Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Ja precies dit! Mijn opa was klusser en die heeft ons op het hart gedrukt goed voor ‘werkvolk’ (zijn woorden) te zorgen.
Dus als wij inderdaad schilders over de vloer hebben dan zorg ik dat er elke dag koffie staat en lekkere koeken, en bij de lunch (als ze dat willen) soep. We hadden ooit een dag hoveniers over de vloer voor de tuin, ze waren een hele dag bezig terwijl het boven de 30 graden was. Ben steeds aan het slepen geweest met ijskoud drinken en calippo’s. :blush: Dat konden ze erg waarderen.
Ik heb het idee dat als je ze goed verzorgt, ze extra goed werken.

14 likes

ik ben het hier echt helemaal mee eens!

3 likes

Waarom nooit op blote voeten lopen?

Ja dit, gewoon vies om schoenen op tafel te zetten. Zit verder geen bijgeloof achter bij mij.

1 like

Volwassenen altijd met u aanspreken

Rijst eten met vork en lepel i.p.v. vork en mes (ik eet bijna alle gerechten met lepel en vork)

Niet met je handen aan de muur zitten of tegen de muur leunen, dan krijg je smoezelige vlekken op de muur

Chips mag eigenlijk altijd

Iemand uit laten praten als die aan het woord is. Ik zie om me heen echt vaak dat mensen midden in een zin worden onderbroken, zo onbeleefd en egocentrisch vind ik dat, kan er echt heel geïrriteerd om raken

Iedereen mag mee-eten

Mijn moeder en ik hielden op zaterdag vaak knoflookdag. Dan maakte ze zelf kruidenboter van roomboter en knoflook en andere gerechten met veel knoflook. Dan huurden we een film en gingen we dat allemaal opeten, zulke leuke herinneringen aan

Goed je voeten vegen bij binnenkomst (nu trek ik mijn schoenen gewoon meteen uit, vind ik veel lekkerder zitten)

Niet bang zijn. Daarmee bedoel ik, als je je zeker genoeg voelt om in je eentje om 0.00 uur naar huis te fietsen, doen. Ik had een vriendinnetje die wat angstiger opgevoed was, die ‘moest’ ik als we een avondje waren wezen winkelen op koopavond in Utrecht altijd naar de bus brengen als het al donker was. Want dan was ze te bang om alleen naar de bus te lopen. Ook om 20.00 uur al, dat vond ik altijd best gek. Of met stappen meelopen naar de taxi (wie loopt er mee met mij? Daar werd dan weer niet over nagedacht, haha)

Licht uit, deuren dicht als je een ruimte verlaat

2 likes

Ah knoflookdag klinkt echt geweldig!!

1 like

Haha ja! Lekker stinken samen

2 likes

Oh, wij doen niet aan Moederdag en vaderdag.

  • Sfeer creëren in huis door veel gezellige lampjes en kaarsen aan te doen.
  • Nooit met lege handen naar de keuken.
  • Wc rol op, nieuwe op de houder.
  • Vaak muziek aan thuis.
  • Het huis schoonhouden en geen troep laten slingeren. Dat moet ik wel van mijn vader hebben.
  • Goed met geld omgaan. Geld uitgeven aan ervaringen, minder aan spullen.

NOOOOOIT met je handen aan ramen zitten. Daar stond echt bijna de doodstraf op. M’n moeder hield van mega schone ramen en deed álles 1 keer per week. En we hadden een grote boerderij met 50+ ramen. Verschillende groottes natuurlijk.

En dit heb ik dus ook overgenomen. Ik word echt gek als iemand bij mij aan m’n ramen zit. En kinderen zijn dus helemaal verschrikkelijk.
Oh. En dan was ik ze zelfs maar 1x per jaar. :’)

3 likes

Poepen mocht alleen op de wc beneden en niet in op de wc in de badkamer :wink:

3 likes
  • Niet met lege handen naar de keuken lopen
  • Thee met melk bij ontbijt drinken
  • Muziek aan in huis als achtergrondgeluid. Deze is er goed ingebakken, ik kan heel slecht tegen een stil huis.
  • Blokjes zeep tussen je kleren leggen (bijvoorbeeld in een stapel broeken), zodat je kleren lekker ruiken.

Edit: oh, met die aanbevolen topics onderaan de pagina mis ik weleens dat ik op een twee maanden oud topic reageer. Oeps.

6 likes

Hahaha dit was ook bij mijn beste vriendin vroeger! Die vader zei dat de leidingen heel smal waren dus dat ze het door hadden als je dat stiekem toch wel boven had gedaan :sweat_smile:

1 like

-Koken zonder pakjes en zakjes
-Dingen die je niet meer gebruikt tijdens het koken vast in de vaatwasser zetten. Ben zo blij dat ik dit heb overgenomen van m’n moeder, na het eten ben je zo veel sneller klaar met opruimen.
-Iedereen mag altijd mee eten. Al kondig je het een kwartier van tevoren aan, ik verzin wel een extra gang met wat ik nog in huis heb of ga nog even langs de supermarkt om bij te halen.
-Sowieso mag iedereen altijd onaangekondigd binnen komen vallen, alleen maar gezellig. Ik denk dat ik het vooral heb meegekregen om flexibel te zijn.

