Als ik het goed begrijp zijn het vooral functies die weinig of niks toevoegen, zoals de vele managers binnen een multinationale organisatie (te veel lagen), banen waarbij je een groot deel van de dag niets doet, banen waarbij je focust op zo’n klein onderdeel van het grote geheel dat je niks terug ziet van waarmee je je bezig houdt of hele oppervlakkige banen die niks aan de maatschappij toevoegen.
Vraag me dan af als je het 5 dagen in de koelkast bewaart of je het dan wel kan eten?
Vraag me af of je het uberhaubt wel kan eten haha
Ik vrees dat een behoorlijk deel van mijn werk onder “bullshitbaan” valt. Ik moet wekelijks het werk van een externe firma controleren die eigenlijk niet goed functioneert, maar daar heb ik tegelijkertijd weinig invloed op (ik heb geen positie waarin ik druk kan uitoefenen op de externe firma of de werking van de externe firma kan verbeteren). De controle zelf is wel nuttig, maar het neemt meer tijd in beslag dan nodig en er zit geen verbetering in, omdat het allemaal zo inefficiënt geregeld is. Een ander deel van mijn werk komt eigenlijk neer op collega’s controleren die zelf al moeten controleren of werk juist werd uitgevoerd door andere collega’s (ik controleer dus exact dezelfde dingen die al gecontroleerd worden door iemand die als voornaamste job heeft om de hele dag de uitvoering van andere collega’s te controleren) (zo klinkt het nog belachelijker, haha). Als je de persoon die de eerste controles uitvoert, niet vertrouwt, moet je imo iemand anders aannemen of die persoon beter opleiden; niet nóg iemand anders dezelfde controles laten uitvoeren .
En mijn mening: het is superfrustrerend.
Ik heb in december een meubel besteld waar ong. 6 weken levertijd op zat. Toen de deadline verliep heb ik zelf maar gemaild hoe het met mijn levering stond. Er waren problemen met de leverancier, ze zouden me op de hoogte houden. Ik heb denk ik een maand geleden nog maar een keer gemaild hoe de status nu was. Nee, ik zou echt op de hoogte gebracht worden. Is het vandaag eindelijk geleverd. Nu zie ik dat 1 onderdeel verpakt zit in een redelijk beschadigde doos en aan de verpakking aan de buiten en binnenkant is te zien dat het er al een keer uit is geweest. Oke kan, maar nu zitten de bijhorende schroeven er niet eens bij. Aan de ene kant denk ik ja boeien die schroeven, mijn vader heeft vast nog wel een paar. Aan de andere kant maakt deze hele gang van zaken mij chagrijnig. Is het stom om compensatie te vragen?
Ik besef me net dat een vriend van me binnenkort begint met dezelfde functie, bij dezelfde organisatie, als een van de mensen die aan woord komen in het programma over bullshitbanen
@Hinkje Ah vervelend zeg! Ik ben wel heel erg benieuwd naar in welke sector je werkt. En is deze baan studie-gerelateerd? Zie je het als iets tijdelijks? Komt het werk enigszins overeen met je verwachtingen voordat je aan deze baan begon?
@Violet_Hill Een bullshit bedrijf in de zin van dat het bedrijf niks toevoegt of dat hun product/dienst erg oppervlakkig/onnodig is? En hoe zie je jouw functie binnen het bedrijf? En heeft jouw visie op jouw bedrijf invloed op hoe je jouw werk ervaart? Ben je tevreden erover of hoop je snel een nieuwe baan te kunnen vinden?
Ik zal je een pm sturen.
Ik was er onmiddellijk terug aan begonnen ja uw bericht was mijn ‘schop-onder-mijn-kont’. Zit nu weer even neer, genieten hoe proper alles is. Ik heb nog een beetje werk maar morgen komt er weer een dag, op zich ben ik best tevreden van vandaag.
Hoe is het bij jou gegaan?
Haha, goedzo! Bij mij was het niet zo goed gegaan, maar heb onverwachts langer de tijd ervoor, dus dat scheelt een beetje. Maar ik ga dadelijk vroeg eten en dan daarna nog even 2 uurtjes mijn best doen.
Go go go
Ik vind dat je juist over je eigen misère grapjes moet kunnen en mogen maken. Lijkt mij een gezonder coping mechanisme dan jezelf alleen maar zielig vinden. Ik zou als ik jou was in eerste instantie ook wel even gepikeerd zijn geweest, maar het daarna gewoon grappig vinden dat ik er intrapte.
Ah dat vind ik echt heel sneu! Hopelijk vliegen de drie maanden voorbij en misschien kun je haarpillen slikken (geen idee of het werkt hoor). En misschien je kapsel opleuken met sjaaltjes of clipjes oid? Ik hoop dat je je snel minder verdrietig voelt!
En heel goed dat deze situatie je aan het nadenken zet + fijn dat je dit kan bespreken. Al is het natuurlijk vervelend dat er eerst zo iets moet gebeuren
Ik vind het ook wel een beetje te heftig voor een 1 april grap eerlijk gezegd
Maar over je eigen misère grappen maken is toch iets anders dan mensen die meeleven misleiden?
In mijn ogen is over je eigen misère grappen maken meer zoiets als “Goh, ik zal nog even een wijntje achterover slaan aangezien het zwanger worden toch op zich laat wachten he ?”.
Maar zeggen: “IVF duurt nog heel lang”, “onee toch niet grapjeeeee” is ronduit stom.
Mensen gaan vandaag toch ook niet appen: mijn kanker is terug, onee 1 april.
Die vriendin heet @Zaadjes toch niet laten geloven dat ze een ivf-traject in gaan terwijl dat niet zo is? Ze gaan dat daadwerkelijk doen, de 1 aprilgrap was alleen dat het pas over 5 jaar ging beginnen ipv sneller. Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Je begrijpt het goed, maar het is dan alsnog niet grappig? Voor vrouwen met een kinderwens is 5 jaar wachten echt de pure hel op aarde.
Blijkbaar vond die vriendin het wel grappig, en die gaat het traject in. Zoals ik al zei, ik zou in eerste instantie ook wel even gepikeerd zijn, maar ik vind de reacties hier wel een beetje overtrokken.
Maar dat was dus een grapje? Misschien niet een heel grappig grapje, maar ik zie niet in waarom die vriendin die “grap” niet zelf zou mogen maken over zichzelf? Dan kun je als degene die het appje krijgt denken “ik vond het niet grappig”, en klaar, lijkt me.
Ik schoot hiervan in de lach, die grofheid in combinatie met ‘onee’ is zo droog hahahaha. (en inderdaad wat zou dat een kutgrap zijn en kanker is helemaal niet grappig, wil ik nog even voor alle duidelijkheid zeggen)
Nouja, let’s agree to disagree dan!
Als ik het appje zou krijgen en al maanden zou meeleven en dit zou een grapje blijken te zijn, zou ik niet even gepikeerd zijn, maar toch minstens de hele dag even genoeg hebben van die persoon.
Verschil in opvatting, maar dat is prima!