Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Bij mij thuis was het altijd geen schoenen op tafel want dat brengt armoede…zal wel bijgeloof van vroeger zijn geweest

1 like

Mn ouders hebben me geleerd hen aan te spelen bij hun voornaam. Heb daar zelf echt een hekel aan, noem Mn moeder ook al jaren weer mam, maar Mn vader vindt het verschrikkelijk als ik hem pap(A)/(s) noem. Maar ik vind dat zo koud en afstandelijk om ze bij voornaam te noemen. Zou ik ook echt nooit bij Mn kinderen doen. Mensen vinden het ook altijd heel vreemd. En terecht.

4 likes

Ik had het juist andersom. Toen ik heel jong was en ik er achter kwam dat andere mensen mijn moeder geen ‘mam’ noemde, maar dat ze dus ook gewoon een naam had. Dat vond ik toen best gek :joy:

3 likes

Ik zei op vakantie altijd hun voornaam i.p.v. papa/mama, mijn ouders hebben me dat nooit geleerd en vonden dat ook maar niks. Bleef het elke vakantie opnieuw weer doen, echte vanaf dat ik 3 was ofzo. Dus toen vroeg mijn moeder een keer waarom ik dan hun namen zei. Deed ik dus omdat er zo veel kindjes waren en veel papa’s en mama’s dat ik het effectiever vond om ze bij hun naam te noemen zodat dan duidelijk was dat ik degene was die ze riep. Denk dat ik op de harde manier tot deze oplossing kwam, dat mijn roepen vaak niet beantwoord werd wanneer er veel andere kinderen en ouders waren op plekken haha.

21 likes
  • De was binnenstebuiten wassen
  • Pannen op tafel bij avondeten :stuck_out_tongue:
  • Niet met mes en vork eten als het niet per se nodig is (wel als ik buiten de deur eet hoor)
  • Altijd aan tafel eten
  • Alleen dingen kopen als ik iets echt nodig heb
  • Niet verzekeren wat je zelf kan betalen
  • Sowieso heel bewust met geld omgaan
  1. Sparen
  2. Geen geld uitgeven dat je niet hebt; lenen mag alleen voor een huis.
  3. Beneden opruimen voor je naar bed gaat. Dan kom je 's ochtends beneden in een opgeruimd huis. Wel zo fijn.
  4. Iedere zondag bed verschonen.
  5. Veel chips eten.
  6. Bijna al m’n kleren in de sale kopen.
  7. Dankjewel zeggen en mensen aankijken als ik tegen ze praat. Heb er zo’n graftakkenhekel aan als ik mensen in de supermarkt geen dankjewel hoor zeggen tegen de cassiere of hem/haar niet aankijken. Beetje manieren tonen is een kleine moeite hoor.
2 likes

Een goede gewoonte die mijn vriend van zijn ouders heeft meegekregen: eerst een glas water drinken, voor je iets anders drinkt. (Bij ons thuis was de regel dat je helemaal geen frisdrank mocht maar dat vind ik toch maar moeilijk vol te houden.)

3 likes

Wij zeggen altijd “doordeweeks geen chips” maar voor het vrijdagavond is, is er minstens een zak doorheen :upside_down_face:

1 like
  • Bord leegeten. Stamt denk ik uit de tijd dat ik en mijn broertje nog klein waren en alles vies vonden. Dan mochten we net zo lang aan tafel blijven zitten (of op de gang) tot het bord leeg was. Maar de regel “eet je bord leeg” is wel heel erg gebleven. Daarom schep ik nu vaak eerst een klein beetje op, zodat ik het sowieso op kan. Vervolgens schep ik een tweede of nog een derde keer op, haha. Ik ging een keer samen met een vriend eten en hij dacht dat dat blijkbaar alles was wat ik zou eten en toen schepte hij lekker de rest van de pan leeg op zijn bord :mad:
    Door die mentaliteit wil ik trouwens in een restaurant ook nooit dingen laten staan, ook al is het echt teveel. Ik merk dat ik een drang voel om het allemaal op te eten, maar sinds ik dit doorheb en besef dat het onzin is doe ik het wel minder.
  • Nooit de auto pakken. Alles wat op de fiets of lopend kan gebeurt fietsend of lopend. Ook als het rotweer is. We gingen ook altijd op de fiets naar onze vakantiebestemming (camping, 50 km verderop, maar vond ik toch wel heftig toen ik zes jaar was en dat hele eind moest fietsen :tired_face:’) Ben wel blij dat ik dat heb meegekregen.
  • Geen papiertjes of wat dan ook op straat gooien. Vind ik zelf ook vrij logisch.

Oja en altijd direct lichten uitdoen zodra je een ruimte verlaat en deuren achter je dicht doen, tegen eventuele tocht oid. Mijn vader had me als kind wijsgemaakt dat er anders een zeehondje doodging, elke keer als ik niet de deur dicht deed of licht uit. Dat bleef wel hangen :’):

14 likes

Mijn moeder gaat nooit boodschappen doen met de auto en neemt altijd alles mee op de fiets. Ik heb het wel een beetje overgenomen dat ik met mega zware boodschappentassen + dingen op de snelbinder naar huis ga fietsen. En terwijl flink vloeken omdat overal kramp krijg :roll_eyes:

@anon20093329 ik moest ook altijd op de gang zitten om mijn bord leeg te eten. Ik vind dat nu best gemeen dus soms plaag ik mijn ouders ermee dat ze dit deden.

Ik mis dit dus echt in mijn opvoeding. Anderen vinden het altijd maar vreemd dat ik overal de deuren open laat.

  • nooit op blote voeten wandelen thuis
  • vlees altijd wassen
  • je handtas nooit op de grond leggen. Maar altijd op een stoel of tafel.
1 like

Binnen altijd schoenen uit
Potten en pannen mee op tafel
Niet van mij thuis maar van men vriend: altijd een bodem water met schoonmaakmiddel in de wasbak laten zodat je huis goed ruikt

1 like

Jaa!!! Heerlijk om na je werk in een lekker geurend huis binnen te komen + mensen denken altijd dat ik net heel de vloer gedweild heb :ok_hand:t3:

4 likes

Ik hou van regel 5

1 like

Chanel zeepje in de kast leggen, dan ruiken al je kleren lekker.

Dure wijnglazen altijd met de hand afwassen.

Liever dingen doen met je geld dan producten kopen.

Ik heb in alle jaren dat ik bij mijn ouders nog NOOIT direct uit een fles of pak gedronken. Ik ben daar pas mee begonnen toen mijn vriend dat deed toen wij gingen samenwonen. Zou het overigens nu nog steeds niet doen bij m’n ouders.

4 likes

Ik doe nooit de deur achter me dicht, dat vinden veel mensen irritant/raar. Maar thuis lieten mijn ouders altijd de deuren open zodat de boel goed kon doortochten. In de zomer stond de voordeur de hele dag open bv. Maar wij woonden in de polder dus het was niet zo dat een voorbijganger zomaar naar binnen kon lopen.
Verder altijd aan tafel eten zonder tv/telefoon en met mes en vork eten.

1 like