Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Douchen met een douchemuts Op dagen dat ik Mn haren niet was heb ik ook meegekregen. Doe ik nog steeds want als mijn haar gewoon nat is wordt het echt vettig.

Like voor de toblerone.

  • Altijd mijn bed laten luchten nadat ik 's ochtends ben opgestaan
  • Grondig research doen voordat ik iets duurs koop
  • Zelf broodjes/koekjes/fruit meenemen als je een dagje weggaat naar bijvoorbeeld een pretpark
3 likes
  • Altijd bedanken als iemand anders voor je heeft gekookt (dacht dat dit normaal was, maar toch verrassend veel mensen tegengekomen die dit niet doen??)
  • Altijd iets meenemen als je voor het eerst bij iemand komt
  • Bijna nooit met pakjes/zakjes koken
  • Genoeg eten in huis hebben voor het geval dat er gasten komen
  • Na het opstaan meteen ramen open doen om alles te laten luchten

Verder krijg ik echt hoe ouder ik word steeds meer de opruim/schoonmaakdrang van mijn moeder, maar probeer dat wel een beetje los te laten want ik vind dat er wel gewoon geleefd moet worden in huis

  • Altijd zelf kamer opruimen. Ik had vriendinnetjes waarbij hun ouders hun kamer opruimde, kon daar echt niet met mijn hoofd bij.
  • Zaterdagochtend altijd glas warme melk en een roze koek (dit was tot mijn 10e geloof ik, maar hechtte ik altijd veel waarde aan)
  • Aan het eind van het schooljaar mocht ik altijd al mijn vriendinnetjes van de basisschool tussen de middag vragen om bij mij thuis pannenkoeken te eten! (En mijn zus ook, dus dat was altijd heel druk)
  • “Je behandelt een ander hoe je zelf ook behandeld wil worden” is me heel erg ingestampt
  • Zondag patatdag
  • Zaterdag makkelijk eten-dag. Iedereen mocht zelf verzinnen wat -ie wilde eten, als het maar makkelijk was.
  • Wel altijd aan tafel eten (behalve zaterdag)
5 likes
  • 's ochtends het huis luchten
  • altijd gezamenlijk aan tafel eten, tenzij het echt niet anders kon (geen tv aan)
  • goed tussen je tenen drogen na het douchen:P
  • borrel op vrijdagmiddag
  • afruimen na het eten (soms kwam ik vroeger bij gezinnen die alles voor de moeder lieten staan om op te ruimen-vind ik overkomen alsof het een slaaf is)
  • bed luchten ook in de ochtend.

ik vind het wel grappig om te lezen hoe mensen de meeste regels zo internaliseren, dat je het ook echt raar vind als mensen deze dingen niet doen omdat jij het wel zo geleerd hebt

Dit gebruikte mijn moeder juist altijd als dreigement! ‘Als jij je kamer niet opruimt doe ik het’. Ja dan wist ik natuurlijk zeker dat ze al mijn Belangrijke Dingen ging weggooien en mijn Geheime Dingen ging lezen
 Dat kon echt niet.

13 likes

Ohja hahaha, ach dat had ik toch niet :stuck_out_tongue:

Oh dit krijg ik ook steeds meer, juist die kleine dingetjes die ik van mijn moeder vroeger zoooo irritant vond haha.

2 likes

Mijn huis was vroeger echt een dierentuin als ik het vergelijk met alle regels hier :woman_shrugging:t2:
Wat ik wel heb meegekregen is om champignons te schillen want ze groeien op mest > goor.
Een gemakkelijke manier om je dekbed om te doen is door deze binnenste buiten te keren en via “binnen” de hoekjes vastpakken Ă©n de hoekjes van je deken. Vervolgens een beetje schudden en het zit top.
Verder vooral behulpzaam zijn naar anderen toe, als je denkt ergens te kunnen helpen dit aanbieden.

