Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Ja het staat netter, en het koelt niet perse sneller af. Ja misschien iets ofzo, maar het is niet dat je koud eten zit te eten ofzo haha. In een restaurant krijg je toch ook weleens losse schaaltjes met patat of groenten, zo’n idee is het een beetje :yum: bij ons was het avond eten wel echt een ding, het familiemoment van de dag dus misschien dat er daarom wat meer zorg aan werd besteed? Dunno

2 likes

Ik denk dat het beide kanten op kan gaan. Wat ik een beetje heb is dat ik het juist anders wil doen dan mijn ouders.

2 likes

Vaak zet je je ook weer af tegen je ouders ja.
Ik ben nu heel netjes daardoor.

1 like
  • het bed niet opmaken
  • afstoffen met een natte vaatdoek en drogen met een theedoek
  • nooit kant en klaar of uit pakjes koken
  • altijd aan tafel eten
  • zoveel mogelijk biologisch eten
1 like

Ik weet nog dat ik heel klein was en voor het eerst iets op de grond liet vallen heel sneaky. Het was het papiertje van een calippo ijsje en die dag kwamen er mensen aan de deur vragen aan mn moeder of ik wel eens afval op straat gooide. Was toen 5 ofzo, maar vond dat zo eng echt alsof ze het gezien hadden. Wist wel dat ik fout zat en heb het daarna ook niet meer gedaan

5 likes

Denk het wel hoor. Genoeg ouders die zelf dingen op straat gooien en hun kind dat ook laten doen.

Oeps ik had de link helemaal niet geplakt!
https://forum.viva.nl/eten/avondeten-schalen-of-pannen/list_messages/247998

1 like

Alles gaat over eten, oeps. Verder ook niet heel veel spannende dingen meegekregen?

  • Vrijdag frietdag, zaterdag gebakken eieren.
  • M’n moeder schept op in de keuken, iedereen haalt z’n bord. Vroeger toen ik klein (ben de jongste) was aten we aan tafel, sinds m’n broer en zus uit huis zijn lekker op de bank. Behalve als m’n nichtjes blijven eten, dan zitten we wel aan tafel - behalve op frietjesdag. We aten altijd best wel vroeg dus dan stond As The World Turns op (mijn vader vond dit erg leuk haha, hij keek ook altijd Gooische Vrouwen).
  • Zaterdagavond is chips/film avond, ik mocht 1 keer per week 1 bakje chips.
  • Echt toetjes aten we niet, maar wel altijd iets van yoghurt, dat fungeerde dan als toetje.
  • Altijd koffie & koek na het avondeten.
  • Laatste jaren eten we alleen nog maar biologisch vlees.
  • Moeder met rust laten in de keuken, nee, ze wilt geen hulp en wil alles zelf doen zodat ze later kan klagen dat haar eten koud is.
1 like

Na het eten met een kopje koffie het acht uur journaal kijken.
Nu ik niet meer in een studentenhuis woon doe ik dat ook en ik voel me daamee zo burgerlijk en ontspannen.

Haha wat grappig dat “geen schoenen op tafel zetten, dat brengt ongeluk”. Ik heb daar nog nóóit van gehoord maar zie het hier meerderen zeggen. Ik vraag me dan af waarom je überhaupt je schoenen op tafel zetten? :’) of is het meer bedoeld als je op de bank ligt met je voeten op het salontafeltje?

Misschien komt het wel door mijn aangeleerde gewoonte dat we thuis altijd de schoenen bij de achterdeur uitdeden. Ik vond het altijd zo gek als vriendinnetjes met hun schoenen aan naar boven naar hun kamer gingen en ik trek thuis nog steeds altijd gelijk mijn schoenen uit als ik binnenkom. Veel fijner ook op je sokken (of sloffen in de winter) en het scheelt een hoop aan zand en rommel in huis ook!

2 likes

Oh en van mijn moeder altijd een conditioner na de shampoo in je haar doen. En toen ik ouder werd en mijn haar langer altijd een maskertje.

1 like

Haha dit zou voor mij echt veel te veel afwas betekenen?!

3 likes

Ja dat was hier ook inderdaad. Ik ken mijn ouders niet anders dan in hun reguliere kleding haha. Ik hoor wel eens dat ouders ‘makkelijke’ kleding, joggingpakken ofzo aantrekken 's-avonds. Hier niet hoor. In je trainingspak ga je sporten en je pyjama draag je in bed :joy:.

1 like

Hoe doen jouw anders dat dan? Wij hadden trouwens meestal één mes voor de boter, één voor de jam etc.

Mijn ouders lunchen ook gemakkelijk ruim een uur en gaan daarna opruimen om verder te gaan met koffie drinken. Zeker als wij er zijn.

Ik heb an sich vrij veel meegekregen van mijn ouders, maar ik gok dat het grootste gedeelte pas naar voren gaat komen zodra ik zelf kinderen heb. Nu is mijn leven nog veel te chaotisch (eten in bed, of met netflix aan, geen vaste dagen voor dingen, etc) terwijl het bij mijn ouders supergestructureerd is. Ik vond dat altijd heel fijn. En nog steeds. Ze waren wel gewoon flexibel, dus mensen mochten altijd komen eten of slapen en als we spontaan bedachten om te wandelen dan poetste mijn moeder gewoon een keertje niet op vrijdag haha.

Als je gaat schijten eerst een toiletpapiertje op de bodem van de pot neerleggen zodat er geen remsporen komen.

8 likes

Ik bedenk me er nog 1: dat degene die kookt niet hoeft af te wassen. Waarschijnlijk ingevoerd vanaf dat we pubers waren. Ik doe het nog wel steeds zo en ervaar het als oneerlijk als ik gekookt heb ik ook moet afwassen. Natuurlijk niet toen ik alleen woonde trouwens haha

7 likes

Altijd kleine beetjes opscheppen zodat de rest van het eten warm blijft. Je kan later altijd nog voor een tweede keer opscheppen.

Ik merk door dit topic dat ik echt heel weinig heb overgenomen en de meeste dingen juist omgekeerd doe van hoe het vroeger thuis gebeurde, vast uit onbewuste rebellie. Ik ben het niet zo eens met de opvoedkundige ideeën van mijn ouders. Ze waren extreem streng op pietluttige dingen (zo zat mijn vader 's ochtends te wachten tot ik hem zou begroeten, terwijl ik vind dat hij dat ook even goed als eerste mag doen) en veel te los op dingen die ik juist belangrijker vind (het was altijd een puinhoop bij ons thuis). Ik ben zelf veel relaxter op veel vlakken, maar wel gestructureerde en netter. Zo ongeveer alle dingen die hier genoemd worden, doe ik omgekeerd van hoe mijn ouders het deden/wilden.

1 like

In de keuken eten maken en aan tafel eten. Sowieso meestal geen brood met beleg voor ontbijt (mijn ouders zijn niet allebei Nederlands en eetgewoontes vielen meestal naar de kant van mijn niet-Nederlandse ouder :slight_smile:). Sommige kleine dingetjes zijn dan ineens best wel anders. Hoewel ik als kind mega jaloers was op zaterdag frietdag natuurlijk.

Geen brood met beleg? Gewoon een kale boterham dan?

Ik weet eigenlijk niet goed wat voor gewoontes ik heb meegenomen. Ja, kaas met appelstroop en vanillevla op de pannenkoek!