerschapsverlof - dan onderbreekt je zwangerschapsverlof de opname daar toch van (je verbruikt geen uren, want uwv vergoed jouw contract uren).

1 like

Oke, top! Dankjewel

Heeft iemand hier tijdens de tijdelijke werkloosheid ontslag genomen? Ik wil absoluut geen opzeg doen en dacht dat dit dan ook niet nodig was, maar nu vind ik dit niet onmiddellijk terug? Eerder dat de situatie blijft zoals normaal.