Vriend niet toestaan te roken

Open vraag. Mijn vriend (5 jaar samen) is sinds heel kort begonnen met roken, iets waar hij eerst tegen was maar inmiddels dus niet meer - wellicht is hij beïnvloed door collega’s (maakt verder niet uit). We vinden/vonden roken allebei eigenlijk not done, hoewel ik in een zatte bui weleens een sigaretje heb opgestoken. Inmiddels rookt ‘ie een paar sigaretten per week maar ik weet dat hij heel verslavingsgevoelig is/geen maat kan houden (is met alcohol vb zo) en zou dus liefst willen dat hij volledig met roken kapt voor het dagelijks een pakje wordt. Vinden jullie dat ik zoiets van hem mag vragen of mag ik zoiets van hem niet verwachten? Ik wil gewoon niet dat hij er verslaafd aan wordt/ziek door wordt/net als nota bene zijn eigen moeder in het ziekenhuis belandt met kanker door te roken, daardoor ligt het ook gevoelig bij me. Hij vindt het zelf onschuldig.

Graag respectvol reageren en disclaimer: ik heb niks tegen andere mensen die roken!!! Alleen is het iets wat ik in een partner niet wil.

Ik snap heel goed dat je er van baalt dat hij is begonnen met roken. Hem verbieden te roken is lastig denk ik; hij is een volwassen man.
Je zou wel het gesprek met hem aan kunnen gaan en aan hem uitleggen waarom je het zo vervelend vindt dat hij rookt? Is dat een idee?

Ik denk dat het lastig wordt het hem te verbieden, maar je mag echt wel heel duidelijk maken dat jij dit echt niet fijn vindt en het zelfs een afknapper vindt. Wat hij er dan uiteindelijk mee doet is aan hem…

Als ik het de eerste keer ontdekte heb ik z’n pakje gewoon weggegooid omdat ik best wel baalde. Lekker kinderlijk I know. Maar hij vindt dat hij vrij is in wat hij doet (is natuurlijk wel zo) alleen vind ik dan weer dat je als partner wel mag aangeven wat je echt niet fijn vindt en dat de ander er rekening mee houdt. Daarin zitten we niet op 1 lijn helaas

Ik heb hem verteld dat ik bang ben dat ie vaker gaat roken en dat ik het niet fijn zou vinden mocht ie er gezondheidsproblemen door krijgen. Maar hij vond dat ik overdreef want hij rookt niet veel, en dat ik hem vrij moet laten. Alleen wil ik er liever bij zijn voor het een echte verslaving is, want geraak er dan maar eens vanaf. Dat ziet hij niet in dus ik ben de dramaqueen :confused:

1 like

De vraag is, wat moet ik er mee doen? Wat doe je als je vriend iets gaat doen waar je het echt niet mee eens bent en je je niet lekker bij voelt? Lijkt me ook wel dramatisch om een relatie te beëindigen omwille van sigaretten maar anderzijds is het echt niet wat ik in een partner wil (iets waar we toen we 5 jaar geleden iets begonnen het beiden mee eens waren)

Vervelend! Ik denk dat er niet zoveel is dat je kan doen. Misschien vragen of hij niet thuis wil roken? Meer dan dat is denk ik lastig.
Misschien gaat hij het toch te zijner tijd inzien een stoppen met roken.

Ja best wel. Persoonlijk vind ik het ook best belangrijk, misschien is dit voor anderen echt een non issue. Maar het lijkt me oprecht heel kut dat ie een roker zou worden

Heb je hem al gevraagd waarom hij is begonnen met roken? Misschien kan het helpen door interesse te tonen en begrip te krijgen voor zijn ‘motivatie’ om te roken. Door niet alleen de negatieve kanten te belichten krijg je wellicht meer wederzijds begrip en wordt het onderwerp makkelijker te bespreken?

