Wat je even kwijt wil #54

Denk dat ze sowieso ze bij supermarkten nog wel een lesje over bepaalde zaken kunnen gebruiken om de inclusiviteit te vergroten.

Denk dat bijna elk bedrijf dat wel kan gebruiken

7 likes

Ja dit viel mij ook op. Ik hoop maar dat hij bedoelt dat deze persoon ook al nagellak droeg in de tijd dat ze nog male-presenting was.

1 like

Misschien maar ik vind bedrijfsleiders van supermarkten vaak wel er negatief bovenuit springen op basis van een ervaring in de privésfeer en bepaalde discussies op een verjaardag. :joy:

1 like

Is dat de Overcurl of de diorshow?

Diorshow iconic overcurl! En dan de gewone, niet de waterproof! Na een week gebruik vind ik m het fijnst (heb ik bij elke mascara, in het begin vind ik ze te nat). Ik kom elke keer weer terug bij deze, zit op tube 100 denk ik inmiddels.

4 likes

Ik ben benieuwd: als je valt of je raakt iets kwijt/wordt bestolen, krijg je dan ook als eerste te horen “Waarom heb je dan ook niet opgelet?” . Mijn zus was pas hard gevallen, had pijn en mijn vader appt als eerste terug “ja fietsen is ook opletten he”.

Het erge vind ik, bij milde situaties, niet als hij pijn heeft, dat ik ook zo kan reageren op mijn vriend of zus. Laat hij of zij onhandig iets vallen en iets is helemaal vies, dan is mijn eerste reactie ongeveer ook “had je echt niet door dat blabla?”. Ik heb het door dat ik het doe/zeg, maar het is lastig om er van af te komen omdat ik ook daadwerkelijk als eerste dĂ©nk van wat doe je onhandig.
Ik moet echt in gedachten hebben en houden dat het niet leuk is om zo aangesproken te worden en dat als eerste te horen. Maar als er al 30+ jaar zo tegen je gesproken wordt, is het lastig te veranderen.
Al ben ik mij in ieder geval bewust van de onaardigheid en negativiteit. Mijn vader kun je erop aanspreken en dan krijg je een “ja maar het is toch ook onhandig van je?”. Spreek jij je ouders erop aan en wat zeggen ze dan?

Sorry heel verhaal over mezelf, maar ik ben benieuwd of jij zelf ook zo een beetje bent/denkt en je daar bewust van bent.

2 likes

Dit is toch gewoon best normaal (voor de meeste van ons)? Tenminste, ik mocht ook spelen met wat ik wilde, alleen hield ik toevallig ook heel erg van poppen en roze, maar dat is mij nooit echt opgelegd. Droeg neutrale kleuren, maar ook wel eens blauw. Droeg jurkjes en laarsjes, maar ook spijkerbroeken en sneakers. Ik zat op dansen waar 98% meisje was, maar hield ook van hutten bouwen en in bomen klimmen en dat was prima. Vond het daarnaast geweldig om samen naar een voetbalwedstrijd te gaan en dat vond m’n vader alleen maar leuk. Deze opvoeding zag en zie ik juist om mij heen ook alleen maar eigenlijk? Ik zou zelf ook willen dat mijn (hopelijk toekomstige) kinderen het idee krijgen dat ze mogen zijn en spelen met wie of wat zij willen. En of mijn zoon nou een prinsessenjurk aan wil of verkleed wil als ridder zou mij echt niet uitmaken. Maar niemand die eigenlijk sprak of spreekt over (gender) neutrale opvoeding. Bij genderneutraal denk ik eigenlijk eerder aan iemand die standaard zegt ‘mijn kind’ ipv mijn zoon of dochter en die dan hen (oid) zegt ipv hem of haar. Persoonlijk zou ik dat niet zo snel uit mezelf doen, eigenlijk. Ik ben een vrouw en wil ook graag als zij/haar aangesproken worden. Maar als mijn kind (of iemand anders) wel anders aangesproken wil worden zou ik dat natuurlijk accepteren en volgen.

