Wat je even kwijt wil #55

Ja alleen schuld kwijtschelden ipv compenseren zou ik ook jammer vinden. Genoeg mensen die keihard hebben gewerkt naast hun studie om geen schuld te hebben, maar daardoor wel een minder gevuld sociaal leven hadden of studie vertraging opliepen. Maar ik heb niet zoveel hoop daarop eerlijk gezegd.

1 like

Ik was net bij de huisarts en het was zo gezellig haha. We hebben een kwartier zitten ouwehoeren en lachen en over het boek van Gordon gepraat? Heel random. Nu al zin in mijn volgende kwaaltje

34 likes

Ja ik vrees ook dat ze daar niets mee doen, want dan zou iedereen die tussen jaar X en X heeft gestudeerd gecompenseerd moeten worden en daar zal vast geen geld voor zijn. Ik hoop van harte dat de mensen die geen basisbeurs hebben gekregen op een of andere manier worden gecompenseerd, maar het zal wel niet zo veel voorstellen.

2 likes

Maar ik kan me niet voorstellen dat er (veel) mensen zijn die geen basisbeurs hebben gekregen Ć©n hun volledige schuld al hebben afbetaald? De basisbeurs is in 2015 afgeschaft, we zijn nu 6 jaar verder en de gemiddelde student doet er 4-6 jaar over om af te studeren. Het kan toch niet zijn dat mensen in of na 2015 zijn begonnen en hun volledige schuld Ć  tienduizenden euroā€™s nu al hebben afbetaald?

Ik moet aan mijn cursus maar zo geen zin in. De examenopdracht is ook een mondeling examen via teams. Dat is ook echt niet mijn sterkste kant. Ik wil gewoon een verslag schrijven

Die zijn er echt wel. Mijn ouders hebben veel bijgedragen, hele spaargeld er doorheen. Maar ik had ook klasgenoten die gewoon superhard werkten (3+ dagen per week naast een voltijd studie) om school te kunnen betalen. Ja, vaak wel studievertraging of geen sociaal leven of dikke stress erdoor. Maar die wilden geen studieschuld, wat ik kan begrijpen.

1 like

Ik ken ze wel, maar het zijn dan vooral mensen die met hun bachelor zijn begonnen in de tijd van de basisbeurs en na de afschaffing daarvan aan hun master. Dat is een totaal andere situatie dan die van mensen die al tijdens hun bachelor gedwongen zijn te lenen en tegen een enorme schuld aankijken, maar het komt wel voor. Er zijn natuurlijk ook mensen die een relatief lage schuld hebben omdat ze naast hun studie heel erg veel gewerkt hebben om maar zo weinig mogelijk te lenen, die profiteren er dan minder van als hun studieschuld wordt kwijtgescholden terwijl het leenstelsel hun studietijd wel enorm heeft beĆÆnvloed. Het is zoals @Nysmn ook zegt, ik had zelf maar een studieschuld van een paar duizend euro maar heb naast mijn studie vier dagen in de week gewerkt om het te kunnen betalen, ook omdat mijn ouders echt niet konden bijdragen. Aan de ene kant is dat een privilege, dat ik de tijd had om dat te kunnen doen, maar het had wel zo zijn weerslag op mijn studietijd.
Ach, uiteindelijk hoop ik dat er vooral een goede compensatieregeling komt voor de mensen die min of meer gedwongen enorme schulden op hebben moeten bouwen, dat vind ik echt belachelijk en ik ben heel blij dat het leenstelsel af wordt geschaft. Ik zou het waarderen als er ook aan mensen zoals ik gedacht wordt, maar als dat niet zo is of niet gaat of wat dan ook, dan is dat zo en kan ik daar mee leven.

Ik vind dit wel een zure gedachtegang

Zo kun je bij alles wel gaan denken ā€˜ja ik had dit ook niet dus dan wil ik dat zij dat ook niet krijgenā€™

14 likes

Ik zeg niet dat er geen mensen zijn die geen studieschuld hebben. Ik zeg dat er (denk ik) geen mensen zijn die na 2015 zijn begonnen en nu al hun grote studieschuld hebben afbetaald. Wezenlijk verschil!

