Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

  • Na het douchen de douche afdrogen. RVS afdrogen met een handdoek, de muren en tegels op de grond (naast die ‘douchebak’) met zo’n trekker droog maken en daarna de voegen en hoekjes met een handdoek droogmaken. En het glas van de douche ook. Vind ik zo kut, daarom douchte ik altijd heel graag als eerste hahaha

  • We eten thuis niet altijd aan tafel, maar zo ja dan gebruiken we een servet. Een linnen en we hebben ook allemaal onze eigen met op de servethouder onze naam. Je hebt m altijd op je schoot liggen.

  • Sowieso altijd netjes eten. Altijd zowel een mes en vork vasthouden, mes in je rechterhand en vork links. Ellebogen van tafel, mogen er niet opliggen anders kreeg ik altijd een tik (heel zachtjes hoor hahaha) op m’n arm. Of m’n moeder ging net zo lang staren en niks zeggen tot ik t zelf door had. Als ik dan die ogen zag wist ik niet hoe snel ik m’n armen weg moest trekken hahaha.

  • geen eten voor jezelf kopen. Zag vroeger wel eens vriendinnen die dan een frikandelbroodje kochten en thuis opaten. Mijn moeder vond dat aso, als je iets koopt en thuis wil eten zorg je ook dat de rest het ook kan eten. M’n moeder wilde dat dan altijd wel terug betalen of ik vroeg of zij het wilde halen.

  • Vroeger moest ik altijd vragen of ik televisie mocht kijken of een koekje of iets mag. Doe ik als ik thuis ben nog steeds (ben 20 inmiddels en woon op kamers), m’n moeder vind het super raar en zegt altijd ‘ja tuurlijk, mag je toch zelf bepalen’

  • Alles strijken. Toen ik eenmaal moest strijken thuis werd ik er gek van, nu vind ik het heerlijk dat (als ik was meeneem van m’n kamer naar huis, doe ik heel af en toe) ik dan netjes gestreken theedoeken enzo mee krijg!

  • altijd genoeg eten hebben voor mezelf. Iedereen kon altijd mee eten, blijven slapen, mee ontbijten etc. Je kan beter teveel dan te weinig hebben. Laatst moesten er mannen van een dispuut bij mij slapen en dan moet je zorgen voor ontbijt. Ik werd echt uitgelachen door m’n dispuut, zij hadden voor 8 euro ofzo omgbiit voor 2 dagen en ik 18 hahaha. Ik had verschillende opties en meer dan genoeg, en toen iemand s avonds al weg moest gaf ik m ontbijt mee zodat ik de volgende dag zelf lekker kon ontbijten. Kreeg hij dus zon plastic bakje van de chinees mee met 2 rauwe eieren en 6 plakjes rauwe bacon hahaha. Dispuut lachte me uit, mama was trots <3

  • Borrelen als avondeten (heel af en toe op een zaterdag of zondag). Wij wonen in een oude boerderij en dan gaan we altijd op de deel zitten met de openhaard aan. En dan met allerlei lekkere dingen, zoals zelfgemaakt knoflookbrood, stokbrood, smeersels, fuet, dingetjes uit de frituur, kaasjes, van alles! Vind ik zo leuk en gezellig. Dan zitten we op de bank en ik zit vaak op een schapenvacht voor de openhaard zodat ik naast de hond kan zitten hahaha. Zo gezellig met de hele familie!

12 likes

Hahaha ja ik ook, een witte met blauwe bloemetjes. Inderdaad alsof je met een paraplu onder de douche staat.

1 like

Vroeger zeiden we ALTIJD ‘ik ga even naar de wc’
Ook ‘s nachts
Als we met zn allen op de bank of aan tafel zitten doe ik dat nog steeds wel maar verder niet

5 likes

Hoe deed je dat snachts dan? Of tegen wie? Gewoon benieuwd haha. Ik zie nu namelijk voor me dat je door het huis loopt te schreeuwen dat je even naar de wc gaat.

6 likes

De deur van mn ouders open en zeggen ‘ik ga even naar de wc’ en dan murmelde mama wat terug hahaha

15 likes

CHahaha wat grappig. En jouw ouders maakten je ook wakker als zij naar de wc gingen ‘s nachts?

Oja nog een gewoonte bij m’n ouders. ik moest me altijd afmelden als ik er weer was van uitgaan. Nou we hadden een tijd dat we altijd goed aangeschoten thuis kwamen. Vaak bleef een vriendin slapen. Soms was ik zo lam dat ik dan tegen m’n vriendin zei dat zij ff moest afmelden. En dan vroeg m’n moeder aaaltijd alsnog om mij en moest ik me alsnog afmelden. Dus dan probeerde ik zo normaal mogelijk te zeggen “hoi ik ben er weer” m’n moeder moest dan altijd vragen of het leuk was en weetikveel. Ik zei dan “jawasheelleukbensupermoedoei”. En snel de deur dicht haha. Oh en mn vriendin is een keer omgevallen in m’n ouders slaapkamer op een soort mand waar allemaal fotolijstjes op stonden terwijl zij wakker ernaast in bed lagen. Wat een tijden haha.

15 likes

U zeggen. Daar waren mijn ouders heel strikt in, tegen hun, andere familie en verder iedereen van 18 plus voor mijn gevoel toen ik klein was. Ik vind dat dus best onzin, mijn evt. kinderen hoeven echt geen u te zeggen. Het zit er alleen bij mij nu zo ingebakken dat ik automatisch nog tegen iedereen van 40 plus u zegt en dat ondanks mensen zeggen: zeg maar je, ik door blijf gaan met u.