5 likes

Misschien is het voor een meisje nog makkelijker dan voor een jongen. Ik weet dat mijn broertje (maar dit is al wel 30 jaar) heel graag ‘kleren met kleurtjes’ wilde. En dat mijn moeder echt moeite moest doen om iets te vinden voor hem. Net als dat hij graag een staartje wilde als kleuter. Mijn ouders maakte dat helemaal niet uit maar ze hebben hem wel voorzichtig uitgelegd dat andere kinderen misschien om zijn knipje konden lachen. Interesseerde hem niks dus dat knipje kwam er gewoon. En ik hoorde laatst nog van een vriendin dat haar man werd aangesproken omdat hun zoontje nagellak droeg. Dus ik denk dat 'jongens-achtig’gedrag voor meisjes echt meer geaccepteerd is dan anders om. En dat het nog veel in onbewust opmerking zit als: wat ben jij een mooi meisje/stoere jongen. Maar het lijkt er wel op dat in een deel van de samenleving het veranderd. Maar er is ook een hele groep die daar nog niks van moet weten helaas.

13 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat je echt onderschat hoeveel mensen nog heel strikt in meisjes- en jongensdingen denken en die hun kinderen daar ook mee opvoeden. Je geeft aan dat het je niks zou uitmaken als je zoon een prinsessenjurk aan zou willen, maar ik ken zo al zeker tien mensen voor wie dat echt een enorme nachtmerrie zou zijn. Voor hen is de manier van opvoeden zoals jij beschrijft echt al genderneutraal opvoeden, of in ieder geval met een flink mindere focus op gender dan zij zelf hebben.
Er zijn gelukkig ook steeds meer mensen die dat starre denken en in hokjes stoppen van kinderen zien voor wat het is, namelijk pure onzin, maar het komt echt nog veel voor, helaas. Vanuit een wat progressievere bubbel is dat soms lastig voor te stellen, maar voor veel mensen is het nog steeds de waarheid.

9 likes

& @Baymax ja, ik denk dat ik dan in een bubbel zit die op dit gebied dan misschien wat ‘verder’ is. Mijn vriend speelde vroeger ook met barbies en dat was ook okĂ©, maar kan mij idd voorstellen dat dat bij sommige mensen echt niet okĂ© is en dat het met name bij jongens meer een ding is dan bij meisjes en dat de maatschappij wel nog veel ingericht op jongens vs meisjes. Zie al wel wat meer verschuiving gelukkig, maar voor bv speelgoed zijn er duidelijke ‘gender afdelingen’ en daar gaat het denk ik al fout. Zet gewoon neer ‘poppen’ ipv ‘meisjes’. Ik kan mij voorstellen dat kinderen dan helemaal opgroeien met het idee dat bv poppen alleen voor meisjes zijn, vooral als je ouders dat ook zo vinden.

4 likes

Ik snapte dan weer niet dat Famke Louise voorbij kwam met “Famke gaat kind genderneutraal opvoeden” en dan in een ander item “We gaan nog een genderreveal doen”. Eh

3 likes

Mijn droom is om een genderreveal te doen met paars of groen of geel als kleur, en dan valt er tijdens le moment suprĂȘme een banner naar beneden met de tekst GENDER IS A SOCIAL CONSTRUCT.

Maar ik denk niet dat ze dat bedoelde

39 likes

Ik lig nog steeds in bed omdat ik megaduizelig ben. Geen idee waardoor

Bedoel je Famke Louise?

2 likes

Hehe ja
Damn

2 likes

Ja PRECIES wat jij omschrijft. Ik antwoord later ff uitgebreider want heb haast maar echt exact!

1 like

@Luipaard Haha ja het was echt intens! De spierpijn valt me nog mee gelukkig, ik voel wel dat ze flink gebruikt zijn maar heb er niet echt last van. En de date was gewoon met mijn vriend dus dat is altijd leuk :smiley: weer eens wat anders dan iets drinken in de stad/filmpje kijken, dus had dit als verrassingsdate geboekt.

1 like

Ik heb een collega die bij de belastingdienst heeft gewerkt en vond het fijn dat hij daarom op feestjes altijd wat te vertellen had, want iedereen doet belastingaangifte. Haha, ja Gerard, belastingaangifte, altijd een goed verhaal voor op feesten en partijen!

28 likes

Ik heb gisteren voor het eerst op mijn nichtje van 1 gepast en het was helemaal leuk. Maar ik heb panisch naar de babyfoon gekeken, want ik was bang dat ze zou stoppen met ademen. Chill was anders. Maar we hebben - tot het naar bed gaan - een heerlijke avond gehad en ik ken ‘Woezel en Pip zijn de allerbeste vriendjes’ uit mijn hoofd.

14 likes