Vogels tam krijgen

Ik heb het langzaam op moeten bouwen, die van mij was alleen aan zaad gewend en heb het langzaam met pellets gemixt en de zaadmix afgebouwd. Hij krijgt ook veel groente en fruit en dat heb ik ook langzaam op moeten bouwen haha hij vond het allemaal maar verdacht.

Wat nog het meeste hielp was doen alsof ik het zelf suuuuuuuuper lekker vond en het niet wilde delen, het is net een klein kind man dan wilde ie het ineens wel haha.

1 like

Hier ook zo een gevalletje. Alles wat de konijnen hebben moet meneer ook. Dus nu eet hij witlof, spinazie, andijvie, hun brokken, hooi loopt hij mee te kutten.

1 like

Herkenbaar! Je merkt daarin wel dat het echt groepsdieren zijn vind ik haha, het is pas interessant of lekker als een ander familielid het goedkeurt.

Wat ik ook gemerkt heb is dat hij vaak begint te eten als ik ook aan het eten ben, is dat typisch vogel “flock” gedrag of is dat gewoon zijn karakter?

Ja dit doet de mijne ook, zo gezellig is dat.
En inderdaad @LeviOHsa alle groentes en fruit heb ik hem ook zo leren eten, hij moest eerst ook niks van mandarijntjes hebben maar nu word hij er helemaal wild van, als ik het van een afstand omhoog houd is hij er als de kippen bij

2 likes

Ara’s als huisdier, dat breekt echt mijn hart.

2 likes

Nee, vind ik ook niet kunnen. Ara’s zijn enorm en moeten gewoon vrij rond kunnen vliegen.
Bij kleine vogels is het makkelijker, die kun je in huis ook redelijk vrij laten. En natuurlijk is het ook sneu dat die soms in een kooi zitten, maar ik vind het echt niet vergelijkbaar.

1 like

Kleine vogeltjes hebben inderdaad even veel aandacht en tijd buiten hun kooi nodig als grotere vogels, maar een klein vogeltje kan beter op ondekkingstocht, rondvliegen en zichzelf vermaken in je huis. Met een grotere vogel is dat lastig, ze klappen hun vleugels een paar keer en ze zijn al aan het andere eind van de kamer.

De grotere vogels leven vaak ook veel langer (50 tot 90 jaar) en zijn heel hecht met hun familie, of dat nu mensen of andere dieren zijn. Vaak worden ze in een asiel achter gelaten omdat hun baasje simpelweg te oud wordt om voor ze te zorgen of zelfs overlijd.

Maar het kan wel hoor, als je vlieg training met ze doet zodat ze geregeld op veilige plekken buiten kunnen vliegen, als je veel ruimte hebt en veel tijd om met je vogel te spenderen (2 tot 4 uur per dag) etc dan kunnen ze heel gelukkig zijn maar dan heb je alsnog een huisdier die zich ontzettend aan je hecht en waarschijnlijk langer leeft dan jij.

1 like

Ik werd juist echt niet blij van hoe de vogels daar werden gehouden, veel te klein.

Beetje late reactie maar lees nu pas bij. Er is iemand bij mijn vader in de buurt die wel (volgens mij een aantal) Ara’s heeft. Die laat die dan vrij rondvliegen en hij stept of fietst er achter aan. Als hij dan weer wat verder is dan fluit hij en komen ze weer. Laatst zat er een op de rand van mijn vaders balkon:

Super mooi om te zien

5 likes

Dit klinkt echt zo leuk :smiley:

4 likes

Hoe doen jullie het als je op vakantie gaat of een weekendje weg? Mijn vriend en ik zijn in juni een weekendje weg geweest en hebben toen onze 2 valkparkieten in de kooi laten zitten met extra voer en water. Voor het vertrek hebben we ze nog even laten vliegen. Dat ging goed! Maar voor een langere periode zien we dat niet zitten. We hebben ze wel een keer bij de vorige eigenaren laten logeren voor 5 dagen en daar gaan ze ook niet uit de kooi. Dat was ook prima, maar toch voelt het een beetje gek ofzo omdat ze bij ons zo vaak los zijn. Of kan dat wel? Een kattenoppas is naar mijn idee zo gevonden, maar voor vogels lijkt het wat lastiger.

mijn ouders hebben ooit via marktplaats een vogeloppas gevonden in hun stad. die vrouw heeft zelf ook valkparkieten en andere huisdieren dus die bellen ze een tijdje van tevoren en dan brengen ze hem daarheen. zij vraagt geloof ik 10eu per dag ofzo. en m’n zusje vraagt vaak vrienden, die vinden het superleuk om op de valkjes te passen. voor komende skivakantie heeft ze gevraagd of ons nichtje en haar vriend in m’n zusjes appartement willen om op de vogels te passen en dat vinden ze helemaal fantastisch (zijn 18 en 20). maar dan moet je wel familie hebben die dat wil en kan natuurlijk!