Wij aten altijd aan tafel. Dat vind ik wel een goede gewoonte, maar zelf eet ik altijd op de bank.

Verder hadden wij nauwelijks regels. Als je het gewoon vroeg, waren mijn ouders vrij gemakkelijk. Gastvrijheid heb ik wel echt meegekregen, iedereen mocht aanschuiven aan tafel, logeren, mijn ouders brachten ons altijd overal naartoe.

Oooh ik had dat ook, ZO kut, dat gevoel van je uiterst moeten concentreren om niet met dubbele tong te praten terwijl alles om je heen draait. Heb ook wel eens gezegd “ja ben langsgeweest hoor maar dat zijn jullie denk ik weer vergeten” haha maar meestal hoorde ik mijn moeder al “joehoe schatje” roepen als ik de voordeur open deed😩

2 likes

Hahaha ik vergeet nooit weer dat ik bij een vriendin sliep en zij ging afmelden maar ze was ZO dronken. Dus ik had al met haar gerepeteerd. Nou het moment was daar, toen ze de deur weer dicht wilde doen kwam ze keihard met haar hoofd tussen de deur aaahahaha heb ZO gelachen. Die ouders konden er gelukkig ook om lachen en waren daar altijd wel luchtig in. Mijn ouders helaas niet haha.

14 likes

wow ik krijg echt een beetje heimwee naar vroeger als ik alles zo lees
terwijl ik nog thuiswoon haha :rolleyes:

Ik denk dat heel veel dingen in dit topic juist geen harde regels zijn maar dingen die een gewoonte zijn en wat je dus hebt meegekregen uit je opvoeding.

  • altijd aan tafel eten behalve op zondagavond, dan aten we iets makkelijks op de bank voor Studio Sport (en dat vond ik zooo stom maar ik moest verplicht meekijken)
  • de gastheer/vrouw altijd bedanken als je weggaat
  • vond het super irritant dat mijn moeder vroeger altijd METEEN nadat de laatste zijn mond had leeggegeten, begon met de tafel afruimen. Nu doe ik dat zelf ook omdat ik er gewoon niet tegen kan dat alles nog op tafel staat.
  • zorg dat je nooit iemand tot last bent

Wat ik niet heb overgenomen:
-uitslapen is voor luie mensen en dat doe je dus niet (nooit)

  • alles strijken en om de dag stofzuigen
1 like

Ik bedenk me door dit topic juist allemaal dingen die ik nu wel doe maar niet van thuis heb meegekregen. Mijn moeder heeft mij en mijn broer alleen opgevoed met weinig geld, en m’n moeder is sociaal gewoon niet zo handig. Een beetje wereldvreemd. Dus toen ik ging studeren en ook op kamers ging ging er echt een wereld voor me open:

  • niet over iemand heen leunen/steken om iets te pakken waar je niet bij kunt op tafel, maar vragen of iemand het je aanreikt.
  • niet alleen voor jezelf opscheppen maar ook voor de rest, en jezelf als laatst.
  • wijnglazen hoor je blijkbaar maar voor de helft te vullen (mijn moeder schenkt op haar verjaardag nog steeds bijna tot de rand haha).
  • ik wist niet dat er mensen zijn die koken zónder zakjes.
  • nieuwe dingen eten of proberen, eigenlijk alles buiten de standaard paar maaltijden die we thuis aten. Dingen die ik nog nooit had gegeten voordat ik ging studeren: courgette, aubergine, champignon, broccoli, spinazie, pesto, nasi, bami, curry’s/dingen met rijst, stamppot, vis.
  • met anderen praten over dingen waar je mee zit (bijvoorbeeld ook ruzie met m’n moeder oid) kan helpend zijn en is niet meteen ‘de vuile was buiten hangen’.

Dingen die ik wel heb meegenomen:

  • altijd cola light in huis hebben.
  • chips doe je in een schaaltje.
  • vaak een stukje Milka-chocola na het avondeten.
  • kaarsjes zijn gezellig, altijd aan in de herfst/winter.

Haha nee alleen wij
Afmelden moesten wij ook!!

1 like

Ik moest dit ook!! Ik kwam wel eens samen met mijn broer thuis, dan gingen we eerst tostis maken en sprongen daarna halfdronken bij mijn ouders in bed. Waren ze verrassend genoeg nooit zo blij mee :sweat_smile:

10 likes

Hahaha dit vind ik echt heel schattig

2 likes
  • Erwtensoep met rijst en sambal <3 <3 zo lekker
  • Altijd sambal op tafel
  • Nooit tv aan als er niet word gekeken, ook geen radio tijdens het eten :frowning: (jammer)
1 like

Altijd een prakje maken. Waardoor ik dus ook nooit fatsoenlijk met mes en vork heb leren eten. We gingen als gezin haast nooit uit eten maar toen ik ouder werd en met vriendinnen dat wel deed, vond ik het heel kut dat ik geen tafelmanieren had. Dus toen mezelf maar gedwongen niks meer te prakken en te leren fatsoenlijk te eten. Is ook veel lekkerder eten zo.

  • 1 ding tegelijkertijd doen. Ik mocht vroeger nooit met mijn barbie’s spelen en tegelijk de tv aan.
  • schoenen uit binnen
  • deur achter je dicht
  • licht uit
  • op zondag uitgebreid brunchen
  • chips in een schaaltje
2 likes

Overal appelmoes bij en dat kan ook ipv groente

2 likes