Vogels tam krijgen

Ja hij is belachelijk schattig he, ik ben er nog steeds niet aan gewend. Hij geeft zelfs kusjes in de video maar dat is moeilijk om te horen, zooo cute! :sob:

Heeft ze het hele plankje, gaat ze precies op het randje achter haar speelgoed zitten… Haha. Doen die van jullie ook zulke dingen? :stuck_out_tongue:

Ons mannetje is de laatste tijd super druk en luid. We wisten niet waar het door kwam, maar ineens wisten we het: het wordt weer lente! De mensen bij wie we de vogels hebben gekocht waarschuwden ons er al voor, maar gezien dit de eerste keer is dat we met ze het begin van de lente meemaken waren we het vergeten haha.

3 likes

Hahaha dit is echt zo :joy:

6 likes

Hahaha jaaa zo herkenbaar! Vooral bij de verse groentenmix pikt die van mij altijd eerst de mais eruit haha.

1 like

Haha hier worden de bananenchips vakkundig uit het bakje geworpen :stuck_out_tongue: Die moeten ze niet.

1 like

Welk eten geven jullie je valkparkieten?
Wij gaven altijd xtravital maar geven nu een veel goedkopere mix die de winkel zelf maakt. Maar m’n man denkt dat ze die niet zo lekker vinden.

Op dit moment hebben we dit voer en ze lijken het erg lekker te vinden. 's Ochtends geven we ze nieuw voer en er zitten dan alleen maar hulsjes van de zaadjes in. De incabessen laten ze wel liggen haha. In die mix zit ook pellets en die eten ze ook gewoon op.

We hebben ook deze losse pellets geprobeerd, maar daar aten ze niks van. Ik denk dat die misschien te groot voor ze waren, ook al is het speciaal voor valkparkieten.

Dit was ook een succes, maar is wel wat duurder.

Hier zijn ze echt gek op! Behalve de bananenchips dan haha. Die worden dus uit het bakje gegooid :stuck_out_tongue:

M’n vriend koopt altijd het voer en hij kiest vaak gewoon wat uit om te proberen. Tot nu toe is alles goed bevallen, behalve die pellets.

1 like

Heel de ochtend strontvervelend geweest, maar nu te schattig aan het slapen/Kroelen bij mij.

11 likes

Hebben jullie vogels nu ook zo laat van hun hormonen? Ik geloof dat ons mannetje broeds is :sweat_smile: Hij heeft op de bodem van de kooi een kuiltje gegraven in de houtsnippers en gaat daar nu heel vaak op zitten. Ook heb ik hem vanmiddag betrapt op het rijden van het vrouwtje (gelukkig snappen ze nog niet helemaal hoe paren werkt) en hij is de laatste tijd heel veel aan het schreeuwen om aandacht.

Haha ja hier ook! Twee mannetjes die elkaar soms heel kort in avond berijden

Edit ben je niet bang voor eitjes?

Een beetje, maar niet heel erg. Mocht het ooit gebeuren, dan kunnen we het eitje omwisselen voor een nep eitje zodat ze na verloop van tijd interesse verliezen. Al voelt dat misschien een beetje raar. En anders kunnen we waarschijnlijk de eitjes of baby vogeltjes brengen bij de mensen van wie we de vogels hebben. Zij hebben een soort opvang. Dan houden ze het zelf of ze zoeken een geschikt persoon die ervoor mag zorgen.

Ik kwam wat oude foto’s tegen van onze vogeltjes :pleading_face:

11 likes

Onze vogel is echt een horny bastard man, het is constant worstelen om zijn hormonen een beetje binnen peil te houden. We aaien en kriebelen hem niet op andere plekken dan zijn hoofd, hebben zijn eten aangepast, slaap ritme aangepast, vaak badderen en voor veel afleiding gezorgt met speelgoed enzo en het is al veel beter dan dat het was maar de lentekriebels zijn alsnog sterk aanwezig haha. Hij is ook nog aan het puberen dus dat helpt ook niet mee. :sweat_smile:

Maar het gaat wel echt een stuk beter, de laatste paar weken zijn mijn handen zowat weer normaal in plaats van dat ze onder de gemene bijt wondjes zitten haha.

Hij vindt worstelen trouwens het leukste wat er is en probeert zich nu constant op zijn rug te draaien zodat we wel met hem “moeten” spelen haha heel cute.

image

6 likes

Onze vogels waren de laatste tijd echt horny AF. We dachten dat we alles al hadden geprobeerd, maar nu we zijn overgestapt op voer zonder hennepzaad zijn ze weer normaal. Wat een opluchting :sweat_smile: Blijkbaar zit er in hennepzaad iets wat de hormonen triggert. Wij hebben nu dit voer:

Ik mag het mannetje nu ook weer lekker veel kroelen :relaxed:

4 likes

Heb je het voer en de inrichting van de kooi al veranderd? Dat kan wel helpen. Vooral even opletten of er ook hennepzaad in zit, dat is stimulerend.

Onze vogeltjes waren een poosje geleden ook heel erg horny, maar zij snappen gelukkig nog niet helemaal hoe het werkt :stuck_out_tongue:

Hebben jullie je vogel altijd al pellets gegeven?
Ik had laatst een zak pellets gekocht maar de mijne moet er niks van hebben. Zelfs niet als ik het in mijn hand heb (normaal gesproken wil hij nieuwe dingen wel proberen als ik ze in mijn hand heb)

ja het maakt me op zich niet zoveel uit, hij krijgt genoeg zaden, groente, fruit en alles maar wilde het gewoon eens proberen als extraatje

1 like

Wij hebben het geprobeerd, maar ze moeten er niets van hebben haha. We hebben nu een mix van zaden, gedroogd fruit en pellets en de rode pellets worden vakkundig naast de kooi gegooid :stuck_out_tongue: Af en toe proberen ze het wel, maar ze eten liever die andere dingen. Heb ook het idee dat de pellets net te groot en hard zijn voor hun snaveltjes.

Wij blijven voorlopig bij die mix, die vinden ze lekker en ze zijn niet meer zo hormonaal. Ze krijgen bij ons daarnaast ook nog kruiden, groente, fruit, pepers, etc. En af en toe wat trosgierst of gedroogde maden (ja klinkt goor, maar is echt een snack). Ze komen niet zo snel wat te kort bij ons :stuck_out_tongue:

Waarom wil je terug naar zaden?