2 likes

Mijn ouders passen op. Ze gaan in die weken niet uit de kooi. Ze hebben dat eerder wel gedaan maar de vogels gingen er dan heel moeilijk terug in. Dus nu komen ze om de dag langs en geven ze dan een uurtje aandacht en vers eten en drinken. (en bij warm weer komen ze dagelijks)

2 likes

Wat fijn dat je ouders een vogeloppas hebben gevonden! De mensen van wie we de vogels hebben overgenomen hadden aangeboden om iedere vakantie op te passen, maar zij wonen in het midden van het land en wij in het noorden. Ik vind dat dan zo’n gedoe haha. Leuk ook om te horen dat vrienden het zo leuk vinden om op te passen.

@Kusjessoldaat het doet me wel goed om te horen dat jullie ze dan in de kooi laten en dat dan goed gaat. Ik denk dat ik me er veel te druk om maak. We hebben ook een grote kooi (montana paradiso 90), dus dat komt dan vast goed.

Ik ga eens bij vrienden vragen of ze het zien zitten. Ik zat er ook aan te denken om m’n zusje te vragen om hier dan even te wonen. Die woont nu in een studio, dus ik denk dat ze dat ook wel lekker zou vinden. En ik bedenk me nu dat de vriendin van m’n vader ook altijd parkietjes heeft gehad. Misschien wil die ook wel.

Bedankt voor de geruststellende woorden :blush: Ik heb hiervoor ook niet echt huisdieren gehad, dus ik voel me echt suuuuper verantwoordelijk haha.

1 like

Hmpf, ik zit een beetje met m’n handen in het haar. We hebben een mannetjes en vrouwtjes valkparkiet en het mannetje is erg broeds. Hij maakt een ‘nestje’ in de kooi en is daar heel beschermend over. Het vrouwtje doet gewoon haar ding en besteed er geen aandacht aan. Af en toe jaagt het mannetje op het vrouwtje en achtervolgt hij haar door de hele kooi. Ik vind het zo zielig voor haar :cry: Soms valt hij mij ook aan als ik in de buurt van zijn nestje ben of als ik het voerbakje er uithaal om bij te vullen (echt als een valk zeg maar) en ik vind dat helemaal niet leuk. We weten niet zo goed wat we nog kunnen doen. We hebben het voer en de indeling van de kooi al veranderd, maar het lijkt niet te helpen. Het is net alsof het mannetje zij heeft in seks en het vrouwtje er nog lang niet aan toe is. M’n vriend vertelde dat er op een valkparkietforum wel eens gesproken wordt over het vinden van een nieuw vrouwtje zodat het mannetje zijn behoefte kwijt kan. Maar ik krijg echt buikpijn en traanogen bij het idee dat we het vrouwtje dan weg doen/inruilen. Ik vind haar zo lief :pleading_face: En dat terwijl ik altijd dacht dat ik niet van dieren hield :sweat_smile:

Oh nee ik hoop echt niet dat jullie het vrouwtje weg moeten doen, wat kut zeg. Misschien is het een idee om ze in aparte kooien te hebben? Is de kooi ook goed afgedekt als ze slapen? Ik heb gelezen dat het een goed dag en nacht ritme goed kan helpen tegen hormonaal gedrag want te veel daglicht bevorderd het ofzo.

Aparte kooien dacht ik ook al aan! Misschien moeten we dat gewoon maar gaan doen. De kooi is helemaal afgedekt met dekens als ze gaan slapen :relaxed: Maar het mannetje blijft dus onderin de kooi bepaalde geluidjes maken en maakt dan een soort nestje. Gisteren viel hij m’n vriend ook uit niets aan en we moesten er beiden huilen. Ik denk echt dat zijn hormonen hem in de weg zitten. Gelukkig zaten zaten ze 's avonds wel weer op de schouders van m’n vriend samen tv te kijken (en koekjes proberen af te pakken haha).

Ja!!! Een soort implanon haha. Dat was ons idee als ‘laatsre redmiddel’. Maar m’n vriend zei dat daar ook gedragstherapie bij hoort? Dat leek me een beetje overdreven (en duur). Ik ga het eens uitzoeken. Wel fijn dat jij het ook nog als idee oppert. Hielp het goed voor je kippen? Ik vind het het inderdaad wel waard :relaxed:

Awhhh :smiling_face_with_three_hearts: Wat fijn dat ze weer helemaal is aangesterkt.

Haha ja die gedragstherapie lijkt mij ook nutteloos. Ik ga komende week wel even informeren bij de vogelarts. Bedankt voor het meedenken! Hoop echt dat dit de oplossing gaat zijn. Zonder die hormonale buien is ie zo leuk :pleading_face:

5 likes

Ik heb 2 vogels (valkparkieten, allebei 8 jaar) en ze maken zoveel herrie.
Ik liep daar al een tijd tegenaan, maar nu ben ik zwanger en het lijkt me zo onverantwoord om de baby in een ruimte te leggen (de woonkamer) waar de vogels een kwartier op rij 90 decibel fluiten…
Ik weet het eigenlijk niet zo goed, ben uiteraard gek op ze dus wil ze helemaal niet weg. Ons huis is niet groot genoeg om ze in een andere kamer te zetten (we hebben alleen een babykamer en onze eigen slaapkamer waar de baby ook gaat slapen). Ik weet het eigk niet zo goed, misschien doe ik wel moeilijk. Want er zullen vast meer mensen zijn met vogels en babies.