Werk (algemeen topic)

Een half jaar geleden konden werknemers zich aanmelden voor deelname aan de OR. Ik had mezelf niet opgegeven (want geen zin in extra taak). De voorzitter is mij vaker komen vragen waarom ik me niet had aangemeld en i.p.v. te zeggen dat het niets voor mij is zei ik ‘ik mag niet want ik heb een tijdelijk contract’.

Nu heeft die man blijkbaar een half jaar lang ervoor gezorgt dat het regelement opnieuw herschreven werd zodat ‘tijdelijke werknemers zich ook kunnen aanmelden’… En net stuurde hij weer een berichtje dat hij eindelijk goedkeur had gekregen dus ik me maar snel moest aanmelden :slightly_smiling_face: FML

13 likes

Hahaha dit vind ik wel echt heel schattig eigenlijk dat hij zo z’n best daarvoor heeft gedaan

Ja, nu moet ik er wel bij :sweat_smile:

Ik krijg een vast contract aangeboden maar er zit een stuk in over concurrentie. Er staat dat ik een jaar lang niet mag werken bij soortgelijke of concurrerende organisaties binnen een straal van 25 km.
Ik heb een leidinggevende functie in de culturele sector dus dat betekent dat er veel logische vervolgstappen voor mijn toekomstige werk afvallen.
Mijn directeur kan niet goed uitleggen waarom dit in mijn contract staat. Ze zegt dat je een jaar nodig hebt om je los te maken van het gedachtegoed van een organisatie en het imago dat je daar hebt opgebouwd. Ik vind dat geen sterke argumenten omdat ik niet zie hoe het nadelig voor mijn huidige werkgever kan zijn als ik ergens zou gaan werken. Geheimhoudingsplicht staat er al in opgenomen.
Ik werk nu dus al een halve maand zonder contract en wil dit eigenlijk niet tekenen. Iemand hier ervaring mee of advies over?

Volgensmij mag het ook niet. Of staat het niet sterk als het een zaak wordt. Ik zou even rondje Google.

1 like

Wat ik weet (België, maar in dit geval wel gelijkaardig denk ik) is dat zo’n concurrentiebeding zelden standhoudt. Het is vaak te uitgebreid en als het bedrijf het voor de rechtbank brengt is de kans groot dat ze geen gelijk krijgen, behalve als je echt met top top top secret informatie werkt of zo.

1 like

@Infidel Dit - het straat er vaak vooral in voor de vorm. Geen enkel bedrijf heeft zin om hier echt een zaak van te maken. Ik heb vaker zo’n concurrentiebeding in mijn contract gehad en mijn (ex)collega’s en ik zijn wel eens overgestapt naar de concurrentie. Natuurlijk zijn ze daar niet blij mee, maar we hebben het wel op een nette manier gedaan.

En mocht het echt tegen je principes in gaan, kan je altijd aangeven dat je het eruit wil laten halen.

1 like

Je kunt het altijd vragen toch? Als ‘ie het echt te druk heeft valt het vast wel te plannen maar dan over een maandje misschien.

Oke ik had net weer een gesprek over m’n contract. Er staan twee dingen in die ik lastig vind, iets over een schorsing en een (hoge) boete als je het concurrentiebeding/geheimhoudingsbeding overtreedt. Weet niet zo goed wat ik ermee moet, heb het aangegeven en ze gaat kijken of dit aangepast kan worden/wat hierachter zit. Maar als ze het niet willen aanpassen, moet ik er dan toch maar mee akkoord gaan? Ik weet het niet… ik werk hier al een half jaar naartoe en ik wil die functie heel graag uitvoeren. Die schorsing en boete is natuurlijk een worst-case scenario en heb ik zelf in de hand door me aan de regels te houden, maar je weet nooit of een bedrijf je gaat naaien. Ik denk niet dat ik niet akkoord zou gaan, maar denk ik er dan niet te makkelijk over?

Iemand ervaring met dit soort dingen?

Schorsing weet ik niet, maar hierboven gaat het ook over concurrentiebeding en dat dat zelden standhoudt, dus daar zou ik me persoonlijk niet zoveel zorgen over maken.

Edit: tenzij je in een sector/bedrijf werkt waar je met staatsgeheimen gaat werken of zo :stuck_out_tongue:

1 like

Ja dat had ik idd gelezen! Ja misschien moet ik me er niet druk om maken maar wil ook niet zonder pardon ondertekenen.

Zou idd wel kijken of ze het eruit willen halen (just in case) maar als dat niet kan zou het voor mij ook geen reden zijn om het af te wijzen, tenzij er nog andere dingen spelen.

1 like

@monkeyslut krijg je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd? Dan mag een concurrentiebeding sowieso alleen in erg uitzonderlijke omstandigheden. Boete bij overtreden geheimhoudingsbeding zou ik me niet teveel zorgen om maken, is ook best standaard.

1 like

Ja voor een jaar!

En ook als die boete bijna een jaarsalaris is?

Bij mij is die boete 5k. Maargoed het staat er volgens mij alleen in omdat het hoort. Nooit iemand die er op let of er echt rekening mee houdt.

1 like

In een tijdelijk contract is een concurrentiebeding bijna nooit geldig, alleen bij uitzonderlijk zwaarwegende bedrijfsbelangen en die moeten dan ook schriftelijk toegelicht worden in het beding zelf. Dan moet je wel een heel uitzonderlijke functie met toegang tot staatsgeheimen hebben bij wijze van. Zou ff advies vragen aan vakbond of juridisch loket want een beding zonder uitleg of met generieke uitleg zou niet mogen in dit geval. Ik zou er wel ff een punt van maken want nu staat je handtekening er nog niet onder en kan het nog, daarna wordt het lastiger (je kan er een zaak van maken maar daar heb je ook geen zin in). En je werkgever wil je al en je hebt een aanbod, dus die gaan echt niet ineens zeggen nou laat dan maar zitten hoor.

1 like

Thanks allen! Ben net gebeld (lol raar tijdstip) en heb wat uitleg gekregen en er worden wat dingetjes aangepast (boete flink omlaag) en dat stelt me wel gerust!

@Lemongrab het concurrentiebeding is verder niet zo strikt hoor en er staat wel uitleg bij (het is zelfs best wel soepel). Alleen als ik dat dus zou overtreden zou ik een megahoge boete krijgen en daar viel ik met name over. Geheimhoudingsbeding is wel best streng maar goed toegelicht maar dat is ook wel logisch in dit vak en ik ben niet van plan dingen te lekken haha.

Dus nu kan ik wel met een gerust hart akkoord gaan :smiley:

4 likes

@monkeyslut fijn!! En gefeliciteerd met je nieuwe baan :slight_smile:

1 like

Mijn contract wordt niet verlengd (kutcorona) en ik heb eind deze week een gesprek met mijn baas over het afronden enzo. Ik heb nu de volgende punten om te bespreken, mis ik nog iets?

• Referentie op papier/LinkedIn (hij heeft al aangegeven dat ik heb als referentie mag gebruiken, maar zoiets alvast op papier hebben lijkt me ook handig)
  • Transitievergoeding/ontslagvergoeding (moet nog even uitzoeken of ik daar recht op heb)
  • Vakantiedagen opmaken/uitbetalen

Weet niet wat voor werk je doet, maar praktisch of je iets van out of office moet zetten of mensen (collega’s/klanten) moet informeren dat je weggaat en eventueel doorverwijzen naar een andere contactpersoon.