Jeetje, volgens mij klink ik als een oma nu…

1 like

Ja dat is het eerste wat ik vroeg, zijn antwoord is ‘omdat ik het lekker vind’. Je klinkt vg mij helemaal niet als een oma! Thanks dat je reageert :slight_smile:

Ik vrees dat er weinig gaat helpen. Ook al zou je het verbieden (wat je, vind ik, niet kan maken), dan gaat hij het waarschijnlijk stiekem doen. Je kan het uiteraard uitleggen waarom je het zo vervelend vindt, maar dat het slecht is voor hem etc. dat weet hij zelf ook. Dus ook dan zal hij niet ineens stoppen met roken. Ik zou als ik jou was duidelijke, redelijke grenzen aangeven voor jezelf. Bijvoorbeeld niet in huis roken, niet van de gezamelijke rekening (als jullie die hebben) etc.
Dit klinkt misschien echt heel bot, maar helaas heb ik hetzelfde meegemaakt. En als iemand wilt roken, dan roken ze :frowning:

En de nadelen zoals de potentiële verslaving, de kosten en gezondheidsrisico’s? En daarbij een vriendin die het niet tof vindt? Dan weegt voor hem de “ik vind het lekker” zwaarder?

Ik zou zelf mijn vriend nooit iets verbieden, maar zou het wel moeilijk vinden als dit zijn afweging is. En een compromis (alleen op feestjes) lijkt gezien je ervaring met hem + alcohol ook niet zo’n goede oplossing… Wat lastig zeg! Is er geen vriend van hem die ook niet zon fan van roken is? Dan zou hij kunnen proberen het gesprek aan te gaan.

1 like

Ja jammer dat je niet meer kan doen maar het is natuurlijk zoals je zegt, zijn leven. Alleen vind ik dat als ie er ziek van wordt (okok fast forward en ik overdrijf wel maar goed) het wel ineens ons probleem is, en wat dan

Ik vind het best bizar als mensen op latere leeftijd vanaf een jaar of 25 nog beginnen met roken terwijl we dan toch dondersgoed weten wat de gevolgen kunnen zijn.

16 likes

Ja blijkbaar niet en dat snap ik niet want zoals ik al zei hij ziet de rechtstreekse gevolgen gewoon van dichtbij. :confused: ik zou zelf wel gewoon kappen als hij ertegen is, dus dat vind ik ook wel jammer dat hij niet zo is.

En neen veel van zijn vrienden/collega’s roken juist dus volgens mij wil ie erbij horen

Ik dus ook…

Dan nog blijft het als basis zijn probleem. Kijk tuurlijk begrijp ik dat jij je dan genoodzaakt voelt om te helpen etc. maar het blijft als basis zijn probleem. Jij kan dan ook zeggen ‘joe zoek het maar uit, heb je zelf veroorzaakt.’ Ik begrijp dat dit tegen je gevoel in gaat uiteraard en dat je dat hoogstwaarschijnlijk niet zult doen omdat je van hem houdt, maar ik hoop dat je mij begrijpt.
Maar ook ik vind het heel jammer dat er verder niks is dat je kunt doen hoor. Je staat er bij en kijkt ernaar. Heel frustrerend!

Ja ik begrijp het. Bedankt voor je inzicht☺️ Ik vind het heel jammer maar kan uiteindelijk niks doen…

1 like

Vervelend dit, ik denk doordat jij ook weleens rookt hij sowieso niet het idee heeft dat je absoluut tegen bent.
Je zou er nog eens een keer heel goed over kunnen praten en dan tot een compromis komen dat jullie beide niet meer gaan roken. Maar anders denk ik dat je dit helaas moet accepteren, wellicht dat je zegt dat hij alleen buiten mag roken en niet in huis o.i.d.

Hm ja ik zou het wel ter sprake brengen denk ik. Gewoon een open gesprek over het hoe en waarom en dan kun jij je zorgen uiten over zijn verslavingsgevoeligheid. Maar verbieden kan niet denk ik (wel binnenshuis bijv. vind ik trouwens).