3 likes

Nooit genoegen nemen met iets anders dan Calvé pindakaas met stukjes.
Mijn ouders zijn absoluut niet merkbewust, meer dan genoeg huismerk producten in huis, maar ze doen geen concessies wat betreft pindakaas :yum:

11 likes
  1. Zelf opscheppen in de keuken en dan je bord meenemen naar de tafel (of als het druk is een ander plekje om te zitten)
  2. Chips in een bakje doen. Ik hou me ook altijd nog steeds netjes aan 1 bakje. Ik eet het ook alleen tijdens een film/tv en in de pauze eet ik niet hahaha. Mijn vriend heeft ook standaard zijn popcorn op voor de film begint en ik kan daar zó niet tegen…
  3. Iedereen kan altijd mee-eten.
  4. Vaak muziek aan. Wij doen nu net als mijn ouders deden een dans uurtje met onze dochter na het eten… Mijn vriend heeft niet zoveel met muziek, maar ik ben er echt mee opgegroeid en het is super leuk om te zien dat onze dochter uit haar dak gaat op New Light van John Mayer.
  5. Denk niet bij het laatste vel (toiletpapier), wie na mij komt die redt het wel… Dacht altijd heel logisch, maar 80% van mijn collega’s laat een rol met 1 velletje eraan achter.
  6. Ik zoen mijn ouders, broertjes, ooms, tantes, neefjes en nichtjes op de mond. Vond ik altijd heel normaal haha… Mijn broertje deed dat zelfs toen hij 17 was in de kroeg terwijl er allemaal zwijmelende meisjes om hem heen stonden, super schattig. Boeide hem totaal niet.
  7. Rijst eet je met een LEPEL.
  8. Flessen met water naast de WC (botel tjebok)
  9. Bijna elke zondag bij oma eten en nu (nu ik geen opa’s en oma’s meer heb) bij mijn ouders of schoonouders.

Mijn vader komt trouwens uit Indonesië, misschien dat dat een hoop verklaard.

3 likes

Altijd muziek aan op de achtergrond (ookal luister je er niet naar), een boek lezen tijdens het ontbijt, de lunch, voor het slapengaan en tussendoor ook eigenlijk :joy: (geen wonder dat ik zo’n nerd ben hahaha)

1 like

Je hele familie op de mond vind ik wel lief/leuk. Mijn broertje van 19 rent al weg als ik hem een wangkusje wil geven

2 likes

ahh haha, ik was toen ook verbaasd hoor, ben maar 2 jaar ouder, mijn broertje zo’n popi Jopi, dus liet het meer van hem afhangen, maar boeide hem niet… Al riep hij er wel vaak achteraan ‘dat is mijn zus!’. Haha…
Zijn vriendin doet het nu ook bij ons en mijn vriend weer niet, die geeft gewoon 3 zoenen… maakt allemaal niet uit :slight_smile:

1 like

Ik weet niet 100% zeker welke al langsgekomen zijn
Twee kussenslopen om je kussen. 1 witte basiskussensloop en dan je ‘mooie’ daaroverheen. Bij mensen die dat niet doen zie ik dus ook van die vieze kussens waar haarvet/gel/vuil enzo gewoon doorheen is gekomen.
Oogcontact. Dit vind ik een moeilijke maar mijn ouders maken dus vrij weinig oogcontact als ze met iemand praten, vooral mijn moeder echt niet. EEn rare want het zijn verder heel ‘persoonlijke’ mensen die elke dag zeggen hoeveel ze van me houden maar het is dus een rare tic die ik ook heb overgenomen. Dus nu moet ik als ik met iemand praat heeeeel erg m’n best doen om oogcontact aan te houden! Omdat ik dat thuis dus nooit ‘geleerd’ heb.
Overmatig WC-papier gebruiken. Haha, we gingen vroeger thuis echt door zoveel rollen per week. De hele preek van ‘1 papiertje voor een plasje,etc’ heb ik dus echt NOOIT geleerd en het kan m’n ouders dus ook echt geen flikker schelen hoeveel wc-papier ik gebruik. En dat doe ik nu thuis dus ook - ik ga echt door zoveel rollen heen dat het een beetje schandalig is.
Mosterd of Piccalilly op alles Kaas, pate, ham, kroketten, ik eet echt overal mosterd bij. En met kaas het liefst piccalilly.
Honger hebben Haha hier had ik het vandaag nog over met m’n moeder. Vroeger moesten mijn vriendinnetjes altijd zeggen dat ze ‘trek’ hadden in plaats van honger want kindjes in Afrika hadden honger. Nou ik mocht van m’n moeder lekker wel zeggen dat ik honger had en zeg het nog steeds ik vind trek echt een kutwoord. HEB GEWOON HONGER JOH
Goedkoopste van de kaart of twee voorgerechtjes bestellen We gingen toen ik een tiener was echt vet vaak uit eten, denk wel zo’n 3 keer per maand (en dat met 3 kids) maar op een of andere manier heb ik van m’n moeder overgenomen dat ik altijd het goedkoopste van de kaart bestelde. Of in ieder geval een van de goedkoopste dingen. Of gewoon twee voorgerechtjes.
en dan nog een met eten…
Geen thee of koffie in een restaurant Dit is zo stom! Wij waren altijd rond half negen ofzo klaar in een restaurant en dan zeiden we eigenlijk altijd “ja thee bestellen is zonde, kunnen we ook thuis gratis drinken”. En tot op de dag van vandaag, ook al zit ik in een Michelin-restaurant, kan ik echt geen thee of koffie drinken na het eten. Vind ik zoooo zonde van het geld!

3 likes

De kussenslopen, mosterd, wc papier en honger zeggen heb ik ook zo geleerd. En het meest nog dat oogcontact! Ik heb er nooit echt op gelet, maar ik heb echt moeite ermee en nu ik erover denk is vooral Mn moeder idd heel slecht erin en ben ik het niet gewend en moet ik mezelf ook dwingen. Ik word ook heel ongemakkelijk als mensen me recht in Mn ogen aankijken omdat Im dat vanuit huis totaal niet gewend ben.