@Baymax maar het gaat ook niet om die extra bedragen die mensen verkrijgen door of te werken of door te lenen. Jij hebt (maak ik uit je posts op) nog een basisbeurs ontvangen, dat is totaal tussen de 11.000 en 16.000 euro, afhankelijk van wanneer je precies bent begonnen. Dat bedrag heb je dus niet hoeven lenen, want dat heb je gekregen. De mensen die na de basisbeurs zijn begonnen hebben dat ook nog eens er bovenop moeten lenen. Mij lijkt het eerlijk dat dat bedrag gecompenseerd wordt, daarmee worden ze gelijk gesteld aan de mensen die het wel hebben ontvangen. Al het geld wat daar buitenom wel of niet is geleend is ieders eigen zaak.

1 like

Is iets wat veel nederlanders doen. Van die mensen die zeggen " Ja die en die krijgen allemaal subsidies en een voedselbank pakket en kleren van het leger des heils en ik nieeet :sob:"

4 likes

Ik kreeg net een handgeschreven kaartje van mijn uitzendbureau met felicitaties voor mijn nieuwe baan. Geen idee of dit gebruikelijk is, maar vond het wel erg leuk :smiley:

16 likes

Het lijkt mij absoluut ook eerlijk dat mensen gecompenseerd worden voor de bedragen die ze hadden gekregen als ze een basisbeurs zouden hebben ontvangen. Ik heb de eerste drie jaar van mijn studie een basisbeurs gekregen, daar ben ik heel dankbaar voor want zonder had ik veel meer moeten lenen dan ik uiteindelijk heb gedaan. De laatste twee jaar van mijn studie vielen binnen het leenstelsel en kreeg ik geen basisbeurs meer, dus ik heb het ook niet over geld dat daarbuiten wel of niet geleend zou zijn, want ik heb enkel tijdens die laatste twee jaar geleend. Dat was niet nodig geweest als ik toen nog een basisbeurs had gekregen.
Maar goed, ik denk niet dat we het eens gaan worden dus ik laat het hierbij. Even goede vrienden :slight_smile:

Maar stel je voor je dat je zelf iets te kort komt?

2 likes

Vergeet ook niet dat defensie ook om cyber security gaat. En het lijkt mij dat dat in deze tijd ook juist iets goeds is om in te investeren

5 likes

Maar je begrijpt toch wel dat er ook mensen zijn die 4, 5, of 6 jaar hebben moeten lenen. Het lijkt mij eerlijk als die dan ook voor bijvoorbeeld 3 jaar aan basisbeurs gecompenseerd krijgen. Dan staan ze qua ontvangen bedragen precies gelijk aan wat jij hebt ontvangen, ik snap niet hoe je het daar niet mee eens kan zijn? Dat is toch het meest eerlijke?

3 likes

Vanavond heb ik een uitje met mijn werk en ik ga met het ov terug zodat ik wat kan drinken. Ben benieuwd morgen ochtend als de kinderen om 7 uur wakker zijn :stuck_out_tongue_winking_eye:. Heb morgen ook personal training dus teveel drinken is sowieso niet mijn plan.

Spannender wordt het niet

4 likes

2 blikjes energydrank was geen goed idee deze ochtend.

1 like

Dat begrijp ik zeker. Dat ik het niet eens ben met dat mensen bijvoorbeeld 3 jaar aan basisbeurs gecompenseerd krijgen heb ik nooit beweerd, sorry maar ik vind het niet prettig dat je woorden in mijn mond legt die ik nooit heb gezegd. Als dat de manier van compenseren wordt, lijkt me dat een hele goede en hele eerlijke optie en ben ik het daar helemaal mee eens, maar volgens mij is er nog helemaal niks duidelijk over of er Ć¼berhaupt compensatie gaat komen en welke vorm die dan aan zal nemen en is er geen enkele reden om aan te nemen dat het deze vorm aan zal nemen. Ik ben erg benieuwd wat er bedacht wordt en zoals ik al meerdere keren gezegd heb, hoop ik dat mensen die veel hebben moeten lenen, goed gecompenseerd worden. De beste optie is de optie waarvan de meeste mensen het meeste profijt hebben, dus ik hoop dat daarvoor gekozen wordt.

Ik had net koffie gezet en siroop erin gegooid. En het was Zo. Vies. Alsof mijn apparaat heel smerig was. Dus ik dat ding helemaal schoonmaken.

Kom ik er net achter dat ik er ciderazijn in had gedaan, ipv hazelnootsiroop. :joy:

63 likes

Gvd ik ben voor mijn werk onderweg naar iets formeels, eet ik een broodje met zongedroogde tomaat en alll die olie overal op mijn jurk. :triumph::rage::face_with_symbols_over_mouth: