Werk (algemeen topic)

Ik heb destijds mijn brief geprint en meegenomen naar het gesprek, en daar voor ontvangst laten ondertekenen. (wel BE, weet niet of er in NL andere regels gelden)

1 like

Ik heb het laatst via de mail gedaan (maar had het al wel aangekondigd omdat ik ver weg woon en daar niet meer zou zijn) en zolang je een ontvangstbevestiging terug hebt, is het oké.

1 like

Haha iedereen doet dit blijkbaar anders. Ik had mijn brief gewoon in tweevoud geprint en laten ondertekenen. Gelijk bij mij gehad en laten tekenen toen ik het ging vertellen.

Hm ik ben aan het overwegen om een WO kantoorbaan in te ruilen voor een baan als docent. Maar dat is misschien niet zo “praktisch” als jij bedoelt?

@Camomille Ik had een prima kantoorbaan en ben nu bezig om de overstap te maken naar het onderwijs. Al denk ik niet dat ik fulltime in het onderwijs zal gaan werken zodra ik klaar ben. Maar ik houd in het achterhoofd dat ik altijd terug kan vallen op de dingen die ik eerder heb gedaan en de diploma’s die ik bezit.

Persoonlijk niet, maar ik ken wel een aantal mensen die dit hebben gedaan. Ik denk ook dat het iets is wat je steeds meer zult gaan zien, omdat het tegenwoordig (en in de nabije toekomst) gewoon niet realistisch is om je hele volwassen leven bij één werkgever of zelfs in dezelfde sector te werken. Vaste contracten worden niet vaak gegeven (t.o.v. “vroegâh”), de werkdruk is hoog, pensioenleeftijd wordt alsmaar verhoogd, etc.

Voor mij zou de grootste afweging (naast financiën) zijn waar ik me gelukkig bij voel. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet waarschijnlijk nog wel een paar decennia werken en als je van praktischer werk gelukkig(er) wordt dan is dat alleen maar positief. Maar je moet ook rekening houden met het mogelijke niveauverschil en of dat je later op zou kunnen breken, indien je nu bijvoorbeeld voornamelijk mentaal zwaar werk doet en bij een switch voornamelijk fysiek zwaar werk zou doen. Aan de andere kant, kan dat ook heel bevrijdend zijn voor sommige mensen. Natuurlijk zou het ook zomaar kunnen zijn dat je over een paar jaar alsnog binnen het praktischer werk kunt doorgroeien/ontwikkelen/switchen naar een hogere functie waarbij je daadwerkelijke werkzaamheden minder praktisch zijn maar je nog wel in dat werkveld blijft.

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet nagaan waarom je dit nu overweegt (wat is de achterliggende reden of waarom is het überhaupt in je opgekomen?) en wat voor verschil het maakt in hoe je je werk (en werk/privé balans) nu ervaart.

Tenzij je eind veertig of ouder bent, denk ik ook niet dat je je moet laten weerhouden door de langetermijn gevolgen op financieel gebied omdat de kans gewoon groot is dat je over 10-20 jaar weer iets anders wilt gaan doen.

Niet echt een heel concreet of duidelijk antwoord, sorry :sweat_smile:

Lekker lastminute maar over drie kwartier zit ik bij een sollicitatiegesprek met een potentiële nieuwe collega. Ik heb zoiets nog nooit gedaan maar wil wel eea voorbereiden om te vragen/vertellen. Iemand tips? Ik wil sowieso vragen wat ze belangrijk vindt aan het team waarin ze terecht komt en wat ze verwacht van haar directe collega’s maar veel verder kom ik niet. We zitten met drie mensen uit ons team dus de ‘standaard’ vragen worden sowieso wel gesteld denk ik.

Wat brengt zij in in een team, wat heeft ze juist nodig in een team.

Is er al een eerste inhoudelijk gesprek geweest? Want dan is het denk ik ook grotendeels gericht of zij in het team past?

Ja het eerste gesprek is al geweest dus het is inderdaad een kwestie van kijken of het klikt vam beide kanten.

