Werk (algemeen topic)

Ik heb zelfs een complete schaal er bij onderhandeld. Nu scheelt het wel dat ik exact mijn werk al via een detacheringsbureau deed en mijn opdrachtgever mij graag wilde overnemen. En ik wist ook dat ik niet weg hoefde bij mijn bureau dus ik had letterlijk niks te verliezen. Maar ik heb hier van wel geleerd om te onderhandelen. Daarvoor deed ik dat nooit en nu heb ik een veel beter salaris waar ik blij mee ben.

1 like

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik ga het gewoon doen. Als ik een ja krijg ben ik daar vet blij mee, als het niet kan is het salaris ook meer dan prima.

Heeft iemand enig idee waar ze in deze tijd mensen kunnen gebruiken? Ik werk normaal elke zomer in de horeca maar zit nu al een maand thuis :sob:

Al het werk dat normaal door Polen etc. gedaan wordt, want die zitten nu allemaal nog daar.

Supermarkten en bezorgdiensten!

Is er toevallig iemand die als WMO consulent werkt of daar een traineeship voor volgt? Of een ander traineeship in het sociaal domein na een opleiding social work? Dan zou ik je graag wat vragen pb’en :slight_smile:

Ik heb voor mezelf besloten dat ik voor de zomer ontslag wil nemen bij mijn baan. Dit is de eerste grotemensenbaan waar ik ontslag ga nemen, dus hoe pak je zoiets aan? Hoor ik dit eerst aan te kaarten bij mijn manager in een gesprek of stuur ik meteen een brief? Ik heb in juli mijn evaluatiegesprek, maar dan aangeven is te laat.

En ik heb een tijdelijk contract wat langer loopt, maar ik wil dus eerder weg. Officieel mag dat niet, maar ik begreep van collega’s dat daar nooit moeilijk over wordt gedaan. We hebben echter een nieuwe manager en nu ben ik helemaal bang dat die er wél moeilijk over gaat doen. Oh en detail: ik ga voor september niet meer op locatie komen en heb mijn manager pas een keer face-to-face gesproken. Het is dus een gekke tijd om weg te gaan.

Eerst een gesprek aanvragen met je manager en het mondeling bespreken, je brief is een formaliteit en kan later. Het is niet zo netjes om meteen een brief te sturen, zeker als je op goede voet staat en uit elkaar wil, dan komt het wel erg rauw op je werkgevers dak vallen. Dus mondeling aankondigen en toelichten. Ook al ken je je manager nauwelijks. In deze situatie zou ik het dan telefonisch of via teams ofzo doen, dat is het meest peraoonlijke wat er is.

Heb je geen tussentijds opzegbeding in je contract staan? Dan zou ik het niet aankondigen als ‘ik neem ontslag’ want je mag geen ontslag nemen. Je hebt de goedkeuring en medewerking van je werkgever nodig om eerder weg te kunnen (ontslag met wederzijds goedvinden) dus nog een extra reden om het zo netjes mogelijk aan te pakken. De meeste werkgevers zitten niet te wachten op ongemotiveerde werknemers die eigenlijk weg willen dus vaak zullen ze wel meewerken, maar wees je er wel van bewust dat zij hier wel wat in te zeggen hebben en het wellicht niet helemaal on your terms kan, als jij bijvoorbeeld binnen een maand weg wil kan je werkgever daar in deze situatie wel een stokje voor steken als het niet haalbaar is om zo snel vervanging te vinden. Dus denk ook vast na over de termijn waarop je weg wil en hou daar rekening mee. Ik zou dus zo open mogelijk het gesprek ingaan, aankondigen dat je niet op je plek zit en of jullie samen tot een beeindigingsovereenkomst kunnen komen.

1 like

Ik denk dat een beetje een fatsoenlijke werkgever wel welwillend zal zijn om mee te werken dus zou er niet vanuit gaan dat het helemaal niet lukt, zeker als dat in het verleden altijd makkelijk ging. Jouw manager bepaalt dit ook niet alleen maar samen met hr lijkt me dus zelfs al heb je een nieuwe manager lijkt het me raar als ze dit nu opeens heel anders zouden aanpakken hoor. Ik hoop het voor je iig! Fijn dat je eindelijk extra uren kunt krijgen, heb je daar al vaker over zien posten dus mooi dat dat eindelijk gelukt is!

