Werk (algemeen topic)

Het ligt wat ingewikkeld. We krijgen hier geen vaste contracten en toen ik begon betekende dat dus max twee contracten. Daar ben ik dus ook altijd vanuit gegaan en dan sta je sowieso al wat raar in je functie. Ik zit nu over de helft in contract 2. Nu is in januari de wet veranderd, waardoor een derde contract een mogelijkheid is. Uitstel van een jaar dus, want een vast contract is nog altijd geen mogelijkheid.

Nu ging ik er dus sowieso al vanuit dat dit mijn laatste jaar zou zijn en ben ik in oktober overspannen geraakt. De steun vanuit de organisatie was mwah, er is geboden wat geboden kan worden, maar we zijn een erg kleine club dus dat is niet veel. Dit in combinatie met verminderd werkplezier en toe zijn aan een nieuwe uitdaging maakt dat ik besloten heb dat ik dit schooljaar afmaak en daarna iets nieuws wil zoeken. Alleen zou ik dus regulier (als mijn contract niet verlengd wordt, recht hebben op transitievergoeding en ww), als ik zelf weg ga heb ik dat allemaal niet, terwijl ik denk dat ik dat derde contract sowieso niet had gekregen (mijn werkgever weet ook dat ik niet helemaal op mijn plek zit)

@hoppa ik denk dat je gelijk hebt. Ik bedacht me net: het is heel scheef als ik nu niet goed genoeg kan zoeken, omdat ik pas in de zomer beschikbaar ben (uit loyaliteit en de rest niet in de steek willen laten. Het project dat ik draai is vrij lullig om zomaar bij een ander neer te leggen en ik vind het best leuk), maar na de zomer (terwijl mijn contract twee maanden later zou aflopen) het risico loop om niks te vinden en dan dus met lege handen te staan. Ga het denk ik ook aan mijn werkgever voorleggen.

Ik zou eerst uitrekenen of 25 euro freelance niet minder voordelig voor je is dan 14 uur in loondienst. Pensioen, verzekering, belasting, etc. moet er allemaal nog af.

ja of positiever gezegd die komen er bij de 14 euro bij

Sorry ik had helemaal niet meer gereageerd. Misschien begrijp ik het nog steeds niet helemaal haha, maar dan is het het handigst om je contract nu wel af te maken toch? Tot augustus? Je zegt dat er een kans is dat ze je het derde contract toch niet zouden geven, dus dan krijg je tenminste wél ww en transitiegeld…

Klopt, maar ik heb dus gister aangegeven sowieso na afloop van het contract weg te gaan (was tijdens een functioneringsgesprek dat dit ter sprake kwam). Vervolgens begon mijn werkgever dus over dat ik dan ook eerder weg zou kunnen (mijn project eindigt namelijk twee maanden voor afloop contract). Ik heb toen aangegeven dat ik daarover na zou denken. En als ik er nu over nadenk is dat voor mij zo’n ongunstig voorstel dat ik het een beetje bizar vind dat het gedaan is? (Als in: als ik zelf ontslag neem is dat heel ongunstig) Maar ik denk dat ik dat gevoel gewoon ga bespreken, want ik denk (nu na ren dagje slapen) dat ik het wellicht ook verkeerd geïnterpreteerd heb.

Hoi mede-FF’ers,

Ik zou graag wat advies ontvangen hoe om te gaan met mijn werksituatie. Het zal een aardige lap tekst worden, dus alvast heel erg bedankt voor degene die dit wilt lezen :blush:

Een jaar geleden ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever in een andere sector dan waar ik ervaring in had. Daarnaast zou ik ook een iets meer coördinerend rol gaan vervullen. Van mezelf ben ik redelijk onzeker - dus al met al flink wat uitdagingen.

Het jaar is dan zeker ook niet zonder slag of stoot om gegaan. Ik kreeg te maken met een manager die uiterst perfectionistisch is en dankzij haar houding niet aanneemt van anderen. Ze ligt totaal niet goed in het bedrijf.

Gedurende het jaar is er een collega opgestapt door haar en kreeg ik zelf ook steeds meer last van haar perfectionisme. Zo was een project (in haar ogen) eigenlijk nooit af maar moesten er steeds meer opgestart worden. Al snel kwam ik op een punt dat ik totaal geen overzicht meer had.

