Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Ik heb van mijn moeder geleerd om altijd zelf een tasje mee te nemen, zodat je geen plastic tasjes hoeft te gebruiken.

4 likes

Niks op het aanrecht zetten maar IN DE AFWASMACHINE ZETTEN.:rage:

Helaas heb ik geen afwasmachine :frowning:

Chips eten uit een schaaltje.
Dat iedereen altijd kan blijven eten.
Geen petten of hoeden op aan tafel en bij voorkeur niet binnenshuis. Ik vind het nu met die hoeden trend ook super aso als iemand in een restaurant z’n hoed op laat.
Eten aan tafel zonder tv aan.
Toetjes eten. Dit heb ik mezelf echt moeten afleren toen ik op mezelf ging wonen, maar inmiddels heb ik het mezelf weer aangeleerd.
Hard vloeken als iets niet lukt :disappointed_relieved: (ben ik ook wel in gaan minderen).
Nooit met ruzie de deur uit gaan.
Altijd eerst iets dat stuk is proberen te repareren.

1 like

Oh en we hadden op zaterdag avond al-tijd vers stokbrood van de bakker met sausjes op tafel. Dit hebben m’n ouders nog steeds altijd haha. Ik heb me zovaak helemaal naar gevreten in stokbrood met verse knoflooksaus. Daardoor heb ik best wel een hekel aan toastjes gekregen en ben ik lichtelijk teleurgesteld als ik toastjes op tafel zie staan. Zelfde geldt voor brood van de bakker, we hadden nooit brood van een supermarkt en vooral die bakker is zooo goed. Toen ik op mezelf ging kocht ik supermarktbrood en nog steeds vind ik het niet lekker welke ik ook probeer. Klinkt enorm verwend dat weet ik :mask: maar geef m’n ouders maar op de schuld theeeenx.

1 like

Ik kan echt niks bedenken dat ik heb overgenomen???

1 like

Schoenen uit in huis.
Dekbed openslaan.

-altijd kijken hoe je het toilet achterlaat!
-lichten uit als je weg gaat.
-alles op tafel in bakjes en schaaltjes, staat zo veel gezelliger.
-een rondje wandelen/ fietsen voor plezier.
-verder heel veel huishoudelijke zaken die ik van mijn moeder heb geleerd en dus op haar manier doe.

Ja die zijn er :(. Kwam ik bij het thema afval in de klas achter.

Oh damn. Ik heb elke dag twee eksters in de tuin. Is hier een termijn voor?

3 likes

Ah, ik bedenk me ineens iets wat ik vanuit huis heb meegekregen: rijst eet je met een vork en lepel, niet met vork en mes. Vind het nog steeds vreemd als mensen dat met een mes eten??

2 likes

Volgens mijn vriend hebben wij thuis overal een liedje voor :joy: en dat ís ook wel zo haha, wij hebben zoveel inside jokes en liedjes dat we er haast voor elke situatie wel een paraat hebben en meestal zelfs in koor in zingen uitbarsten haha! Was nogal wennen voor hem maar inmiddels ís ‘ie eraan gewend geloof ik :’)

5 likes

Oh door jou herinner ik me weer iets typisch. Als ik vorken klaar legde voor het eten (vaak dus Indonesisch) zei mn vader woest: ork ork ork rijst eet je met een… juist LEPEL! Haha en: als ik zei dat iets heet was zei ie: nee het is niet heet, het is pittig. Heet heeft daar niks mee te maken

:joy:

7 likes
  • Altijd de radio aan
  • tv uit overdag
  • chips is alleen voor in het weekend, zelfde geldt voor chocomel
  • avondeten altijd aan tafel

Mijn vriend is juist opgegroeid met altijd de tv aan en zijn moeder doet dat nog steeds. Ik vind dat zo vervelend en associaal als wij langs komen. Dan ben je aan het praten, maar ondertussen staat die tv aan voor de achtergrond.

Zo hadden wij vroeger dus altijd de radio aan. En een keer toen had mijn moeder de radio uit gedaan, omdat ze hoofdpijn had. Toen zei ik “Hij doet t niet.” Zo gewend was ik aan de radio haha.

Wij hebben hier thuis allemaal bijnamen voor de buren :’) zodat we ze uit elkaar kunnen houden haha. Zelfs voor de mensen waarvan we de voornaam weten :joy:. Nu bedenk ik me dat we thuis ook allemaal bijnamen voor elkaar hebben.

5 likes

Door dit topic kom ik er achter dat ik nu hele andere gewoontes heb dan die ik van huis uit heb meegekregen hahaha.

Bij ons thuis ging nooit iemand zich omkleden in comfortabele kleren bij thuiskomst.
Wij aten nooit op de bank
Altijd 3x per dag een maaltijd eten
S ochtend en tussen de middag boterhammen (bij mijn ex-vriend aten ze thuis rustig een eierkoek als ontbijt, maar das ook iets Brabants geloof ik)
AVG
Pyjama-dag kennen mijn ouders niet

Wij kleedden ons ook echt nooit om in chillkleding. Heb m’n vader nog nooit in een joggingsbroek gezien. Als hij ‘s avonds heeft gesport trekt hij na het douchen weer normale kleding aan. Vind dat nu zo gek. Ik kan wel een complete kast vullen met chillkleding.

Oh en altijd ‘s ochtends yakult, visoliecapsule en vitamine c pil. Dat legde m’n moeder altijd klaar. En dan riep ze vaak “jumpsuit heb je je pillen genomen?!” En dan kreeg ik altijd het gevoel alsof ik zwaar psychisch gestoord was. Visolie slik ik nog steeds.

Als ik ziek was kreeg ik een beschuitje met appelstroop en thee en mocht ik met een deken op de bank een film kijken. Nu neem ik nog vaak beschuit met appelstroop en thee als ik ziek ben.

4 likes
  • alleen in het weekend chips en frisdrank. Als volwassene kan ik zelf wel en afweging maken maar als ik kinderen zou hebben zou ik dit ook zo doen.
  • extra kussenslopen om kussens.
  • iedereen kan altijd mee eten.
  • Natte handdoeken eerst laten drogen alvorens ze in de wasmand gaan.
  • aan tafel eten (behalve als ik alleen eet).
  • niet van tafel voordat iedereen klaar is met eten.
  • mensen bedanken voor hun gastvrijheid.
1 like

Eierkoek eten als ontbijt vind ik ook heel normaal

3 likes

Heb hier zo lang over nagedacht, had het er laatst nog over met mijn ouders namelijk dat wij niet echt regels hadden of echt hele typische dingen. Ben echt heel vrij opgevoed en dat ging altijd wel goed, bord leegeten hoefde nooit (vol=vol), als ik vroeg of dat we een x voor de tv konden eten dan kon dat, geen vaste frietdag (vond ik als kind wel jammer want iedereen had dat wel thuis). Bij mijn vriend thuis wel, en dat vind ik zoooo raar, dus daarom had ik het er met mijn ouders over. Zij hebben bijv niet meer douchen na 22.00, uur voor het avondeten niets meer te eten pakken, douche droogmaken na gebruik, geen schoenen aan boven, en echt nog veel meer van zulke dingen waardoor ik echt altijd 100 regels overtreed als ik daar ben maar daar lacht iedereen gelukkig (nog wel) om.

Wat ik wel heb meegekregen en ook wel nog steeds doe:

  • bourgondisch en gastvrij zijn, met verjaardagen etc zorgen dat er veel lekkere hapjes zijn, ook voor ieder wat wils. Drinken in huis halen wat iemand graag drinkt etc.
  • altijd dankjewel zeggen, waardoor ik nu vaak dankjewel zeg en iemand zegt nee joh daar hoef je me niet voor te bedanken hoor!!
  • inleven in een ander, als ik boos/verdrietig was door iemand en dan thuis kwam met een verhaal dan lieten mijn ouders me ook altijd de andere kant van het verhaal zien. Bijv. Ja bij pietje thuis hebben ze dat niet en dat is voor hem misschien ook moeilijk dus daar kan je ook begrip voor hebben, het is niet de bedoeling dat hij jouw spullen afpakt dus daar mag je iets over zeggen maar misschien kun je dan zeggen hee zullen we het anders delen?
  • iedereen overal bij betrekken en niet buitensluiten/klieren, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Heb 1x in mijn eerste schoolweek een jongetje een beetje geplaagd waar mijn vader naast stond, ofja ik zei tegen mijn vader heee dat is Woutertje kaboutertje! En echt zo boos heb ik mijn vader de rest van mijn leven nooit meer gezien, les geleerd haha. Keek me strak aan en zei toen nee rijmpje op mijn naam dan, dat is leuk! En toen was ik doodsbang dat andere kindjes dat rijmpje gehoord hadden en het zouden gaan gebruiken.

Verder kan ik zo even niks bedenken. Oja wel hahaha, vroeger douchte ik altijd met een badmuts als ik mijn haren niet hoefde te wassen, dat vond mijn beste vriendinnetje altijd heeeel raar als we logeerden en samen gingen douchen.

4 likes

@Musa haha oja ik droeg dan ook altijd een badmuts. Echt zo’n truttig omading met bloemetjes. Als je dan onder de douche ging met die badmuts hoorde je ook die spetters echt hard op die muts spetteren. Nu doe ik het gewoon ff in een knot.

1 like