Iemand ervaring met een ouder die rond zijn/haar 55e een studie is gaan volgen voor een carriereswitch? Ik weet dat mijn vader niet heel blij meer wordt van zijn werk, maar hij weet niet zo goed wat hij dan wel wil en het probleem is ook een beetje dat hij mbo heeft gedaan en destijds daarmee een hele goede baan kon krijgen, waardoor hij nu op de 7/8k per maand zit. Als hij met wat hij heeft gedaan aan opleiding iets anders doet, gaat hij er echt meer dan de helft op achteruit. Heb wel eens gevraagd waarom hij dan geen deeltijdstudie gaat doen, maar hij weet niet zo goed wat. Plus dat als hij dat heeft afgerond hij nog maar een paar jaar hoeft tot aan zijn pensioen. Soms denk ik wel van ja, jij en mama gaan verhuizen naar een kleiner en goedkoper huis, dan kun je waarschijnlijk ook wel met minder loon (hij wil ook echt wel inleveren, maar ook weer niet meer dan de helft) en het is dan maar voor een paar jaar. Liever een aantal jaar iets leuks voor een lager loon dan nog 10 jaar dit
Is 8 uur slapen ook al uitslapen? Dan slaap ik elke dag uit #team9uurslapen
persoonlijk, voor mij wel
Het klinkt alsof hij vooral klaar is met zijn huidige werk en niet perse heel enthousiast wordt van het idee weer te gaan studeren. Met zijn inkomsten zijn er waarschijnlijk ook andere opties waardoor hij op korte termijn misschien wel zou kunnen stoppen met werken. Bijvoorbeeld het huis verkopen en kleiner gaan wonen (misschien wel zonder hypotheek en nog overwaarde over?). Als hij dan nog twee jaar doorwerkt heeft hij misschien wel genoeg buffer opgebouwd om tot zijn pensioen te overbruggen. Wanneer je geen hypotheek hebt en verder geen enorme luxe vakanties, autoâs etcetera hoeft, dan kan je met 20.000 per jaar een heel eind komen. Met zijn inkomen kan hij dan met een jaar werken 40.000 opzij zetten zodat hij twee jaar eerder kan stoppen.
Kan natuurlijk niet in je ouders portemonnee kijken, maar wellicht een alternatiefâŠ
Mijn moeder heeft dit gedaan, maar dan op haar 45e. Viel haar wel zwaar omdat leren op oudere leeftijd lastiger is. Dat wordt al snel onderschat. Hoeveel jaar zou hij uiteindelijk met die nieuwe opleiding nog aan de slag gaan? Want werk wat al niet zo leuk is + daarnaast een deeltijd studie volgen x aantal jaar zal ook niet per se leuk zijn maar vooral zwaar.
Lastige situatie. Zeker gezien hij na de opleiding mbt zân leeftijd al richting eind 50 zit. Kan hij na de nieuwe opleiding nog wel ergens passend werk krijgen? Werkgevers staat nooit echt te springen om mensen op leeftijd een baan aan te bieden. Is het niet mogelijk om minder te werken, waardoor hij meer tijd heeft om bijvoorbeeld een hobby uit te oefenen? Is ook een manier om jezelf op te laden. Ik hoop dat je vader een mooie beslissing kan maken.
Of minder dagen gaan werken als hij het werk niet zo leuk meer vindt? Dan heeft hij meer tijd voor hobbyâs en levert ie wel wat salaris in maar niet heel veel.
Mijn moeder heeft dit gedaan maar die kwam niet van een baan met een goed salaris dus dan is de afweging ook anders denk ik. Ze heeft zich laten omscholen tot docent, wat een goede sector is omdat er tekorten zijn. Daarvoor had ze wel veel moeite om een baan te vinden mede vanwege haar leeftijd.
Naast je baan een studie doen is wel zwaar dus je moet wel echt gemotiveerd zijn. Heeft je vader een sector/specifieke opleiding waar hij enthousiast van wordt?
Heeft iemand ooit van Klein-Kuttingen gehoord?
âOnder aan de stam van een imposante eik vind je na goed zoeken Grenspaal 12, officieel het zuidelijkste punt van Nederland. Het paaltje staat vlakbij Klein-Kuttingen, de zuidelijkste plaats van ons land. Ook goed zoeken, want alleen een straatnaambordje verwijst ernaar.â
Ik kijk een documentaire over het wereldkampioenschap Rubikâs cube en er is ook een categorie geblinddoekt?? Echt wild, hoe kan dat nou weer.
Ik kan zoân ding niet eens oplossen als ik het kan zien.
Jazeker want toen ik in de brugklas zat gingen we daar in de buurt op schoolreisje en toen zagen we dat plaatsbord en daar hebben we de rest van de dag de slappe lach om gehad
Zou ik nog steeds doen tbh
Vandaag mijn laatste vrije dag voor ik morgen begin met werken. Schijt nu al 7 kleuren van de zenuwenâŠ
Mijn vriend is even een paar uur naar zijn ouders, heerlijk even rust aan mijn hoofd.
En @Ophelia @Sundance @Broodrooster @Meave Dankje voor jullie reacties! Ja hij weet geloof ik ook al niet goed wat hij dan wel wil doen of leuk vindt. Dat is ook het lastige. En studeren naast een baan is inderdaad zwaar en een paar jaar voor je pensioen nog wat anders is natuurlijk ook niet makkelijk. Ze gaan dus wel kleiner wonen en hun huidige woning heeft geloof ik best wel wat overwaarde. Mijn moeder riep al dat als er wat met ze gebeurt wij er warmpjes bijzitten (wil ik echt nog niet aan denken ), maar dan denk ik dat minder uren misschien wel een optie zou zijn. Ga het eens tegen hem zeggen!
Minder uren werken/met deeltijd pensioen gaan zou denk ik wel de moeite waard zijn om te bekijken als opties. Want voor een studie, en zeker op latere leeftijd, moet je wel erg gemotiveerd zijn om te laten slagen. En dan inderdaad ook nog een baan zien te vinden⊠zoals ik het lees met kleiner wonen en overwaarde van de huidige woning zal er per maand ook minder geld nodig zijn. Misschien ook de moeite waard eens uit te rekenen wat er dan per maand nodig is plus wat extra, en dan uitrekening hoeveel hij daar nog voor zou moeten werken.
Wil hij totaal iets anders doen, of wel iets in het verlengde van wat hij nu doet?
Want anders miet hij waarschijnlijk gewoon weer op 0 beginnen wegends gebrek aan relevante ervaring en zal het verschil in salaris flink / ruim meer dan de helft zijn
Vandaag mân laatste vakantiedag voordat ik aan mân eerste âvolwassen baanâ begin. Heb echt dubbele gevoelens. Aan de ene kant zin om lekker te gaan verdienen en te kunnen sparen, ervaring op te doen etc. Aan de andere kant zenuwachtig en veel last van imposter syndrome.
he ik ook! niet mân eerste volwassen baan maar wel een spannende nieuwe kantoorbaan met veel verantwoordelijkheden. en ik zit al sinds eind september werkloos thuis dus het is zoân overgang opeens.
wat voor werk ga je doen?
Mijn moeder moet jaarlijks voor haar werk een paar weken studie volgen + examen maken en ze is altijd erg blij als het klaar is. Ze vind zelf dat ze jaren terug een veel betere concentratie boog had
Zijn er niet nog andere dingen die je vader kan doen behalve een studie? Zoals minder werken, een hobby als hij dat nog niet heeft. Enige is dan wel nog een paar jaar bikkelen in deze baan maar minder werken zou al schelen