De situatie is alleen maar verslechterd toen er een nieuwe collega starte. Dit bracht nog meer stress in de groep want er liepen al 100 projecten en we moesten haar ook begeleiden. Zelf zag ik ook hoe mijn manager met haar omging (betuttelend, meer verwachten dan afgesproken) en realiseerde me dat ze zo ook met mij omging.

Ik ervaarde meer en meer stress. Niets werd afgerond, het overzicht was kwijt en onze klanten werden steeds minder tevreden. In het weekend kwam ik bijna niet meer tot rust en begon standaard 3x per week thuis te huilen over werk. Uiteraard heb ik dit meermaals aangegeven bij mijn manager maar ik voelde aan dat ze de boel zelf ook niet meer onder controle had. Ze deed ook niets met mijn feedback. Ik heb toen een vrij drastisch besluit genomen en namelijk besloten dat ik geen verlenging hoefde van mijn jaar contract. Dit was vlak voor de kerstvakantie.

Tot overmaat van ramp kwamen mijn manager en collega niet meer terug na de kerstvakantie: beiden zitten overspannen thuis en natuurlijk is het niet duidelijk of en wanneer ze retourneren. Januari was dus mijn laatste maand en daarnaast moest ik de boel zelf draaiende houden. En heel eerlijk gezegd vond ik het zo best fijn! Ik kreeg direct meer steun van andere afdelingen/collega’s en het hele bedrijf leek weer adem te halen nu mijn manager er niet meer was.

Afgelopen vrijdag heb ik mijn laatste dag gehad. En ik had hier best wat gemengde gevoelens bij. De situatie was ook zo anders dan toen ik mijn ontslag indiende… Dit heb ik ook kenbaar gemaakt en voor ik de deur uitliep werd ik bij de het hoofd van HR + de directeur naar binnen geroepen. Ze zien graag dat ik blijf. Zelf heb ik aangegeven dat ik even toe ben aan rust… Maar nu komt het: ik mag zelf een aanbod doen en beginnen in een ander soort functie (als sustainability engineer – een stap dichter bij mijn droombaan). Er werd gezegd dat ik niet meer onder mijn manager zou hoeven werken - eerder naast haar.

Zouden jullie terug gaan?

Ja! Misschien wel met de extra voorwaarde van eerst 2 (of meer, wat je nodigt hebt) weken vakantie. Stel het is alsnog niks, kun je toch alsnog stoppen? Ik snap wel dat het makkelijk gezegd is, maar denk dat je weinig te verliezen hebt!

Hetgeen was me nog het meest dwars zit is dat ik binnen dat bedrijf best een nare tijd achter de rug heb. Maar het management heeft daar juist ook weer zijn verontschuldiging voor gegeven (tijdens mijn laatste uurtjes). Maar veel heb ik niet te verliezen idd. Ik kan altijd weer ontslag indienen.

Jeetje wat een mooi compliment is dat zeg!
En wat goed dat je je toch staande hebt weten te houden zelfs toen je de boel alleen draaiende hebt moeten houden.

Ik zou sowieso aangeven dat je eerst vrij wilt! En het in ieder geval bv serieus overwegen Heb je een goed beeld van de functie en dat stukje van de organisatie?

1 like

Ik zou het ook doen! Wel mits je goed duidelijk hebt wat je nu gaat doen en met wie, en deze functie je echt inderdaad leuk lijkt.

Wat je zelf zegt, alsnog weg gaan kan altijd!

Wat een lastige situatie! Ik denk dat je goed moet nadenken of je naast die manager wil werken. Zal ze jou respecteren in je nieuwe functie? Hoe naast is naast, heb je dagelijks met haar te maken?
Misschien komt ze wel helemaal niet terug, maar het kan de moeite waard zijn om aan te kaarten dat die manager de reden was waarom je wegwilde en het een en ander niet goed liep.
Als klanten dat zelfs hebben ondervonden en er al een collega is opgestapt, lijkt het me belangrijk voor het bedrijf dat er iemand aan de bel trekt toch.
Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om zoiets neer te leggen bij HR en eventueel een directeur maar je bent nu wel in een goede positie om dat te doen.

