Vitamine en supplementen

Hoi,

Heeft iemand hier tips voor goede multi-Vitamine? Ik slik op dit moment alleen vitamine D maar heb best wat last van haaruitval en wil mijn tekorten aanvullen. Ik ben trouwens geen vegan of vegetariër.

En wat slikken jullie allemaal en van welk merk/winkel?

Gewoon huismerk! Heel veel vitamines zijn gewoon hetzelfde qua ‘grondstoffen’, vaak verschillen enkel de vulmiddelen

2 likes

Ik weet dus niet of het verschil maakt. Ben benieuwd naar ervaringen en reacties van jullie. Heb zelf ook altijd van de Kruidvat eigen merk geslikt.

Pas met multi’s wel op voor te hoge dosering B6.

1 like

Zijn dure vitamines beter dan goedkope vitamines?
Als je puur naar de vitamines kijkt, is er geen verschil. Een molecuul vitamine A is een molecuul vitamine A. Wel kunnen bijvoorbeeld andere grond- of hulpstoffen gebruikt zijn. Ook is het aanbod van A-merken vaak groter dan dat van huismerken.

Dit is van de consumentenbond. Zij hebben sowieso een goed duidelijk verhaal over vitamines

2 likes

https://www.consumentenbond.nl/vitamines-en-voedingssupplementen/veelgestelde-vragen-over-voedingssupplementen

2 likes

Nee dat heb ik niet gedaan. Paar jaar geleden wel een extreem tekort aan vitamine D gehad dus die slik ik nu standaard omdat extreme tekort niet weer te krijgen. Ik snap dat ik niet zomaar van alles moet gaan slikken maar ik dacht dat een multi vitamine een goede aanvulling was. Maar misschien moet ik me er dan toch even wat meer in verdiepen.

Precies. Eerst prikken, dan eventueel slikken. Bijna alles kun je uit voeding halen.

Ik slik zelf B12 (want veganist) en vitamine D (is altijd laag, ook in de zomer, want ik mijd de zon). Verder drink ik Roosvicee Ferro, omdat mijn ferritine laag is.

Ik heb jarenlang zomaar multivitamines geslikt onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Na een bloedtest bleek ik ze helemaal niet nodig te hebben.

Nog een tip om een beeld te krijgen van je inname, want niet alles is zichtbaar in het bloed: houd je voeding een week bij in een app als Cronometer. Weet je meteen welke vitamines en mineralen waarin zitten. Vond ik zelf heel leerzaam. Zo neem ik nu elke dag een paranoot voor selenium. Eentje is genoeg voor je ADH, vind ik fascinerend :geek:

5 likes

Nee hoor, iedere week is absoluut niet nodig en zou ik niemand aanraden. Denk ook niet dat iemand daaraan meewerkt. Eén keer per jaar is voldoende.

1 like

Ik vind het prikken lastig omdat bloedprikken mijn grootste angst is haha. Dus vrijwillig laten prikken is iets waar ik even over na moet gaan denken haha

Voor sommige vitamines moet je wel oppassen maar er zijn meer vitamine-merken die hoger dan de ADH gaan. Dit heet orthomoleculaire therapie. Vitaminen hebben wel een bovengrens dus je hoeft je wat dat betreft geen zorgen maken

2 likes

Heb geen extreem erge klachten. Ik heb alleen best veel haaruitval maar misschien ligt dat ook wel aan de hitte. Ik moet vrijdag naar de kapper dus ik zal eens aan haar vragen of het echt zo erg is als ik denk.

1 like

Ik slik de benodigde losse vitaminen en mineralen D B12 gelatinepoeder en magnesium
Ik koop dat bij iHerb uit Amerika vandaan
NoW is een heel goed merk en veel goedkoper dan in Nederland en bezorging heel laag!

3 likes

Interessant juist! Kun je op een potje ook zien welke vitaminen kunstmatig zijn en welke niet?

En welk merk slik je van B12? Toevallig heb ik daar nu mee te maken en mijn huisarts noemde dat het enige goede merk hiervoor Solgar is, en dan specifiek de 500 mg capsules (en niet de pillen).

En welke neem je van D3? Daar heb ik ook een tekort aan wat nu opgevuld wordt met ampullen van de apotheek maar erna wil ik denk blijven slikken om het op niveau te houden.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Welke merk multi vitamine slik je zelf?

1 like

De merken die hierboven genoemd worden (aov, now, vitortho enz) zijn bij www.drogist.nl te bestellen (en ik heb de teksten geschreven ssht)

2 likes

Ja, ik werkte daar! Enkel de productteksten hoor dus echt als je op een vitaminepotje klikt en dan wat er in de beschrijving staat en dan de seo teksten. Niet spannend!

1 like

Ah oké, dan ga ik eens Googelen :blush:

En dankjewel voor je uitleg over de D3 en B12! Maar waarom zegt mijn huisarts dat je van die van B12 beter de capsules (de vloeibare dus) kunt nemen en niet de pillen? (Dus die harde dingen) Zit daar een verschil in?

Echt fijn, iemand die hier verstand van heeft :ok_hand:t2:

1 like

Ik ben geen arts oid maar kijk uit met bepaalde dingen slikken.

Ik heb een vitamine b12 tekort en neem dit niet op uit voeding en krijg hier 2x per week een injectie voor. Kreeg eerst smelttabletten maar die deden helemaal niks voor mij. Ik slik nu ook vitamine D omdat die waarde bij mij ook belachelijk laag was maar ik heb geen idee wat de waarde nu is.

Ik raad je persoonlijk aan om te kijken wat voor jou goes voelt, maar heb zowel als tabletvorm als injectievloeistof hydroxocobalamine. En hieronder een linkje met wat informatie wat welke b12 stof doet.

2 likes

Hmm oké. Ik heb vannacht even zitten Googelen naar B12-vitaminen door jouw tips en toen kwam ik er achter dat methylcobalamine toch wel beter is dan cyanocobalamine, omdat het beter opgenomen wordt. Ik lees ook op internet dat methyl de voorkeur heeft. Dus ik begon eigenlijk een beetje te twijfelen aan de capsules die mijn huisarts aanraadt, want dat is dus cyanoco. Maar toen kwam er nog een ingewikkeld verhaal over folaat of foliumzuur bij en toen had ik geen zin meer om er nog verder over na te denken (want ja, 's nachts en ik dacht: ik zoek even snel goede vitaminen).

Maar misschien ga ik inderdaad nog mijn huisarts bellen (vrouw trouwens haha) om te vragen waarom ze cyanoco aanraadt én waarom de capsules ipv methyl én de pilletjes. Alleen is de praktijk nu dicht ivm vakantie, dus dat kan pas over 2 weken geloof ik.

Eerdaags ga ik er maar eens goed voor zitten en research doen :nerd_face: