Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Over die schaaltjes op tafel in plaats van pannen: wij deden dat vroeger ook altijd maar mijn moeder zei net dat dit ook was omdat ze bang was dat wij ons als kleine kinderen zouden branden aan de pannen. (En ook omdat zij het vanuit huis had meegekregen.)

1 like

Ik denk dat heel veel gewoontes die je nu niet hebt overgenomen van thuis misschien weer terugkomen als je zelf kinderen hebt. Ik vind aan tafel eten met z’n tweeen niks aan, maar als er kinderen komen wil ik zeker altijd aan tafel eten, etc.
Ik heb de pyjamadag wel duidelijk van m’n ouders meegekregen. Op zondag gingen (en gaan, als ik er nog eens slaap) we allemaal in onze pyjama naar beneden en dan lummelen we allemaal lekker rond tot 12 uur/1 uur voordat er aangekleed wordt. En heel soms komt er dan onverwachte visite voor die tijd (meestal bejaarde familie) en dan is het een race naar de trap en de laatste die nog beneden is moet in z’n pyjama de mensen binnenlaten en koffie inschenken tot er iemand anders aangekleed beneden was :sweat_smile:

15 likes

@anon98052296 JAAA appelmoes. Wij mochten dat niet in plaats van groenten, maar gebruikten dat gewoon om de vieze smaak te maskeren. Mijn broertje heeft tot zijn 16e OVERAL appelmoes bij gegeten. Tot zijn 14e ofzo lustte hij zelfs geen pizza, dus dan ging ook daar appelmoes op.

Oh en we kregen ook altijd 2 ijsklontjes in onze soep om het af te laten koelen. Nu ik daar over nadenk besef ik me pas hoe raar dat is?
Wij aten altijd soep - hoofdgerecht - toetje. En je bord moest leeg. Maar wij aten meestal tussen de middag de warme maaltijd, dus dan is het minder erg.

4 likes

Mijn moeder werd zo gek van al dat gebak en gefrituur midden in de nacht dat ze speciaal magnetronhamburgers enzo kocht. Vaak zworven er ook nog wat buurjongens beneden bij ons rond. Wat heb ik ze aangedaan haha. Oja en toen ze een keer heel erg honger hadden zei ik dat ik iets lekkers ging maken maar ik gaf ontbijtkoek met pindakaas. Dat is ook iets wat ik nooit meer vergeet want de meesten vraten het maar gewoon op. :joy:
Ugh ik wil echt geen kinderen nu ik hier zo weer ff aan denk.

4 likes

Wat een vet grappig topic en hoe herkenbaar de meeste dingen :joy:

Wat bij ons thuis gold en wat ik zelf ook doe:
-Niet als een olifant de trap naar boven op stampen. Hoe vaak ik wel niet “teeeerrruuugggg naar beneden en opnieuw, en dan niet als olifant!” heb gehoord

-Boterhammen vouw je niet dubbel, maar snijd je gewoon doormidden.

Een hoed is toch ook voor buiten? En een pet ook bijvoorbeeld tegen de zon. Toen vroeger mensen altijd hoeden droegen deden ze die binnen ook af en werden ze opgehangen aan de kapstok of op een hoedenplank gelegd. Denk dat t daar vandaan komt?
Ook aso als iemand met z’n jas aan binnen zit vind ik.

4 likes

Altijd de toiletrollen mee naar boven nemen die op de trap lagen als je naar boven ging en ze netjes in het toilet ophangen.

Als je de telefoon thuis opnam: "Hallo met NAAM, huize, ACHTERNAAM’ of als je een bepaalde dienst belde “Hallo met VOORNAAM ACHTERNAAM uit WOONPLAATS”.

2 likes

Wow als mijn ouders dit waren. Ik had echt belangst. Als de telefoon ging nam k em sowieso niet op en als het niet anders kon nam ik op met een piepstem en al vragend hallo met (naam)? :joy:

Moet zeggen dat ik bellen ng steeds niet chill vind (ook al heb k bij een callcenter gewerkt onder t mom van je angsten aangaan, heeft niet gewerkt haha)

1: Elke zondagochtend ontbijten met warme broodjes en versgeperste sinaasappelsap
2: Niet poepen op het toilet in de badkamer :’)
3: Geen drinken zoals fristi of chocomel wanneer je uit eten gaat. (niet dat ik dat nu nog drink, maar zal dat later mijn kinderen ook echt niet laten doen)
4: Groenten waren heel belangrijk. En ik hou er oprecht nog steeds van
5: Niet koken met pakjes en zakjes. (uitzonderingen op de camping waarbij ik maar 1 gaspitje heb)
6: Altijd wat mee naar boven nemen als er iets op de trap ligt.
7: Chips e.d. in een bakje (sowieso dat gekraak van die zak als je dat niet doet, laat staan de vieze tengels die je ervan krijgt.
8: Niet uit flessen/pakken drinken, altijd in een glas/beker.
9: Niet zonder ontbijten de deur uit.
10: Afval bij je houden als je geen prullenbak om je heen hebt, niet op de grond pleuren.
11: Stoffen altijd met een vochtige doek i.p.v. verplaatsen met een stofdoek, aldus mijn moeder :’)
12: Niet met je schoenen aan de woonkamer in, en al helemaal niet naar boven met schoenen aan.

Hoe langer ik hier over nadenk, hoe meer dingen naar boven komen. :smiley:

2 likes

Woo de opvoeding is bij jou goed gelukt denk ik

Genoeg dingen waar ik achter sta en nog steeds hanteer. Ook door gewenning?

Of ben je sarcastisch? :’) #ikbennietrussisch :innocent:

3 likes

Ik doe dit bij mijn ouders ook altijd, maar ik merk zelfs dat ik het vandaag gedaan heb thuis terwjil ik alleen ben (ik ben niet heel vaak thuis rond deze tijd), anders klopt m’n avond binnenshuis ook gewoon niet ofzo?

1 like

Ohja!

  • Altijd de ouders van vriendinnen etc gedag zeggen, bedanken, feliciteren etc. Mijn moeder was altijd beledigd als vriendinnen van mij dit niet bij haar deden.
  • “Kaarsje” opsteken als iemand een examen/ operatie/ sollicitatie heeft oid

Ja kaarsje opsteken doet me echt denken aan mijn oma, zo lief als mensen dat voor je doen!

Wij eten thuis allemaal op de Amerikaanse manier aka alles snijden met rechts om vervolgens met de vork het eten met rechts naar binnen te werken. Nooit gemerkt totdat mijn vriend het opmerkte. Dusja dat is wel een gewoonte die ik heb overgenomen.

2 likes

Nooit met lege handjes naar de keuken!

En verder nog heel veel beleefdheden waardoor ik nu overgevoelig ben voor onbeleefd gedrag.

1 like

Misschien domme vraag, maar waarom geen fristi / chocomel bij uit eten gaan?

Als er op tv reclames komen het geluid uitzetten.
En ook nooit tv als achtergrond aan.
In een restaurant je servet op je schoot leggen.

Omdat het best wel een vullend drankje is. En mn moeder had er altijd een pesthekel aan dat mijn neefjes (die dus wel dat soort dingen te drinken kregen) nooit hun bord leeg aten. Die zaten altijd na 5 happen vol. En dan uiteindelijk wel een groot ijsje willen als toetje :’)
Thuis aten ze wel gewoon een normaal bord leeg trouwens :slight_smile:

1 like

mijn moeder reageert daar ook altijd op. Niet dat ik mijn schoenen uittrek en dan op tafel zet, dat zou een beetje gek zijn. Maar bv een nieuw gekocht paar dat ik wil tonen: no way dat ik die op tafel mag zetten.