Edit: ik bedenk me nog wat!!
Op vakantie altijd zo veel mogelijk van de omgeving zien ipv op het strand / aan het zwembad luieren, dat kan thuis ook

Ik doe er zo’n zakkenklem op (heet dat zo? deze van de IKEA iig), en schuif die steeds een stukje naar beneden als mijn tandpasta begint op te raken. Thuis knipten we 'm altijd open inderdaad maar dit werkt eigenlijk veel beter want je kunt de tandpasta gewoon naar beneden schuiven en zoals gewoonlijk eruit knijpen. Pas op het laatst knip ik 'm open. Als je hem gelijk al open knipt dan heb ik altijd 1. veel meer tandpasta dan nodig op mijn borstel (omdat er van die klodders inzitten) en 2. de tandpasta droogt uit omdat ik 'm niet snel genoeg opgebruik (borstel maar twee keer per dag haha). Werkt ook op alle andere tubes!

4 likes
  • Wij zijn opgevoed om vooral oudere mensen dan ons aan te spreken met u. Merk vooral van leeftijdsgenoten dat dit niet standaard is.

  • Altijd genoeg eten voor gasten, iedereen kan ook blijven eten. Is er toch niet genoeg wordt er snel wat bijgekocht (al is dit heel onwaarschijnlijk :joy:)

  • We werden en worden als het moet (als we er zelfstandig niet konden komen) altijd overal heengebracht en opgehaald. Ouders van vriendjes en vriendinnetjes deden altijd zo moeilijk met dit soort dingen.

  • Met beleg voor op toastjes of brood ofzo altijd per beleg een ‘eigen mes’. Bij mijn vriend thuis hadden ze gewoon Ă©Ă©n mes voor alle beleg soorten :face_with_raised_eyebrow:. Ook wordt het toetje na het avondeten in hetzelfde bord gegeten plus met zelfde bestek. Lekker stukjes aardappel met vla


Elke dag de wc schoonmaken.

Na 12 uur 's avonds met je rug naar binnen lopen als je thuis komt. Zo laat je de kwade dingen buiten en neem je ze niet mee naar binnen

8 likes

Ben idd surinaams! :blush:

2 likes

Ik denk ook dat het gewoon tussen m’n oren zit, maar als ik die vieze vlekjes zie dan kan ik ze niet zomaar opsnijden

Zeker wel :frown:

Ik heb denk ongemerkt toch wel wat dingen overgenomen. Vond het vroeger altijd super irritant, maar doe het nu zelf ook


  • Zelf eten meenemen als je een dag weggaat. Ik doe dit zelf eigenlijk vooral als ik een tijdje onderweg ben en ik neem eigenlijk altijd iets te eten en te drinken mee in mijn tas.
  • Een voorraad eten aan leggen. Bij mijn ouders thuis zou je echt nog 3 weken kunnen overleven met een gezin met al het eten wat er in de kast/koelkast ligt. Zelf heb ik ook een koelkast die helemaal vol zit.
  • Mijn moeder is altijd erg zorgzaam en vraag 10000x aan iemand of ze echt niet nog wat eten/drinken willen. Ze laat ook nooit iemand wat opruimen want dat doet ze zelf wel. Thuis was ik er altijd op aan het haten, maar ik doe het zelf nu ook eigenlijk :flushed:
  • Wat lekker in huis halen als je bezoek verwacht. Mijn moeder haalt altijd taart/gebak/hapjes in huis als ze weet dat ik en mijn broer thuis komen.
2 likes
  • Avondeten altijd aan tafel (niet bij de tv bijv)
  • Spullen die onderaan de trap staan moet je meenemen naar boven, maar dat deden we uiteindelijk nooit
  • Na het eten je eigen bord naar de keuken brengen.
1 like

Zijn hier ook families die een grote gedekte eettafel hebben in de kamer maar eten aan een kleine eettafel in de keuken? Een paar vriendinnen van me hebben dat en ik vond dat altijd zoo apart.

1 like