Je zou zelf ook nog wat dingen uit brief/cv kunnen vragen. Daarnaast heb ik wat inhoudelijke vragen over het werk gesteld, onze teamleiders die het eerste gesprek voerden staan daar toch wat verder vanaf! Dingen waar ze tegenop kijkt of juist zin in heeft, ambities, talenten, waarom gesolliciteerd (motivatie).

1 like

Mei ongeveer denk ik, heb je dan 1 jaarcontract gehad of 2?

Moet wel zeggen dat ik in dit geval mei zou doen ivm de vakantie periode die soms in juni al starr

1 like

Binnen onze afdeling zijn grote veranderingen gaande en vandaag heeft het hoofd aangegeven dat zij in mij een functie als teamleider ziet. Heb een dergelijke functie nooit als optie gezien en zag mezelf gewoon doorgaan in de functie die ik nu heb. Ben helemaal van de leg, omdat ik het nu wel als een mogelijkheid en grote uitdaging begin te zien. Heb een kleine week(!) bedenktijd.

9 likes

Ik heb dus een beetje mijn eigen glazen ingegooid. Ben niet tevreden bij mijn werkgever (zit gewoon niet volledig op mijn plek) + we krijgen geen vaste contracten (niemand niet, dus wist vanaf begin dat het na 2/3 jaar afgelopen zou zijn). Nu loopt mijn laatste contract in augustus af en besprak ik met mijn werkgever dat ik dan wel weg zou willen, maar het hoofdproject dat ik draai eindigt in juni, dus suggereerde zij dat ik ook dan weg kon. Ging er dus over nadenken en besef ineens dat ik dan geen transitievergoeding en ww krijg (want dan ga ik zelf weg, ook al had ik twee maanden daarna toch ontslagen geweest). Nu durf ik het alleen niet zo goed bespreekbaar te maken dat ik dat wel graag zou willen (anders moet ik op de piek van mijn project een andere baan zoeken, om te voorkomen dat ik zonder inkomsten kom te zitten).

Iemand tips voor deze situatie?

Ik zou nu al gaan solliciteren en daarbij bij je werkgever aangeven dat je al aan het kijken bent en mocht je iets voor de zomer hebben, tja, dan moet iemand anders dat project maar gaan draaien… want stel dat je niet op tijd een andere baan hebt, dan zit je straks zonder WW. Misschien dat ze dan wel zeggen dat je tot augustus kunt blijven, tenzij je tussen de zomer en augustus iets anders vindt? :woman_shrugging:

Maar serieus, zou nu alvast gaan solliciteren als ik jou was. En dan gewoon de eerste maand dingen die je echt leuk lijken en ook alleen dan reageren, daarna minsten wekelijks en steeds meer want voor je het weet is de tijd voorbij en is het einde project/contract. Wie weet vind je een functie waar je pas in/na de zomer hoeft te starten.

€14 bruto kost voor een werkgever sowieso €18-22 inclusief alle werkgeverskosten, dus jouw prijs zit daar dan al iets boven. Voordeel voor hen is dat ze niet aan je vast zitten, als ze geen werk hebben kun je nooit aanspraak maken op iets van hen.
Ik vraag me wel af of je voor €25 alles voor jezelf kan regelen (belastingen, verzekeringen, sparen voor je pensioen, niet-factureerbare uren compenseren, etc, etc). Er is ook een zzp-topic waar je hierover misschien meer kan lezen!

25 is wel heel weinig

Inderdaad. Ik zou echt minstens voor 32 of zo gaan.

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, je hebt aangegeven dat je weg wilt en het is nu ook je laatste contract?

What’s in it for them is dat ze helemaal niets voor je hoeven te betalen aan verlof of sociale zekerheid en ze je op elk moment kwijt kunnen. Verkapte loondienst is heeeeeeel aantrekkelijk voor de werkgever. Jij moet het werk alleen doen voor een bruto uurloon waar je daadwerkelijk alles van kunt betalen wat zij niet opvangen.