Open vraag. Mijn vriend (5 jaar samen) is sinds heel kort begonnen met roken, iets waar hij eerst tegen was maar inmiddels dus niet meer - wellicht is hij beïnvloed door collega’s (maakt verder niet uit). We vinden/vonden roken allebei eigenlijk not done, hoewel ik in een zatte bui weleens een sigaretje heb opgestoken. Inmiddels rookt ‘ie een paar sigaretten per week maar ik weet dat hij heel verslavingsgevoelig is/geen maat kan houden (is met alcohol vb zo) en zou dus liefst willen dat hij volledig met roken kapt voor het dagelijks een pakje wordt. Vinden jullie dat ik zoiets van hem mag vragen of mag ik zoiets van hem niet verwachten? Ik wil gewoon niet dat hij er verslaafd aan wordt/ziek door wordt/net als nota bene zijn eigen moeder in het ziekenhuis belandt met kanker door te roken, daardoor ligt het ook gevoelig bij me. Hij vindt het zelf onschuldig.
Graag respectvol reageren en disclaimer: ik heb niks tegen andere mensen die roken!!! Alleen is het iets wat ik in een partner niet wil.