Misschien is het ook wel een idee om afspraken te maken dat je bijvoorbeeld iedere x weken een afspraak hebt met diegene met wie je nu gezeten hebt hoe het contact gaat met die manager etc?
Uiteindelijk heb je natuurlijk niet voor niks je baan opgezegd

@Paardenmeisje Ik moest ineens aan je denken, niet creepy bedoeld maar weet nog van een aantal maanden geleden dat je het niet zo naar je zin had op je werk. Hoe gaat dat nu? Ben je nog steeds daar aan het werk of ben je al verder aan het kijken?

Ahh wat klote zeg! Had echt gehoopt dat het wat beter zou gaan. Pff ja inderdaad, alsof je dat allemaal met die collega’s wilt delen… uhm nope. Ben je ondertussen verder aan het kijken? Of is dat nog even een stap te ver voor nu?

Bij mij ook nog even kut haha. Ben wel aan het solliciteren. Aanstaande woensdag krijg ik wellicht positief bericht dat ik ergens anders aangenomen ben, maar dat is nog even afwachten.

Ben benieuwd hoe dit is afgelopen, welke keuze heb je gemaakt?

Ja echt een heel andere functie. Nauwelijks telefonisch contact en als je contact hebt is het niet met klanten maar met collega’s… Top dus haha. Nou als ik zo om mij heen kijk zijn er wel echt mensen die het echt leuk vinden. Echt respect voor hen!

Welke richting zou je je willen laten omscholen?

Hahah wel heel leuk!

Jaa, ik hoop het ook zo. Ben echt nerveus, terwijl ik het woensdag pas weet. Komt ook omdat ik een paar weken geleden dacht dat ik wel aangenomen zou worden ergens (2 gesprekken gehad, dacht heel positief etc.) en toen werd ik toch nog afgewezen.
Wow dat je dat nog weet hhaha, maar loopt inderdaad in april af en heb niks gehoord over verlenging ja of nee. Denk het niet, want mijn uitzendbureau weet dat ik verder aan het kijken ben en dat ik weg wil.

Hahah ja het is bij ons met deze stormen steeds echt mega druk en iedere zondag denk ik… omg morgen weer miljoen wachtende all day long. Zo ellendig.

Wat toevallig! Met die andere functie bij ander bedrijf zou ik ook in dezelfde branche blijven. Hoop dat ik dan ook leuker thuis kom haha.

1 like

Ik heb afgelopen week onderhandeling gehad en ga toch terug bij mijn vorige werkgever. Ik krijg hetzelfde loon maar ga 32h i.p.v. 40 uur werken. Daarnaast zal ik niet meer onder mijn vorige manager vallen - ze hebben haar medegedeeld dat ze niet terug zal komen in een leidinggevende functie (dat zal vast een klap in haar gezicht zijn geweest).

Omdat de afdeling binnen een maand ‘opgelost’ was, hebben 2 andere collega’s werk opgepakt. Een daarvan heeft aangegeven dit werk te willen blijven doen en ik ga dat dus samen aan met hem. Daarnaast mag ik, zoals voorheen afgesproken, meer bezig zijn met duurzaamheid&milieu.

Vooralsnog heb ik dus 20% loonsverhoging (alleen ga ik wel minder werken) en zal ik niet meer onder mijn vorige leidinggevende vallen. Daarom heb ik besloten om het weer te proberen. Mocht er alsnog niets van de afspraken terecht komen; kan ik alsnog ontslag indienen.

15 likes

Ik begin over 2 weken op mijn nieuwe werkplek, en ik heb de collega die mij gaat inwerken en waar ik nauw mee samen ga werken nog niet ontmoet of gesproken. Heb alleen een sollicitatiegesprek gehad en verder alleen kort mailcontact met mijn leidinggevende. Het voelt op de een of andere manier een beetje raar ofzo, dus ik wil eigenlijk een mailtje naar die collega sturen om gewoon even iets van me te laten horen (waarin ik me dus even voorstel, misschien kan ik ook vragen of ze nog tips voor me heeft ter voorbereiding). Of is dat gek?