De motie om het leenstelsel af te schaffen is aangenomen
Zó tekenend deze kop. Ik ben benieuwd of er ook compensatie komt voor de generatie die nu als enige een veel hogere schuld heeft moeten aangaan.
Ik ook! Dat hoop ik in ieder geval wel, want dat was het eerste waar ik aan dacht. Vind het trouwens wel opvallend dat er 300 (of 500?) miljoen extra naar defensie gaat. Why?? Had dat geld gebruikt om misschien de schulden van studenten die gebruik hebben gemaakt van het leenstelsel kwijt te schelden/gedeeltelijk af te betalen.
Zeker zo’n lullig kortingsbonnetje voor een vervolgstudie die je dan pas 5 jaar na afstuderen mag inzetten Wat niemand doet natuurlijk, de meeste mensen studeren meteen door als ze door willen studeren
Heb het idee dat het zaterdag is, was daardoor bijna vergeten de vuilnisbak aan de straat te zetten
Ik voel me zo kut ineens, heb dat lang niet meer gehad. Bijna niet geslapen omdat ik ergens zo’n pijn heb en straks afscheid nemen van mijn allereerste autootje ik krijg er een super mooie voor terug, maar het voelt kutter dan ik dacht haha. En hopelijk slaat mn kuurtje snel aan
Soms heb ik t idee dat ik pre corona op t randje van gek zat en nu na anderhalf jaar niks en vies virus ik over t randje ben gegaan. Functioneer nog maar ben echt niet meer normaal.
Succes! Heb jij nu al examen?
Omdat defensie ook met gigantische tekorten en oud materieel zit. Ook daar is jarenlang bezuinigd. Eens hoor, dat er geld moet gaan naar de generatie met studieschulden (ben er zelf ook 1 van), maar ik vind niet dat we dat weg kunnen halen bij defensie.
Zit wat in hoor! Mijn persoonlijke prioriteit ligt gewoon niet zo bij defensie, maar daar gaat het nu natuurlijk niet om. Ik ben wel blij dat de motie is aangenomen. De motie ter compensatie van DENK is overigens niet aangenomen.
Ik reageerde natuurlijk maar op een klein deel van je bericht, maar ik ben wel super benieuwd wat er van de motie terecht gaat komen. Want als nieuwe studenten geen schuld op gaan bouwen dat trekt het wel behoorlijk scheef met onze generatie (volgens mij ben jij even oud haha). Hoop echt dat het een keer gaat veranderen
Verkocht omdat ik nu een huis met ligbad heb dus werking myself up on the bad ladder
Ik ben bang dat het weer een waardeloos compensatiesysteem wordt, als een bepaalde groep überhaupt gecompenseerd gaat worden. Of weer nietszeggende voucherverstrekking zodat je tig jaar naar dato korting krijgt op een studie waarvoor je sowieso geacht wordt het instellingstarief te betalen.
Beter trekken ze gewoon enkele ruggen van je studieschuld af.
Nee ik ben 16 en 51!!!
Omdat we in 2024 2% van ons BBP aan defensie moeten besteden om aan de NAVO-norm te voldoen en we daar nog niet eens bij in de buurt komen. Ook op defensie is de afgelopen jaren enorm bezuinigd, zelfs zo erg dat er in 2015 bij trainingen niet echt geschoten werd en soldaten maar ‘pang pang’ moesten roepen, dat kan echt niet.
Oh en het kwijtschelden van schulden vind ik ook geen goede optie eigenlijk, nogal lullig voor studenten (zoals ik) die ook bij hebben moeten lenen maar hun schuld wel al af hebben betaald. Nu had ik ook geen hele hoge studieschuld en heb ik alleen tijdens mijn master bijgeleend, dus absoluut niet te vergelijken, maar ik heb wel een achterstand op mijn cv omdat ik naast mijn studie 25-30 uur werkte om geld te verdienen en mijn studie te betalen in plaats van iets studiegerelateerds te doen.
Je noemt het terloops alsof het iets heel kleins is, maar het betekent een verschil in schuld van tienduizenden euro’s. Ik vind dat nogal wat.
Een mooie compensatie lijkt mij om de studieschuld die mensen extra hebben moeten opbouwen omdat ze geen basisbeurs kregen, kwijt te schelden. Dus dat is dan 3 of 4 jaar à €290 per maand. 3x12x€290 of 4x12x€290.
Dat vind ik ook absoluut heel wat en ik ben zeker voor het kwijtschelden van de basisbeurs voor mensen die hun hele studie hebben moeten lenen, sorry dat ik dat niet duidelijker op heb geschreven. Ik zou het alleen jammer vinden als dat de enige compensatie is, omdat daarbij dan voorbij wordt gegaan aan mensen die hun studieschuld wel al hebben afbetaald. Ook zij hebben geld moeten lenen wat ze als basisbeurs zouden hebben gekregen als ze een of twee jaar ouder waren geweest, of dat bij elkaar nou duizenden of tienduizenden euro’s is.
Als het uiteindelijk ‘alleen’ kwijtschelden wordt dan ben ik ontzettend blij voor de mensen die gedwongen heel veel moeten hebben lenen en kan ik er prima mee leven dat ik niks krijg hoor, ik begrijp dat hun leed enorm veel groter is dan dat van mij en ik vind ook zeker dat ze daarvoor gecompenseerd moeten worden. Een ideale oplossing bestaat ook gewoon niet, dus uiteindelijk moet gekozen worden voor de oplossing waar de meeste mensen het meeste profijt van hebben.
Ik ben begonnen met studeren met de basisbeurs maar heb nog steeds geen diploma en intussen wel een schuld van bijna 50k dus ik ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan
Ik zou zeggen, als ze al compenseren, enkel voor de gemiste jaren aan basisbeurs (4 jaar totaal wss). Maar ik verwacht eigenlijk minder.
Ik zou al superblij zijn met elke cent, maar ik verwacht eigenlijk niks want ik had al lang en breed een diploma kunnen hebben