Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

  • Maar 1 glas frisdrank per dag
  • Alle lichten uit als je een ruimte verlaat
  • Spullen die naar boven moeten op de trap zetten zodat je het meepakt als je naar boven gaat

Dat inderdaad maar ook het feit dat zo’n zak kraakt. Love bakjes. En een extra reden dus om mega veel bakjes te kopen

Alles op dezelfde tijd, elke dag. Behalve ontbijt omdat iedereen op andere tijden weg moest.
Ouders werken thuis, dus elke ochtend koffie, daarna lunch, middag weer koffie en avond diner. Altijd op dezelfde tijden.

Oja altijd met mes en vork eten en geen ellebogen op tafel. Ik zag bij een vriendin een keer die broer als een lompe boer met alleen een vork (hoe eten mensen zo) en elleboog op tafel gebukt alles naar binnen stouwen. Echt geen gezicht was dat.

1 like

ik denk dat je veel gewoon kopieert. Ik heb m’n ouders nog nooit wat zien opruimen en m’n moeder denk ik maar 1 keer met een stofzuiger gezien. andere schoonmaakmiddelen zoals dweil of swiffer waren niet eens in ons huis.

1 like

Ik maak pakjes, zakjes e.d. dicht met wasknijpers. Snap ook niet waarom je er speciale klemmen voor zou moeten kopen

9 likes

Dat kopieeren herken ik wel @Yzile

Ik ben opgegroeid met geen frisdrank, weinig koek en al helemaal geen snoep. Thuis heb ik dit ook niet en ik heb er geen behoefte aan. Dat scheelt. Verder is mijn moeder een rommelkont en ik heb dat overgenomen helaas

Oja, bij mijn ex thuis moest je min of meer verplicht boven poepen. Als je dan even naar boven ging dan wist iedereen waarvoor


1 like

Wij hadden dat ook niet maar ik wist als kind wel dat m’n ouders het namen vooral m’n moeder stiekem. Het was ook altijd verstopt in ons huis. Denk dat daar m’n eetprobleem vandaan komt. Lekker eten moet je stiekem doen en verstoppen.

Hoe vaak ik mijn oma niet heb horen roepen: “schoenen op tafel is armoe in huis!”
Niet alleen met je voeten op de salontafel, maar ook schoenen in de doos op tafel zetten was echt uit den boze!

5 likes

Dat stiekeme hadden wij niet gelukkig. In het weekend hadden we wel frisdrank en limonade en chips. Maar doordeweeks niet.

Oh goeie! Dit heb ik ook van thuis meegekregen en doen wij nu ook thuis. Ideaal.

Op verjaardagen mochten we ook altijd kiezen wat we wilden eten. Mijn lievelingseten was stamppot met spruitjes, maar midden in de zomer waren er nooit spruitjes, dus kon ik dat nooit eten op mijn verjaardag :frown:

Haha ik vind dat echt hĂ©Ă©l grappig. Waar zou dat ‘bijgeloof’ dan vandaan komen hĂš? Vind dat soort oude gezegdes altijd zo leuk :slight_smile:

Ongerelateerd hieraan - zag hierboven ook iets over beschuit in de spinazie en dat doen mijn ouders ook altijd! Spinazie wordt heel waterig als je het kookt (ook diepvries) en beschuit kruimels zuigen wat van het vocht op!

1 like

Nooit zonder een wenkbrauwtje het huis uit

7 likes
  • Geen nagels knippen na het schemer (ivm voodoo)
  • Niet na schemer in spiegels kijken
  • Na het avondeten iets zoet (heb k helaas ng steeds ĂĄltijd die drang)
  • Vrijdag patatdag (niet overgenomen)
  • Op zondag verse croissants (zovaak mogelijk doe ik dit)
  • Altijd om 6 uur eten (doe ik nu absoluut niet meer, liefst veel later)
  • 20.00 journaal met thee en lekkers

Haha leuke mix tussen echt Hollands en de tradities van mijn vader (Indonesie).

Kheb nu trouwens meer overgenomen van mijn schoonouders: het bourgondische gezellige leven. Ipv 6 uur eten, koffie om 8 uur, totaal niet bourgondisch. geef mij maar een borrel :star_struck:

5 likes

Geen TV in de slaapkamer. Ik wilde dat natuurlijk altijd vroeger, maar mocht niet en nu heb ik er ook geen, komt echt niet in me op om ‘s avonds in bed nog TV te kijken, ook niet YouTube op m’n telefoon en zo.

En mijn moeder werd altijd gek als je met je schoenen over de grond slofte. Deed ik natuurlijk wel als ongeĂŻnteresseerde puber, maar nu word ik ook echt gek als ik ergens loop en mensen voor me lopen te sloffen. Til je voeten gewoon op!

1 like

Vooral goed met geld omgaan (sparen, eerst verdienen voordat je het uitgeeft etc.).

  • altijd eten aan tafel en zeker nooit met de tv op de achtergrond (die stond sowieso ook niet in dezelfde kamer)
  • koken met pakjes en zakjes is voor ‘luie moeders’
  • we kregen nooit chips, behalve heel af en toe op speciale avonden. Mijn zussen en ik schrokten dan als bezetenen de schaal leeg. Je kon niet rustig genieten van wat chipjes want de zak ging ik een recordtempo leeg. Ik eet nog steeds zooo snel, alsof ik bang ben dat iemand er anders met mijn eten vandoor gaat
  • de hele dag door espresso’s drinken
  • uitgebreid ontbijten op zondag
  • rigoureus afval sorteren, tot het venster uit de enveloppen toe. Ook altijd zelf een tas meenemen naar de winkel
3 likes
  • Familie en vrienden moet je koesteren
  • Redelijk gul zijn, want vriendschap druk je niet uit in geld. Ik deel eigenlijk 9/10 mijn eten tenzij ik het zelf echt nodig heb en ach iets betalen maakt niet uit. Je bent toch vrienden om leuke dingen samen te doen.
  • Altijd vragen hoeveel iets heeft gekost zodat de persoon niet hoeft te vragen of je wilt terugbetalen
  • Journaal, Nieuwsuur en Buitenhof kijken. Vaak ook nog andere actualiteitenprogramma’s, maar nu ik studeer schiet dat er helaas vaak bij in. Kijk nu wel vaak Jinek, maar heb het idee dat ik veel nieuwe mis.
  • Deuren altijd dicht doen. We stoken niet voor de buitenlucht
  • Van mijn moeder overgenomen dat sorry niet alleen het spijt me betekent maar ook zoiets als ik leef met je mee of jammer dat je pijn lijdt en nog wel meer. Mensen zeggen altijd het was jouw fout niet, maar dan bedoel ik niet zo.

Als ik in het land van mijn moeder ben:

  • flessen openen en inschenken waar de gasten zelf bij zijn. Doe ik hier ook nog weleens.
  • Ook al is het nog maar net middag. Goedemorgen zeggen en vragen hoe de nacht was en daarna nog vragen hoe het met die persoon gaat.
  • Als je een cadeau aanneemt en er ligt iets in je rechterhand dat wegleggen en dan pas iets anders aannemen.
  • Voor oudere mensen hoef je niet op te staan en als je dit doet kijken ze je alleen maar raar aan.
2 likes