Hahha ja wou ik ook vragen, weet het nog steeds niet
Als 14 jarige opgetreden op Letâs Talk About Sex van Salt-n-Pepa.
Huh? Maar ze hebben die Michael P toch 28 jaar en tbs gevraagd omdat hij anders misschien na 30 jaar vrij komt, en nu waarschijnlijk voor altijd vast blijft zitten? Kan iemand uitleggen hoe dat zit dan?
Omdat ze TBS steeds kunnen verlengen
Edit: de combi levenslang en tbs kan niet, want dan is tbs niet nodig omdat hij toch niet terug in de maatschappij hoeft te komen
Ja vroeg ik me dus ook af! Heb nog steeds geen antwoord gekregen waar ik 100% tevreden mee ben
Levenslang doen ze niet, ook al komt hij dan in principe niet meer vrij, dan wordt hij niet behandeld. Ik heb er niet genoeg verstand van om te weten of bij gekwalificeerde doodslag ĂŒberhaupt levenslang geeist kan worden.
De eis is dus tbs omdat hij dan behandeld wordt en hij daaruit pas vrij kan komen als hij helemaal in orde is (en bij hem is dus de kans dat dat niet meer goedkomt en dat hij dus de rest van zn leven in tbs zit) + 28 jaar ipv 30 omdat ze er 2 jaar afgetrokken hebben wegens licht verminderde toerekeningsvatbaarheid.
(Dit heb ik begrepen uit nieuwsberichten en gesprekken met mensen die er meer verstand van hebben dan ik, maar ik ben dus geen expert dus als ik het fout heb hoor ik dat graag van iemand)
@anon98052296 en @MeLama ik probeer het ff opnieuw want ik was te snel met mn antwoord
Als je tbs opgelegd krijgt dan kunnen ze dat steeds een aantal jaar verlengen, in dit geval is het tbs met dwangverpleging dus zit hij vast in een gesloten inrichting. Het zou dus zijn leven lang verlengd kunnen worden als zr dat nodig achten.
Als je levenslang krijgt dan mag je niet ook tbs opleggen, omdat tbs gericht is op hulp bieden em behandelen zodat je weer terug de maatschappij in kan na behandeling.
Bij en levenslange gevangenisstraf wordt na 25 jaar getoetst of je evt toch eerder vrij kan komen. Omdat iedereen recht heeft op het uitzicht op vrijdheid. Aangezien er geen tbs bij kan worden gegeven zou hij in theorie na 25 jaar buiten kunnen komen zonder behandeling te hebben gehad. Ben een beetje moe dus hopelijk nu duidelijker haha
Ja waar bij mij het ding zit. Hij krijgt geen 30 jaar omdat hij dan na 25 jaar KAN vrijkomen. Maar na die tbs KAN hij ook gewoon vrijkomen. Of ze het doen is een tweede, maar dat geldt toch voor allebei de kanten? Dat tbs en levenslang niet samenkan weet ik wel en ik denk ook dat hij baat heeft bij tbs maar ik vond de omschrijving gewoon zo vaag?
Ik denk dat het hem meer zit in dat hij na 25 jaar buiten kan komen zĂłnder behandeling
Ja ik kan dat niet zo goed uitleggen maar ik vond het verhaal van @Sensatie wel heel duidelijk! Begrijp je dat beter?
Ja dat is waar, maar zo werd het dus niet verwoord in de nieuwsbronnen waar ik het las
Ik moet het loslaten, maar ik erger me soms aan hoe incompleet het nieuws is. Als ik er aan twijfel of er vraagtekens bij heb dan zullen vast een heleboel andere mensen dat ook hebben.
Oh en ja ik vind dat dus slecht want ik vind wel dat nieuwswebsites hun lezers goede en complete informatie moeten bieden en niet met halve nieuwsberichten moeten komen. Gr moraalridder
Ja het is ook wat onduidelijk of onvolledig soms (vaak?), maar soms draait het om de sensatie he
Hahah mooi, daar houden we het bij
Duidelijker, maar hier weer ook gezegd dat in Nederland levenslang echt levenslang is, maar later weer dat je na 25 jaar vrij kan komen. Daar zit bij mij de verwarring, of zijn levenslang en 30 jaar twee verschillende straffen en zou Michael P niet levenslang kunnen krijgen naar aanleiding van deze daad?
Dat is ook precies wat ik niet snap!
Hahahaha op zomerkamp heb ik een keer geplaybackt op Too Close van Next (en gecoverd door Blue) en ik hoorde daar laatst eens een keer echt de lyrics van. Het gaat gewoon over een gast die een stijve krijgt tijdens het dansen met een meisje . Die gast begint al met âyouâre dancing like youâre nakedâ en âalmost like weâre sexingâ en âI know you can tell Iâm excitedâ
En dan zingt een meisje: Step back, youâre dancing kinda close, I feel a little poke coming through on you.
A LITTLE POKE. A. LITTLE. POKE.
Hahah ik zong Sex Bomb ook altijd luidkeels mee als kind, misschien een beetje gek
In Nederland word je bij een levenslange straf sinds 2017 na uiterlijk 27 jaar herbeoordeeld. Dit betekend niet dat je zomaar de gevangenis uit mag lopen.
Als het doodslag was kan hij geen levenslang krijgen.
Levenslang is in Nederland echt levenslang. Het Europese hof vond het echter in strijd met de mensenrechten dat je geen reële kans op vrijlating hebt. De gratie-mogelijkheid is sinds de jaren '80 één keer gebruikt (voor iemand die terminaal was) en dat vonden ze geen reële kans. Nieuw beleid is dat er na 25 jaar gekeken of herintegratie mogelijk is. Als dat zo is starten ze met een herintegratietraject en wordt er na 27 jaar gekeken of gratie verleend wordt. Hoe dit in de praktijk vorm gaat krijgen is moeilijk te zeggen. Er zitten op dit moment 40 mensen een levenslange gevangenisstraf uit, dus het is afwachten of het nieuwe beleid ervoor gaat zorgen dat deze mensen vrij komen.
Over Micheal P weet ik niet veel, maar ik heb hier voorbij zien komen dat OM uitgaat van doodslag en niet van moord. Op doodslag staat geen levenslang. Je kan een tijdelijke of levenslange straf krijgen. 30 jaar is de hoogste tijdelijke straf.
Er wordt hier trouwens gesproken alsof er al een uitspraak is, maar het gaat dit om de strafeis van het OM. Er is nog geen uitspraak van de rechter.