Ik zou een apart gesprek aanvragen, dan weet je ook zeker dat er genoeg tijd is om even rustig alles te bespreken in plaats van dat het zo plots tien minuten tussen de lopende zaken door moet. En het is voor je lg ook vast een seintje dat die zich een beetje kan voorbereiden op een groter gesprek. Maar als je al per 1 juli bijv weg wil zou ik het wel zo snel mogelijk doen! Omdat je het hebt over de zomer. Dan zit je eigenlijk al binnen de termijn van een maand opzeg en dat is niet zo gek veel.

Voor die extra uren moet ik nog solliciteren op een vacature. Meerdere collega’s willen namelijk meer uren, dus nog niets is zeker :zipper_mouth_face:

Maar thanks! Ik moet even uitzoeken hoe het zit met die lange vakantie in de zomer. Had zelf op 1 augustus gemikt. Ga volgende week een gesprek aanvragen.

Oh spannend. Fingers crossed :crossed_fingers: Veel succes met solliciteren en opzeggen!

1 like

@En_17_Anderen tip, schrijf voor het gesprek even op wat je zeker wilt vermelden of hoe je het wilt aankondigen. Ik was best zenuwachtig toen ik mijn manager inlichtte (omdat ik wist dat niemand het zag aankomen), dus ik was blij dat ik een soort lijstje in mijn hoofd had van wat ik zeker wou zeggen. En bespreek als alles rond is met je manager hoe je de rest van het team gaat inlichten, doet je leidinggevende dit of jij, via mail of in een (Skype) meeting?

1 like

Kassen!

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren over het volgende:

Voor de Corona-crisis heb ik 20 overuren gemaakt op mijn werk. Sinds 16 maart moest ik een paar weken thuiswerken en sinds drie weken ga ik een paar dagen per week naar het werk omdat ik dan sta ingeroosterd. Alle dagen dat ik thuis was, heb ik gewoon via thuis gewerkt. Uiteraard niet alle uren die ik normaal zou maken omdat er simpelweg te weinig werk was, maar ik heb wel extra taken opgepakt om aan het werk te blijven.

Nu heb ik vrijdag bericht gekregen dat alle plusuren op 0 worden gezet, omdat we de afgelopen weken nooit onze uren hebben gemaakt en wel volledig zijn uitbetaald. Ik wéét dat er collega’s zijn geweest die helemaal niets hebben kunnen doen en die ook niet ingeroosterd zijn. Ik voel me nu behoorlijk benadeeld: voor de crisis heb ik heel wat overuren moeten maken en tijdens de crisis heb ik wel doorgewerkt.

Mag een werkgever zomaar (zonder overleg!) plusuren op nul zetten?

Wat vervelend. Ik heb inderdaad een beetje hetzelfde probleem. Voor de crisis had ik 60 overuren staan, nu ben ik inderdaad twee dagen per week vanuit huis aan het werk, ik doe inderdaad wel iets minder dan voorheen, maar ook simpelweg omdat er minder werk is. Moet ik nu die 60 uur kwijtschelden of niet…

Ik heb net ook even de rechtsbijstand gebeld en zij zeggen nu Tijd voor Tijd. En toch vind ik het vreemd. Voor jou al helemaal met 60 overuren. Ik snap dat dit voor iedereen nieuw is, maar wij kunnen er toch ook niets aan doen dat we niet kunnen werken! En daarvoor heb ik wel hele lange dagen gemaakt in een periode die echt niet goed uitkwam (ziekte in familie) Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen.

Als ik jou was zou ik sowieso nog even niets doen met die plusuren zolang ze er niets over zeggen!

Ja is ook. Rare tijden dit.

Als moet ik zeggen dat ik wel blij ben dat ik nog een baan heb. Mensen die ik ken zijn er in hun proefperiode zomaar uitgegooid. Ivm de crisis :frowning:

Ja dat is zeker waar! Dat lijkt me vreselijk!

Ja zeker hele gekke tijden. Ik ben er ook in mijn proeftijd uitgegooid… Heel vervelend. Ben nu verder aan het solliciteren en moet zeggen dat ik merk dat er meer vacatures komen en het lijkt aan te trekken! Dit is hoopvol :slight_smile:

2 likes

Succes!!